Gå til innhold

300 kcal i 6 biter spesial sjokolade....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg dåååner.

Og så er det nesten 600 kcal i en pakke med godt og blandet.

Å skeie ut hver Lørdag med en god middag, vin, potetgull og sjokolade blir raskt til over 3500 kcal eller 1500 mer enn et gjennomsnittlig kvinnemenneske forbrenner på et døgn, det vil si at man nullstiller effekten av 3 dager i uken hvor man har vært flink og for eksempel holdt seg på 1500 kcal og ikke trent.

Det sies at man kan unne seg å skeie ut en dag i uken. Det trodde jeg også var riktig før, men har ombestemt meg nå....

At man kanskje sprekker en gang innimellom, hvis man prøver å gå ned i vekt, tror jeg man må regne med, men mer usikker på hvor lurt det er å planlegge faste sprekk en gang i uka!



Anonymous poster hash: c3b78...b92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest HeiHade

Alt med måte, sier nå jeg, da. Når jeg såkalt "skeier ut" (skal kose meg) så holder jeg meg til enten noe salt, noe søtt eller vin. Som oftest er det vin, ettersom jeg er mye sosial i helgene. Jeg skjønner at det er forskjell på folk, men det kan lønne seg å lære seg at å kose seg ikke trenger å bety en hel plate sjokolade, en hel pizza, en hel flaske vin og en pose potetgull på samme dag. Jeg ville prøvd å lære meg å nyte godterier i litt mer moderate mengder, uten at det skal regnes som noe mindre helgekos av den grunn.

Ja, jeg er enig i at man ikke kan få i både pose og sekk (skeie ut veldig og samtidig gå ned i vekt), men alt handler om hva det egentlig er du ser på som kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fråtser ikke når jeg skeier ut. Vi kjøper en liten sjokolade som vi deler, og/eller deler en pose chips. Drikker ofte vin. Når jeg er i sunne perioder har jeg heller ikke særlig lyst på godteri heller, så for meg holder det mange lørdager med god mat og god vin :) Trenger ikke kaste i seg godteri "fordi det er lørdag".

Endret av julie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godteri er ekstremt kaloritett og det skal ikke mye til før en vanlig liten kropp har fått mer enn nok, nei :grine:

(Jeg gråter ikke på ordentlig altså, det er masse god mat man kan kose seg med og bli mett av uten å øke i vekt, så jeg er glad.)

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cluet er å begrense seg. At man har en kosedag i uka betyr ikke at man bør gå amok. Å kombinere både chips, sjokolade, vin og pizza blir jo ekstremt mye, det sier seg selv. En gjør lurt i ta litt smartere valg. Enten mindre biter av hver, eller hold deg til en ting. Jeg for min del "skeiet" ut med 75 gram melkesjokolade på lørdag (melkerull). Rundt 400 kcal :)

Bare kartlegg på forhånd hvor mye alt du vil spise faktisk inneholder av kalorier, så får du nok mindre lyst til å kjøpe alt.

Endret av lillsunshine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Ja, for å spise godterier må jeg kutte ut middagen, ellers så er hele uka ødelagt av EN dag utskeielse.

Er jo ikke noe morro når du kun kan spise en liten bit, så da holder jeg meg stort sett unna å skeie ut . Da velger jeg middagen :laugh:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som andre sier; selv om man kan skeie ut, betyr ikke det at man trenger å gå helt bananas. Når jeg skeier ut ligger jeg på ca 2000 kcal.

Alt med måte! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er derfor jeg er vanvittig lei av utsagn som "man legger ikke på seg av en dårlig dag". Nei, men man kan forbli feit av en dårlig dag hver uke. Klarer man ikke begrense seg så vil det ikke fungere, selv om utskeielsen bare er på lørdager. Fordi det at man skal "unne seg noe" betyr for veldig, veldig mange at de spiser tilbake hele kaloriunderskuddet de har jobbet hardt for å oppnå resten av uken.

Jeg er overbevist om at en vanvittig mengde mennesker ikke klarer å gå ned det de vil gå ned pga. sine "cheat days".

Selvsagt er det ting man kan gjøre for å sikre seg det du har lyst på. Du kan legge det inn i veldig små mengder, slik at du holder deg innenfor totalen av kalorier (dog dette blir vanskelig om du har en "mye vil ha mer" holdning og ikke klarer å stoppe). Du kan ofre vanlig mat for godteri, vin etc. men vil da gå sulten til sengs. Eller du kan hardtrene for å få "råd" til godisen.

Jeg mener det viktigste er å gå til roten her. For veldig mange er mat (eller vin) en erstatning for noe, noe man trenger for å kose seg. Spiser du ofte mye godteri er du antakeligvis avhengig av sukker. Noen ganger innser man ikke dette før man prøver å kutte det ut. Det same gjelder vin.

Det viktigste er faktisk at du kommer til et punkt der du ikke trenger enkle, lettkjøpte og kalorifylte gleder for å kose deg. Men at du kan rette oppmerksomheten mot noe annet eller bare slappe av med en kopp te. At du kan se på tv uten å ha en skål med noe foran deg. Eller at du er tålmodig nok, og vet at gleden ved å ha en attraktiv kropp kommer snart, og at det er verdt det.



Anonymous poster hash: 86b11...e5c
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som har stilt i bodyfitness som begge fikk en dag i uka hvor de kunne spise så mye de ville og hva de ville, og begge gikk ned masse i fettprosent og fikk bra plasseringer på scenen. Er også venn med en kjent bodybilder i norge som selv har en dag i uka hvor han trykker ned på alt han kan og fortsatt går ned i fettprosent! Så i prinsippet så ødelegger ikke en dag for hele uka. Du legger på deg 1-2 kilo i vannvekt men etter noen dager med hard trening så kan man veie bitte litt mindre enn det du gjorde uken før. Men sunt for kroppen og psyken er det kanskje ikke.



Anonymous poster hash: a90c0...98b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to venninner som har stilt i bodyfitness som begge fikk en dag i uka hvor de kunne spise så mye de ville og hva de ville, og begge gikk ned masse i fettprosent og fikk bra plasseringer på scenen. Er også venn med en kjent bodybilder i norge som selv har en dag i uka hvor han trykker ned på alt han kan og fortsatt går ned i fettprosent! Så i prinsippet så ødelegger ikke en dag for hele uka. Du legger på deg 1-2 kilo i vannvekt men etter noen dager med hard trening så kan man veie bitte litt mindre enn det du gjorde uken før. Men sunt for kroppen og psyken er det kanskje ikke.

Anonymous poster hash: a90c0...98b

Men de trener sikker mye mer enn en gjennomsnitts normann?

Anonymous poster hash: d0761...b2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Og det er derfor jeg er vanvittig lei av utsagn som "man legger ikke på seg av en dårlig dag". Nei, men man kan forbli feit av en dårlig dag hver uke. Klarer man ikke begrense seg så vil det ikke fungere, selv om utskeielsen bare er på lørdager. Fordi det at man skal "unne seg noe" betyr for veldig, veldig mange at de spiser tilbake hele kaloriunderskuddet de har jobbet hardt for å oppnå resten av uken.

Jeg er overbevist om at en vanvittig mengde mennesker ikke klarer å gå ned det de vil gå ned pga. sine "cheat days".

Selvsagt er det ting man kan gjøre for å sikre seg det du har lyst på. Du kan legge det inn i veldig små mengder, slik at du holder deg innenfor totalen av kalorier (dog dette blir vanskelig om du har en "mye vil ha mer" holdning og ikke klarer å stoppe). Du kan ofre vanlig mat for godteri, vin etc. men vil da gå sulten til sengs. Eller du kan hardtrene for å få "råd" til godisen.

Jeg mener det viktigste er å gå til roten her. For veldig mange er mat (eller vin) en erstatning for noe, noe man trenger for å kose seg. Spiser du ofte mye godteri er du antakeligvis avhengig av sukker. Noen ganger innser man ikke dette før man prøver å kutte det ut. Det same gjelder vin.

Det viktigste er faktisk at du kommer til et punkt der du ikke trenger enkle, lettkjøpte og kalorifylte gleder for å kose deg. Men at du kan rette oppmerksomheten mot noe annet eller bare slappe av med en kopp te. At du kan se på tv uten å ha en skål med noe foran deg. Eller at du er tålmodig nok, og vet at gleden ved å ha en attraktiv kropp kommer snart, og at det er verdt det.

Anonymous poster hash: 86b11...e5c

Jeg har skeiet ut hver eneste uke siden januar, og likevel har jeg gått ned 12 kg. Det går da an å kose seg, bare man tar kloke valg resten av uka. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo stor forskjell i hva folk legger i å skeie ut. Noen spiser litt sjokolade og tar seg ett glass brus, mens andre fyller posen med smågodt og heller på med 1,5 liter brus.

Det er jo ikke meningen at en skal spise seg mett på snop, men unne seg noe ekstra godt denne ene dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Hvorfor er det sånn at man enten må spise nøyaktig 1500 kcal om dagen og være totalt nazi eller klikke vinkel og fråtse hver helg?

Hva skjedde med å leve balansert med mer hverdagsakvitet, spise sunt og næringsrikt og kose seg med noe en liker ekstra godt i blandt i moderate mengder?

Må det være det ekstreme enten den ene eller andre veien? Kylling og grønnsaker eller drukne i sjokolade, smågodt og brus?

Jeg spiser noe godt hver helg og vil jeg ha en bit mørk sjokolade på en hverdag så er ikke noe problem heller, men i stedenfor å geffle i meg en hel plate så spiser jeg skikkelig og næringsrik god mat og så tar jeg et par biter på full mage med stabilt blodsukker.

Problemet med "dietter" er at folk tar det til det ekstreme og alt som er "godt" blir "forbudt". Om man heller fokuserer på en livsstil som man kan leve med resten av livet og setter seg inn i kosthold og ernæring så vet man at man kan spise både burger, pizza, tacos, lasagna og masse annet digg hver dag og fremdeles gå ned i vekt. Og med skikkelig mat der kropp og psyke koser seg hver dag så vil man ikke føle behov for å fråtse på dritt i helgene nettopp fordi kroppen ikke har blitt torturert og sultet gjennom uka.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har to venninner som har stilt i bodyfitness som begge fikk en dag i uka hvor de kunne spise så mye de ville og hva de ville, og begge gikk ned masse i fettprosent og fikk bra plasseringer på scenen. Er også venn med en kjent bodybilder i norge som selv har en dag i uka hvor han trykker ned på alt han kan og fortsatt går ned i fettprosent! Så i prinsippet så ødelegger ikke en dag for hele uka. Du legger på deg 1-2 kilo i vannvekt men etter noen dager med hard trening så kan man veie bitte litt mindre enn det du gjorde uken før. Men sunt for kroppen og psyken er det kanskje ikke.

Anonymous poster hash: a90c0...98b

Det er jo ikke sammenlignbart med oss "vanlige" i det hele tatt! De trener så mye at de fint tåler 1000-2000 kalorier ekstra. Dessuten er mitt inntrykk at når slike folk"spiser hva de vil" så innebærer det egentlig ikke en veldig stor utskeielse. For noen holder det med en liten skål smågodt, og så føler de at de har spist det de ville...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke det står på manglende viljekontroll for de som kommer opp i alt for høyt kcal inntak på utskeielsesdagene, det står heller på at mange kanskje ikke tenker over hvor mye kcal det faktisk er i godteri kombinert med andre ting de unner seg på en utskeielsesdag som for eksempel bedre middag og vin.

Og det var vel også kanskje hensikten med denne tråden, å synliggjøre for de som ikke går ned i vekt, hvor mye kcal det kan være på en utskeielsesdag :).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skeiet ut hver eneste uke siden januar, og likevel har jeg gått ned 12 kg. Det går da an å kose seg, bare man tar kloke valg resten av uka. :)

Men det kommer jo an på hva man legger i å skeie ut. Noen) som meg) greier ikke å begrense seg, og da blir å skeie ut altfor mye kalorier. Så for noen vil det funke helt fint, for andre ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo ikke sammenlignbart med oss "vanlige" i det hele tatt! De trener så mye at de fint tåler 1000-2000 kalorier ekstra. Dessuten er mitt inntrykk at når slike folk"spiser hva de vil" så innebærer det egentlig ikke en veldig stor utskeielse. For noen holder det med en liten skål smågodt, og så føler de at de har spist det de ville...

Helt enig i dette!

Tynne spiser lite og synes det er mye, tjukke spiser mer og synes det er lite - det er derfor de blir henholdsvis tynne og tjukke!

Dette dreier seg i minst like stor grad om språk som om kalorier :opplyser:

Det er meningsløst å snakke om matinntak uten å kvantifisere, og "nesten ingenting" og "til jeg sprekker" er ikke å kvantifisere. Dessuten har folk forskjellige behov, i stor grad bestemt av aktivitetsnivå.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brienne of Tarth

Men det kommer jo an på hva man legger i å skeie ut. Noen) som meg) greier ikke å begrense seg, og da blir å skeie ut altfor mye kalorier. Så for noen vil det funke helt fint, for andre ikke. :)

Jeg synes ikke akkurat jeg begrenser meg, spiser både god frokost og middag på utskeielsesdager, og drikker brus og spiser godteri og potetgull hvis jeg har lyst på det. Forskjellen er bare at jeg greier ikke å trykke i meg like mye som jeg gjorde før da sånt var hverdagskost. Nå er f.eks. vanlig cola veldig søtt, og jeg greier ikke å spise den digre smågodtposen jeg spiste før. (Og så sparte jeg resten til neste dag, og neste dag etc...) Det begrenser seg på en måte selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vena Cava

Ja, jeg dåååner.

Og så er det nesten 600 kcal i en pakke med godt og blandet.

Å skeie ut hver Lørdag med en god middag, vin, potetgull og sjokolade blir raskt til over 3500 kcal eller 1500 mer enn et gjennomsnittlig kvinnemenneske forbrenner på et døgn, det vil si at man nullstiller effekten av 3 dager i uken hvor man har vært flink og for eksempel holdt seg på 1500 kcal og ikke trent.

Det sies at man kan unne seg å skeie ut en dag i uken. Det trodde jeg også var riktig før, men har ombestemt meg nå....

At man kanskje sprekker en gang innimellom, hvis man prøver å gå ned i vekt, tror jeg man må regne med, men mer usikker på hvor lurt det er å planlegge faste sprekk en gang i uka!

Anonymous poster hash: c3b78...b92

Men du.. å skeie ut betyr vel ikke at man MÅ spise alt det der? Og hvorfor må det være enten eller?

For eksempel en god middag er ikke ensbetydende med en usunn middag. Det finnes et lass av alternativer som ikke er usunne. Man trenger ikke fritere poteten for at den skal smake som pomfri, stek den i ovnen, mye bedre og mye sunnere. En annen ting, saus trenger man ikke lage på smør og fløte. Bruk lett creme fraiche, eller lett matfløte, samt buljong og krydder. Kommer langt med det. Man trenger heller ikke steke alt i så mye smør at kjøttet bader i smør og fett på panna.

Også var det dette snopet da. Det er ikke meningen å virke nedlatende på noen måte, men siden du lager tråd så svarer jeg ærlig på det du spør om. Så derfor lurer jeg på: MÅ du spise en hel pose godt og blandet? MÅ du spise deg stappmett samtidig som du propper i deg vin, potetgull OG sjokkis? Hva med å velge en av delene? En lørdag kan man velge å kose seg med vin, neste helg kanskje man velger å kjøpe inn litt smågodt, og kanskje en sjokolade neste helg igjen. Man er faktisk nødt til å lære å begrense seg om man skal gå ned i vekt. Og blir det for vanskelig så foreslår jeg at man bare kutter godteri og snop totalt ut. Samtidig som jeg ikke tror at det vil holde i lengden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du.. å skeie ut betyr vel ikke at man MÅ spise alt det der? Og hvorfor må det være enten eller?

For eksempel en god middag er ikke ensbetydende med en usunn middag. Det finnes et lass av alternativer som ikke er usunne. Man trenger ikke fritere poteten for at den skal smake som pomfri, stek den i ovnen, mye bedre og mye sunnere. En annen ting, saus trenger man ikke lage på smør og fløte. Bruk lett creme fraiche, eller lett matfløte, samt buljong og krydder. Kommer langt med det. Man trenger heller ikke steke alt i så mye smør at kjøttet bader i smør og fett på panna.

Også var det dette snopet da. Det er ikke meningen å virke nedlatende på noen måte, men siden du lager tråd så svarer jeg ærlig på det du spør om. Så derfor lurer jeg på: MÅ du spise en hel pose godt og blandet? MÅ du spise deg stappmett samtidig som du propper i deg vin, potetgull OG sjokkis? Hva med å velge en av delene? En lørdag kan man velge å kose seg med vin, neste helg kanskje man velger å kjøpe inn litt smågodt, og kanskje en sjokolade neste helg igjen. Man er faktisk nødt til å lære å begrense seg om man skal gå ned i vekt. Og blir det for vanskelig så foreslår jeg at man bare kutter godteri og snop totalt ut. Samtidig som jeg ikke tror at det vil holde i lengden heller.

Innlegget var jo til de som ikke er klar over dette........ innlegget var ikke til deg som jo åpenbart vet alt om dette (og mer til).

Til informasjon er det ingen spørsmål i åpningsinnlegget i denne tråden, men en konstatering av at utskeielser enkeltdager kan ødelegge for den progresjonen man gjør andre dager.

Anonymous poster hash: c3b78...b92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...