Gå til innhold

Kvinnens plikt å tilfredsstille mannen?


Gjest plikt

Anbefalte innlegg

Hehe nei du har rett. Senil demente 80 år gamle Olga på 150 kilo skal dyttes og flyttes frem og tilbake, og når hun bestemmer seg for at hun ikke vil, ja da er jo ikke hennes 150 kilo så mye å hanskes med :)

Da er det langt tyngre å kjøre lastebil. Rattet er jo stort, og det er kjempetungt å snu på. Der må mann være mann med muskler.

Jeg er verken omsorgsarbeider eller lastebilsjåfør, men såpass vet jeg, at på et sykehjem eller lignende, er det flere pleiere som hjelper hverandre ved tunge løft. De har også forskjellige teknikker og hjelpemidler som de bruker for å gjøre jobben enklere.

En lastebilsjåfør jobber som regel alene, og han må losse tunge kasser m.m. av og på kjøretøyet. Da har han bare seg selv å stole på, regner med at den fysisk tunge biten er det som i hovedsak gjør at kvinner vegrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og der kan vi lese at:

Norske menn gjør ofte ting som får synlige resultater. For eksempel å male huset. Men når det gjelder det daglige, «usynlige» husarbeidet, er ikke nordmenn noe flinkere enn søreuropeere, påpeker hun

"SCB har undersøkt arbeidsfordelingen hos par i alderen 20 til 64 år der begge er yrkesaktive. Statistikken viser at norske menn bruker vel 2,5 time på husarbeid hver dag. Italienske menn ligger nederst på lista. De nøyer seg med to timer.

Svenskenes definisjon av husarbeid omfatter matlaging, rydding, vasking, hagearbeid, vedlikehold, innkjøp, omsorg for barn og reiser i forbindelse med husarbeidet."

Tror du norske menn bruker 2.5 timer på å male huset HVER DAG? Det er åpenbart ut fra statistikken at nordmenn gjør mest husarbeid alt i alt sammenlignet med menn fra andre land. Dette er den mest naturlige konklusjon å dra fra dette studiet. Dine forsøk på å underdrive norske menns bidrag med husarbeid er ekstremt uærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oensker meg en tradisjonell kone, som lager mat og vasker etc. Hvis hun ikke gjoer det faar vi heller ansatte en hushjelp fordi jeg har viktigere ting aa bruke tiden min paa enn aa henge opp klaer og stryke skjorter.

Hva skjedde med kvinnen fra 50 og 60 tallet? Naar ble hun endret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg oensker meg en tradisjonell kone, som lager mat og vasker etc. Hvis hun ikke gjoer det faar vi heller ansatte en hushjelp fordi jeg har viktigere ting aa bruke tiden min paa enn aa henge opp klaer og stryke skjorter.

Hva skjedde med kvinnen fra 50 og 60 tallet? Naar ble hun endret?

Det har ikke falt deg inn at kona kanskje også har viktigere ting å bruke tiden på enn å henge opp dine klær og å stryke dine skjorter?

Kvinnen fra 50- og 60-tallet fant ut at hun kunne tjene sine egne penger, og sa opp jobben som hushjelp og tok til fornuft.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier tok til fornuft? Hvilken fornuft? Naa maa hun jobbe hardere enn noensinne, mindre familie, mindre barn, mindre fritid, hva prater du?

Nei, foer maatte damene jobbe litt i hjemme (lageg mat vaske klaer etc, lett arbeid), dem hadde masse fritid hvor dem besoekte sine venner og pratet og spiste sammen, mannen bortskjemte dem med smykker klaer og reiser og du sier de tok til fornuft?

Haha, det mest naive jeg har hoert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis min samboer begynner å insinuere at det er min oppgave å stelle med hus og hjem fordi jeg er kvinne, da kan han pakke sakene sine og komme seg ut av huset. Jeg jobber like mye, jeg tjener like mye og jeg misliker vasking og matlaging like mye som han. Da forventer jeg at han tar sin del av det som må gjøres i huset.

Enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier tok til fornuft? Hvilken fornuft? Naa maa hun jobbe hardere enn noensinne, mindre familie, mindre barn, mindre fritid, hva prater du?

Nei, foer maatte damene jobbe litt i hjemme (lageg mat vaske klaer etc, lett arbeid), dem hadde masse fritid hvor dem besoekte sine venner og pratet og spiste sammen, mannen bortskjemte dem med smykker klaer og reiser og du sier de tok til fornuft?

Haha, det mest naive jeg har hoert.

Dette er det mest naive jeg har hørt.

Tror du virkelig det var en enkel jobb å være hjemmeværende før vaskemaskinen, oppvaskmaskinen, kjøleskapet, støvsugeren og varmtvannsberederen kom? Isåfall så får du tro om igjen.

Begge mine bestemødre var hjemmeværende på denne tiden, og det var visst alt annet enn mye fritid og besøk hos andre. De var bokstaveligtalt hjemmearbeidende og hadde 8-timers arbeidsdager med husarbeid og matlaging. Ikke hadde de menn som kunne kjøpe smykker i hytt og pine heller, for med én inntekt så var det for de aller fleste hardt nok å få økonomien til å gå rundt, om man ikke skulle sløse med pengene også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jentene

Anne Mari Gramstad, Ingeborg Schuemacher, Tanja Eriksen og Monica Nilsen utgjør halvparten av Norges kvinnelige ansatte i brannvesenets utrykningsavdeling.

Anne Mari har tidligere jobbet i Trondheim brannvesen, Ingeborg har bakgrunn som feier i Hammerfest, Monica jobbet tidligere i 110-sentralen og Tanja har bakgrunn fra befal- og lærerskole.

Tanja, med sin syv års ansiennitet i etaten, kan fortelle at det var tøffe tak i begynnelsen med hensyn til å bli godtatt. Fordommene var så absolutt tilstede og hun følte at hun hele tiden måtte bevise at hun var god nok. Hun presset seg lenger, bar tyngre og innsatsen på øvelser og i reelle tilfeller var i overkant av hva man kan forvente av en brannkonstabel, uansett kjønn. I dag har Tanja og de andre jentene et langt mer avslappet forhold til å måtte bevise sin dugelighet. De har for lenge siden bevist hva de er gode for og holdningene i korpset for øvrig har takket være dette endret seg.

...

Med to av jentene på samme lag så er det ikke unaturlig at de også fra tid til annen røykdykker i par. Dette kan virke som en spesiell situasjon for de fleste, men de har full tillit fra det øvrige mannskapene og de eneste som kan reagere med en viss overraskelse er publikum da de plutselig forstår at det er to kvinnelige røykdykkere som går i innsats. "Jøss, det er jenter"

...

Anne Mari Gramstad i Kristiansand er ikke bare Norges første kvinnelige brannkonstabel, men hun er også nybakt bestemor og nyutdannet redningsdykker.

Anne stortrives i sine nye roller. Til tross for at hun for tre år siden også fikk sin andre datter, kan hun ikke se noen problemer med å kombinere rollene i det hele tatt. Anne banet vei for jentene da hun i 1987 fikk jobb som brannkonstabel i Trondheim.

...

Anne, som aldri har forstått hvorfor jenter ikke kan gjøre det samme som gutta gjør, elsker slike utfordringer og setter redningsdykkertjenesten høyt på lista over interessante arbeidsoppgaver.

...

Det som eventuelle kvinnelige søkere trenger er informasjon slik at de forstår at opptakskravene er overkommelige og at tjenesten er meget givende. Dersom jeg skulle argumentere for at jenter skal søke i brannvesenet ville jeg har fortalt dem hvilken utrolig spennende jobb dette er og hvor godt det er å kunne hjelpe mennesker. Det er jo derfor vi er her, avslutter Anne.

kilde: brannmannen.no

Ja, uff, kvinner kan jo ikke bli brannmenn. Lurer på om menn kan bli jordmødre..? :ironi:

jeg vet hvem hun anne er.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...