Gå til innhold

Hvor lenge kan hunden være hjemme alene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ville alliert meg med dagpass hvis dette var hverdagskost.

Selv er hunden min alene 9 timer 2 dager pr. uke på det verste.

Da er jeg ekstra påpasselig med tur og oppmerksomhet på kvelden.

Til daglig er hun alene 2-3 timer om gangen.

Anonymous poster hash: 84408...fdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer er lenge, særlig når det er hver dag. Og hva gjør du hvis du skal ut igjen på kvelden? Det blir veldig mange timer alene hvis hunden også skal være alene på kvelden i tillegg til dagen. Du må nesten prioritere å være mye med hunden din på ettermiddag/kveld hvis du skal være så lenge borte på dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det spørs helt på hunden. En nabo har hunden ute alene hele dagen. Den bjeffer hver gang andre dyr går forbi, og når mennesker kommer nært innpå. Han står ikke særlig skjult heller. Det er ikke OK, og vi må gi beskjed til eieren. En annen hund i nabolaget går helt bananas av å være alene hjemme. Det skjer heldigvis sjelden, men de gangene det skjer, er det bjeffing fra eierne går til de kommer hjem. Huff, jeg synes synd på disse hundene :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste folk har fulltidsjobb, selv om det ikke virker slik her. De fleste jobber starter også 7-9 om morgenen og man er på jobb i 8 timer.Om man er I et forhold så starter man på jobb så og si på samme tidspunkt. Så ja hunden kan være hjemme en arbeidsdag men da må du gi den mye oppmerksomhet når du først er hjemme. Kino og slike ting som hunden ikke kan bli med på får du spare til en dag du ikke har vært på jobb :)

Anonymous poster hash: e0cd4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er plageri og du burde likesågodt avlive hunden for det livet der unner jeg ikke en padde en gang.

Hææ?

En hund tilrettelegger seg vaner som alle oss mennesker. Det å være borte i 8-9 timer går helt fint. Den vil ligge og sove mesteparten av dagen uansett som alle andre hunder uansett gjør i 16-17 timer av dagen.

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er i verstefall alene 6 timer, men før jeg fikk samboer var han eldste alene hjemme 9 timer 4-5 dager i uka :)

Hadde kamera for å følge med på han og han lekte, herja, spiste litt, sov MYE, og møtte meg gjerne ikke i døra engang fordi han sov :) Passet alltid på at han fikk en halvtime-times tur før jeg dro på jobb, at han hadde leker og aktivtetsball med litt godbiter i, og han fikk en halvtime-times tur når jeg kom hjem før jeg lagde mat og vi enten tok en enda lengre tur eller hadde andre aktiviteter. Dro jeg til andre var han såklart med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting er å ha hunden alene hjemme hele dagen, det må jeg siden jeg har full jobb, en annen ting er at naboen har hunden stående ute i bur fra 07 om morgenen til 22 om kvelden der de kun får kontakt med eierne når de skal ha mat.



Anonymous poster hash: 91b7b...6fc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår hund kommer til å måtte være alene mellom 6 og 8 timer på hverdagene når han er skikkelig alenetrent, siden vi har full jobb begge to. Nå er han mye med sambo på jobb i en overgangsperiode, men han må nok være alene til slutt. Vi har planer om å tilpasse oss hunden ved å benytte oss av fleksitid. Dvs at den ene av oss drar på jobben halv åtte, mens den andre er der til ni. Da er førstemann hjemme igjen halv fire-fire, og hunden har da bare vært hjemme alene mellom 8.30-9 og 15.30-16, avhengig av hvor lang tid vi bruker til og fra jobb. Men at det kan bli 9 timer innimellom må han bare tåle, for det kommer nok ikke til å gå opp hver dag. Sånn er det for de aller fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjotten

Det er vel en lov i Sverige om at man ikke kan la hunden være alene i mer enn 5-6 timer. Burde ha det i Norge også, egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en lov i Sverige om at man ikke kan la hunden være alene i mer enn 5-6 timer. Burde ha det i Norge også, egentlig.

Da er det mange som måtte ha blitt omplassert. Skremmer meg litt hvor mange som ikke har fulltidsjobb her i landet.skulle tro at folk flest jobber 8 time om dagen.

Anonymous poster hash: e0cd4...ad8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er å ha hunden alene hjemme hele dagen, det må jeg siden jeg har full jobb, en annen ting er at naboen har hunden stående ute i bur fra 07 om morgenen til 22 om kvelden der de kun får kontakt med eierne når de skal ha mat.

Anonymous poster hash: 91b7b...6fc

Da synes jeg faktisk du skal ta kontakt med dyrevernet, det der er ikke et verdig liv for noen hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det mange som måtte ha blitt omplassert. Skremmer meg litt hvor mange som ikke har fulltidsjobb her i landet.skulle tro at folk flest jobber 8 time om dagen.

Anonymous poster hash: e0cd4...ad8

Det er noe som heter turnus. Begge kan være i full jobb, men likevel slipper hunden å være mye alene. Hvorfor skaffe seg hund, når man har lite tid til å være sammen med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Turnus, hundepass, større barn som er hjemme tidligere...mange som får til det å ikke la hunden være hjemme 9 timer hver dag.

Om man må være hjemmefra 9 timer hver dag så burde man ikke ha hund. Enkelt og greit.

For i realiteten så er det ikke bare 9 timer. Man skal gjerne en tur på butikken en gang i blant, man skal bort til andre, kanskje andre hobbyer man ikke kan gjøre sammen med hunden.

Og si det at hunden bare sover uansett er jo helt teit å si. Klart den gjør det når den ikke får lov til å gjøre noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man må være hjemmefra 9 timer hver dag så burde man ikke ha hund. Enkelt og greit.

For i realiteten så er det ikke bare 9 timer. Man skal gjerne en tur på butikken en gang i blant, man skal bort til andre, kanskje andre hobbyer man ikke kan gjøre sammen med hunden.

For min egen del tilpasset jeg meg der, jobber i matbutikk så brukte 10 minutter på å handle etter jobb. Og skulle jetg bort ble hunden med, kunne den ikke bli med dro jeg ikke ut! Skulle jeg på kino/middag/fest skaffet jeg pass til den. Og hoby uten hund er jo bortkastet tid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

I følge flere her så sier dere at 8-9 timer er for lenge, men sannheten er at de fleste jobber full tid, inkludert meg. En voksen trygg hund som er vant med å være alene klarer fint og være rundt 9 timer alene mens eierne er på jobb :) Så lenge den får mosjon , psykisk stimuli og kos når dere kommer hjem, er det for de fleste hunder ikke noe problem :) De blir ikke psykisk syke og ødelagte pga det. Da hadde nok de fleste hunder hatt adferdsproblemer ;)

Men er det en valp må den trenes sakte opp til dette, film den gjerne når den er alene for å sjekke hvordan den har det mens du er borte. Så kan du ta utgangspunkt i det og hva som bør trenes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heartbeat

Det er vel en lov i Sverige om at man ikke kan la hunden være alene i mer enn 5-6 timer. Burde ha det i Norge også, egentlig.

Ja, den kan ikke være lengre alene enn dette og du kan faktisk bli straffet . I bur er det fire timer forutsett at du skal stille ut hunden og den må være i bur under utstilling eller i bil.

Men norske eksperter og forskning.no har konkludert med at hunder stort sett bare hviler mens eierne er på jobb :) Og at det ikke er problematisk å la hunden være alene en arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...