Gå til innhold

Hvorfor er katter så ville etter ull og fjær?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Katten min elsker uggs'ene mine, hun elsker å lukte på de og ligge oppå skoene. Generelt alt med ull elsker hun, ullgensere,ullsokker osv. Det vil hun ligge på. En annen ting er fjær.. det virker nesten som jaktinstinktet trigges. Kan det stemme?



Anonymous poster hash: 6560e...b62
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ute eller innekatt?

Anonymous poster hash: d3176...a6d

Begge deler! Det er en sibirkatt som har kommet inn med både fugler, mus og frosker (!) tidligere. Jeg vurderer å kjøpe et pelsteppe til henne :)

Anonymous poster hash: 6560e...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine er innekatter. De elsker å gå å lukte på sokker å slikt når jeg har vært ute på besøk. Men har noe pelspledd og senger og slikt de elsker å kna potene oppi. tror det bare rett å slett er en måte for stimulering..



Anonymous poster hash: d3176...a6d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min er helt gal etter ull, spesielt garnnøster og nystrikkede ullgensere. Tror det er noe med lukten. Fikk for litt siden en nydelig, hjemmestrikket ullgenser av mamma, hadde ikke hatt den på meg mer enn fem minutter før katten satt med tenna godt plantet i armen min. Han skjønner heldigvis at han må ligge unna når det er et menneske inni ulla, men garnnøster har jeg gitt opp, de må gjemmes bort hvis de ikke skal bli ødelagte.

Sibir han også forresten :)



Anonymous poster hash: 223be...fdb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår elsker saueskinnsfellen vår. Hun ligger oppå den og slikker og slikker så ulla omtrent ser kardet ut der hun har holdt på! :overrasket:



Anonymous poster hash: ea7fb...5ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er bare en gjetning, men jeg tenker interessen kommer av at ull og fjær faktisk kommer fra dyr/fugler. Det har sikkert en mer spennende og tiltalende lukt og konsistens enn kunstig-produserte leker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår elsker saueskinnsfellen vår. Hun ligger oppå den og slikker og slikker så ulla omtrent ser kardet ut der hun har holdt på! :overrasket:

Anonymous poster hash: ea7fb...5ea

Det samme gjør vår katt. Og hun vasker til hun blir sliten :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro at det er jaktinstinktet som slår til i noen katter, ja! Når min herremann var ung hadde vi et par hendelser med at garnnøster og små ullplagg forsvant innimellom. En støvkost av fjær ble også borte. Etter ei stund fant vi det igjen under trappa. Da var støvkosten helt ødelagt, og ullplaggene hadde også fått gjennomgå av klør og tenner. Det var spesielt ei lue i tova naturull som var interessant for småen, og den hentet han gang på gang. Egentlig veldig artig å se ham dra på lua som nesten var større enn ham! Nå som han er eldre er ikke ull så intressant lenger. Han har et saueskinn ute som han liker å ligge på hvis det regner eller er kaldt, ellers bryr han seg lite. Men fjær og pels blir drept så fort det er innen rekkevidde, som seg hør og bør for en liten jeger. Kjøpte noen katteleker i pels på ebay, formet som en harelapp med fjærdusk i enden, fylt med catnip. Frøkna rullet seg på dem, gnidde hodet mot dem og slikket som en gal, mens herremannen gikk rett på med tenner og klør. Gikk gjennom tre flerrede leker før jeg fjernet de siste to... Tørket catnip overalt i leiligheten er ikke så kult!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leser dette tenker jeg på ei gulvmatte i ull som vi kjøpte for en liten stund siden. Den ble kloret opp så den ble stygg flere steder, og hun tisset på den. Hun har ikke gjort det på andre, syntetiske tepper her.

Forresten noen som vet om det hjelper å få renset teppet, eller om tisselukta for alltid vil sitte i, slik at hun fortsetter å tisse der? Og finnes det noe en kan spraye med eller noe, for å få katten til å holde seg borte fra matta?



Anonymous poster hash: ea7fb...5ea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...