Gå til innhold

Kule triks å lære en hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt deltidsmamma til en jack russell valp på 8 måneder. Det er superkoselig, men jeg er ikke så vant til den rasen. Hittil har har jeg konsentrert meg om grunnleggende behov som vann, mat, tur, lek, sosialisering og å øve på triks han allerede kan. Jeg har selv lært ham high five.

Har lest litt om rasen og funnet ut at det er en veldig intelligent rase.

Jeg skal ha ham hele sommeren og da vil jeg gjerne lære ham flere triks.

Det han kan til nå er:

Sitt

Ligg

Gi labb

High five

Kom

Gå opp på sofaen

Gå ned av sofaen

Nammenam (da vet han at han får noe godt)

Suss

Vent

Hent snusboksen

Hva mer kan jeg lære ham?



Anonymous poster hash: 23a8f...d37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde jeg vært deg så hadde jeg lært han å hente noe annet enn snusboksen. Får han i seg snus så kan han dø.



Anonymous poster hash: f1756...6b9
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt deltidsmamma til en jack russell valp på 8 måneder. Det er superkoselig, men jeg er ikke så vant til den rasen. Hittil har har jeg konsentrert meg om grunnleggende behov som vann, mat, tur, lek, sosialisering og å øve på triks han allerede kan. Jeg har selv lært ham high five.

Har lest litt om rasen og funnet ut at det er en veldig intelligent rase.

Jeg skal ha ham hele sommeren og da vil jeg gjerne lære ham flere triks.

Det han kan til nå er:

Sitt

Ligg

Gi labb

High five

Kom

Gå opp på sofaen

Gå ned av sofaen

Nammenam (da vet han at han får noe godt)

Suss

Vent

Hent snusboksen

Hva mer kan jeg lære ham?

Anonymous poster hash: 23a8f...d37

Legge en godbit på snuten og lære han å la den ligge der, til du gir kommado om at han kan få slenge den opp og slafse den ned. :)

En annen ting er å lære den å ikke begynne å spise av maten sin før du sier "Væresågod."

Hente snusboks= risikabel idé.

(Gidder du ikke hente den sjøl, så slutt å snuse...)

En ting til du kan gjøre om noen mnd, som er flott for den typen hund du har , er å begynne med agility-trening. Når den er rundt 12-14 mnd er det passelig tid å sette igang.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Offensive Pie

Jeg driver innlæring av større enn/mindre enn med vår fire måneder gamle valp nå. Har flere godbiter i en hånd enn den andre (f.eks. 4-1, kan minske forskjellen når hunden kan det), kommanderer med "mest" eller "minst", og lar ham velge hånd. Velger han riktig, får han godbiten. Riktig morsomt å se hunden forstå at man ikke får alle godbitene hvis man ikke følger med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anobano

å danse. hunden vår hopper opp og ned på to ben, han synes det er kjempe morsomt spesielt når vi danser sammen med han :)

også har jeg lært han å snurre rundt mens han danser også

Endret av anobano
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google 101 things to do with a box, eller noe i den dur. Handler om å få voffen til å finne ut av ting selv. God hjernetrim :) vi holder på med det i heimen nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Finn et gjerde eller en felt trestamme ute, og få han til å balansere oppå, krype under og hoppe over. Kan også sette opp en treplanke på et eller annet, slik at høyden er fin for både å hoppe over og å krype under. Veldig gøy å gjøre på turer i skogen der det ligger mange trær.

Gi enkelte leker navn, og lær hunden opp til hvilken leke som heter hva. Pass på at ordlyden er forskjellig, og ha disse lekene fremme kun under denne leken. Be om at hunden henter den og den leken.

Be hunden om å ligge stille i et rom der den ikke kan se deg, så gjemmer du kattungemat rundt om kring og ber hunden om å finne alle godbitene når du har gjemt unna en del. Ikke akkurat triks, men vedlig kjekk underholdning for hunden og et lite friminutt til deg når den søker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hund syns jeg høyre og venstre var veldig nyttige kommandoer - særlig når en havner på motsatt side av en lyktestolpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips.

Til dere som reagerer på at han henter snusboksen. Han er redd for selve snusen, så det er ingen fare for at han spiser den.

Anonymous poster hash: 23a8f...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har jo gjerne kontakt med hunden når man ber den hente en snusboks da, og god kontroll. Regner med at det er boksen og ikke løsnus :fnise:

Men, det absolutt dummeste jeg har lært hunden min var å hente penger og sigarettpakker, også fra vesker. Så nå kan jeg liksom ikke ha med meg hunden noen sted, for er det en veske oppe så blir både jeg og hunden beskyldt for å stjele... Kun sedler og røykpakke, ingenting annet. Reagerer man ikke fort nok så blir han lei og river dem i stykker. Veldig sjarmerende idè, men i praksis så fungerer ikke det like bra. Og jeg kan heller ikke bli sint for det er kun min feil.

Bamse = dårlig idè (med mindre man vil ha en hund som tigger og atpåtil sitter på to)

Bjeffe = dårlig idè. Smart om man vil lære hunden sin av med å bjeffe (Har jeg hørt...)

Høyre og venstre er en morsom greie.

Øyekontakt (Hold en godbit på strak arm vekk fra deg, veldig undervurdert og genial måte å få hunden til å søke til deg)

Få hunden til å rygge.

Halting (krevende, men god hjernetrim)

Lukke dører (Vær forberedt på å aldri stikke hodet inn i kjøleskapet igjen uten å få døra i bakhodet)

Touch ved at hunden berører en gjenstand.

Bukke (Her: Be til Allah... Ikke muslim altså) lekeposisjon med forbeina strakt ut.



Anonymous poster hash: 48063...0aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Min Bichon Havanaise er 1,5 år. Er hun for gammel for nye triks?

En hund er aldri for gammel for å lære seg nye triks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Du setter deg på huk elns og kaster ein freesbee. Hunden skal hoppe opp på ryggen din og liksom løpe over den og ta fresbeen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

snurre - stå på bakbeina å snurre rundt

rulle rundt

gå i ring

skamme seg - ligge på brystet og legge framlabbene over nesa så de skygger for øya

gå rundt - ute på tur, når hunden er på feil side av hindringer

gå på to ben

gå på to ben baklengs

rygge

gå i 8 tall mellom bena dine

gå sikksakk mellom bena dine mens du går et skritt fram for hver gang

sekvens med sitt-ligg-stå i tilfeldig rekkefølge i raskt tempo (8-10 repetisjoner før godbiten kommer)

lukke/åpne dører/skuffer

slå av og på lys om du feks har en lampett med bryter på gulvet hunden kan trå på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man lære de triksene selv? Eller må man gå på kurs?

Anonymous poster hash: d95fc...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man lære de triksene selv? Eller må man gå på kurs?

Anonymous poster hash: d95fc...70b

Jeg bruker youtube hvis det er noe jeg lurer på hvordan man trener seg til :)

Anonymous poster hash: a3b53...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...