Gå til innhold

Jeg sniker på kollektivtransporten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Øøøøh, fordi du betaler veiavgift og bompenger fordi du kjører bil, så er det liksom greitt at du sniker på kollektivtransport? For en logikk. Hva tror du sliter mest på veiene? Femti biler fordi alle skal kjøre sin egen bil, eller en buss med 50 personer? 

 

Hvis du synest det er så fryktelig med alle utgiftene du må betale med bilen, så får du heller gå over til kollektiv på fulltid. Du må jo totalt sett ende opp med å betale mindre uansett, og det er faktisk noe av poenget med kollektivtrafikk. Mindre slitasje på veiene, mindre kø, flere som går sammen for å dele på de avgiftene som oppstår på grunn av reise. Du har ikke mer rett på å betale mindre i kollektivtrafikken fordi du betaler for utgiftene som kommer med å kjøre bil også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kollektivtransporten er dessverre ikke godt nok utviklet til at jeg kan bruke det på fulltid. Derav delvis-delvis. Tror du jeg hadde kastet bort 1500-2000 kr i mnd om jeg hadde mulighet til å ta buss overalt?

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etterllyser fortsatt dette prinsippet. Kan jo selvsagt spekulere i det, men er bedre om du sier det selv. Det nærmeste jeg kommer er "dersom en vare eller tjeneste ikke er god nok, kan man benytte seg av den uten å betale" eller "dersom man har betalt for en perifert relatert vare eller tjeneste, kan man benytte seg av en vare uten å betale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant, jeg husker for kanskje 5-6 år siden kostet det 15 kroner for en voksenbillet, så steg det plutselig opp til 25, og nå på 35! Det er sykt hvor mye enkeltbillettene stiger, men det er mulig det er for at det skal lokke til seg flere abonnementer, som også sikrer busselskapene mer penger.

Anonymous poster hash: b7620...668

Det verste er når ting fungerer, for da strømmer folk til. Norge er som sagt et grådig land, slik at prisene går opp for å tjene enda mer. 

De som er fattige i Norge sliter, men hvis prisene på hus, bil og kollektiv hadde vært "normale" i forhold til etterspørsel så hadde de fattige ikke vært så fattige. For når du først er fattig, og havner under fattiggrensen så sliter du. 

Spesielt her i byen, her var prisene stabile i flere år, prisene gikk opp i takt med inntekt. Men så gikk prisene rett til værs, for de fikk høyere etterspørsel, flere valgte buss fremfor bil, og da så de sin mulighet til å tjene enda mer. Hadde prisene holdt seg slik som de var, og de fortsatte å følge med hvor det trengtes flere avganger og busser, ja da hadde antall passasjerer gått opp. 

I de siste årene nå så har det blitt kutt på antall avganger, stappfulle busser hele tiden og prisene er skyhøye. Flere går nå for bil. Folk klagde over veiene så nå blir flere veier pusset opp, alt skulle også bli sykkervennlig, så da kom bommene opp for å finansiere dette. Jeg er nå innestengt av flere bommer, hele 5 bommer mindre enn 20 minutter alle veier, jeg er bokstavligatalt innestengt. Snart ferdig med lappen og må tenke smart når jeg kjører, for å unngå å kjøre unødvendige bommer. Alle småveier har blitt stengt med bom, Det er klin umulig å komme seg fra den ene enden av byen til den andre uten å passere minst 3 forskjellige bommer. Da gjelds ikke 1 timers regelen. 

Der jeg bodde før måtte jeg igjennom 2 bommer for å komme meg til sentrum, og bodde da 10-15 min unna sentrum! Også når jeg skulle ut å handle mat, dra på kino eller for å komme meg på skolen. Da hadde jeg jo ikke bil, men ble sjeldent kjørt av foreldrene mine på grunn av bommer. Det er seriøst bommer over alt! 

 

Før var det buss og kollektiv, det var tingen. Men så ble det "grønt er best", så nå er det sykkel og elbil. Det er hovedfokuset nå, de har helt glemt kollektivet her i byen. Det sammen med grådighet hos kollektivselskapet har ført til at alt har gått til helvetet. 

 

Grådighet. Det er det som er problemet. 

Vi ødelegger landet vårt på grunn av grådighet. Vi blir straffet med høye skatter, bomavgift og all slags avgifter. Snart blir det vell oksygen avgift på alle mann også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede svart

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

 

Nei, du har ikke beskrevet noe prinsipp, du har snakket om en konkret situasjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Når noen stjeler så må vi lovlydige dekke tapet. 

Det ruter mister går fra felleskassen, altså skattepengene våre. Selskapet taper ikke skiten, for de har offentlig støtte. Men pengene kommer jo fra en plass, altså våre penger. For å dekke slike tap, for å få nok til å bygge nye veier, nye kollektivtilbud og for å dekke tap fra snyltere så blir det flere bommer, mer skatt, ergo vi andre betaler for andres idiotiskap. 

Ruter sender ikke et brev og skriver "vi er 100 000 i minus, vi trenger mer penger for å drive videre drift av tog, trikk og buss" (nå vet jeg ikke hva ruter "styrer", bor ikke i Oslo). Ja så får de pengene uten noe mer om og men. Pengene kommer fra et sted, og noe må det offentlige gjøre for å få tak i de pengene. 

Men poenget er, pengene kommer fra et sted, og det er vi andre som må betale enten via bom, veiavgift eller skatt. 

 

Nei.

 

Hadde det vært maks belegg på alle avganger i Oslo hadde argumentet ditt muligens hatt noe for seg, men allikevel ikke så mye. Først da ville snikingen ført til ubehag for andre passasjerer, men slik det er nå er det kun i en liten periode at enkelte busser/trikker/baner er fulle. Resten av døgnet er de ikke det.

 

Prisene Ruter setter avhenger ikke av passasjerantall, belegg eller kostnader per km. Dessverre. 

Anonymous poster hash: b5bed...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du har ikke beskrevet noe prinsipp, du har snakket om en konkret situasjon.

Hvis du kan å lese, vil du se at jeg har forklart hvorfor.

Jeg stjeler ingen verdens ting. Hadde jeg gått inn i en butikk og stjålet en vare, ville dette hindret butikken i å selge varen og tjene penger.

Ved å snike på kollektiven tar jeg ikke bort muligheten for andre å reise, da det er god nok plass for andre å reise.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan å lese, vil du se at jeg har forklart hvorfor.

Jeg stjeler ingen verdens ting. Hadde jeg gått inn i en butikk og stjålet en vare, ville dette hindret butikken i å selge varen og tjene penger.

Ved å snike på kollektiven tar jeg ikke bort muligheten for andre å reise, da det er god nok plass for andre å reise.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

 

Du har forsvart det, men du har ikke presentert noe prinsipp. Det er det vesentlige her.

 

Uansett er jeg uenig. Når mange sniker ansetter transportselskapet flere kontrollører, og disse lønnes via økte billettpriser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har forsvart det, men du har ikke presentert noe prinsipp. Det er det vesentlige her.

Uansett er jeg uenig. Når mange sniker ansetter transportselskapet flere kontrollører, og disse lønnes via økte billettpriser.

Jeg har lagt frem prinsippet.

Andre betaler utvikling av veier og kollektivtransport gjennom billetter. Jeg bidrar allerede gjennom bompenger og veiavgift, som tilsvarer rundt en tusenlapp i mnd. Når jeg bidrar så mye (som er dobbelt så mye som et månedkort i denne byen), så ser jenke hvorfor jeg skal bidra ytterligere

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at det er de ærlige passasjerene som må betale for din sniking, men så lenge du slipper å betale angår det ikke deg vel? 



Anonymous poster hash: 2d46d...3bd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan å lese, vil du se at jeg har forklart hvorfor.

Jeg stjeler ingen verdens ting. Hadde jeg gått inn i en butikk og stjålet en vare, ville dette hindret butikken i å selge varen og tjene penger.

Ved å snike på kollektiven tar jeg ikke bort muligheten for andre å reise, da det er god nok plass for andre å reise.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Jo, du stjeler. Du stjeler sitteplass som de betalende passasjerene har krav på. Du stjeler også pengene til de andre passasjerene ved at de er nødt til å betale høyere priser på kollektivtransporten. Du stjeler også fra kollektiv-selskapet, da du tar opp et sete som de kunne hatt inntekt på

Anonymous poster hash: 2d46d...3bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, buss og trikker er alltid så fulle her at jeg må uansett stå.

Jeg bidrar mer enn nok alleree

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lagt frem prinsippet.

Andre betaler utvikling av veier og kollektivtransport gjennom billetter. Jeg bidrar allerede gjennom bompenger og veiavgift, som tilsvarer rundt en tusenlapp i mnd. Når jeg bidrar så mye (som er dobbelt så mye som et månedkort i denne byen), så ser jenke hvorfor jeg skal bidra ytterligere

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

 

Igjen, jeg ser forklaringen din, men det er altså ikke et prinsipp. Et prinsipp er en generell regel som kan anvendes på en rett forskjellige, men relaterte situasjoner. Du har ikke presentert noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler mange hundre kroner til ruter hver måned, likevel må jeg ende opp med å bruke bilen pga store forsinkelser - og jeg drar til jobb en time før jeg starter, allerede, når jeg tar kollektivt. Møkk lei.

Endret av Mendoza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Igjen, jeg ser forklaringen din, men det er altså ikke et prinsipp. Et prinsipp er en generell regel som kan anvendes på en rett forskjellige, men relaterte situasjoner. Du har ikke presentert noe slikt.

Teskje: jeg betaler ikke 50 % ekstra for noe jeg allerede bidrar mer enn nok med.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teskje: jeg betaler ikke 50 % ekstra for noe jeg allerede bidrar mer enn nok med.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

 

 

At du har bil er ditt personlige valg og noe du selv må stå for utgiftsmessig. Det gir deg ikke rett til å benytte deg av kollektivtransporten gratis. Du har bil av bekvemmelighetshensyn, ikke av nødvendighet.

 

Så da gjenstår spørsmålet, er du bare dum eller bare gnien?

Anonymous poster hash: 3b1b3...bbc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du bidrar jo ikke til kollektivtrafikken når du kjører gjennom bommene eller betaler veiavgift, det betaler du til staten som har betalt noen for å legge den veien du kjører på. En vei koster penger, og det er her bommen og veiavgiften kommer inn. Kollektivtrafikken har svært lite med dette å gjøre. 

 

De som faktisk kjøper seg et månedskort, det er de som betaler for dette, i en mindre pris enn hva du gjør. I tillegg betaler vi for lønn, drivstoff o.l. Du må ikke tro at prisen på en billett går rett til CEO'en i ruter. 

 

Logikken til noen mennesker altså. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du har bil er ditt personlige valg og noe du selv må stå for utgiftsmessig. Det gir deg ikke rett til å benytte deg av kollektivtransporten gratis. Du har bil av bekvemmelighetshensyn, ikke av nødvendighet.

Så da gjenstår spørsmålet, er du bare dum eller bare gnien?

Anonymous poster hash: 3b1b3...bbc

Som allerede nevnt - om jeg kunne benytter meg av enten kun bil eller kun kollektiv, hadde jeg gjort det. Men så er ikke tilfelle. Når jeg allerede betaler 1000 kr mnd som er med på å dekke utbygging av veier og utbedring av kollektivtrafikken, så har jeg absolutt ingen kvaler med å ikke betale for begge deler.

Anonymous poster hash: 5761d...9d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...