Gå til innhold

Valpetråden - gleder og frustrasjon


Gjest Pink.Pearls

Anbefalte innlegg

Alt hundeutstyr er generelt billigere på eBay :P Har bestilt alt av seler, bånd og leker der selv :fnise:

Men da helst fra England, Australia og USA, da kinesisk kvalitet er som så, dessuten er de ikke så strenge på enkelte regler og sånt på hva ting kan inneholde :P Derfor tar jeg the next best som er de 3 landene jeg holder meg til :P

Editt: Husk at alt over 200 må man betale toll på, med mindre de er grei å krysser av at det er en gave før de sender det :)

Tenker at jeg skal rive og slite litt i selen først, bare for å se hva den tåler (eller ikke tåler), men har visst bestilt en til, så det er ikke kjempekrise :P Til vanlig kobbel spanderte jeg på meg et i ordentlig lær, så det holder nok noen år. Jeg er såpass gnien at jeg gidder ikke å bestille noe som koster over 200, og jeg bestiller kun ting jeg slipper å betale frakt på :fnise:

Her er forresten den fantastiske GRØNNE selen jeg bestilte :P

post-82587-0-99076900-1407965186_thumb.j

Den har jo litt grønt her og der da hvertfall.. Så det går jo nesten for det samme :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at jeg skal rive og slite litt i selen først, bare for å se hva den tåler (eller ikke tåler), men har visst bestilt en til, så det er ikke kjempekrise :P Til vanlig kobbel spanderte jeg på meg et i ordentlig lær, så det holder nok noen år. Jeg er såpass gnien at jeg gidder ikke å bestille noe som koster over 200, og jeg bestiller kun ting jeg slipper å betale frakt på :fnise:

Her er forresten den fantastiske GRØNNE selen jeg bestilte :P

attachicon.gifpride.jpg

Den har jo litt grønt her og der da hvertfall.. Så det går jo nesten for det samme :P

Jeg også, kun til under 200 kr :fnise:

Jeg håper at valpen vokser mer.. for har bestilt denne, å den er en eller to strl for stor :( Knall gul! :D

VALP VOKS !!!!

Edit: Skal nevnes at jeg trodde han kom til å bli rundt 35-45 kg en plass! :snurt:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også, kun til under 200 kr :fnise:

Jeg håper at valpen vokser mer.. for har bestilt denne, å den er en eller to strl for stor :( Knall gul! :D

VALP VOKS !!!!

Edit: Skal nevnes at jeg trodde han kom til å bli rundt 35-45 kg en plass! :snurt:

Den var jo helt ålreit! Tror jeg venter til valpen min har vokst litt, så jeg får et inntrykk av hvor stor han blir :) Det virker jo som han dobler størrelsen sin for hver uke omtrent.

Hva slags hund er det du har? Har du forresten noen gode youtubevideoer for trening av valp? Syns det er så gøy med sånt, så det hadde vært morsomt å kunne begynne litt før vi drar på valpekurs :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den var jo helt ålreit! Tror jeg venter til valpen min har vokst litt, så jeg får et inntrykk av hvor stor han blir :) Det virker jo som han dobler størrelsen sin for hver uke omtrent.

Hva slags hund er det du har? Har du forresten noen gode youtubevideoer for trening av valp? Syns det er så gøy med sånt, så det hadde vært morsomt å kunne begynne litt før vi drar på valpekurs :)

Blanding mellom 2 store raser og en mellomstor rase. Ser ut som at han blir på tispe størrelse med den mellomstore :sur::nei: Men sjarmerende er han uansett, kan alltids gi vekk selen, leke litt rik å bestille en ny en.. right? :jepp:

Jeg har faktisk ikke brukt en video før :vetikke: Kanskje jeg burde så han lærer nye triks :sjenert: Men vet det ligger mange ute der som fokuserer på positiv trening og klikker-trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding mellom 2 store raser og en mellomstor rase. Ser ut som at han blir på tispe størrelse med den mellomstore :sur::nei: Men sjarmerende er han uansett, kan alltids gi vekk selen, leke litt rik å bestille en ny en.. right? :jepp:

Jeg har faktisk ikke brukt en video før :vetikke: Kanskje jeg burde så han lærer nye triks :sjenert: Men vet det ligger mange ute der som fokuserer på positiv trening og klikker-trening :)

Ja de er jo ikke så hysterisk dyre, så det skal vel gå greit :P Eller så kan du jo bestille en sånn en nydelig regnbuesele til 8 kr :rodmer:

Men hvordan har du lært å lære bort alle tingene? :P Hvordan lærte du han å krype liksom? Ser bare for meg at jeg drar meg bortover gulvet selv i forsøk på å vise bikkja hvordan han skal gjøre det, hahah :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja de er jo ikke så hysterisk dyre, så det skal vel gå greit :P Eller så kan du jo bestille en sånn en nydelig regnbuesele til 8 kr :rodmer:

Men hvordan har du lært å lære bort alle tingene? :P Hvordan lærte du han å krype liksom? Ser bare for meg at jeg drar meg bortover gulvet selv i forsøk på å vise bikkja hvordan han skal gjøre det, hahah :P

For å sitte så tok jeg bare godbiten såpass over hodet at han satt, gav den, og repeterte til han skjønte det, også la jeg på en kommando :P

For at han skulle ligge la jeg godbiten på gulvet med hånden over å ventet på at han skulle ligge seg, når han gjorde det, repeterte også la jeg på kommando :P

For å krype, dro jeg bare godbiten bort over på gulvet, mens han lå nede, så bare skjedde det, der kom kryp :P

Bjeffingen var enkel, han bjeffet så mye i begynnelsen under lek og generelt at jeg bare sa "lyd" med engang jeg så han bjeffet og belønnet, når den satt, så var det "shh!" og belønning når han ble stille :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når lærer man valpen komandoer egentlig? Har selv prøvd å lære valpen min på 13 uker å sitte, men til ingen nytte. Han løper rundt, herjer, hopper og danser :P

Kan begynne så fort man får dem. De klarer bare å konsentrere seg kort tid av gangen, så ha fokus på èn øvelse av gangen - f.eks. sitt. Gjenta f.eks. 5 ganger før dere slapper av/leker. Ta heller mange korte økter i løpet av en dag enn èn lang. Min er nå 12 uker og kan sitt, dekk, bli (kan gå et stykke unna nå, måtte starte med et halvt skritt av gangen), slalom mellom bena, snurre rundt, innkalling i de fleste situasjoner, gå pent i bånd og har kommet omtrent halvveis i å lære inn utgangsstilling med kassemetoden. Sitt, dekk, bli, innkalling og å gå noenlunde pent i bånd burde prioriteres fremfor triks. Samt å kunne roe ned, ha fokus og leke i alle situasjoner. :)

Bare forsøk å tren når valpen er rolig, men ikke utslitt. Vanskelig om den er i leke- og herjehumør! Finn også ut hva slags godbit den virkelig vil ha, som er verdt å jobbe litt for. :)

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Når lærer man valpen komandoer egentlig? Har selv prøvd å lære valpen min på 13 uker å sitte, men til ingen nytte. Han løper rundt, herjer, hopper og danser :P

Meld deg på et valpekurs.

Jeg fikk i hvert fall uvurderlig hjelp der til oppdragelsen av valpen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sitte så tok jeg bare godbiten såpass over hodet at han satt, gav den, og repeterte til han skjønte det, også la jeg på en kommando :P

For at han skulle ligge la jeg godbiten på gulvet med hånden over å ventet på at han skulle ligge seg, når han gjorde det, repeterte også la jeg på kommando :P

For å krype, dro jeg bare godbiten bort over på gulvet, mens han lå nede, så bare skjedde det, der kom kryp :P

Bjeffingen var enkel, han bjeffet så mye i begynnelsen under lek og generelt at jeg bare sa "lyd" med engang jeg så han bjeffet og belønnet, når den satt, så var det "shh!" og belønning når han ble stille :P

Åja jeg skjønner! Så lurt! Takk for tips, det skal jeg prøve :) Jeg har tenkt å si "gå på do" hver gang han går på do, så han kanskje etter hvert gjør det på kommando, tror du det funker? Også skal jeg prøve å gjøre det samme når han rister seg, så slipper jeg kanskje å få klissvåt hund inn i leiligheten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åja jeg skjønner! Så lurt! Takk for tips, det skal jeg prøve :) Jeg har tenkt å si "gå på do" hver gang han går på do, så han kanskje etter hvert gjør det på kommando, tror du det funker? Også skal jeg prøve å gjøre det samme når han rister seg, så slipper jeg kanskje å få klissvåt hund inn i leiligheten :P

Den "rist deg" jobber vi også med, ikke synket inn enda :fnise: Ja det funker, bare til å si "gå på do" med engang du ser at han er på vei til å gjøre det, også belønner du å skryter etterpå :)

Rist deg kommando, er greit i denne byen ihvertfall! :sur::fnise:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "rist deg" jobber vi også med, ikke synket inn enda :fnise: Ja det funker, bare til å si "gå på do" med engang du ser at han er på vei til å gjøre det, også belønner du å skryter etterpå :)

Rist deg kommando, er greit i denne byen ihvertfall! :sur::fnise:

Ja det var det jeg tenkte :D

Bergen eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var det jeg tenkte :D

Bergen eller? :P

:regn: ja :fnise: du og skjønner jeg? :fnise:

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:regn: ja :fnise: du og skjønner jeg? :fnise:

Jepp. :P Så det å riste seg blir nok en av de viktigste tingene jeg lærer hunden, tror jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jepp. :P Så det å riste seg blir nok en av de viktigste tingene jeg lærer hunden, tror jeg :P

Ser den ja :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fin tråd!

Vi har en liten valp på 12 uker. Akkurat nå ligger han på fanget og sover etter en traumatisk morgen med mye regn. Han er redd for regn og vått gress.... :glare:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et spørsmål. Noen av dere som har erfaring med Kong?

Vi ble anbefalt å kjøpe den fordi den skulle være så fin for burtrening blant annet. Valpen leker med kong, og blir tilslutt så sliten at han sovner og glemmer at buret er igjen, sa de.

Valpen vår blir imidlertid så stresset av denne leken at han blir helt umulig, og faller i hvert fall ikke i søvn. I går tissa han faktisk på seg i buret under leken. Det har aldri skjedd før. Døra var åpen så han hadde full mulighet til å gå ut av buret (buret er senga hans, og døra er alltid åpen om natta). Han blir kun superstresset og bruker lang tid etterpå å roe seg, og gjør ting som å tisse i buret sitt, i segna si, hvilket skal være i mot instinktet hans.

Er det noen som har lignende erfaring eller er det bare vår valp som er litt skjør for slik type lek?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har noen spørsmål. Vi har egentlig uten vilje vendt valpen med å sove i sengen sammen med oss, samt sitte i sofaen. Dette gjorde vi fordi valpen var svært engstelig og redd alene, så med tiden har det bare blitt slik. Ser nå at det var dumt å vende hunden til sengen fordi det ødelegger litt stemningen mellom meg og samboer :P

Er det bare å venne det av igjen? La ham hyle og skrike til han tilslutt sovner i sin egen seng ved siden av?

En annen ting. Når bør man kastrere hannhund? Bør man la den få pare seg en gang først?

Hannhunder bør jo ikke kastreres sånn uten grunn og uten videre. Og det er gammel overtro at de skal parre seg en gang. Like mye overtro som at tisper bør få et kull. Så såfremt det ikke er noe i veien med hunden din, dropp tanken på å kastrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forresten et spørsmål. Noen av dere som har erfaring med Kong?

Vi ble anbefalt å kjøpe den fordi den skulle være så fin for burtrening blant annet. Valpen leker med kong, og blir tilslutt så sliten at han sovner og glemmer at buret er igjen, sa de.

Valpen vår blir imidlertid så stresset av denne leken at han blir helt umulig, og faller i hvert fall ikke i søvn. I går tissa han faktisk på seg i buret under leken. Det har aldri skjedd før. Døra var åpen så han hadde full mulighet til å gå ut av buret (buret er senga hans, og døra er alltid åpen om natta). Han blir kun superstresset og bruker lang tid etterpå å roe seg, og gjør ting som å tisse i buret sitt, i segna si, hvilket skal være i mot instinktet hans.

Er det noen som har lignende erfaring eller er det bare vår valp som er litt skjør for slik type lek?

Nei, har ikke jeg opplevd :klo: Sikker på at det var stress å ikke overivrig? Min tisset kun på seg når han ble overivrig for eksempel om vi møtte en hund han likte, før han fikk tid til å tisse..

Hadde du noe inni kongen? Det er lurt å putte leverpostei i den også fryse den, da har han noe å jobbe med.

Endret av Frk.K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør jeg la valpen min møte andre hunder? Det er kanskje ikke så lurt å gjøre det før han blir vaksinert ved 12 ukers alderen, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bør jeg la valpen min møte andre hunder? Det er kanskje ikke så lurt å gjøre det før han blir vaksinert ved 12 ukers alderen, eller?

Hele tiden, regner med han er vaksinert fra 8 ukers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...