Gå til innhold

Ny hund på 1 år.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi tok imot en hund på 1 år i går, har vært på skogstur og er en veldig fin hannbikkje! Ikke sint på noen, veldig snill. Er en blandingshund. Tror jeg aldri har møtt en så snill og hyggelig hannbikkje før.

Men tidligere eier har ikke fulgt opp med vaksiner og helsetest, han ble sparket av en hest tidligere som han ikke fulgte opp da han ikke viste tegn til smerte, skrev han til meg. Men vi skal til dyrlegen så fort vi får penger og ta en ordentlig sjekk av han!

Men han er bare vandt til å gå løs, ikke i bånd. Så vi jobber litt med han ang det.. Men det er noe som er galt..

Samboer nappa i båndet fordi han drar så veldig. Men så plutselig satte han seg ned og så opp på oss og hylte. Akkurat som han hadde veldig vondt! Vi ble jo så veldig skremt og eieren mener det ikke er noe galt med han. Han kan gå en time uten at han gjør noe, men plutselig så bare setter han seg ned og hyler. Aldri opplevd..

Kan det være traumer pga hestesparket eller det at han har smerter?

Legesjekk blir det i hvert fall når vi får penger! Verdens snilleste hund, så jeg ble litt skremt når dette skjedde. Og han er ikke sosialisert, så han er veldig stresset fordi han har kommet til et sted der han må gå i bånd og hus rundt han, noe han ikke er vandt til. Men dette skjedde mitt uti skogen.



Anonymous poster hash: 0e634...a78
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes absolutt ikke du skal vente med å gå til veterinær. Noe galt er det helt klart.

Vil gjerne også legge til at en dag er ingenting. Hunder trenger flere uker - noen også flere måneder - for å bli husvarme i sitt nye hjem :-).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke du skal vente med å gå til veterinær. Noe galt er det helt klart.

Vil gjerne også legge til at en dag er ingenting. Hunder trenger flere uker - noen også flere måneder - for å bli husvarme i sitt nye hjem :-).

Jeg har mye erfaringer med hund, men han er den som har slått seg til ro med engang! Tror ikke han hadde det så godt hos tidligere eier.

Skal prøve å få komme til dyrlege!

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaringer med hund, men han er den som har slått seg til ro med engang! Tror ikke han hadde det så godt hos tidligere eier.

Skal prøve å få komme til dyrlege!

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Joda, hunder kan være rolige når de kkommer i nye hjem. De aller fleste er jo det. Se på valper for eksempel. Det tar noen dager før de "kvikner" til :-). Det var det jeg mente. De første par dagene den nye hunden er i hus, så ser man ikke personligheten like mye. Den kommer frem etterhvert som hunden blir husvant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, hunder kan være rolige når de kkommer i nye hjem. De aller fleste er jo det. Se på valper for eksempel. Det tar noen dager før de "kvikner" til :-). Det var det jeg mente. De første par dagene den nye hunden er i hus, så ser man ikke personligheten like mye. Den kommer frem etterhvert som hunden blir husvant.

Ja, det er jo sant. Jeg fant ut at det var panikk han fikk. Han driver sånn når han blir redd, men det blir sjekk på han uansett!

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Høres ut som frykt. Har han blitt slått eller tatt fysisk av forrige eier?

Ja, vi fant ut at det var frykt. Det vi ikke vet, men tror ikke han har hatt det så bra der han kom fra. Vi har tatt sjekk på han, ingenting galt. Kan være det at han har blitt veldig sint på han ,fordi han er en stressa hund pga det er blanding mellom fuglehund og doberman. Så han har veldig fuglehund instinkter. Så kan hende at han ikke fikk trent han. Men han er den enkleste hunden vi har trent. :) Blitt veldig rolig og ikke stressa lenger. Han har ikke satt seg ned å hyla på 2 uker, siden han bare gjorde det de første 2 dagene.

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og fortell mannen din at man napper ikke en hund i nakken med båndet.

Mangler han/dere kunnskap på håndtering og trening av hund så meld dere på kurs.

Jeg gikk kurs med min omplasseringshund for å opparbeide forholdet vårt og tillit igjennom trening og ha det gøy sammen.

I deres situasjon så ville jeg dratt til dyrlegen med en gang, også hvis den er frisk så ville jeg meldt på kurs ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og fortell mannen din at man napper ikke en hund i nakken med båndet.

Mangler han/dere kunnskap på håndtering og trening av hund så meld dere på kurs.

Jeg gikk kurs med min omplasseringshund for å opparbeide forholdet vårt og tillit igjennom trening og ha det gøy sammen.

I deres situasjon så ville jeg dratt til dyrlegen med en gang, også hvis den er frisk så ville jeg meldt på kurs ;)

Ehm... Hva gjør du da? Du har vel aldri nappet i et bånd hvis du møter på en bikkje og den drar som fy? Det tror jeg ikke på. Når en hund på 23 kg drar i håndet konstant fordi den ikke er vant til å gå i bånd, og du må sitte å vente på kø i et kurs her nede, så er det sånn. Og napping mener jeg ikke sånn hardt napping, men napping kan også bety smånapping i båndet for å få den ufokusert på det den fokuserer på. Dette har den ikke gjort siden vi fikk den! Han går fint i bånd og er verdens snilleste...

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm... Hva gjør du da? Du har vel aldri nappet i et bånd hvis du møter på en bikkje og den drar som fy? Det tror jeg ikke på. Når en hund på 23 kg drar i håndet konstant fordi den ikke er vant til å gå i bånd, og du må sitte å vente på kø i et kurs her nede, så er det sånn. Og napping mener jeg ikke sånn hardt napping, men napping kan også bety smånapping i båndet for å få den ufokusert på det den fokuserer på. Dette har den ikke gjort siden vi fikk den! Han går fint i bånd og er verdens snilleste...

Anonymous poster hash: 0e634...a78

Det går ann å snu seg og gå den andre veien dersom den drar, stoppe opp er også et godt tips ;)

Hvis dere må nappe så ta i alle fall på den en sele ;)

Sett på dere selv et halsbånd rundt halsen deres og napp i vei, da gir man seg med napping og finner andre utveier :)

Selvfølgelig kan "ulykker" skje som at hunden hopper fremover og det kommer et rykk i båndet, men man fortsetter ikke å rykke, man står enten stille, eller så går man andre veien, prate med hunden hjelper også veldig bra.

Min hund kan veldig mange "kommandoer" som jeg sier til hun, dersom hun begynner å hisse seg litt opp når hun går i båndet så sier jeg "roooolig", "slappe av" eller "ikke gidd'a".

Man kan også gi og ta med myk hånd i kobbelet (kalles halvparader på heste språket), detter fungerer veldig bra på hunder som drar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder napping i bånd, eller å stoppe opp eller skifte retning for å få hunden til å slutte å dra så er spørmålet om dere vil ha en hund som ikke drar fordi den er redd for konsekvensene, eller en hund som ikke drar fordi den bruker hodet?

Gi hunden masse ros når den går pent i bånd, og prøv å ikke napp.

Både dobberman og de aller fleste fuglehunder er harde i nøtta, og vil med tiden gi blanke faen i litt napping i båndet, så jeg vil anbefale dere å få den til å bruke hodet. Jeg vil også anbefale dere til at dere passer på å alltid gå inn dører foran han, og opp trapper foran han. Det er maktdemonstrasjon og kan forebygge en veldig tøff atferd hos hunden senere.

Hilsen en som har drevet med både jakthunder, vakthunder og gjeterhunder i mange år!

Anonymous poster hash: 93030...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...