Gå til innhold

Hull i ørene?


Rikke

Anbefalte innlegg

Jeg fikk tatt hull i ørene som barn, men fikk infeksjoner og lot dermed hullene bare gro igjen. Har fremdeles en blå prikk på hver øreflipp som resultat av dette. Jeg har nå som voksen lyst til å ta hull i ørene igjen, men er det da lurt å pierce gjennom de "gamle" hullene? Og hvor mye koster det å ta hull i ørene egentig? Jeg er helt avleggs. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om de bør ta gjennom de "gamle" hullene, men det vet sikkert de som skal gjøre det.

Jeg tok hull i ørene (for første gang) for 4-5 år siden, betalte et par hundre kroner hos frisøren min, inkludert de øredobbene de skøt inn, og dem liker jeg godt og bruker ofte, faktsik. (jeg valgte da ikke akkurat de rosa hjertene som er beregnet på småjenter som tar hull i ørene som barn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Anbefaler egentlig ikke å få "skutt" hull i ørene hos frisør ol. Pistolen de bruker har man ikke mulighet til å autoklavere, slik at det blir litt så som så med hygienen. Dessuten er det vanskelig å få satt hullet akkurat der man vil at det skal være. I og med at du har hatt infeksjoner, er egentlig det lureste å gå til en piercer for å få det gjort skikkelig. Der vil du få skikkelig oppfølging og gode råd dersom du skulle få infeksjon, det er nemlig ikke så lurt å ta ut piercingen dersom man får infeksjon. Tror egentlig ikke det koster så mye mer for å pierce øreflippene enn det det gjør hos frisør. Selv tok jeg mine hull hos Scorpius for 35kr med pistol og har heldigvis ikke hatt problemer med dem i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det gjort hos en piercer, kostet ca 450 kr. anbefales! Der brukte de en hul naal slik at de faktisk lagde en liten tunell og ikke sprengte seg vei slik som man gjor hos frisor.

Mitt inntrykk> En frisor er flink til aa klippe haar, en piercer er flink til aa pierce.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat hentet herfra

Hva er forskjellen på pierce og å ta hull med pistol?

"Hvor skal vi begynne?! For det første er det mye mer hygienisk å pierce, da pistoler ikke kan steriliseres og vil derfor være en potensiell smittespreder. Selv om pistolsmykker ser spisse ut, er det faktisk en butt gjenstand som presses gjennom huden. Dette fører til lengre grotid og større arrdannelser, særlig i brusk. I tillegg er smykkene i nesten alle tilfeller for korte, de gir ikke plass til hevelse, eller til at man får renset ordentlig. Det upraktiske designet gir god grobunn for bakterier. Og sist men absolutt ikke minst, pistoler brukes av personell som har veldig liten opplæring", sier forbundet.

Pleier du å ringe rørlegger hvis du har mistanke om blindtarmsbetennelse?, sier vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fruktfat

jeg tar ikke hull selv -pyse der gitt!- men de andre i salongen gjør det.

de har vært på kurs, men kan selvfølgelig ikke like mye som en piercer!

det er riktig at stangen på øredobbene ikke er spisse som synåler, men de er jo så klart spissere enn vanlige øredobber. ;)

de øredobbene vi bruker har to lender på stangen, så at de er for korte er litt feil.

ingen tar på øredobbene før de er i ørene dine, og så vidt jeg husker er heller ikke pistolen i kontakt med øret (men kassetten som øredobben sitter i er det, men den er også pakket inn fram til da).

husk at du ikke skal bruke pyrisept for å rense, den bringer bakterier til overflaten og hjelper hullet til å gro igjen.

er sikkert mye bedre å gå i piercingstudio, men de fleste gjør det hos frisør eller hudpleier. mye av grunnen er nok at det går mye fortere.

og en ting til: vi tar helst kun nederst i øreflippen, nettopp fordi vi ikke kan nok til å ta lengre opp/i brusken.

Endret av Fruktfat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tristessa

Jeg synes linken fra Madison sier det meste jeg. Jeg hadde aldri latt noen bruke pistol på meg dersom jeg visste det jeg vet i dag. Igjen, siden du har hatt infeksjon i hullene en gang før, ville jeg gått til piercer og rådspurt meg der. De ekstra hundrelappene det måtte koste kan du vel se på som en investering i egen helse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre hull i venstre øre og to hull i høyre øre, de er skutt med pistol hos frisør for lenge siden.

Det er kun de nederste hullene jeg ikke får betennelse i, så jeg vil anbefale å gå til et Piercingstudio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tar ikke hull selv -pyse der gitt!- men de andre i salongen gjør det.

de har vært på kurs, men kan selvfølgelig ikke like mye som en piercer!

Jeg har tatt en masse hull selv jeg, eneste i salongen som turte nesten... Men aldri virkelig lært det. Prøvde det på skolen jeg gikk et par ganger

det er riktig at stangen på øredobbene ikke er spisse som synåler, men de er jo så klart spissere enn vanlige øredobber.  ;)

Det er klart, men en piercingnål er hul, mens øredobbene presser bare huden til siden selv om den er spiss

de øredobbene vi bruker har to lender på stangen, så at de er for korte er litt feil.

Det hadde ikke vi, men det er jo sikkert forskjellig, og bra at dere har det

ingen tar på øredobbene før de er i ørene dine, og så vidt jeg husker er heller ikke pistolen i kontakt med øret (men kassetten som øredobben sitter i er det, men den er også pakket inn fram til da).

Pistolen kan komme i kontakt med øreflippen, men det som også kan være et problem er at det kan komme ørsmå bloddråper som ikke synes som "skvetter", på et fåtall da selvfølgelig, medn det er også mye forskjell på type pistol sikkert

husk at du ikke skal bruke pyrisept for å rense, den bringer bakterier til overflaten og hjelper hullet til å gro igjen.

er sikkert mye bedre å gå i piercingstudio, men de fleste gjør det hos frisør eller hudpleier. mye av grunnen er nok at det går mye fortere.

og en ting til: vi tar helst kun nederst i øreflippen, nettopp fordi vi ikke kan nok til å ta lengre opp/i brusken.

Flere frisører tar hull i brusken uten å vite hva de gjør i det hele tatt, desverre :(

Men veldig bra dere ikke gjør det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg. Tok hull for 2 aar siden. Hos frisor. Men de klarte ikke aa gro ordentlig. Rant ut vaeske hele tiden. De har grodd igjen naa, med 1 blaa flekk paa hver oret. Har lyst til aa ta hull i orene paa nytt. Skal til skjonnhetsklinikk for aa sjekke med lege der. Er i utlandet. Aner ikke hva de bruker. Men jeg hadde jeg vaert i Norge naa saa hadde jeg provd piercing. Gjor det vondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en liten utenlandsk baby med huller i ørene, på handlesenteret i går. Et par mnd. gammel. Det er noe som skurrer for meg der, altså... :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_Elisabeth_*
Anbefaler egentlig ikke å få "skutt" hull i ørene hos frisør ol. Pistolen de bruker har man ikke mulighet til å autoklavere, slik at det blir litt så som så med hygienen. Dessuten er det vanskelig å få satt hullet akkurat der man vil at det skal være. I og med at du har hatt infeksjoner, er egentlig det lureste å gå til en piercer for å få det gjort skikkelig. Der vil du få skikkelig oppfølging og gode råd dersom du skulle få infeksjon, det er nemlig ikke så lurt å ta ut piercingen dersom man får infeksjon. Tror egentlig ikke det koster så mye mer for å pierce øreflippene enn det det gjør hos frisør. Selv tok jeg mine hull hos Scorpius for 35kr med pistol og har heldigvis ikke hatt problemer med dem i det hele tatt.

Jeg tok også hull i ørene på Scorpius for 5 dager siden, og akkurat nå sitter jeg våken fordi øreflippene mine klør så sinnsykt at jeg ikke får sove :( Den ene har også hovnet opp til dobbel størrelse og er rød så jeg vurderer å gå til lege i morgen. regner med at det er infeksjon, men det kan godt være at det er min egen feil, siden jeg (selv om jeg har renset dem ofte) har tatt litt for mye på øredobbene og dessuten trent voltig(turn på hest) de tre siste dagene og sikkert fått noe "stallbakterier" på dem.

Noen tips til hva jeg burde gjøre? Hjelper ibux mot kløe, ihvertfall midlertidig? Jeg trenger virkelig søvnen min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

husk at du ikke skal bruke pyrisept for å rense, den bringer bakterier til overflaten og hjelper hullet til å gro igjen.

Jeg tok hull i ørene for en del måneder siden, og da fikk jeg beskjed om å bruke akkurat pyrisept for å rense de. Men jeg fikk også beskjed om at jeg ikke skulle ta ut øredobbene fra pistolen før etter 1,5 måned, med rensing og snurring hver morgen og kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Da jeg var ca.13 og visste omtrent ingenting om piercing og hull i ørene så gikk jeg til frisør for å skyte i brusket oppe, Jeg spurte om forskjellen mellom det å gå til piercer og å gjøre det hos en frisør, og det eneste hun sa var at det gikk fortere hos henne. Jeg fikk en skikkelig nasty infeksjon noen dager senere og fikk råd om å ta øredobben ut>< jeg har fortsatt en kul der hvor infeksjonen var flere år senere Har nå tatt hull hos piercer oppe i brusket flere ganger og det er absolutt til å anbefale, personlig synes jeg det gjør mindre vondt og du får godt med råd hvordan du skal rense og med hva. Hvis det er komplikasjoner får man alltid hjelp og råd siden de er profesjonelle. Har ikke hatt noen komplikasjoner med de hullene jeg tok selv med nål (ikke i brusk, var dum og ufårståelig) og de jeg tok hos piercer.

Jeg anbefaler absolutt IKKE å gå til frisør, og ikke bruk pyrisept på å rense piercing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FIkk hull når jeg var 4 år, husker smellet av pistolen, men vakke så vondt.

Vanlig å bruke nål som forklart over her, på små babyer, rent gull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mea Culpa

Ville piercet jeg.

Tok hull i ørene hos frisør da jeg var barn og det gikk bra det, men søsteren min fikk en stygg infeksjon og måtte la hullene gro igjen.

Det koster kanskje litt mer, men når det er snakk om egen helse er det vel verdt det?

Sist jeg piercet navlen fikk jeg faktisk beskjed om å rense med saltvann (koke opp vann og ha i salt). Fungerte veldig bra så det kan jeg anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker de nål fremdeles? Trodde det var noe gammeldags. :sjenert: Nål er vondt, ifølge min mor. Jeg fikk hull i ørene med pistol da jeg var seks. Ikke vondt i det hele tatt. Jeg fikk beskjed om å ikke ta ut øredobbene på et halvt år, og når jeg leser her at de tar den ut 1,5 måned etterpå så blir jeg mildt sagt overrasket. Kanskje en grunn til at mine hull aldri har grodd igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...