Gå til innhold

Hvorfor vil ikke du ha elbil?


Nevian

Anbefalte innlegg

Vi har elbil, men det er uaktuelt å he bare elbil, så dette er bil nr to.

Det tar lang tid å lade.

Rekkevidden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjører E-Golf 14mil tur/retur jobb hver dag. Lader kun på jobb, det går helt fint selv om vinteren med ned mot -30 grader her jeg bor. Dvs. gratis lading og 140kr spart pr dag i bompenger.

 

Til deg med Nissan Leaf som ikke kom 4mil engang i -16grader, er ikke batteriet til Leaf oppvarmet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cartina

Jeg pendler og orker ikke å stresse med å kaanskje gå tom for strøm.

Edit: Har ikke mulighet til å lade på jobb.

Endret av Cartina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke råd til Tesla, så da er det ikke interessant for meg :P

Men, om jeg skal være seriøs så liker jeg lyden av motoren. Det å kjøre i helt "stillhet" virker ikke så fengende.

 

Og jeg vil heller være avhengig av å finne en bensinstasjon, enn å planlegge hvor jeg skal fylle.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dyrt. Skal du engang skifte ut batteriet så må du punge ut astronomiske summer. Dessuten har jeg et kjøremønster hvor jeg kjører sjelden, men når jeg først kjører så er det langt for å komme meg til fjellet,



Anonymous poster hash: a8b8c...f9c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har elbil, og det lekker da ikke strøm fra batteriet? Kanskje hvis den står leeenge, men den settes jo alltid til lading når den står parkert i garasjen over lengre tid. Skjønner ikke problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke råd til Tesla, så da er det ikke interessant for meg :P

Men, om jeg skal være seriøs så liker jeg lyden av motoren. Det å kjøre i helt "stillhet" virker ikke så fengende.

 

Og jeg vil heller være avhengig av å finne en bensinstasjon, enn å planlegge hvor jeg skal fylle.

 

Haha jeg også! Jeg liker kaklingen fra dieselmotoren. Mye mulig jeg bare er rar  :fnise:

 

Men hengerfeste er også et veldig godt poeng. Pr i dag har vi en bil som kan trekke 1500kg og en som kan trekke 2500kg. Hengerfestet på disse blir brukt flittig. I teorien kunne jeg klart meg med den som trekker mest, men det er den "lille" jeg bruker til langkjøring på jobb. Så da utgikk el-bilen nok en gang. Den store er fyr dyr og ufornuftig å kjøre så mye med så den bruker samboer til den småkjøringen han trenger i sin jobb. 

 

Vi var faktisk å forhørte oss om en e-golf men i butikken mente de at til vårt bruk ville den ikke holde. Vi forhørte oss så om hybrid men fikk beskjed om at motoren enn så lenge var for dårlig så vi burde vente....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedgrunnen til at jeg ikke har elbil er at jeg ikke har egnet ladeplass ved boligen min. Jeg har vurdert en Tesla 70D for å kompensere, men har valgt å ikke prioritere det. Derfor ser ut til at det dessverre ikke blir elbil før Tesla kommer med sin Model 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekkevidden er for dårlig for mitt behov. 

Jeg skal aldri ha automatgir fordi jeg vil kontrollere f.eks. forbruk og akselerasjon selv. 

Det finnes ikke el-biler som er store nok for mitt behov. 

El-biler er ikke så miljøvennlige som folk tror. De belaster miljøet mer allerede i produksjonen enn hva en bensin eller dieselbil gjør i hele sin levetid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Jeg er ikke interessert i å fylle tanken hver dag
  2. Jeg ønsker å kunne ha samme kjørestil som i dag (dvs litt aktiv kjørestil og mye motorvei)
  3. Jeg ønsker å kunne kjøre til og fra jobb uten å måtte tanke midt på vinteren med varmen på fullt, stereoen på 11 og med samme kjørestil som punkt 2 - uten å få rekkeviddeangst.
  4. Jeg vil ikke ha Tesla fordi
    1. det er et nytt bilmerke
    2. jeg ikke liker designet på dem
  5. Jeg liker lyden av bensinbiler - spesielt turbomotoren (men det holder å ha en fin bil i garasjen til dager med pent vær)

Med de kravene er det ikke noen elbiler som gjenstår på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El-biler er ikke så miljøvennlige som folk tror. De belaster miljøet mer allerede i produksjonen enn hva en bensin eller dieselbil gjør i hele sin levetid. 

 

Hva er det i produksjonen som er så forurensende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd en Mercedes El-bil og ble forelsket, men jeg har litt rekkevidde angst, så derfor velger jeg å beholde bilen jeg har nå. Dessuten er jeg veldig glad i 4x4. Har også tenkt på at det er 16 mil til eks sykehus herfra, med dårlig kollektivtransport dit, og lite lademuligheter. Jeg orker ikke å kjøpe en bil jeg liker godt, for så å være avhengig av å låne bil av andre om jeg skal utenfor bygda. Bor i nord, det er kaldt her, og endel snø på vinteren.



Anonymous poster hash: 6dff5...2c5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det i produksjonen som er så forurensende?

 

Hvis man ser på hva som skal til for å produsere bare batteriene så er det svært miljøbelastende. 

Batteriene skal også fraktes, noe som ikke gjøres på en miljøvennlig måte, og så skal selve bilen produseres og transporteres til det landet den selges i. 

Er man heldig så blir det akkurat likt som med vanlig bil, men med langt flere ulemper i forhold til å eie som mange over her har nevnt. 

 

Så elbiler er ingenting annet enn en måte å bygge et miljø-image på. Jeg er ikke overbevist om at det er så veldig mye bedre enn noe annet. 

Det er helt idiotisk å se på utslipp i Norge som følge av at flere kjører elbil når utslippene i andre land øker fordi de skal produseres. 

Globalt sett er elbiler en ørliten dråpe i havet, og det er den globale sammenhengen som bør sees på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med min el-bil kjøring på opptil 500 km per dag så tenker jeg at det er mange myter og lite reell erfaring med denne teknologien.

 

Pumpestasjoner for tungolje vs ladepunkter for elkraft - det er ca. 1 million flere steder å lade en elbil enn en fossilbil som forpester nærmiljøet ditt. Husk at hver eneste stikkontakt kan brukes til å lade en elbil.

 

Rekkevidde. I Norge skal det bygges ut hurtigladestasjoner i hele landet med maks 50 km mellomrom. Det holder fint selv på de kaldeste dagene. Klarer ikke elbilen å kjøre så langt idag er den nok gammel og slitt.

 

4x4 og hengerfeste. Det kommer på neste generasjon elbiler som Audi m.fl. Slik kan også bøndene få dekket sitt behov.



Anonymous poster hash: 67228...64b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og jo oftere man hurtiglader jo kortere blir levetiden på batteriet. Så hva er så flott ned det?

Anonymous poster hash: 7e35c...906

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har elbil, og det lekker da ikke strøm fra batteriet? Kanskje hvis den står leeenge, men den settes jo alltid til lading når den står parkert i garasjen over lengre tid. Skjønner ikke problemet. 

 

Alle batterier har selvutlading, men li-ion er ikke så verst i forhold alt annet. 2-3% pr måned. Det er visst vanlig å bygge inn et ekstra 12 volts batteri i bilen (vanlig blybatteri), for lys og "datan" ++ Dette trenger lading av og til. Ladestrømmen tar det fra det store li-ion motorbatteriet, som da går ut over rekkevidden om bilen står lenge (på en eller annen parkeringsplass uten lademuligheter).

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle batterier har selvutlading, men li-ion er ikke så verst i forhold alt annet. 2-3% pr måned.

 

Så hvis man lar bilen stå fulladet ute i en måned (om sommeren), så skal nivået på papiret ikke være mindre enn 97-98 %? Enn hvis jeg gjør det i femten minus? Ikke at jeg noen gang vil gjøre det, men liker å vite om jeg kan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg føler meg ikke trygg i små biler.

2. Brøyting er et fremmedord her jeg bor, så uten 4x4 kommer jeg meg ikke på jobb om morgenen.

3. Har behov for å kjøre med henger minst en gang i uka.

4. Fergemannskap hater el-biler like mye som de hater tyske bobiler.

Anonymous poster hash: 11452...e4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis man lar bilen stå fulladet ute i en måned (om sommeren), så skal nivået på papiret ikke være mindre enn 97-98 %? Enn hvis jeg gjør det i femten minus? Ikke at jeg noen gang vil gjøre det, men liker å vite om jeg kan :)

 

Varierer sikkert med temperatur. Ville hatt lading på den hver natt om vinteren om mulig (helst i garasje). Google og du skal finne. Skal den stå lenge på en parkeringplass i huttaheiti, kunne det kanskje vært lurt å nappe ut 12v batteriet. På den annen side er vel det backupbatteriet til bil-datan, så jeg aner ikke hvordan det påvirker bilen. Det fins visst grisedyre batterierstatninger å få tak i, så man kan ha li-ion på alt (både kjørebatteri og til 12volten).

 

Men akkurat batterimaterialet (li-ion) er veldig ok når det gjelder selvutlading, i forhold til annen teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...