Gå til innhold

regne ut syklus


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg prøver å finne ut av når ca jeg har eggløsning, så da må jeg vel finne hvor lang syklus jeg har?

Har jeg forstått riktig når det er enkel matte? (eks: 28 dager + 29 dager + 30 dager / 3 ?)

Takker på forhånd for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Ellinor_*

Hei!

Det kan være veldig forvirrende i starten, kjenner til det...

Vel; måten du skisserer gir gjennomsnittslengden på syklusene dine. Ser ut som om det er omtrent som med meg, jeg har sykluser på 28-30 dager. Jeg har regnet med el utfra begge lengdene.

Jeg har lang erfaring som temper, i tillegg til at jeg kjenner symptomene på el veldig godt, så jeg er relativt sikker på når jeg har el. Jeg er ganske gjennomsnittlig, med en lutealfase (fra el til mensen) på 15 dager.

Lutealfasen er på 12-16 dager, men alt fra 10-18 dager er normalt. Med en 28 dagers syklus vil da el være en gang mellom dag 10 og dag 18 (der dag 1 er første mensdag). Med en 30 dagers syklus vil el være en gang mellom dag 12 og dag 20.

Altså; hvis dere har sex annenhver/tredjehver dag fra dag 9 til dag 21, er dere NØDT for å treffe el :)

Anbefaler å ikke tenke mer på el enn dette, i alle fall ikke i starten... Syntes selv det ble veldig slitsomt etterhvert (over to år som prøver bak meg), og fant ut at sex annenhver dag i den fruktbare perioden (uten temping og el-tester), og så se an om mensen kom, var mye bedre.

PS: Lutealfasen bør være lik fra syklus til syklus, men ellers kan resten variere veldig - men da vil også sykluslengden variere.

PPS: Hvis du vil ha litt mer info anbefaler jeg http://pernille.info

PPPS: Hvis du er skikkelig lysten på kunnskap, kan du ta nettkurset til fertilityfriend.no (gratis)

Lykke til som prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei! en ting til... holder det å regne snitt på 1 år? det har jeg gjort nå og kom frem til 29,23 dager :)

Jeg kjenner ikke el, så burde jeg kjøpe en test for å finne ut av når i syklusen den er?

Han likte veldig godt tanken på å ha sex hver dag sier han, å så overraskende! :skratte: men jeg syntes det er litt kjekt å vite når det er mest sannsynlig at det skjer noe ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellinor_*

Hei :)

Det holder i massevis!

Du kan selvfølgelig kjøpe el-tester (anbefaler billige-teste.dk, det er trygt, kjemperaskt og billig, du kan prøve strimlene). Men el-testene viser bare forhøyet LH-nivå (et hormon), og kroppen kan "prøve" på el flere ganger uten å få det til, slik at du får falske positive el-tester. Det er heller ikke alle som får positiv el-test, fordi toppen i LH-nivå kan vare veldig kort, slik at man ikke får dette med seg (tester ikke på riktig tidspunkt).

Du kan også kjøpe basaltermometer (med to desimaler), og måle basaltemperaturen hver morgen før du står opp - til samme tid. Etter et par sykluser vil du se et mønster, der tempereaturen stiger med et par tideler (varierer fra person til person hvor mye, hos meg er det en halv grad) og holder seg høy resten av syklusen. Ca dagen før tempen steg hadde du el.

Når du kjenner mønsteret, kan du være ganske sikker på at det er ca likt hver syklus. :)

Mye billigere enn tester, men du får jo da først beskjed etter el, og da er det forsent med sengekos.

Et alternativ er donna saliva fertilitymonitor (google det), som med saltinnholdet i spyttet i munnen kan indikere hvor fruktbar du er. Denne stemte nesten alltid på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Det holder i massevis!

Du kan selvfølgelig kjøpe el-tester (anbefaler billige-teste.dk, det er trygt, kjemperaskt og billig, du kan prøve strimlene). Men el-testene viser bare forhøyet LH-nivå (et hormon), og kroppen kan "prøve" på el flere ganger uten å få det til, slik at du får falske positive el-tester. Det er heller ikke alle som får positiv el-test, fordi toppen i LH-nivå kan vare veldig kort, slik at man ikke får dette med seg (tester ikke på riktig tidspunkt).

Du kan også kjøpe basaltermometer (med to desimaler), og måle basaltemperaturen hver morgen før du står opp - til samme tid. Etter et par sykluser vil du se et mønster, der tempereaturen stiger med et par tideler (varierer fra person til person hvor mye, hos meg er det en halv grad) og holder seg høy resten av syklusen. Ca dagen før tempen steg hadde du el.

Når du kjenner mønsteret, kan du være ganske sikker på at det er ca likt hver syklus. :)

Mye billigere enn tester, men du får jo da først beskjed etter el, og da er det forsent med sengekos.

Et alternativ er donna saliva fertilitymonitor (google det), som med saltinnholdet i spyttet i munnen kan indikere hvor fruktbar du er. Denne stemte nesten alltid på meg.

tuuuuuusen takk for hjelpen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke alle som har EL midt i syklusen, det er ikke engang alle som har EL en fast tid i syklusen sin. Den kan flytte på seg, selv om mensen er stabil. Lutealfasen trenger heller ikke å være like lang i hver syklus (det er ikke min).

Hva med å tempe i noen måneder for å finne det ut? Da får du vite når du har EL, eller om den flytter på seg. Hvis tempen stiger på ca samme tid i hver syklus, har du stabil EL og kan forutsi når du har EL. Jeg har EL som flytter på seg, så jeg kunne aldri vite på forhånd når jeg hadde EL. Men etter å ha tempet en stund og sett det litt i sammenhengen med hvilken type utflod jeg hadde og hvordan kroppen oppførte seg, kan jeg nå bare vite akkurat når jeg har EL. Jeg kjenner og ser det, og trenger ikke teste eller tempe. Kjekt.

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ellinor_*
Det er ikke alle som har EL midt i syklusen, det er ikke engang alle som har EL en fast tid i syklusen sin. Den kan flytte på seg, selv om mensen er stabil. Lutealfasen trenger heller ikke å være like lang i hver syklus (det er ikke min).

Hva med å tempe i noen måneder for å finne det ut? Da får du vite når du har EL, eller om den flytter på seg. Hvis tempen stiger på ca samme tid i hver syklus, har du stabil EL og kan forutsi når du har EL. Jeg har EL som flytter på seg, så jeg kunne aldri vite på forhånd når jeg hadde EL. Men etter å ha tempet en stund og sett det litt i sammenhengen med hvilken type utflod jeg hadde og hvordan kroppen oppførte seg, kan jeg nå bare vite akkurat når jeg har EL. Jeg kjenner og ser det, og trenger ikke teste eller tempe. Kjekt.

Hei :)

Dette har du skrevet i en tidligere tråd også... Jeg mener jeg har lest et eller annet sted at hvis lutealfasen varierer så er det sannsynlig at man har hormonforstyrrelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om jeg har hormonforstyrrelser. Jeg har ingen andre "symptomer" på det, og mensen er regelmessig. Jeg har blitt gravid to ganger uten store problemer. Så hvis jeg har hormonforstyrrelser, så lever jeg hvertfall fint med det ;)

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...