Gå til innhold

De som ikke steriliserer kattene sine


Blod

Anbefalte innlegg

Jeg blir så sint av måten katter blir behandlet i samfunnet. De har så lav pengeverdi at folk skaffer seg en gratispus for så å bare forlate den når de skal på ferie, droppe dyrlegebesøk hvis den blir syk og tar livet av kattunger hvis det skulle bli noen. Den eneste måten å endre dette på er å kastrere katter i mye større grad enn det gjøres nå. Er man glad i katter, så tar man det ansvaret.

Jeg ville nesten vært enda mer nøye med å kastrere hvis jeg hadde hannkatt. Hadde jeg hatt hunnkatt så hadde jeg i allefall vært klar over at eventuelle kattunger kom til å få en god start på livet, og jeg kom til å jobbe hardt for å finne gode hjem til de. Med hannkatt kan man bidra til at X antall kattunger blir født og avlivet.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle âme

Ja. Er mange katter som går laaangt vekk, å ikke kastrere katten sin fordi "alle andre er det" er ikke et bra nok argument.

Nenei, no er eg dessverre ikkje gammal nok til å ha lappen, så å kjøre han til vætrinær blir litt vansklig...Foreldra mine gidder heller aldri, men han har aldri stukke av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så sint av måten katter blir behandlet i samfunnet. De har så lav pengeverdi at folk skaffer seg en gratispus for så å bare forlate den når de skal på ferie, droppe dyrlegebesøk hvis den blir syk og tar livet av kattunger hvis det skulle bli noen. Den eneste måten å endre dette på er å kastrere katter i mye større grad enn det gjøres nå. Er man glad i katter, så tar man det ansvaret.

Jeg ville nesten vært enda mer nøye med å kastrere hvis jeg hadde hannkatt. Hadde jeg hatt hunnkatt så hadde jeg i allefall vært klar over at eventuelle kattunger kom til å få en god start på livet, og jeg kom til å jobbe hardt for å finne gode hjem til de. Med hannkatt kan man bidra til at X antall kattunger blir født og avlivet.

Kunne ikke vært mer enig!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nenei, no er eg dessverre ikkje gammal nok til å ha lappen, så å kjøre han til vætrinær blir litt vansklig...Foreldra mine gidder heller aldri, men han har aldri stukke av.

Men da kan du ønske deg i bursdags-/julegave fra foreldrene dine at de får katten kastrert :)

Eventuelt kan du søke opp informasjon om kastrering av katt, som blant annet de to bildene som er linket til tidligere i tråden, skrive ut og gi dem informasjonen så de skjønner hvorfor katten bør kastreres.

Anonymous poster hash: 658ed...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blubberella

Du tar fra katten din manndommen hans og så synes du han blir så koselig? Hvorfor ikke bare skaffe hunnkatt hvis du ikke takler en skikkelig fighter til katt? Katter skal ha litt lynne, være litt bestemte, selvstendige.

Anonymous poster hash: c105a...cdc

Den særeste, biskeste og mest killer-instinkt-gærne katta jeg noen sinne har vært borti var monsen vår som vi hadde da jeg var liten. Han ble kastrert før han ble kjønnsmoden men var en skikkelig kruttønne. Han var litt Fantomet i katteklær; hard mot de harde og snill mot de snille. Alle ukastrerte katter som rekte forbi fikk juling så pelsdottene flagret mens kastrerte katter var han bestekompis med. Han var ingen fangkatt og koste kun på egne premisser men var han i kosehumør var han skikkelig kosepus. Han holdt både muse- og fuglebestanden nede i nabolaget og fanget også en røyskatt i sin karriere. Han var nabolagets skrekk men verdens kuleste katt og levde til han ble nærmere 18 år.

Katta til noen jeg kjenner er ukastrert og han er en liten tøffel av en pysepus. Han er mer sånn pusete fangpus som gjerne sniker seg inn til naboene, men tisser ned halve nabolaget så det stinker. Med andre ord er han en sånn katt som får kattehatere til å se rødt og forbanne alle katteeiere.

Katter har forskjellig personlighet og den spiller mer inn på oppførselen enn om katten er kastrert eller ikke. Det er alt for mange katter i omløp i Norge så om man synes det er så fælt å kastrere bør man heller la være å få seg katt. Neste gang de ukastrerte rekmonsene til nabogårdene kommer forbi kommer jeg til å fange dem inn og snikkastrere dem. Det er mye billigere å betale 1000 kr for kastrering enn å legge ut flere tusen på å lappe sammen katta mi etter at slåsskjempene har rekt forbi, så jeg gjør det gjerne.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Men da kan du ønske deg i bursdags-/julegave fra foreldrene dine at de får katten kastrert :)

Eventuelt kan du søke opp informasjon om kastrering av katt, som blant annet de to bildene som er linket til tidligere i tråden, skrive ut og gi dem informasjonen så de skjønner hvorfor katten bør kastreres.

Anonymous poster hash: 658ed...a1d

Skal hellet prøve å mase på dem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Jeg har hatt noen diskusjoner med menn som synes synd på kattene. Tror dette med menn og baller er ganske følsomt...

Og der vil jeg mene du traff spiker'n på hodet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Du tar fra katten din manndommen hans og så synes du han blir så koselig? Hvorfor ikke bare skaffe hunnkatt hvis du ikke takler en skikkelig fighter til katt? Katter skal ha litt lynne, være litt bestemte, selvstendige.

Anonymous poster hash: c105a...cdc

Til info kan det tørt og saklig opplyses om at hverken lynnet, bestemtheten eller selvstendigheten forsvinner med kastreringen.... det eneste som forsvinner er den herlige parfymeduften av spraymarkeringen, de ukelange streiftogene etter kjetter med løpetid, og de lange ariene som kan fryse blod... iherdig sunget utenfor vinduer hvor det bor kjetter.

.... og de tallrike uønskede kattungene... de som havner i gjenteipede pappesker på vetrinærens trapp, eller i et skogholt.... de som kastes ut av bilvinduet pakket i en sekk eller pose... de som i mørke netter kjøres langt hjemmefra og dumpes i ukjente boligområder.... de som puttes i plastposer og kastes i fremmedfolks søppelkasser.....

Endret av Lille-pus
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nenei, no er eg dessverre ikkje gammal nok til å ha lappen, så å kjøre han til vætrinær blir litt vansklig...Foreldra mine gidder heller aldri, men han har aldri stukke av.

Jeg har lappen, men ingen bil. Kommer meg til veterinæren med buss, taxi eller via venner. Blir litt for lett å skylde på manglende lapp.

--

Mennesker som ikke kastrerer/Steriliserer kattene sine burde aldri hatt dyr. Er så aaaaltfor mange hjemløse og forlatte katter i Norge, skjønner ikke hvor korttenkte mange kan være.

"mannen klarer ikke å klippe balla på katten" Vel veit du hva, jeg syns ikke det var så jævlig fett å fjerne livmora på katta mi heller, men selvfølgelig gjør jeg min del av ansvaret.

Anonymous poster hash: 11a38...237

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Jeg har lappen, men ingen bil. Kommer meg til veterinæren med buss, taxi eller via venner. Blir litt for lett å skylde på manglende lapp.

--

Mennesker som ikke kastrerer/Steriliserer kattene sine burde aldri hatt dyr. Er så aaaaltfor mange hjemløse og forlatte katter i Norge, skjønner ikke hvor korttenkte mange kan være.

"mannen klarer ikke å klippe balla på katten" Vel veit du hva, jeg syns ikke det var så jævlig fett å fjerne livmora på katta mi heller, men selvfølgelig gjør jeg min del av ansvaret.

Anonymous poster hash: 11a38...237

har 15-åringer lov til å komme til veterinæren heilt aleine

med katt? Dessuten ser eg ikkje problemet, katten er seriøst heilt uinteressert i andre katten enn den andre vi har(Han er mest inne)

Men det er jo best å gjere det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vet jeg ikke, men om du bare er 15 år- så er det foreldrene dine sitt ansvar. :)



Anonymous poster hash: 11a38...237
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerer man ikke katten sin(uavhengig av kjønn) burda man aldri skaffe seg katt heller er nå min mening! Det er alt for mange forferdelige katteskjebner der ute, så det er utrolig viktig å få ned bestanden litt..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrerer man ikke katten sin(uavhengig av kjønn) burda man aldri skaffe seg katt heller er nå min mening! Det er alt for mange forferdelige katteskjebner der ute, så det er utrolig viktig å få ned bestanden litt..

Og man får jo tak i kastrerte katter hos dyrebeskyttelsen etc, tror man må betale noen hundrelapper kanskje men det er jo billigere enn å gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste jeg hører fra gutter er at de ikke ønsker å kastrere hanndyret sitt fordi de mister manndommen sin. Jeg kastrerte min hunnkatt og jeg satt ikke akkurat der med hengende hode og tenkte, "Stakkars pusen mistet sin evne til å få barn og kvinneligheten sin." Alle dere som ikke kastrerer kattene deres og får kull for morro skyld bidrar til at det blir en haug med hjemløse katter. Skam dere.



Anonymous poster hash: 6cb42...b49
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mann og jeg kan bekrefte at bare tanken på å gjøre noe slikt mot et dyr er grusomt. Det er jo ikke hannkatten som blir gravid heller så det er ikke eieren av hannkatten som har ansvaret her. Akkurat som blant oss mennesker. hehe ;)

Anonymous poster hash: c105a...cdc

...hehe

Anonymous poster hash: e350d...d9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv her på forumet ser vi nå at det begynner å komme kattunge tråder og ukastrerte hannkatt tråder



Anonymous poster hash: 04901...c1a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og man får jo tak i kastrerte katter hos dyrebeskyttelsen etc, tror man må betale noen hundrelapper kanskje men det er jo billigere enn å gjøre det selv.

:jepp: Dyrebeskyttelsen adopterer kun bort kastrerte katter. Jeg kan forstå folk som er litt grådige som tenker "Nei, å betale 800 kr for en katt, når jeg kan få haugevis gratis på finn.no? Nei takk!". Men regnestykket er som følger:

Gratis katt:

Ikke sjekket hos vet.

Som oftest uvaksinert

Ikke kastrert/sterilisert

Ikke chippet

Man vet ikke noe om lynnet på en kattunge. Selv om den er leken som liten, så kan den bli en sur katt som voksen.

DB-Katt:

100% frisk, blitt sjeket både i hue, rævva og andres teder.

Fått alle vaksinene sine, og eventuelt påfyll hvert år (selv om det er sjeldent en katt er hos oss flere år)

Sterilisert/Kastrert

Chippet.

Katten er som oftest voksen, og det finnes vel 20-30 forskjellige frivillige som vet hvordan katten din oppfører seg, under forskjellige omstendigheter.

Du betaler også for at DB har tatt flere dyrlegesjekk på den, mat, strøm osv.

En annen positiv ting ved å adoptere fra DB er ikke bare at du adopterer en katt som trenger et hjem, men du gjør også da plass til at enda en katt kan få komme inn til db. Så på en måte så hjelper du to katter.

Og prisen, (som var 800 kr i desember 2012 iallefall, i Vestfold) er faktisk ikke så halvgal heller. Søkte på "Sterilisering katt" på Google, og fikk opp Asker Dyreklinikk som oppga priser på nettet.

Vaksine katt: 550 kr

ID-Chip (i tillegg til annen behandling): 650 kr

Kastrering (hankatt): 1338 kr

Sterilisering (hunkatt): 2368 kr

Så egentlig slipper man billig unna, hvis man uansett skal være en ansvarlig katteeier :jepp:

Dummeste jeg hører fra gutter er at de ikke ønsker å kastrere hanndyret sitt fordi de mister manndommen sin. Jeg kastrerte min hunnkatt og jeg satt ikke akkurat der med hengende hode og tenkte, "Stakkars pusen mistet sin evne til å få barn og kvinneligheten sin." Alle dere som ikke kastrerer kattene deres og får kull for morro skyld bidrar til at det blir en haug med hjemløse katter. Skam dere.

Anonymous poster hash: 6cb42...b49

Jeg blir litt perpleks når menn kommer med slike kommentarer. Greit hvis de tuller, men jeg lurer virkelig på hva som skjer i hodet deres når de sier sånt i fullt alvor....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg lurer veldig på hvorfor mange ikke steriliserer kattene sine.

Om man skaffer seg hankatt tror mange at man ikke har noe ansvar. Jeg blir kvalm av alle som tror det! :grine:

Det koster dobbelt så mye å sterilisere hunkatter.

Å ha dårlig råd er ingen unnskyldning. Når man skaffer seg dyr påtar man seg et ansvar

kastrerer mener du. Nei folk er idioter. Jeg mener det er dyreplageri å ikke gjøre det. Kattene kan sette kattunger på andre katter og pådra seg kjønnssykdommer de og så folk burde ta til vettet og kastrere de
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg har hatt noen diskusjoner med menn som synes synd på kattene. Tror dette med menn og baller er ganske følsomt...

er for dumt å tenke at dyr tenker over dette her på lik linje med mennesker. For noen dustemannfolk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Jeg er mann og jeg kan bekrefte at bare tanken på å gjøre noe slikt mot et dyr er grusomt. Det er jo ikke hannkatten som blir gravid heller så det er ikke eieren av hannkatten som har ansvaret her. Akkurat som blant oss mennesker. hehe ;)

Anonymous poster hash: c105a...cdc

Akk så uvitende.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...