Gå til innhold

Får vondt av at datteren min ikke har venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er en ting i byene, med stort utvalg i butikker, restauranter og lignende (selv om jeg har en lillesøster som bor i by, og som søkte absolutt ALLE steder våren hun var 17, og som ikke hadde sjanse til å få noen ting. Ingen ville ansette noen under 18). Dere regner tydeligvis ikke med alle de som bor på bygda? Her hvor vi bor er det for eksempel kun to arbeidsplasser som du ikke trenger bil for å komme til. Det sier seg selv at det er vanskelig for ungdom å få sommerjobb da - her er det faktisk helt umulig. Uansett hvor mye du bruker nettverket og er åpne for alle typer jobb.

Sånn tilbake til tema - jobb ER faktisk et veldig godt forslag, det er en fin måte å møte mennesker du ikke ville møtt til vanlig, utvide nettverket og få flere venner. Det samme gjelder frivillig arbeid og fritidsaktiviteter.

Moped bør 17åringer ha, med tanke på sommerjobb. Hvis de bor så øde til, deltar de aldri på fritidsaktiviteter? Hvem kjører dem isåfall, og vil da kjøringen kunne gjelde jobb istedet?

Bygda har dessuten ofte andre jobbmuligheter enn hva byen har. Fiske og landbruk er også sysselsetting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er så enig med deg.

Har vel aldri hørt om en 17-åring som ikke har sommer-/ekstrajobb.

Oh, OK. Let me just strap on my job-helmet, jump into my job-canon and shoot myself into job-land where jobs grow on trees.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rister mer og mer på hodet av denne tråden. Moren syntes synd på datteren som ikke hadde venner og det er blitt snudd om til en tråd som handler om hvorfor har ikke denne datteren jobb. Det er jo så mange muligheter. Veldig mange jobber både for ungdommer og voksne fåes mest via et nettverk. Da gjelder det å ha riktig nettverk og stort nok nettverk. Det er ikke alle som har et slikt nettverk og da får man ikke informasjon om de jobbene. Ikke alle har en ressurs sterk familie eller venner som kan hjelpe de i jobb. Alle er heller ikke utadvendte og tørr derfor ikke gå direkte inn i butikker feks for å søke jobb. For mange kan dette være veldig vanskelig.. for andre igjen kan det være lett som bare det. Alt kommer ann på hvordan du er som person. Erfaring har blitt alfa og omega. Uten erfaring du kommer 95 prosent i søple bunken.

Bosted har også noe å si for å få seg jobb. I byene er det jo ingen problem å ta buss eller noe inn til byen. Men flere steder i norge må man ha bil for å kunne komme seg til og fra jobb. Avstandene er også for lang til at man kan sykle eller gå. Kanskje bussen går 2 ganger om dagen eller aldri. Hvordan skal disse ungdommene komme seg til jobb? Det virker som folk tror at det å få seg jobb er enkelt for mange og en selvfølge.

Det er mange grunner til at ungdommer ikke har jobb. Voksne mennesker kan flytte på seg. Ungdom går fortsatt på vgs.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rica Park Hotell Karasjok tar imot søknader til stuepike. "Hos oss er det stadig nye muligheter som åpner seg, så send oss gjerne en CV på mail."

Ja, jeg ringte dem.

Jeg synes dere ødelegger poenget i denne viktige tråden. Den handler om en 17-åring uten venner. Ikke om en 17-åring uten jobb.

Anonymous poster hash: ffa4c...6e4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste har vel et nettverk de kan bruke når det gjelder å hjelpe barna til slike jobber?

Kjenner ikke foreldrene noen som kan hjelpe til?

Har de gått rundt selv med søknader og bedt fint om å få lov til å jobbe?

Ja, de har gått rundt selv med søknader. Ja, mange har et nettverk, men det gjelder dessverre ikke alle.

Anonymous poster hash: d1dae...a23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Oh, OK. Let me just strap on my job-helmet, jump into my job-canon and shoot myself into job-land where jobs grow on trees.

Nei, det er selvsagt alltid noen som er så hjelpeløse at de sitter og venter på at jobber og venner skal ramle i hodet deres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en datter som skal begynne på 2 året på vgs nå. I hele sommer har hun bare vært her hjemme med oss, hun har ingen venner og være med.

Hun er verdens hyggeligste jente og fortjener absolutt bedre, jeg vet ikke hvorfor hun ikke har venner men det virker som et sårt tema for henne. Jeg får vondt av at hun bare sitter hjemme.

Er det noe jeg som mamma kan gjøre for å hjelpe henne?

Anonymous poster hash: 36125...d31

Jenter i den alderen typ 17 pleier å bli interessert i gutter og puler rundt. Kanskje datteren din ikke er så interessert i det og derfor kanskje trekker seg tilbake? Mange av venninnene hennes har kanskje fått seg type og ligger heller hjemme med typen og knuller som kaniner.

Da blir det mindre tid til venninner noe som er normalt i den alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er selvsagt alltid noen som er så hjelpeløse at de sitter og venter på at jobber og venner skal ramle i hodet deres.

Litt humoristisk (og kanskje useriøst) formulert av meg, men poenget er at det ikke bare er å gå ut å skaffe seg jobb. jeg har selv vert innom nesten samtlige butikker, spisesteder og lignende i byen jeg kommer fra, som er en liten by. Dette var da jeg var 17, 18 og 19 år. Tilsammen på de 3 årene fikk jeg ca 10-12 jobbintervjuer hvor ingen resulterte i jobb. Men nok om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var på den alderen hadde ikke jeg heller mange venner. Hadde selvsagt en del jeg trivdes å være i lag med på skolen, men det var særdeles få på fritiden. Kunne ofte gå måneder mellom hver gang jeg fant på noe sosialt på fritiden. Noen ganger var det kanskje litt kjipt å se på facebook at "alle" hadde vert i bursdagsselskaper eller lignende, men i det store og hele var jeg fornøyd med tilværelsen. Jeg trives best i mitt eget selskap og har egentlig gjort det siden jeg sluttet på barenskolen omtrent. Kanskje det er noe av det samme for din datter?

Jeg ser at en del foreslår fritidsaktiviteter, og det kan være en god ide dersom hun faktisk føler at hun mangler venner. Jeg har spilt fotball i alle år, men i de aller fleste tilfeller har det vært kun for fotballen og ikke for det sosiale. jeg har aldri egentlig blitt en del av laget, jeg har bare vert med. Så det er ikke sikkert at å "tvinge" henne på slike aktiviteter er noe god ide dersom hun ikke egentlig har lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Moped bør 17åringer ha, med tanke på sommerjobb. Hvis de bor så øde til, deltar de aldri på fritidsaktiviteter? Hvem kjører dem isåfall, og vil da kjøringen kunne gjelde jobb istedet?

Bygda har dessuten ofte andre jobbmuligheter enn hva byen har. Fiske og landbruk er også sysselsetting.

Men det er gjerne ikke spesielt sosialt, da ;) Jeg jobbet som avløser fra jeg var 16 til 19. Den eneste jeg møtte innimellom, var bonden selv hvis han hadde en beskjed til meg. Ellers var jeg bare alene med dyrene. Tviler på at det er vanlig å ha mer enn én avløser, så det er ikke noen sosial jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er gjerne ikke spesielt sosialt, da ;) Jeg jobbet som avløser fra jeg var 16 til 19. Den eneste jeg møtte innimellom, var bonden selv hvis han hadde en beskjed til meg. Ellers var jeg bare alene med dyrene. Tviler på at det er vanlig å ha mer enn én avløser, så det er ikke noen sosial jobb.

I denne tråden er jeg enig i at det sosiale bør stå i høysetet, men det var mer en kommentar til folk som sier det er umulig for umyndige å få seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere ødelegger poenget i denne viktige tråden. Den handler om en 17-åring uten venner. Ikke om en 17-åring uten jobb.

Anonymous poster hash: ffa4c...6e4

Ja, må nesten le litt1

Etter mye mas fikk min 16 åringe datter 1 uke sommerjobb som støvkoster på stedets lokale betongfabrikk. De var mange om beinet, og alle ansattes barn fikk maks en uke hver. Ikke akkurat plassen å finne så mange venner; stort sett bare voksne mannfolk der over 40.

Anonymous poster hash: a96be...f76

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er gjerne ikke spesielt sosialt, da ;) Jeg jobbet som avløser fra jeg var 16 til 19. Den eneste jeg møtte innimellom, var bonden selv hvis han hadde en beskjed til meg. Ellers var jeg bare alene med dyrene. Tviler på at det er vanlig å ha mer enn én avløser, så det er ikke noen sosial jobb.

Men man kommer seg iallfall ut og gjør noe nyttig. Jeg er enig med Chloe i alt det hun skriver, og også det at sosialisering selvsagt er det viktigste ut fra denne tråden, men det hjelper også på selvfølelsen bare å ha brukt dagen til noe nyttig, selv om man ikke fant en jobb som innebar sosialisering. Så kan man søke videre på jobber etterhvert. :)

Anonymous poster hash: 88d63...650

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei

Jeg er et par år yngre enn datteren din, men jeg er i nesten samme situasjon.

Jeg synes ikke at du skal spør om hvorfor hun ikke har så mange venner, men snakk med henne! Kanskje hun liker å være for seg selv? Jeg gjør det, men folk er jo forskjellige.

Hvis hun vil ha flere venner, kan du jo fåreså at hun kan prøve å finne noen med samme interesser? Det er ikke alle som liker å spille håndball, fotball osv

Sjekk om det finnes f.eks skrivekurs, tegnekurs OSV.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal begynne i 2. klasse på vdg.

Mamma kan ikke skaffe deg sosialt nettverk, da.

Den tiden er passert for 10 år siden.

Tosk. Mamma kan fortsatt være en ressurs i et voksent barns liv. Hun kan motivere og hjelpe til med inspirasjon til aktiviteter hun kan begynne på- kurs i noe som kan interessere f.eks.

Anonymous poster hash: 1dfba...35b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utrolig trist, men dette tror jeg vil løse seg greit når hun begynner å studere.



Anonymous poster hash: 1ef99...706
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dette er ikke en tråd om jobb, men om hvordan hun kan få flere venner!

For det første, så er det veldig viktig å være åpen: snakk med datteren din! Kanskje hun trives i sitt eget selvskaping?

Og hver så snill; ikke si noe sånt som "du må gå bort til noen og ta kontakt!" Enn kan ikke bare gjøre det i 2. Klasse på VGs. For hva skal man si? "Hei, vi kjenner ikke hverandre, men skal vi finne på noe etter skolen en dag?"

Anonymous poster hash: b26ea...367

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bland deg inn. Aksepter heller at hun velger å være hjemme.

Jeg begynner selv i 2. klasse på vgs til neste år, og selv om jeg har fått noen gode venner på skolen (<3), så vil jeg heller være hjemme på fritiden. Jeg trives best alene, rett og slett.

Anonymous poster hash: 56134...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig trist, men dette tror jeg vil løse seg greit når hun begynner å studere.

Anonymous poster hash: 1ef99...706

Hvorfor det? Du finner ingen steder med flere ensomme mennesker enn universitetene.

Anonymous poster hash: 7bc86...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...