Gå til innhold

Lastebil med stadig små brems på europavei?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjørte akkurat bak en rekke med lastebiler. Den siste tråkka utrolig mye på bremsen: Lyset gikk nå på flere ganger i minuttet. Jeg tror ikke at det skyldtes dårlig kontakt, det hadde en effekt på farten.

Så jeg lurer på....kan det komme på når motorbremsen/"retarderen" brukes? Ellers vet jo en yrkessjåfør av alle at fotbremsen ikke brukes på landevei...

Anonymous poster hash: 1ab16...f5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det, så bruker ikke motorbremsen selve bremsene men går direkte ifra selve motoren. Noe i den duren.

Så jeg tror ikke at bremselysene lyser da.

Uansett så er det også en uting å bruke motorbrems på en motorvei, det skal heller brukes i nedoverbakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan være lat, og kjøre med retarder på førstehakket, noe som er med på å redusere farten når man slipper gasspedalen. Det er en skikkelig teit og energisløsende måte å kjøre på, men det vil forklare hvorfor bremselysene stadig kommer på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

om lastebilen hadde tung henger kan det hende sjåføren bruker bremsen i nedoverbakker i tilfeller der hengeren begynner å dytte lastebilen. Slike situasjoner kan føles litt ubehagelig for sjåføren og det er fare for at trekkvogna og hengeren vil sakse om det er glatt. Dette unngås ved et lett trykk på bremsen



Anonymous poster hash: e1037...f3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori er at sjåføren satt med en fot på gassen og en på bremsa. (de fleste nyere lastebiler har automatgir).

Har sett den type uvaner alt for ofte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til at drosjer på østlandet med mørkhudete sjåfører ofte kjører sånn, kanskje det var en ny landsmann som kjørte lastebilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...