Gå til innhold

Pulsklokke


Lillemø

Anbefalte innlegg

Jeg endte på m400! Så langt kjempefornøyd! motivasjon på boks!

Jeg kjøpte m400 for noen dager siden og er helt forelsket! Kan ikke sammenlignes med min gamle polarklokke, selv om jeg var kjempefornøyd med den også. Kjekt med GPS og tilbakemeldingene på aktivitetsnivå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da er jeg med. Fant ikke den funksjonen når jeg tok i bruk Garmin Connect, så enten er den lagt til de siste månedene eller så har jeg ikke sett godt nok etter :)

Uansett ett pluss for garmin, så får en bare håpe at polar følger etter med automatisk sync mot for eksempel Strava.

Det er helt klart et pluss for Garmin. Bruker ikke Strava, men Endomondo, hvor jeg har lagret alle treningsøktene mine siden 2011. Selv om både Polar og Suunto sine klokker frister like mye, om ikke mer, kommer jeg til å fortsette med Garmin klokker. Orker ikke maset med å laste ned TCX-filer fra FlowSync og laste dem opp på Endomondo.

Ser 920XT får mye skryt.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg kan lese meg til på nett så kommer det automatisk sync mellom Polar og andre tjenester også, så får en bare krysse fingrene for at det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde vært flott, men det har vært rykter om automatisk sync siden V800 ble lansert. Stygt redd for at det er bare flotte ord og lite annet. Polar har jo tidligere vært kjent for å være ganske "låst".

Suunto tror jeg har fått sync til Strava riktig nok.



Anonymous poster hash: 280a4...33d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Suunto er ikke spesielt gode når det kommer til å sette opp egne intervaller for trening. De var ihvertfall ikke det, så med mindre det er endret den siste tiden så vil de aldri være aktuelle for meg.

Synes det er synd da de har stilige klokker.

Ser at ut i fra hva jeg leser så formulerer jeg meg litt feil. Jeg kan kun snakke for de klokkene jeg har testet, og da Forerunner 610 i fra Garmin og nå den siste tiden Polar M400.

Jeg synes der er fordeler og ulemper med de alle

I bruk liker jeg best M400. Den er enkel å bruke, den har en aktivitetsmåler som jeg synes er en artig funksjon, den gir et fint sammendrag og skryt etter hver trening, altså den forklarer hva en har forbedret ut i fra pulssoner/tid en har trent. Alt i alt har klokken det jeg trenger, og det fremstilles på en fin måte.

Ulempen med M400 er netttjenesten til Polar. Den er altfor simpel i forhold til Garmin sin. Nå kommer der nye tjenester underveis, men Garmin er her langt bedre. I tillegg er det som alt nevnt mangel på synkronisering med andre tjenester ett minus.

Forerunner 610 er langt mer tungvindt i bruk enn M400. Mangler aktivitetsmåler, og sammendragene etter endt trening er en vits. I tillegg så er touchskjermen på denne klokken ganske dårlig, og jeg opplever flere ganger at klokken er aktivert fordi jakken eller andre plagg har låst den opp.

Netttjenesten til Garmin er som nevnt langt bedre enn Polar sin, og du kan synkronisere mot andre tjenester.

Jeg bruker nok M400 fremover, men det er rett og slett fordi jeg liker bedre knapper enn en dårlig touch skjerm.

Jeg har lyst å selge de begge å kjøpe Fenix 3, men den er dessverre ikke kommet enda, og er nok altfor dyr.

Endret av 79kreps
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lyst på Fenix 3, men tror jeg beholder 910XT enn så lenge.



Anonymous poster hash: 280a4...33d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tuppesjura

Jeg har akkurat kjøpt meg en tomtom multidport cardio klokke. Den måler pulsen ved å måle blodgjennomstrømmingen gjennom håndleddet. Om den er like nøyaktig som en med vanlig pulsbelte gjenstår å se. Jeg synes pulsbeltet er skikkelig ubehagelig å ha på, samt at den dingsen en kobler på beltet gnager mot huden slik at jeg får vonde sår.

Jeg har kjøpt klokka på elkjøp og har tenkt å benytte meg av 30 dagers returretten om jeg ikke er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

Her er test at TomTom klokka:

http://www.dcrainmaker.com/2014/04/tomtom-cardio.html

Konklusjonen er at dette er en meget bra klokke som måler pulsen like godt som med brystbelte, men kan være litt ubehagelig på håndleddet.

Anonymous poster hash: d3737...819

Jeg har akkurat vært ute og testet med begge klokkene på, og gjennomsnittspulsen på 1 times tur var helt lik, kaloriforbruket helt på jordet på en klokke, 442 på polar og 225 på tomtom. Jeg gikk tur, så tror nok at 225 er korrekt.

Synes ikke den er ubehagelig å ha på. Pulsbeltet er mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo angi hva type sport du har bedrevet for at kaloriforbruk skal bli mest mulig nøyaktig. De fleste klokker har sporstprofiler en velger i starten av hver økt.

Velger du løping på ene klokken og tur på den andre så har de jo ulike kriterier å gå ut i fra, tross for at pulsen er identisk. En som jogger med stabil puls på 130 vil forbrenne mer kalorier enn en som går med samme puls. Kroppen brukes ulikt på de to aktivitetene.

Så lenge jeg velger samme type sport på klokkene mine så får jeg ca likt kaloriforbruk når økten er ferdig. Jeg sammenlignet også med en romaskin som har pulsmåler i håndtaket, men denne viste litt høyere forbruk enn hva klokkene gjorde.

TomTom sin får MYE skryt i tester, men desto mindre skryt av brukere. Største problemet er at pulsmåleren mister kontakt om det blir fuktig mellom klokken og håndleddet. Både regn og svette kan gjøre at klokken registrerer feil, eller ikke registrerer i det hele tatt. I tillegg må klokken sitte ganske stramt på.

Jeg droppet TomTom basert på brukernes erfaringer. Jeg håper at de prøver igjen med klokke uten pulsbelte, for om det virker skikkelig kan det være ett meget godt alternativ.

Jeg liker også muligheten til å kunne bruke pulsbeltet mot mobil og andre enheter, derfor foretrekker jeg fortsatt klokker med belte fremfor dem uten.

Angående pulsbelte så merker jeg ikke at dette er på i det hele tatt, men folk er jo forskjellige her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tuppesjura

På tomtom velger jeg hvilken sport jeg utøver, men ikke på polar, på den jeg har er det kun start/stopp også måler den forbruk ut fra puls og tid. Jeg skal teste denne litt til før jeg velger om jeg skal beholde den eller ikke, og i løpet av den tiden burde jeg merke det om den mister pulssignalet.

Jeg liker som sagt ikke pulsbeltet, synes det er skikkelig ubehagelig og jeg må feste det skikkelig stramt for at det dkal holde seg på plass, og enda da føler jeg at det sklir, samtidig som pulsmåleren gnager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da stemmer det nok. FT40 er tross alt 7 år gammel og var ikke akkuratt en toppmodell på den tiden heller, og kan selvsagt ikke sammenlignes med toppmodellen til en leverandør 7 år etter.

De fleste klokkere av nyere dato har ulike sportsprofiler, enten det er polar, tomtom eller en annen leverandør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Da har jeg kjøpt meg Fenix 3, og herregud for en fantastisk klokke. Den har ALT du kan drømme om, og litt til.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei :) Jobbet lenge i sportsbutikk, og har et veldig godt kjennskap til polar/garmin. Første spørsmål du må stille deg selv er hva du skal bruke klokken til, er det for innendørs trening? Fitness? Løping? Alt sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt meg Fenix 3, og herregud for en fantastisk klokke. Den har ALT du kan drømme om, og litt til.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

Jeg har fortsatt ekstremt lyst på denne, men det er to ting som holder meg igjen. Mulig dette er på plass, men har ikke sett det i noen tester osv.

Etter hva jeg har forstått så kan en ikke bruke pulsbelter med bluetooth, men kun med ANT+. dette er ett stort minus for min del da langt i fra alle mobiler og andre enheter støtter dette.

Den har heller ikke ett sammendrag etter treningen som sier noe om hva en har forbedret under treningen. Får masse statistikker og tall, men ikke ett sammendrag.

Hei :) Jobbet lenge i sportsbutikk, og har et veldig godt kjennskap til polar/garmin. Første spørsmål du må stille deg selv er hva du skal bruke klokken til, er det for innendørs trening? Fitness? Løping? Alt sammen?

Nå er det ikke lengre slik det var tidligere, at en pulsklokke beregnet til løping kun kan brukes til løping.

De aller fleste klokker har egne sportsprofiler for alt mulig. Styrke, turer, jogging, intervaller, crossfitt osv.

De fleste har også støtte for ekstrautstyr som gjør at de er godt egnet til innendørs trening også, og har de ikke det så kan en i ettertid legge inn distansen en har løpt på mølle inn i den registrerte treningen som alt inneholder puls og tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ekstremt lyst på denne, men det er to ting som holder meg igjen. Mulig dette er på plass, men har ikke sett det i noen tester osv.

Etter hva jeg har forstått så kan en ikke bruke pulsbelter med bluetooth, men kun med ANT+. dette er ett stort minus for min del da langt i fra alle mobiler og andre enheter støtter dette.

Den har heller ikke ett sammendrag etter treningen som sier noe om hva en har forbedret under treningen. Får masse statistikker og tall, men ikke ett sammendrag.

Så vidt meg forstått så har den ikke mulighet for pulsbelter med bluetooth nei. Igjen så er det nye pulsbeltet til Garmin råbra hvor den gir deg informasjon om V02 opptak og løpefrekvens (slik at du slipper footpod). Du kan derfor løpe uten ekstra utstyr og uten GPS, og fortsatt få avstand.

Hvorfor vil du ha et pulsbelte som synker med telefonen? Pulsbeltet til Fenix 3 synker med klokka, klokka med Garmin Connect på mobilen (automatisk opplasting av økter via bluetooth eller wifi), og Garmin Connect synker igjen til steder som Endomondo og Strava.

De sammendragene som Polar har etter hver endt økt er slik jeg forstår det bare svada. Allikevel gir Garmin deg sammendrag i forhold til Training Effect (fra 1 til 5) samt restitusjonstid etter økt (kreves det nyeste pulsbeltet til Garmin).

Jeg kan ikke annet enn å anbefale klokken.

Anonymous poster hash: 280a4...33d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv garmin 220 og bare elsker den!
Anonym ovenfor beskrev veldig godt hvordan den synkroniserer med pulsbeltet, rett til garmin connect på mobilen osv. via bt og wifi.

Den er generelt en løpeklokke, men garmin har jo flere å velge mellom.

Det er min første pulsklokke, men brukte mye tid på research før jeg fant den. Elsker at den, etter noen turer for å måle løpesteg osv., klarer å beregne avstand på mølla uten foot pod. I tillegg til å gi en rimelig bra analyse av løpeturen, med grafer og det hele, på garmin connect-appen.
Liker også at den under pulsmålingen på skjermen, viser hvilken sone du er i når du løper.
Garmin er i hvert fall til å anbefale fra min side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...