Gå til innhold

Fosterkatt fra DB


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det beste kattene mine vet er kokt sei. Det hender at jeg kjøper en frossen blokk på butikken, den koster omtrent ingenting og den er ikke tilsatt salt. Snadder!

Sei i blokk er fint ja. Sto på menyen her også som lørdagskos (da jeg hadde 9 på en gang). Èn blokk er delt i 4, og ett sånt stykke er nok til hver katt. Bare å trekke i vann. Ellers elsker de kyllingfilét, men hvis du steker dem bør du ta bort stekeskorpe og krydder. (En krydrer jo ikke hvis de stekes som kattemat).

Har du prøvd å gi Applaws våtfor? De har type tunfisk på boks, enten helt ren, med ost, med sjøtang eller med reker. Er ikke tilsatt salt eller lignende og er derfor helt kurant å gi til katten. En boks koster ikke mange kronene mer enn en boks tunfisk fra matbutikken.

Ahh, takk :) ! Da prøver jeg sei :D !

Hvor får man kjøpt Applaws? Dyrebutikk eller vanlig matbutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anubiel

Ahh, takk :) ! Da prøver jeg sei :D !

Hvor får man kjøpt Applaws? Dyrebutikk eller vanlig matbutikk?

Dyrebutikk! Finner du ikke Applaws så er det et merke som heter Almo Nature som er akkurat samme greia.

Buddy har Applaws, mens Dyrego har den andre, i alle fall :)

Endret av Anubiel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra hjemmet:

Vi fikk en utrolig redd katt i begynnelsen, men nå kan han finne på å legge seg på fanget vårt en gang om dagen i ca 5-10 minutter. Problemet er jo vår egen katt som ikke helt har godtatt han nye, vi vil jo så gjerne beholde han, men det går jo ikke når de ikke kommer overens. Hvor lang tid har det tatt for dere som har flere katter brukt på å få de til å venne seg til hverandre?

ts



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har adoptert to katter fra DB og de tålte ikke synet av hverandre i begynnelsen. De er ikke gode venner nå heller, men de kan ligge i sofaen samtidig og kan stå ved siden av hverandre når de spiser. De snuser også på hverandre når de treffes ute, men that's it. Det tok vel et par år, tenker jeg. Ikke gi opp, de kommer nok til å tolerere hverandre om en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering fra hjemmet:

Vi fikk en utrolig redd katt i begynnelsen, men nå kan han finne på å legge seg på fanget vårt en gang om dagen i ca 5-10 minutter. Problemet er jo vår egen katt som ikke helt har godtatt han nye, vi vil jo så gjerne beholde han, men det går jo ikke når de ikke kommer overens. Hvor lang tid har det tatt for dere som har flere katter brukt på å få de til å venne seg til hverandre?

ts

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

For oss tok det vel 4 dager. Men nå er den katta vi hadde først veldig snill mot og glad i andre katter.

Enkelte katter liker seg også best alene... tanta mi har katteoppdrett og det har vært noen få tilfeller der hun må sette en katt bort, fordi katten ikke liker andre katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Her tok det tid... lang tid, før gutta ble enige om at den andre var 'en sånn passelig ok kar han også'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

TS her.

Jeg må nesten bare spørre om mer tips og råd.. Min pus og fosterkatten slåss noe innmari nå nettopp, tror ingen av de ble skadet, men det ligger en haug med pels på gulvet etter min katt. Slik jeg så det så var det fosterkatten som begynte å fyke med poten da min pus ville bort å lukte på fosterkatten. Jeg fikk de ikke til å slutte før jeg hentet vann og sprutet på de.. måtte gjøre det to ganger før de ga seg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. akkurat nå har jeg de i separert rom. Jeg fikk så vondt av alt at jeg bare begynte å gråte, hva skal jeg gjøre? Er det trygt at de kan ferdes omkring hverandre??

Jeg har lagt merke til dette flere ganger at den nye katten er ofte fort ute med poten sin når min katt nærmer seg han. Fikk beskjed av DB da jeg tok han imot at han er vant med andre katter..



Anonymous poster hash: 2f8bc...c54
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to katter fra DB som har krevd MYE omsorg de siste to årene. Ca første 6 mnd var det umulig å være i nærheten av den ene. Den roet seg veldig etter vi kunne slippe den ut (for ca 1 år siden. kunne ikke slippe den ut når vi hadde den i fosterhjem). Var ikke hjemme på ca 2 mnd etter det, men lusket mye rundt huset.

Ellers måtte vi bare sitte ved den og smiske og puse og håpe at den kom bort. Dette tok flere mnd. Ofte "tvang" vi de til å være med oss (da de helst bare ville ligge i hyller/gjemme seg), og satt de ut i stuen og lukket andre dører slik at de MÅTTE være rundt mennesker og skjønne at vi ikke var ute etter de.

Den ene katten spiser veeeldig mye når det først står mat fremme, og rensker skåla hver gang. antar dette er fordi han var utekatt før og spiste når det var mat tilgjengelig fordi han ikke visste hvor lenge det var til neste gang. Blitt mye mindre av dette nå, da, og han vokter ikke matskåla like panisk lenger :fnise:

De er veldig flotte puser begge to, men krever mye arbeid, tid og omsorg. Ikke minst forståelse (f.eks ikke bli sint på katten når den ikke vil ligge på fanget eller løper når du kommer). Var veldig rart for oss også siden våre gamle katter alltid var veldig selskapelige av seg! Men de hadde vi også hatt siden de var små, så de var jo "oppdratt" til å vite at mennesker er trygge som bare vil passe på dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg må nesten bare spørre om mer tips og råd.. Min pus og fosterkatten slåss noe innmari nå nettopp, tror ingen av de ble skadet, men det ligger en haug med pels på gulvet etter min katt. Slik jeg så det så var det fosterkatten som begynte å fyke med poten da min pus ville bort å lukte på fosterkatten. Jeg fikk de ikke til å slutte før jeg hentet vann og sprutet på de.. måtte gjøre det to ganger før de ga seg og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. akkurat nå har jeg de i separert rom. Jeg fikk så vondt av alt at jeg bare begynte å gråte, hva skal jeg gjøre? Er det trygt at de kan ferdes omkring hverandre??

Jeg har lagt merke til dette flere ganger at den nye katten er ofte fort ute med poten sin når min katt nærmer seg han. Fikk beskjed av DB da jeg tok han imot at han er vant med andre katter..

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Min katt Simba kommer godt over ens med andre katter, men den andre katten han pleide å bo med dreiv konstant å var "slem" mot Simba. Ingen andre katter. Så det kan bare hende han er en mobber :fnise: Bare slå ned på det, men helst ikke sprut vann. F.eks bare flytt problemkatten et annet sted, konsekvent, helt til han skjønner det.

Fosterkatter er en utfordring, hatt rundt 15 stk her hjemme selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt Simba kommer godt over ens med andre katter, men den andre katten han pleide å bo med dreiv konstant å var "slem" mot Simba. Ingen andre katter. Så det kan bare hende han er en mobber :fnise: Bare slå ned på det, men helst ikke sprut vann. F.eks bare flytt problemkatten et annet sted, konsekvent, helt til han skjønner det.

Fosterkatter er en utfordring, hatt rundt 15 stk her hjemme selv.

Problemet er jo at fosterkatten vil ikke bli bært og slik de holdt på var det vanskelig å komme til for å avslutte det.

Ts

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt 25 fosterkatter de siste to årene og det har faktisk aldri skjedd at jeg har hatt uholdbare situasjoner med kattene og det til tross for at jeg på det meste hadde 9 stykker her.

Hva jeg observerte var at de hadde sine soner rundt i leiligheten og at grensen gikk ved kanten av gulvteppet f.eks. Leiligheten er nokså åpen slik at de ikke havner i "feller" ved å være tvunget til å oppholde seg på steder hvor de lett kan angripes av den som har "overtaket". Dog kan jeg tenke meg at det på sett og vis kan være vanskeligere å lære bare to å omgås enn når det er mange, for da oppstår en slags gruppedynamikk hvor de respekterer hierarkiet. Har også oppholdt meg mye i kattehus, og har aldri sett at noen uten videre har gått løs på hverandre til tross for at de er gangske mange som går fritt.

Jeg ser rett som det er på "Katt til besvær" som går daglig på Animal Planet. Det handler jo selvsagt om problemkatter og har lært mye der om det å observere å tolke signaler kattene gir når de har problemer.

Katter er langt mer komplekse enn hva en skulle tro, og det er nok stor omstilling for en katt som har vært enerådende i sin "verden" å skulle dele den med en ny, en inntrenger. Ofte tar en av dem rollen som offer, mens den andre finner det naturlig å være bølla. En løsning kan være at en av dem føler seg trygg i høyden, mens den andre er fornøyd med å ha gulvflatene for seg selv. Altså, det kan være en idè at det er mulig å gå gjennom rommet via hyller og avsatser. Eller at de f.eks. får "eie" hver sin side av sengen hvis de liker å oppholde seg på soverommet osv.

Men om du har mulighet til å få sett dette programmet så er det veldig lærerikt, det syns hvertfall jeg som trodde jeg kunne mye om slikt fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo at fosterkatten vil ikke bli bært og slik de holdt på var det vanskelig å komme til for å avslutte det.

Ts

Anonymous poster hash: 2f8bc...c54

Forståelig. Å gå mot han slik han blir "skremt" og "lede" han i riktig retning på den måten er også en måte å gjøre det på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...