Gå til innhold

Overnatting hos besteforeldre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnefar har ingenting med den beslutningen å gjøre når du har hovedomsorgen. Du få skille skitt fra kanel her...

Ellers; ha barna hvor du vil, når du vil...Det vurderer da en mor selv.



Anonymous poster hash: eff77...759
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette må vurderes individuelt, fra barn til barn. Hvilken tilknytning har barnet til besteforeldrene? Er dette et barn som pleier å sove hele natta? Kjenner besteforeldrene leggerutiner? Osv. Osv.

I de aller fleste tilfeller tar foreldre gode valg for sine barn. Blir det en uventet krise for barnet, må jo mor kunne tilkalles pr. Tlf. Og enten roe barnet via telefon eller komme og bli til barnet sovner.

Men dersom barnefar vil reafere, hadde jeg ventet til etterpå med å informere han. Men strengt tatt har ikke barnefar noe med dette når mor har hovedomsorgen for barnet.

Anonymous poster hash: 258f5...8ec

Skulle i grunnen til å si akkurat det samme, både i forhold til barnefar (som ikke egentlig har noe med det, men hvis han kan tenkes å reagere osv...), og ikke minst i forhold til om overnatting er ok eller ikke. Tror det varierer veldig både med barnets personlighet, med rutinene han/hun er vant til, og kontakten med besteforeldre.

Ser at veldig mange har gode erfaringer med overnatting fra 15 måneder, og jeg tror det er ganske vanlig at småbarn overnatter på den alderen. Men jeg må snart sende min jente på samme alder på sin første overnatting selv (fødsel, så jeg har ikke så mye valg dessverre), og vet allerede at det kommer til å gå fullstendig skeis :tristbla: Tror det er alfa og omega at barnet kjenner besteforeldrene og huset deres veldig godt, så det ikke blir fremmed og skummelt. Å sende barnet på overnatting et sted der det ikke er godt kjent tror jeg lett kan gå galt, hvis ikke barnet er ualminnelig trygt og tilpasningsdyktig. Hvis jenta di kjenner foreldrene dine godt tror jeg dette vil gå helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig mener at de er litt små da. Det kommer også litt fra det at familievernskontoret ikke anbefaler overnatting hos f.eks bf før det er omkring 3 år. Det har noe med trygghetsfølelsen å gjøre. Men igjen, er mange som gjør det tidligere og det går visst fint. Så du må kjenne på magefølelsen. Hvis alternativet er at du er utslitt, så må du veie det opp mot hverandre.

Anonymous poster hash: ad824...4b0

Dette må være det latterligste jeg har lest på lenge. Seriøst?

Anonymous poster hash: 5267d...726

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være det latterligste jeg har lest på lenge. Seriøst?

Anonymous poster hash: 5267d...726

Det der er kun noe de anbefaler ved fast samvær med far(eller mor om far har hovedomsorgen).

Anonymous poster hash: 478e5...65f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint , ungene overnatter hos mormoren og morfaren sin det har de gjort siden de var små:) de sover i min gamle store seng på det som var mitt soverom da jeg bodde hjemme:) men de får ikke overnatte hos farmoren og besten, da svigers drikker fra morgen til kveld og blir Motbydelige i fylla

Endret av Anciol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenten min overnattet hos besteforeldre første gang da hun var to måneder. Da våknet hun en gang om natten for flaske.

Jenta føler seg veldig trygg med og rundt alle besteforeldrene, så det å la henne overnatte var aldri et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt denne panikken vedr besteforeldre. Jeg mener: Var de dårlige foreldre for dere siden noen av dere sliter med å la barnet overnatte? Det er snakk om deres egne foreldre. De oppfostret dere og vet hvordan de skal takle baby og barn.

Synes folk er i overkant hysteriske når det kommer til babyer og småbarn og dette med å kunne seg en kveld for seg selv i blandt.

Anonymous poster hash: e1d7f...a9b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må være det latterligste jeg har lest på lenge. Seriøst?

Anonymous poster hash: 5267d...726

Haha, jaja. Det kan godt være. Er ikke jeg som har laget retningslinjene. Selvom jeg kan jo skjønne litt hvorfor de anbefaler det sånn. Men det er jo som sagt individuelt. Hun kjenner jo barnet sitt best, og tviler på at hun ville latt barne overnatte om hun trodde/visste at barnet kunne ta skade av det på noen måte :)

Anonymous poster hash: ad824...4b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hvilken alder begynte barna deres å kunne overnatte hos andre? Mitt barn er nå 1,5 år og jeg vil gjerne kunne ha henne på overnatting hos foreldrene mine. Jeg er alenemor og bf har henne sjeldent på overnatting. Jeg er ganske sikker på at han kommer til å mene at hun ikke burde sove der, fordi det er for tidlig. Jeg tenker egentlig bare å informere om at hun skal sove der, da jeg synes dette er en beslutning jeg skal kunne ta på egenhånd! Hun kjenner forressten foreldrene mine godt. Hva tenker dere andre?

Anonymous poster hash: ffd80...d2e

Du må jo nesten spørre om besteforeldrene vil ha barnebarnet på overnatting før du vurderer å la barnet ditt sove der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Whitestripes

Mine har overnattet hos besteforeldrene fra de var rundt 2-3mnd, og sov natten gjennom.

De er to trygge barn, som elsker å være hos besteforeldrene sine.

Så lenge hun er trygg på de, kan jeg ikke forstå at det er alt for tidlig.

Det gjorde mine også, og det var null problem. Foreldrene mine kjente jo barna like godt som jeg selv gjorde, og de har da tatt seg av både meg og broren min, så da burde de virkelig kunne ta seg av ungene mine også. Mine er voksne nå, men har fortsatt et nært og godt forhold til besteforeldrene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov en hel helg hos farfar når jeg var litt under ett år, og jeg har det helt fint den dag i dag. Har foresten også et supert forhold til min farfar, antageligvis bedre enn de fleste :-)

Anonymous poster hash: 0322d...7d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...