Gå til innhold

Vurderer du å skaffe deg en hund?


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Har ingen info om kurset i Sveits. Men hva jeg anser som et nyttig kurs, har ikke med oppdragelse og hundedressur, men generelt om helse og hold. Lære at man for eksempel ikke blander setter og collie, at alle hunder må trimmes hver dag, at hunder trenger slik og sånn i hverdagen, at man går til veterinær om ditt eller datt skjer. Grunnleggende lærdom.

Jeg er på en måte enig, spesielt om avl. Man burde hatt skrekkhistorier og informasjon om alt som kan gå galt med både tispen og valpene, og at det absolutt ikke er anbefalt at alle tisper skal få i allefall 1 kull (dette er tydeligvis noe "alle" vet at tispen trenger).

Samtidig tenker jeg på dette med helse og hold lærdom. Selv der er det store uenigheter, og ting har endret seg mye bare i løpet av de siste 15 årene.

Noen mener at halsbånd går fint, andre mener at alt utenom sele vil være skadelig for hunden i det lange løp. Noen mener at en hund bør sove på soverommet sammen med flokken, andre mener at den burde lære seg å sove alene. Noen mener bur er helt nødvendig i oppdragelsen for å få en trygg og god hund, andre mener det er dyreplageri å ha hunden innelåst i løpet av natten. Noen mener tørrfor er best, andre mener at råforing er det eneste som fungerer. Noen synes flexibånd er djevelens verk, mens andre synes det er et flott verktøy som gir hunden litt mer bevegelsesfrihet.

Også kommer en mengde raserelaterte ting i tillegg. Det er stor forskjell på pelsstellbehovet til en whippet og en puddel, for ikke å snakke om en av napperasene. Og noen små hunder fungerer best på 1 måltid om dagen, mens for en gigant vil det være direkte helsefarlig.

Nå pirker jeg veldig, men jeg ser store utfordringer i hva kurset skulle inneholde selv hvis man dropper adferdsteori. Jeg er tilhenger av at folk skal ha større kunnskap til hva det innebærer å ha hund før de skaffer seg en, men jeg ser ikke helt hvordan det skal kunne gjennomføres på en god måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Jeg er på en måte enig, spesielt om avl. Man burde hatt skrekkhistorier og informasjon om alt som kan gå galt med både tispen og valpene, og at det absolutt ikke er anbefalt at alle tisper skal få i allefall 1 kull (dette er tydeligvis noe "alle" vet at tispen trenger).

Samtidig tenker jeg på dette med helse og hold lærdom. Selv der er det store uenigheter, og ting har endret seg mye bare i løpet av de siste 15 årene.

Noen mener at halsbånd går fint, andre mener at alt utenom sele vil være skadelig for hunden i det lange løp. Noen mener at en hund bør sove på soverommet sammen med flokken, andre mener at den burde lære seg å sove alene. Noen mener bur er helt nødvendig i oppdragelsen for å få en trygg og god hund, andre mener det er dyreplageri å ha hunden innelåst i løpet av natten. Noen mener tørrfor er best, andre mener at råforing er det eneste som fungerer. Noen synes flexibånd er djevelens verk, mens andre synes det er et flott verktøy som gir hunden litt mer bevegelsesfrihet.

Også kommer en mengde raserelaterte ting i tillegg. Det er stor forskjell på pelsstellbehovet til en whippet og en puddel, for ikke å snakke om en av napperasene. Og noen små hunder fungerer best på 1 måltid om dagen, mens for en gigant vil det være direkte helsefarlig.

Nå pirker jeg veldig, men jeg ser store utfordringer i hva kurset skulle inneholde selv hvis man dropper adferdsteori. Jeg er tilhenger av at folk skal ha større kunnskap til hva det innebærer å ha hund før de skaffer seg en, men jeg ser ikke helt hvordan det skal kunne gjennomføres på en god måte.

Men jeg ser ikke hvorfor man skal bli belært i de tingene du ramser opp heller. Det er jo bedre å si "velg det dressurkurset som tiltaler deg. Velg det foret du føler er riktig for din hund. Vurder hva du selv mener om burbruk".

Jeg ser for meg helt basale ting, som at de må sjekke hunden for tannsten, de må vaksineres og det kan gjøres slik og sånn, raser er forskjellige og har forskjellige behov, hundeloven omfatter ditt og datt, innføring i de forskjellige hundesportene, kort presentasjon over de mest vanlige rasene og en sjekkliste ved valpekjøp. Ganske mye lærdom er generell og håndfast og et minimum. Så får de heller få tips om hundeskoler, hundebøker som bør leses, aktiviteter etter ønske osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg ser ikke hvorfor man skal bli belært i de tingene du ramser opp heller. Det er jo bedre å si "velg det dressurkurset som tiltaler deg. Velg det foret du føler er riktig for din hund. Vurder hva du selv mener om burbruk".

Jeg ser for meg helt basale ting, som at de må sjekke hunden for tannsten, de må vaksineres og det kan gjøres slik og sånn, raser er forskjellige og har forskjellige behov, hundeloven omfatter ditt og datt, innføring i de forskjellige hundesportene, kort presentasjon over de mest vanlige rasene og en sjekkliste ved valpekjøp. Ganske mye lærdom er generell og håndfast og et minimum. Så får de heller få tips om hundeskoler, hundebøker som bør leses, aktiviteter etter ønske osv.

Derfor et kurs ville mest sannsynlig vært svada. Skal jeg som har papillon gå på samme kurs som en som har en alaskan malamute? Hva i såfall skulle dette kurset innebære som kan gi oss sammenfallende info? Bortsett fra vaksinasjon?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Derfor et kurs ville mest sannsynlig vært svada. Skal jeg som har papillon gå på samme kurs som en som har en alaskan malamute? Hva i såfall skulle dette kurset innebære som kan gi oss sammenfallende info? Bortsett fra vaksinasjon?

Hvordan klarte du å snevre det inn til bare å gjelde vaksine?

Hundeloven gjelder om du eier malamute like mye som om du eier en papillon. Inføring i alle hundesporter gjelder jo for alle raser - ja trekk funker nok bedre for en malamute enn for en papillon, men begge kan være med på flyball, agillity, freestyle osv osv. Så da er det greit å høre om dette. Alle hundeeiere har godt av å få en innføring i andre raser og deres drifter. Har man hund møter man ofte andre hunder, så da er det kjekt å vite hvordan de andre rasene agerer. Alle hunder kan få tannstein - uansett om det er en husky eller en papillon. Det er ganske mye som er sammenfallende når det gjelder hunder. Du vet - de gjør jo alle både forran og bak :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ha innføring i hundesporter? De fleste hunder er faktisk rene familiehunder som får tur et par ganger for dag og tilbringer resten av tiden inne med familien. Vi som løper rundt på kurs og renner ned skauen/grusbanen for å trene spor/lp er som regel av et eget kaliber. Ikke alle er interessert i hundesport, og det har jeg full respekt for. Jeg ser ingen grunn til å prakke på andre mennesker mitt hundehold, men det vil tydeligvis andre, og det er vel kanskje der alle disse sertifikatene og ditt og datt som folk vil innføre kommer inn?

Det er mange måter å holde hund på, og selv de med lite generell kunnskap om hund klarer som regel fint å holde en hund uten å vanskjøtte den. Alt med hund er liksom så innmari innviklet i dag, men det er faktisk ikke rakettforskning å holde hund.

Det du nevner som basal informasjon i innlegget ditt er en litt sånn no-brainer spør du meg. Om du ikke gidder å sjekke det opp selv, oppdager du det tidsnok på en eller annen måte, for tro det eller ei, folk flest med hund er faktisk ikke så inkonpetente at de ikke vaksinerer eller chipper hunden. En annen ting er jo at om folk ikke er interessert i å lære disse tingene i utgangspunktet, så kommer de vel neppe til å følge så innmari godt med selv om de skulle møte på kurs?

Synes "folk flest" blir ganske undervurdert i slike tråder som dette, og jeg lurer litt på hvor dere treffer alle disse udugelige eierne?

Jeg tror faktisk ikke at familiehunder flest har det noe ille, jeg tror de er like lykkelige som mine hunder som trenes jevnt og variert 1-2 timer hver dag. Greit, så får ikke alle hunder like mye mosjon som mine, eller er med på like mange aktiviteter, men de fleste har jaggu eiere som forguder dem. Mine hunder er i stor grad verktøy, en hobby. Jeg er selvsagt glad i dem, men ikke på samme måte som nabokjerringa elsker sheltien sin. Selv om sheltien får mindre tur enn mine, så tror jeg nesten den har et bedre liv generelt sett.

Og for å kommentere artikkelen i startinnlegget:

Jeg tror ikke hunder har blitt så mye mer skrøpelig mentalt enn de var for 20 år siden. At antall hunder har økt drastisk, som igjen har ført til mer uvettig avl på dårlige individer er jo selvsagt en medvirkende årsak, men i bunn og grunn tror jeg det handler mest om dagens forventniger til hunden. For bare 15 år siden tilbragte de fleste hunder mestparten av livet sitt på eiernes eiendom, skrapbikkjer ble ikke lagt særlig merke til da, fordi de ferdes ikke rundt i gatene, i byen og lignende. I dag skal hunder takle å reise, de skal takle å gå i enorme folkemengder, takle å møte 10 ukjente hunder på en tur, and the list goes on. Hunder flest er bare dyr, og og en god del av alle individer uavhengig av art, ville hatt problemer med det vi nermest ser som en selvfølge at hunder skal takle.

En annen ting er at skrapbikkjer ofte ble gjort kort prossess med før, i stede for dagens holdninger om at alt som kryper og går skal rehabiliteres for en hver pris, gud forby at man skal avlive en hund!

Nkk kunne garantert gjort et og annet med kravene for registrerte oppdrettere, men folk som vil avle kommer til å avle med eller uten NKKs velsignelse. Og hvem skulle uansett bestemt kravene? Noen mener at HD bare er et resultat av dårlig kosthold og ukorrekt mengde mosjon, andre er enige med de som mener at det i all hovedsak er en genetisk defekt. Uansett hva som egentlig er korrekt av dette (jeg har min mening, men andre kan mene det motsatte), så kommer en aldri til å overbevise den andre parten om sitt syn.

Enn så lenge miljøet er så pass delt, er det omtrent umulig å lage en mengde krav om ditten og datten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Godt innlegg Skywise. Jeg er ikke uenig i deg i noe av det du skriver, og det er noen viktige punkter du tar opp også. Men jeg ser ingen skade i at folk får en inføring i generell hundehold heller. Det vil gi de en pekepin på hvor de kan lete etter informasjon som kan passe deres ønske om hundehold. Det trenger ikke være et fysisk kurs en gang. Det holder med et slags nettbasert kurs med en prøve. Bare for å gi folk et lite hint om hva hundehold dreier seg om.

Jeg bor midt i byen med flere hunder rundt meg. De fleste er oppegående og tar godt vare på hundene sine. Men så har man et par tilfeller her også med total innkompetanse. En dame her har virkelig ingen kunnskaper. Hunden styrer alt, har aldri blitt trent på å bli husren. Den får sjokolade fordi den synes det er såååå godt osv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil veldig veldig ha hund. Jeg er oppvokst med hund så jeg vet hvor mye jobb det er. Og jeg vet hvor mye glede det er. Men akkurat nå er jeg singel med en krevende jobb som tar mye tid. Så jeg må vente. Jeg har ikke nok tid til å ta godt vare på en hund. Så jeg gleder meg masse til jeg får meg samboer og litt mindre å gjøre på jobb, så vi kan få oss hund.

Og selv om jeg er oppvokst med hund skal jeg gå valpekurs. For det er faktisk snart 20 år siden sist jeg hadde valp.



Anonymous poster hash: 17de0...786
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...