Gå til innhold

ettåringen i barnehage i morgen og jeg har ikke jobb :(


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle..

Jeg er kommet i en kjip situasjon. I løpet av permisjonstiden gikk min arbeidskontrakt ut,så jeg ble mottaker av dagpenger etter permisjonen var fedig. Nå har jeg leita og leita meg ihjæl etter jobb i 5 mnd uten hell! Helt forferdelig :( MEN det som er aller værst er at lillemann begynner i barnehage i morgen. Dette føles jo selfølgelug totalt meningsløst! Men jeg tør ikke gi fra meg plassen heller tilfelle det dukker opp jobb! Noen som er ellet har vært i samme situasjon?? Huff som jeg gruer mrg til i morgen... bør jeg forklare situasjonen yil barnehagen?

Anonymous poster hash: 7af84...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke helt problemet? Det må da være lettere å være aktiv jobbsøker, om du har barnet i barnehagen? Nå har du jo også fin mulighet til å la han få en myk start, med korte dager.

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser heller ikke problemet?

I tillegg er det jo bra for barnet å få litt stimuli og sosial aktivitet, og ikke trenge å være der hver dag hele dager, mens du søker jobb.



Anonymous poster hash: 50fa8...914
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt problemet? Det må da være lettere å være aktiv jobbsøker, om du har barnet i barnehagen? Nå har du jo også fin mulighet til å la han få en myk start, med korte dager.

Signerer denne :) Ville iallefall ikke gitt fra meg BHG-plassen. Du har nå mulighet til å starte på dagen i ny jobb og det er en fin mulighet å ha siden du har gått ledig så lenge. Du kan jo heller levere sent og hente tidlig, så får barnet sosialisert seg og blitt vant til den nye situasjonen og du får søkt på jobb i fred.

Anonymous poster hash: 5afbb...26b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med hun over. Du har masse tid til å søke etter jobber. Og du kan bestemme akkurat selv hvor lenge han skal være i barnehagen hver dag. Noen dager kan du ha han hjemme. Du betaler jo for plassen. Letter også arbeidsmengden for barnehagen når noen barn har korte dager.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Får å kunne motta dagpenger må du ha tilgjengelig barnepass for barnet og om barnet er i barnehagen (du kan jo ha kortere dager) får du mer tid til aktiv jobbsøking.



Anonymous poster hash: c1188...6c6
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Ha barnet korte dager i barnehagen. Skriv en generell søknad og legg ved en utfyllende CV.

Så mens barnet er i barnehagen tar du en runde til aktuelle arbeidsgivere og ber om å få legge igjen søknaden og CV`en slik at de kan kontakte deg dersom noe blir ledig.

Ofte kan man få jobb da som enda ikke er lagt ut fordi arbeidsgiver så vidt har begynt å tenke på at de kanskje trenger en person ekstra.

Bruk dagene fornuftig og effektivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beholder plassen om du betaler for den. Jeg hadde holdt babyen min hjemme litt til, men selvfølgelig fortsatt å søke jobb.

Og hadde forresten sagt nettopp det til bhg. Pga omstendighetene kan barnet være hjemme lenger. Du vil beholde bhgplassen og takker ja til den og betaler. Du kan ha supermyk tiøvenning.

Til dere andre som sier barn må eller burde i bhg: hadde dere bare kunnet litt om utv.psyk og sett at bhg er oppbevaring av barna

Anonymous poster hash: 290da...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Kan du ikke bare betale for plassen et par mnd mens du har ungen hjemme da?

Det er jo ikke slik at ungen trenger bhg enda.

Så hadde jeg heller tatt oppstart når det nærmer seg jobbstart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke bhg tillatelse for å ha barnet hjemme. Du har fått og betaler for en plass. Så sier du fra på morgenen hvis barnet ikke kommer en dag. Jeg hadde full plass men sendte barnet 4 dager i uka fast i de første månedene. Da bare sa jeg at han blir hjemme hver fredag inntil de får ny beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et eller annet minimumsantall timer i uken du må ha barnet der, sjekk med bhg. Men man kan utsette oppstart med to mnd mot at man betaler for plassen tror jeg :-)

Anonymous poster hash: bb6e7...fcf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AnneShirley

Det er veldig fint å få en myk start på barnehagen. Og dersom du plutselig får jobb, kan du starte nærmest på dagen. Er barnet ikke tilvendt barnehage, blir det mye vanskeligere.

Jeg anbefaler deg å gå i gang med "normal tilvenning", for så å ha barnet der kun i kjernetiden mens du søker jobb. Målet er vel uansett å komme i jobb raskest mulig, så du vil vel bruke tiden både på søknadsskriving og besøk hos potensielle arbeidsgivere. I tillegg til (forhåpentligvis snart) intervju.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du betaler for full plass, så er det jo greit. Har selv vært jobbsøker en lang periode, men barnet fikk mer ut av å gå i barnehagen om dagene enn å gå hjemme med meg. Du har jo god mulighet til å hente barnet tidligere noen dager, men barnet har ikke vondt av å omgåes andre. I tillegg får du tid til deg selv, til å søke jobber, skrive søknader og å oppsøke bedrifter. Ikke ha dårlig samvittighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo umulig være minimumstimer i bgh som noen andre nevner ovenfor. Jeg venter barn i desember, og må derfor søke bhg plass før mars neste år for å sikre meg plass til høsten, skal derfor betale for full bhg plass i 3 måneder før hun skal ta plassen i bruk.

Ellers syns jeg at du kan ha et par - tre dager i uka hvor du er aktiv ute å søker jobb/skriver søknader o.l, mens barnet er i bhg, og si ifra til bhg at de resterende dagene er barnet ditt hjemme med deg - kan aldri tro at det skal bli noe problem for bhg. :)

Og lykke til med bhg start i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Magdalene

Det kan jo umulig være minimumstimer i bgh som noen andre nevner ovenfor. Jeg venter barn i desember, og må derfor søke bhg plass før mars neste år for å sikre meg plass til høsten, skal derfor betale for full bhg plass i 3 måneder før hun skal ta plassen i bruk.

:)

Noen bhg har en maxgrense på hvor lenge man kan ha en plass uten å bruke den, selv om man betaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo umulig være minimumstimer i bgh som noen andre nevner ovenfor. Jeg venter barn i desember, og må derfor søke bhg plass før mars neste år for å sikre meg plass til høsten, skal derfor betale for full bhg plass i 3 måneder før hun skal ta plassen i bruk.

Ellers syns jeg at du kan ha et par - tre dager i uka hvor du er aktiv ute å søker jobb/skriver søknader o.l, mens barnet er i bhg, og si ifra til bhg at de resterende dagene er barnet ditt hjemme med deg - kan aldri tro at det skal bli noe problem for bhg. :)

Og lykke til med bhg start i morgen :)

I min kommune er ikke dette lov, for å ha en plass må du begynne å bruke den. Barnehagen mottar støtte for de barna som går i barnehagen, og de pengene utgjør mye mer enn det foreldrene betaler for en måned. Så om du ikke starter opp i august, så mister du rett og slett plassen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste barnehager har blitt mye strengere på dette, tidligere kunne man bare betale for plassen, og ingen brydde seg. Men de siste årene har det kommet klarere retningslinjer om at man ikke har lov å ha en barnehageplass uten å bruke den.

Ville levert barnet i kjernetiden, dvs fra ca 9.30 - 14.00. Kanskje litt tidligere enkelte dager. Husk at han sover en del i løpet av den tiden også, så det blir bare noen få timer med lek med andre, pluss samlingsstund, før måltid, soving, fruktmåltid og henting. :) Synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig at man faktisk må bruke plassen for å beholde den, ja. Det er jo også litt fordi mange av dem har ventelister av barn som ikke har rett på plass.

Og hvis du sier opp barnehageplassen din, mister du retten til dagpenger, for da er du ikke lenger reell arbeidssøker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...