Gå til innhold

Skulle jeg stoppet?


Gjest Christina146

Anbefalte innlegg

Gjest Christina146

Det var mørkt, og jeg var nesten kommet til fotgjengerfeltet. Det er et stort felt(med en ´´øy´´ i midten), så jeg kjører litt sakte for å få oversikt. Ser en blinkende syklist komme susende på vei til gangfeltet. Jeg har nå begynt på gangfeltet, og er nesten halvveis.  

 

Han kjører inn i gangfeltet, og jeg senker farten mer, fordi jeg ikke aner om han skal prøve å kjøre foran meg eller ikke. Jeg ser at han senker farten, og balanserer på sykkelen i lav fart for å ikke dette av? (Jeg er nå ca. halvveis over) Har han helt på siden av meg, og er redd han skal dette og komme under bilen på en måte(Han var veldig nærmt!). Tenkte ihvertfall at det kunne skje, og ble usikker på hele situasjonen. Han ropte et eller annet til meg i mens jeg kjørte, fikk ikke med meg hva. 

 

Skulle jeg stoppet her? Kjørt fortere for å ikke være til hinder for syklisten? Hva synes dere? 

Endret av Christina146
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Franke Ann

Nei. Gangfeltet er for fotgjengere, hvilket vil si at syklisten skal av den jævla sykkelen før du har vikeplikt for ham.

Endret av LongJohnson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Franke Ann

Kjører du på en fyr som slenger seg uti veien på sykkel så får du skylden, samme om du regelrett kjørte på han med viten og vilje, eller om han syklet inn i din bil mens du kjører i 5 km/t.

 

YOLO!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

.hadde sykelisten syklet inn i bilen din og blitt skadet så hadde du fått skylden. 

 

I følge loven så har du ikke vikeplikt så fremt han ikke går av sykkelen. Kjører du på en fyr som slenger seg uti veien på sykkel så får du skylden, samme om du regelrett kjørte på han med viten og vilje, eller om han syklet inn i din bil mens du kjører i 5 km/t.

 

Dette høres jo helt absurd ut? Jeg har ikke vikeplikt i denne situasjonen, men om han kjører på meg får jeg skylden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Det kom faktisk en ny lov i 2012-2013 som sier at syklister ikke trenger å gå av sykkelen for å krysse gangfeltet. De må likevel vise hensyn til bilister, med med tanke på at mange syklister er unge eller barn, så må man rett og slett vise ekstra hensyn og være mer føre var. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ISeeYouCreep
Christina146 skrev (På 6.10.2015 den 2.18):

 

 

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hadde ihvertfall fått skylden uansett, og i hvertfall når det var i et gangfelt. Er så lut lei de syklistene som bare slenger seg utpå veien uten å ta hensyn eller følge regler.. jeg sto i ro med bilen på et fotgjengerfelt en gang, plutselig så hører jeg et jævla rabalder, og når jeg så ut av vinduet lå det en syklist på bakken å kavet. Han hadde altså sykla på meg...mens jeg stod i ro. Nå skulle ikke jeg stått på fotgjengerfeltet da, men sier litt om hvor fraværende mange syklister er...

Endret av tørkestativ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke meningsfylt at syklister skal av sykkel i gangfelt. Da er det selvsagt at de holder en meget lav (gang-) fart, men at de skal av er jo helt koko. Har gjort det et par ganger selv når illsinte bilister har ropt på meg på sykkel. Siden jeg allerede var i gangfart, hoppet jeg bare av og sneglet meg over til fots. Hva har de tjent? De kom nok noen år nærmere et hjerteinfarkt over misforstått regelrytteri.

Anonymous poster hash: 2f658...3a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom faktisk en ny lov i 2012-2013 som sier at syklister ikke trenger å gå av sykkelen for å krysse gangfeltet. De må likevel vise hensyn til bilister, med med tanke på at mange syklister er unge eller barn, så må man rett og slett vise ekstra hensyn og være mer føre var. 

 

Syklister skal av sykkelen over gangfelt for å ha samme rettigheter. Hvilken lov er dette? Har du noen linker?

Anonymous poster hash: e61ad...52b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en syklist rett i siden en gang pga han kjørte full fart over gangfeltet. Dette var og i et kryss der sykkelstien var delt pga vei. Han for over panseret. Han sa sjøl det var han egen feil som ikke passa på at det kom bil på veien. Han fikk i en smell i beina. Jeg spurte om jeg skulle kjøre han til legen men det ville han ikke. Hjerta var mildt sagt på vei til og stoppa. Syklister skal og ta hensyn og sakke fart i veikryss selv om det er gang og sykkelsti der. Jeg spurte sakkyndige om dette i ettertid. De kan ikke bare tro at alle stopper automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren

Det kom faktisk en ny lov i 2012-2013 som sier at syklister ikke trenger å gå av sykkelen for å krysse gangfeltet. De må likevel vise hensyn til bilister, med med tanke på at mange syklister er unge eller barn, så må man rett og slett vise ekstra hensyn og være mer føre var. 

 

I denne linken står det:

 

 
I gangfelt

Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@pusemamma, var det i Solheimsviken i Bergen? Bergensere er så sære og vil gjøre alt selv. Ender da opp med verdens verste sykkelvei. Det er totalt idiotisk veiplanlegging deromkring.

Ble det en skade på bilen din? Hvordan tok dere i så fall kostnaden?

Anonymous poster hash: 2f658...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke plikt til å stoppe så lenge personen er på sykkelen, men jeg pleier å stoppe uansett rett og slett fordi jeg ikke vil ta noen sjangser og ta livet av noen. En bilist er jo mye mer robust enn en syklist. Særlig om sykelisten er i fare for å være tenåring eller yngre, eller eldre. Jeg fant ut at den eldre garde lærte helt andre regler ang. hvordan man skal oppføre seg som syklist i trafikken enn hva jeg gjorde, og det er tilnærmet umulig å fortelle dem at dette ikke lenger stemmer. Så tror nok det kan være noe av årsaken til all gnissningen mellom bilister og syklister i trafikken. Er selv både bilis og syklist, og uansett hvor godt du selv følger reglene, hjelper det ikke det spøtt om ikke den andre kan de samme reglene.



Anonymous poster hash: e3223...d5c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke plikt til å stoppe så lenge personen er på sykkelen, men jeg pleier å stoppe uansett rett og slett fordi jeg ikke vil ta noen sjangser og ta livet av noen. En bilist er jo mye mer robust enn en syklist. Særlig om sykelisten er i fare for å være tenåring eller yngre, eller eldre. Jeg fant ut at den eldre garde lærte helt andre regler ang. hvordan man skal oppføre seg som syklist i trafikken enn hva jeg gjorde, og det er tilnærmet umulig å fortelle dem at dette ikke lenger stemmer. Så tror nok det kan være noe av årsaken til all gnissningen mellom bilister og syklister i trafikken. Er selv både bilis og syklist, og uansett hvor godt du selv følger reglene, hjelper det ikke det spøtt om ikke den andre kan de samme reglene. Anonymous poster hash: e3223...d5c

Dette må være det mest fornuftige innlegget som noensinne er skrevet på KG. Gratulerer! <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'>

Anonymous poster hash: 2f658...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Holder på med kjøretimer og slikt nå. Det at du ikke er pliktig til å stoppe er egentlig en tulleregel. For hvis noe skjer, så får du skylden. Du er jo større og sterkere enn de på sykkel, så du får skylden, samme hva.

Så jeg blir "lært opp" til å stoppe for sykkelister, å følge med og aldri tenke "Han har vikeplikt". Vikeplikt finnes ikke for sykkelister, de gjør det de selv føler for. 

Jeg hater sykkelister, hater de som pesten (de som leker tøff og kjører på veien). 

 

Her i byen er det splitter nye sykkelstier, like ved vegen, altså side om side med bilene, allikevel skal de kjøre midt i veibanen. Kjører du en plass hvor det er trangt, mye trafikk og en haug med uoversiktlige svinger som er så skarpe at du havner uti grøfta hvis du svinger 2 sekunder for sent, ja da kan du banne på at du møter på minst 5 idioter på sykkel. Ser du 2 meter til siden så ser du splitter ny sykkelsti, asfalten har så vidt blitt kald, og gjøkene skal absolutt leke tøff midt i veibanen. Det er like ved veien, side om side med bilene for svarte!!! Gir null mening at de skal sykle på vegen da, det er jo ingen fotgjengere på den vegen heller, for det er en SYKKELSTI! Ikke gangfelt. Gangfeltet ligger like ved sykkestien. 

 

Slike folk fortjener å få ei dør i ræva. Mange har fått en lang og fin finger fra meg, fader hvor jeg hater slike folk. Ja, jeg er forbannet i dag, hadde kjøretime, kjørte på en slik veg jeg beskrev, så møtte jeg på en gjøk i en sving, hvor en annen bilist prøvde å kjøre forbi idioten, jeg kjørte 20 km/t under fartsgrensen fordi det var så svingete, hadde jeg kjørt få km/t mer så hadde det blitt krasj. Fikk en stor trang til å åpne døra å kjøre forbi gjøken på sykkel. 



Anonymous poster hash: 719b5...44d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christina146

Så, basically, i teorien trenger man ikke å stoppe, men i praksis bør man det? Hvorfor er denne nye loven kommet da, hvis man bare følger deler av den? Da kan jo det komme en syklist susende ut i gangfeltet, også kan han skylde på føreren etterpå, selv om syklisten brøt vikeplikten? (Eller er det bare vi som ikke har vikeplikt når man sykler over gangfelt?)

 

Må si jeg er litt forvirret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Holder på med kjøretimer og slikt nå. Det at du ikke er pliktig til å stoppe er egentlig en tulleregel. For hvis noe skjer, så får du skylden. Du er jo større og sterkere enn de på sykkel, så du får skylden, samme hva.

Så jeg blir "lært opp" til å stoppe for sykkelister, å følge med og aldri tenke "Han har vikeplikt". Vikeplikt finnes ikke for sykkelister, de gjør det de selv føler for. 

Jeg hater sykkelister, hater de som pesten (de som leker tøff og kjører på veien). 

Anonymous poster hash: 719b5...44d

 

Jeg klarer ikke helt å se hvorfor en bilist skal få skylden kun fordi de er "større og sterkere". Det blir som å alltid skylde på trailersjåfører uansett om det var mopedbilen sin skyld. Når lovens regel tydeligvis er at du som syklist må gå av sykkelen for at bilene skal ha vikeplikt for de, så har de ikke vikeplikt om du ikke gjør det. Og i alle andre vikepliktssituasjoner så er det normalt den som bryter denne plikten som får skylden, altså syklisten. 

Anonymous poster hash: b09a1...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste Christina, er jo at du har reflektert over situasjonen, du har opplevd en guffen situasjon, og istedet for å bare tenke "pytt pytt, det gikk nå bra", så har du gjort deg noen tanker om hva som kunne ha skjedd, hvorfor det skjedde, om du kunne gjort noe annerledes osv. Bra! :D

 

Kan det tenkes at syklisten var like usikker i situasjonen, som det du var? Du skriver jo at du allerede hadde senket farten en del, pga dårlig sikt. Og at du holdt enda mer igjen når du så syklisten, fordi du var usikker på hva han skulle gjøre.

Antar at syklisten kan ha oppfattet det først som at du hadde som hensikt å holde igjen for han, men så senket du ikke farten nok til at det var trygt for han å passere? Derfor ble han usikker på deg også? Og det var det som til slutt gjorde at han ropte noe til deg (antar at han var irritert for noe?).

 

 

Vedrørende vikeplikt for syklende i gangfelt - det er riktig at man som bilfører først har vikeplikt for syklende i gangfelt når syklisten går av sykkelen - fordi man kun har vikeplikt for gående. Så lenge syklisten sitter på sykkelen, så er personen per def. kjørende.

 

Men det er også riktig at man som bilfører vil kunne få skylden dersom man kjører ned en kjørende syklist i et gangfelt. Dette er fordi man som bilist er å regne som en hard trafikant, og har dermed et større aktsomhetskrav enn myke trafikanter. Dette har jo med skadepotensialet man har som bilist, i forhold til syklisten.



Anonymous poster hash: 60bb3...50f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...