Gå til innhold

Vurderer du å skaffe deg en hund?


Gjest Belle Gunnes

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ser i hvert fall skremmende mange som anskaffer seg hund uten å ha den mest elementære kunnskapen om hund og hundehold. I tillegg til at de ikke helt forstår hva en hund er og hva den krever. Å ha hund er faktisk en livstil med de fordeler og ulemper det innebærer!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener alle som vurderer å få hund burde lese om rasene man vurderer på canis.no! Så slipper en alaskan malamute med stort aktivitetsbehov, lave temperaturer og stort pelsstell å bli boende hos en nybegynner midt i oslo sentrum :-)

Jeg har hatt hund i alle år, frem til for et par år siden, og skal helt klart skaffe meg hund igjen. En med et stort aktivitetsbehov slik at jeg kan ha den med på krevende turer :-)

Anonymous poster hash: 20bf1...ea9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ha hund forhåpentligvis neste år! Savner det så inderlig! Er så heldig å få låne hunder av venner og familie slik at jeg har turkamerat ofte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir irritert når folk skaffer seg hund "fordi de er sååå søte" helt til de spiser opp møblene, driter inne og ikke lærer å gå i bånd fordi eier ikke gadd å trene sånt fra starten, for den var jo bare en valp å ikke så sterk.

skulle egentlig vært en slags lissens for å ha hund hvor et par kurs i året er et krav for å få lov til å ha hunden.



Anonymous poster hash: 66a15...079
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Jeg ser i hvert fall skremmende mange som anskaffer seg hund uten å ha den mest elementære kunnskapen om hund og hundehold. I tillegg til at de ikke helt forstår hva en hund er og hva den krever. Å ha hund er faktisk en livstil med de fordeler og ulemper det innebærer!

Jeg er enig med deg. Jeg pleier å si at hund ikke er et kjæledyr, men en livsstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du å skaffe deg en hund? Da bør du lese denne: http://www.hundfritid.no/2014/aktuelt/hundebobla-sprekker/

Likte veldig godt at man i Sveits er pålagt et tredagerskurs før man kan skaffe seg en hund.

Herregud, kurs for å få hund pålagt? Om man skal kreve kurs for noe så skulle det vært for å få unger. Det der blir bare rett og slett dumt! Jeg fikk hunden min i gave, så jeg hadde ingen peiling på hund når jeg fikk henne, men jeg lærte jo etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer du å skaffe deg en hund? Da bør du lese denne: http://www.hundfritid.no/2014/aktuelt/hundebobla-sprekker/

Likte veldig godt at man i Sveits er pålagt et tredagerskurs før man kan skaffe seg en hund.

Vet du noe mer om dette kurset før man får hund? Det er mange som snakker om t de ønsker et hundesertifikat i Norge, men jeg har alltid vært i mot det av flere grunner.

-Pris

-Hva slags metoder eller trenings/adferdsteorier dette kurset skulle følge

-Hvor lett tilgjengelig det er (greit hvis man bor i Oslo, men hva om man bor i ei lita bygd i nord?)

-er dette et engangskurs, eller må man ta det før hver nye hund?

-Hvem trenger sertifikatet? Hundeeier på papiret, eller alle som skal ta vare på hunden, gå tur med den, osv. Hvis jeg ber venninna mi om å passe hunden for meg mens jeg er i syden i en uke, må hun også ha hundesertifikat? Eller hvis man har familie, må begge de voksne ha sertifikatet? Samt barn over en viss alder?

Hvis noen vet noe mer om hvordan de gjør det i Sveits eller andre land, så hadde jeg satt pris på informasjon!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe mer om dette kurset før man får hund? Det er mange som snakker om t de ønsker et hundesertifikat i Norge, men jeg har alltid vært i mot det av flere grunner.

-Pris

-Hva slags metoder eller trenings/adferdsteorier dette kurset skulle følge

-Hvor lett tilgjengelig det er (greit hvis man bor i Oslo, men hva om man bor i ei lita bygd i nord?)

-er dette et engangskurs, eller må man ta det før hver nye hund?

-Hvem trenger sertifikatet? Hundeeier på papiret, eller alle som skal ta vare på hunden, gå tur med den, osv. Hvis jeg ber venninna mi om å passe hunden for meg mens jeg er i syden i en uke, må hun også ha hundesertifikat? Eller hvis man har familie, må begge de voksne ha sertifikatet? Samt barn over en viss alder?

Hvis noen vet noe mer om hvordan de gjør det i Sveits eller andre land, så hadde jeg satt pris på informasjon!

Veldig enig i mye av det du skriver. Selv er jeg mest skeptisk til hvem som skal "sertifisere hundeeiere". Høyst sannsynlig ville Mattilsynet hatt en finger med i spillet, samt en av norges største hundeskoler og/eller NKK - som er flinke på markedsføring, men ikke nødvendigvis med hunder... (mye utdatert kunnskap dessverre).

Og om det skulle være for hunder - hva da med hest? fugler? gnagere? katter? De er like mye dyr som fortjener like mye hensyn til dyrevelferd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om det skulle være for hunder - hva da med hest? fugler? gnagere? katter? De er like mye dyr som fortjener like mye hensyn til dyrevelferd.

Veldig mye om grunnleggende stell og håndtering av dyr gjelder uavhengig av art. Læringsteori er også ganske universell.

Selv om jakt er mye forskjellig, har vi en pålagt grunnopplæring her i landet for å få lov til å i det hele tatt prøve. Og jegerprøvekurs og -eksamen arrangeres over hele landet i forskjellige former, så noe lignende burde det absolutt være mulig å få til når det gjelder hundeeiere også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mye om grunnleggende stell og håndtering av dyr gjelder uavhengig av art. Læringsteori er også ganske universell.

Selv om jakt er mye forskjellig, har vi en pålagt grunnopplæring her i landet for å få lov til å i det hele tatt prøve. Og jegerprøvekurs og -eksamen arrangeres over hele landet i forskjellige former, så noe lignende burde det absolutt være mulig å få til når det gjelder hundeeiere også.

Litt usikker på sammenlikningsgrunnlaget av jaktprøver og sertifisering av ulike dyrearter. Selv mener jeg at det er unyttig å ha et universelt kurs for alt som gjelder kjæledyr. En som skal ha kanin ville vel ikke ønsket å høre om hund i to timer f.eks. Læringsteori er kanskje ikke det mest nyttige om man skal ha fugl eller hamster heller.

At alle kurs inneholder en generell del om dyrevelferd er naturlig, men ikke at en som skal ha hest går på samme kurs som en som skal ha kanin eller fugl vel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Har ingen info om kurset i Sveits. Men hva jeg anser som et nyttig kurs, har ikke med oppdragelse og hundedressur, men generelt om helse og hold. Lære at man for eksempel ikke blander setter og collie, at alle hunder må trimmes hver dag, at hunder trenger slik og sånn i hverdagen, at man går til veterinær om ditt eller datt skjer. Grunnleggende lærdom.

Jeg er for at unga skal lære om dyr på skolen også jeg da. Du vet det står jævli dårlig til med den generelle kunnskapen når en far klarer å dytte bort ungen sin til en bever fordi den er så søt. Samme med det paret som møtte en flekkete hest og spurte om det var en blanding av hest og ku. Og når slike folk i det hele tatt vurderer å skaffe seg en hund, så må det jo gå galt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboeren har veldig lyst på hund, men vi er ikke helt klar for dette enda. Rett og slett pga. arbeidsmengden som må legges ned i en hund. Det høres kanskje fælt ut, men den dagen jeg orker alt arbeidet er også den dagen jeg virkelig har lyst på en hund. Foreløping er vi bare hundepassere for venner når de skal på turer osv. Det passer utmerket.

Men hund blir det en dag. Men en dag vi har tid og overskudd, og så blir det valpekurs og boklesing.



Anonymous poster hash: 11455...863
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i planleggingsfasen når det gjelder hund. Hittil tar jeg enhver mulighet jeg får til å være hundepasser, og lærer på den måten både positive og negative ting ved å ha hund.

Synes det er bra i teorien, at man skal pålegge nye hundeeiere kurs. Men praktisk sett fungerer det ikke helt. Skal man kurses for å få katt, hest, hamster også da? Det er et gråskille man ikke uten videre kan grensesette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Belle Gunnes

Å låne hunder er helt genialt. Alle hundeeiere trenger litt fri innimellom også. Og det er kjekt å øve litt.

Ang kurs så kommer det helt an på hva kurset innbefatter. Jeg synes det er hårreisende lite kunnskap om dyrehold hos enkelte mennesker (men heldigvis er de fleste med et snev av interesse ganske oppegående). Jeg har blitt skremt av noen tråder her inne. Som hun som ville gi sin lille sønn en kanin uten noe kunnskap.

Når det gjelder hund så synes jeg NKK har store forbedringspotensiale. Avelen er litt happaranda her i landet blant annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, kurs for å få hund pålagt? Om man skal kreve kurs for noe så skulle det vært for å få unger. Det der blir bare rett og slett dumt! Jeg fikk hunden min i gave, så jeg hadde ingen peiling på hund når jeg fikk henne, men jeg lærte jo etterhvert!

For å være helt ærlig, så synes jeg det burde være forbudt ved lov å gi dyr i gave. Flott at du lærte etter hvert, og forhåpentligvis tok ikke din hund skade av det, men jeg har sett tilfeller med "gavedyr" som det på langt nær har gått like bra med.

Angående et slikt kurs, så er jeg for, men jeg ser en del praktiske problemer med det. Det som burde være en naturlig del av et slikt kurs, vil vel f.eks. være hundeloven. Skremmende mange skaffer seg hund uten å i det hele tatt kjenne til at en slik lov eksisterer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

For å være helt ærlig, så synes jeg det burde være forbudt ved lov å gi dyr i gave. Flott at du lærte etter hvert, og forhåpentligvis tok ikke din hund skade av det, men jeg har sett tilfeller med "gavedyr" som det på langt nær har gått like bra med.

Angående et slikt kurs, så er jeg for, men jeg ser en del praktiske problemer med det. Det som burde være en naturlig del av et slikt kurs, vil vel f.eks. være hundeloven. Skremmende mange skaffer seg hund uten å i det hele tatt kjenne til at en slik lov eksisterer.

Pluss fra meg :) det er jo rimelig mange hundeeiere som ikke vet hvorfor det er båndtvang til og med. Eller hvor den gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så synes jeg det burde være forbudt ved lov å gi dyr i gave. Flott at du lærte etter hvert, og forhåpentligvis tok ikke din hund skade av det, men jeg har sett tilfeller med "gavedyr" som det på langt nær har gått like bra med.

Angående et slikt kurs, så er jeg for, men jeg ser en del praktiske problemer med det. Det som burde være en naturlig del av et slikt kurs, vil vel f.eks. være hundeloven. Skremmende mange skaffer seg hund uten å i det hele tatt kjenne til at en slik lov eksisterer.

jeg skulle egentlig ikke ha hund, fordi hunden jeg ville ha ikke helt passer i bylivet. Så en venninne ga meg en papillon, så langt unna den type hun jeg ville ha som man egentlig kommer. Men så fant jeg ut at hun også kan brukes til agility og spor, hun har til og med lært seg å ushe ut ender, selv om hun ikke akkurat klarer å hente de (de blir litt for stor for lille hunden). Så jeg har fått ut mye av det jeg ønsker, selv om det ikke var rasen jeg ønsket.

Det var litt avsporing, men ja, jeg er helt enig at hunder IKKE skal gies vekk i gaver med mindre det er avtalt på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...