Gå til innhold

Designe eget barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:
- Ingen handicap eller psykiske sykdommer
- Ingen farlige fysiske sykdommer
- Blondt hår og blå øyne
- Litt over gjennomsnittet pen
- Gjennomsnittlig smart
- Sosialt intelligent
- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?



Anonymous poster hash: 807b5...214
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker bare på hvor lite spennende det hadde vært å vite nøyaktig hvordan barnet mitt ble. Er strålende fornøyd med barnet jeg har :D Vet ikke om jeg synes det er direkte uetisk, kanskje bare veldig egoistisk.



Anonymous poster hash: 9c625...905
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:

- Ingen handicap eller psykiske sykdommer

- Ingen farlige fysiske sykdommer

- Blondt hår og blå øyne

- Litt over gjennomsnittet pen

- Gjennomsnittlig smart

- Sosialt intelligent

- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Hvordan skulle det gå til, da mener du?

Skal du plukke ut arvestoffer fra eggcellene og sædcellene, og erstatte de ved å plante inn de arvestoffene som du ønsker deg? Dette er å klusse med naturen

Anonymous poster hash: 67087...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Verden.

Hvorfor? Nå ER det ikke mulig, tenker rent teoretisk. Du har helt sikkert tenkt negativt om deg selv, hvis du kunne valgt å ikke overføre dette til et barn, ville du ikke gjort det?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan skulle det gå til, da mener du?

Skal du plukke ut arvestoffer fra eggcellene og sædcellene, og erstatte de ved å plante inn de arvestoffene som du ønsker deg? Dette er å klusse med naturen

Anonymous poster hash: 67087...9a5

Nå tenker vi teoretisk da. Hvis det ikke hadde fått noen konsekvenser :)

Anonymous poster hash: 807b5...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva tenker dere om å designe egne barn? Nå tenker jeg både på sykdommer, men også utseende.

Hvis vi går ut ifra at det var mulig ville jeg designet mitt barn slik:

- Ingen handicap eller psykiske sykdommer

- Ingen farlige fysiske sykdommer

- Blondt hår og blå øyne

- Litt over gjennomsnittet pen

- Gjennomsnittlig smart

- Sosialt intelligent

- Ikke disponert for fedme

Er det uetisk? Hvis du svarer nei på å deigne ditt eget barn, hva legger du i det svaret?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Jeg hadde gjort det glatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenker vi teoretisk da. Hvis det ikke hadde fått noen konsekvenser :)

Anonymous poster hash: 807b5...214

Jeg forstår.

Flere negative konsekvenser er det sannsynlighet for at det ville fått.

Anonymous poster hash: 67087...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor? Nå ER det ikke mulig, tenker rent teoretisk. Du har helt sikkert tenkt negativt om deg selv, hvis du kunne valgt å ikke overføre dette til et barn, ville du ikke gjort det?

Anonymous poster hash: 807b5...214

Jeg synes bare det høres så innmari fælt ut å tenke at et ønskebarn skal være over gjennomsnittet pent, med blondt hår og blå øyne. Jeg forstår at det bare er ment å være teoretisk og usannsynlig, men at noen tenker sånn er for meg litt ekkelt å lese.

Klart en kan ønske at ens barn ikke skal få samme kjipe følelser rundt sin egen personlighet og utseende som vi selv har hatt, men den lista ga meg bare en ekkel smak i kjeften. Den var så ... detaljert. Og enkel.

Så, nei, jeg kunne absolutt ikke ønsket meg et designbarn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av de aller viktigste egenskapene hadde selvsagt vært empati og det å være omsorgsfull og snill også, selvfølgelig! Men det går nok mer på oppdragelse.



Anonymous poster hash: 807b5...214
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke klart å designe noen mer perfekt enn sønnen min!

Samme her :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har mentalt designet et barn på den måten at jeg, før vi fikk førstemann, fantaserte om hvilke trekk barnet "burde" arve fra oss foreldre.

I praksis er jeg glad det ikke er mulig. Alle vil nok ha et friskt og vakkert barn, men det får da også de fleste. Man kan finne ut en god del om barnets helsetilstand på ultralyd (selv om det aldri vil bli risikofritt å få barn), og de fleste synes jo barna er vakre uansett. Mine barn ser forskjellige ut fra bildet jeg så for meg, men jeg synes jo de er helt nydelige likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker naturlig variasjon og særegenheter, så sålenge barnet ikke er alvorlig syk er jeg lykkelig.

Anonymous poster hash: 3d7de...5a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En del av dette er jo mulig da, man kan se på små fostere hvilket kjønn og sykdommer og anlegg, så det er jo ikke så utenkelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg aldri gjort!

Er det noe jeg er takknemlig for her i verden så er det at vi er forskjellige!

Om man er tykk eller tynn, har downs, mister håret tidlig, får rynker eller har skjev nese -så er vi alle helt unike individer, det vil aldri være noen som er helt lik hverken før eller siden på denne kloden. Det er ganske fantastisk! Det er slik naturen er, og vi mennesker burde snart lære at når vi griper inn i naturens lover, så kommer det somregel lite godt ut av det (og da tenker jeg ikke på sykdomsforebygging og den type ting).

Jeg kan heller ikke tro annet enn at vi alle er her for en grunn. Verden trenger balanse, og det får vi når vi er ulike.

Tenk hvor mye perspektiv en med feks downs kan gi oss funksjonsfriske! -de minner oss på hvilke grunnleggende behov som til syvende og sist betyr noe, og vi tenker kanskje også over hvor heldige vi er som er friske!

På samme måte er de avhengig av oss til å få hjelp og støtte, lære å beherske hverdagen sin osv..

Nei takke meg til!!

Anonymous poster hash: 3cb21...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke greid å designe barna mine slik de er, så jeg er glad jeg ikke hadde noe kontroll over det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ler litt av at du vil ha et over gjennomsnittet pent barn, men bare gjennomsnittlig smart :-D

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...