Gå til innhold

Når sluttet barna på SFO?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når har deres unger sluttet på SFO, og når har de begynt å være alene hjemme en hel dag i ferier?

Vi har 3 gutter, en i barnehagen og 2 på skolen, de beggynner i 4. og 2. klasse nå snart.

Vi valgte i år å ta en ferieuke før skoleferien for å få råd til sydenferie, og har hatt 3 uker ferie sammen hele familien i fellesferien når SFO har vært stengt. I tillegg hadde barnehagen stengt en uke før sfo (totalt 4 uker), da var minsten 3 dager sammen med farmor, og 2 dager sammen med meg (jeg måtte ta hjemmekontor). De to eldste hadde også da delvis fri fra SFO fordi det neste ikke var lekekamerater der og de kjedet livet av seg... Ser at vi har valgt dumt, og heller burde hatt 4 uker ferie i sommer og delt oss slik at vi ikke hadde mer enn maks 2 uker sammen for å fått flere uker hjemme. For nå etter ferien er det enda verre. I forrige uke var det 1 stk 4. klassing på SFO utenom vår (det er totalt 45 4. klassinger på skolen), noe som resulterte i at han nektet å være på SFO etter 3 dager. Og da nektet 2. klassingen også, selv om det var litt flere 2. klassinger der. De var da med mannen på jobb 1 1/2 dag, og var alene hjemme en halv dag. Jeg håper inderlig at folk bare har litt lang ferie og at det er litt flere på SFO denne uken, men begynner jo å lure litt. Er det vanlig å la 4.klassingene være alene hjemme hele dagen? Eller har alle besteforeldre som kan passe ungene? For alle kan da tross alt ikke være lærere og ha fri hele skoleferien? Vi snakker jo om 8 uker sommerferie i tillegg til høstferie og vinterferie og jul/påske, det er totalt 11 uker det.

Guttene våre takler fint å være alene hjemme noen timer (når de er begge 2), men en hel dag syns jeg er uaktuelt. Og besteforeldrene er i full jobb, er ikke mulig å få mer hjelp der. Vi hadde regnet med at 4. klassingene var på SFO, så vi hadde ikke tenkt at vi måtte dekke opp så mange uker ferie før til neste år, når de ikke lengre får være på SFO. Jeg vet at mange slutter på SFO når de begynner i 4. klasse, men er det virkelig vanlig at 9-åringene (om de har rukket å fylle 9 år enda) er alene hele dagen???



Anonymous poster hash: 01f89...f51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta vår gikk på SFO til og med 4 klasse. Likte seg godt der, men så hadde hun heller aldri fått bestemme om hunville være der eller ei heller. Det er en nødvendighet så sånn er det. Hva mener du med nektet å dra ditt?

Anonymous poster hash: 297d3...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være lurt å forhøre seg med foreldrene til venners barn hva de skal. Vi har en egen lukket facebookside for klassen hvor vi på våren samkjører planer... Er en del andre alternativ enn sfo, vi legger ut f.eks mitt barn har lyst på fotballskole uke 33, noen som vil være med?

Har også latt datteren min være hjemme en hel dag sommeren før 4.klasse, gjerne samtidig som en klassevenninne også var alene hjemme, så kunne de besøke hverandre og være "alene" sammen. :) jobber 5 min hjemmefra, så hun stakk innom på jobb hvis det ble kjedelig hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 barn på skolen. Her hos oss slutter de fleste når de begynner i 4 klasse.

Anonymous poster hash: 690ba...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk aldri på SFO, klarte meg fint alene hjemme om sommeren fra første klasse, med mine søsken. Vi var med andre venner, ringte på døra, trengte ikke ring eller bruke facebook til det. Eller lekte i hagen. Hadde ikke data eller tv-spill. Var så deilig med lang sommerferie HJEMME :)

Har jobbet to skoleår på SFO så vet hva det går ut på altså :)

Anonymous poster hash: 15dfd...3a2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn starter i 4., 3. og 2. klasse nå, og de er ikke på SFO.

2.klassingen hadde ikke fått være hjemme alene hel dag, dersom ikke en av de største hadde vært hjemme. De to største er det ingen problemer med. Og alle tre elsker å være hjemme alene.

De var hjemme alene i to uker etter skoleslutt før vi foreldre gikk ut i ferie. Og de skal være alene i 1,5 uke nå før skolestart også.

Vi ser tydelig at de vokser med det 'ansvaret' de har fått.

Og nei, de gjør ikke så mye fornuftig når de er hjemme. Det går mest i tv, Lego og tegning. Men det får så være...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenta vår gikk på SFO til og med 4 klasse. Likte seg godt der, men så hadde hun heller aldri fått bestemme om hunville være der eller ei heller. Det er en nødvendighet så sånn er det. Hva mener du med nektet å dra ditt?

Anonymous poster hash: 297d3...889

Kall meg svak mamma, men når 9 åringen med tårer i øynene ber om å få slippe å være på SFO fordi han ikke har noen å leke med, og jeg vet hvor elendig SFO på vår skole er (null tilrettelegging for felles aktiviteter, kun oppbevaring/pass av unger), så sliter jeg med å tvinge han til å være der.

Heldigvis dukket det opp en til fra klassen til eldstemann i går, som skal være på SFO denne uka, så da er vi reddet. Selv om de heller ville vært hjemme hele dagen om de hadde fått lov. Men jeg syns det er for lange dager som sagt. Tenker at fra neste sommer er det greit, da er de 10 og 8 år. De er hjemme litt ekstra på morgenen da, jeg ringer de ca kl 9, og da går de til sfo. Og så går de hjem selv kl14.30. Så da får de litt av begge deler. De kommer seg ut og jeg vet at de får spist et par ganger, samtidig med at de får øvd litt på å være hjemme alene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn starter nå i 6. og 3.
Eldstemann gikk kun på SFO tom. 2. klasse og har vært hjemme etter dette. Minstemann skal ikke på SFO fra høsten, men er der noen dager nå fordi sommeren har vært så lang og de kjeder seg litt hjemme.

Jeg ser at det er veldig få unger på SFO nå disse dagene og i alle fall ingen 4. klassinger. Tror ingen jeg kjenner har hatt sin 4. klassing på SFO, jeg...

Nå skal det sies at vår SFO er veldig bra og ungene trives godt, men vi bor "vegg i vegg" med skolen og jeg har mulighet for å være hjemme ganske tidlig flere dager, så da ser vi ikke behovet i å bruke SFO fremover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall meg svak mamma, men når 9 åringen med tårer i øynene ber om å få slippe å være på SFO fordi han ikke har noen å leke med, og jeg vet hvor elendig SFO på vår skole er (null tilrettelegging for felles aktiviteter, kun oppbevaring/pass av unger), så sliter jeg med å tvinge han til å være der.

Heldigvis dukket det opp en til fra klassen til eldstemann i går, som skal være på SFO denne uka, så da er vi reddet. Selv om de heller ville vært hjemme hele dagen om de hadde fått lov. Men jeg syns det er for lange dager som sagt. Tenker at fra neste sommer er det greit, da er de 10 og 8 år. De er hjemme litt ekstra på morgenen da, jeg ringer de ca kl 9, og da går de til sfo. Og så går de hjem selv kl14.30. Så da får de litt av begge deler. De kommer seg ut og jeg vet at de får spist et par ganger, samtidig med at de får øvd litt på å være hjemme alene.

Jeg tror det kommer litt an på modenheten til barnet når man lar de være alene hjemme over tid. Men fra ca 4. klasser er vel ganske normalt. Ser det er veldig få barn som har SFO i 4. klasse her, og mange slutter i løpet av skoleåret.

SFO hos oss har forøvrig kjempebra tilbud disse to ukene før skolestart. Hvertfall for 3. og 4. klassingene. De har turdager hver dag, og gjør masse spennende på disse turene. Ungene gleder seg til hver dag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste sluttet i starten av 3 klasse, yngste gikk ut 3. Det er ingen fra fjerde trinn igjen på SFO på skolene rundt her. Og de klarer seg fint alene så lenge de har lært hvordan de gjør det.

Eneste grunnen til at de gikk på SFO var fordi det var der de andre barna var...

Anonymous poster hash: 08a39...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kommer litt an på modenheten til barnet når man lar de være alene hjemme over tid. Men fra ca 4. klasser er vel ganske normalt. Ser det er veldig få barn som har SFO i 4. klasse her, og mange slutter i løpet av skoleåret.

SFO hos oss har forøvrig kjempebra tilbud disse to ukene før skolestart. Hvertfall for 3. og 4. klassingene. De har turdager hver dag, og gjør masse spennende på disse turene. Ungene gleder seg til hver dag!

Så bra! Vet det er utrolig store forskjeller på tilbudet på SFO rundt om i landet, vår er dessverre elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eldste begynte i 4.kl og yngste i 2. klasse. Men da var de to stk.



Anonymous poster hash: 2be7a...161
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Piiiip

Begge gikk ut 3 klasse. De har begge vært hjemme alene en dag fra 4 klasse og det har fungert bra så lenge vi har telefon + jeg har en far som titter innom og ser til at alt er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SFO eller att vara hemma själva är väl som fler redan sagt är en mognadssak.

Man allvarligt; om nu barnen har 8 uker sommerferie, + höstferie, vinterferie och påske, OCH ni har problem med att få omsorg för dem under ferier... då tycker jag att det är dålig planering att ta ferie till syden under skolåret.

Min son har precis slutat svensk 4 klass (motsv. norsk 5:e) och har ingen SFO, vi har valt att låta dottern som slutat 1:a (2:e) vara hemma precis som honom. Dock fick hon vara på Fritids/SFO de två veckor han var på läger.

Vi har inte heller släktingar som tar hela veckor, vi har tur om vi kan få hjälp någon dag (om vi inte ska skicka dem med flyg och betala dyrt för det).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man allvarligt; om nu barnen har 8 uker sommerferie, + höstferie, vinterferie och påske, OCH ni har problem med att få omsorg för dem under ferier... då tycker jag att det är dålig planering att ta ferie till syden under skolåret.

Ja,det var dårlig planlegging å ta en uke ferie utenom skoleferien. Men siden det er tilbud om SFO til ut 4. klasse, var vi ikke forberedt på at det plutselig ikke var andre unger i det årskullet som skulle være på SFO allerede nå i år. Vi tok den sydenturen nå i år nettopp fordi vi så at dette året var det siste året vi kunne ha mulighet til å gjøre dette på mange år. Vi har jo tilbud om SFO, problemet er at eldstemann kjeder livet av seg der og ikke vil være der siden det ikke var noen andre fra klassen der. Til neste år regner vi med å fordele ferien slik at en av oss voksne, eller begge, er hjemme i alle fall 5 uker på sommeren, kanskje klarer vi 6 uker, men vi ønsker jo å få noen uker der vi har ferie sammen hele familien også. Heldigvis begynner jeg i ny jobb i høst som har fri i romjula og påskeuka i tillegg til 5 uker ferie, det er ren luksus. I tillegg til flexitid og mulighet til å jobbe inn dager. Så det løser seg. Men det er jo også noen planleggingsdager som også skal løses i tillegg til ferien, barnehagen har stengt 3 dager i løpet av året utenom ferien, og minstemann kan ikke være alene hjemme...

Endret av Engel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SOm SFO leder ser jeg at mange slutter i løpet av 3. klasse.

Noen tidligere hvis de har eldre søsken, og senere hvis de er alenebarn eller har spesielle behov.

Men rundt juletider i 3. er det stort frafall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jenta vår gikk på SFO til og med 3. klasse, fordi hun var redd for å være alene hjemme. Da gutten vår begynte i 1. klasse, gikk han på SFO et par mnd men trivdes ikke i det hele tatt, så da begynte de to å gå hjem ilag. Jenta følte seg trygg hjemme når 3 år yngre lillebror var med :fnise: (I tillegg hadde vi sprek, pensjonert mormor i umiddelbar nærhet hvis det skulle være noe mens vi var på jobb)



Anonymous poster hash: 97404...73a
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi håper å slutte med full plass når han begynner i 3 klasse og da bare ha morgenplass eller 40% som kan brukes om morgenen. For jeg tror ikke han vil klare å komme seg på skolen alene neste år. Men å være alene ett par timer på ettermiddagen skal gå fint når han er 8 år. (er 7 nå)



Anonymous poster hash: a6e38...f72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine to barn sluttet på SFO etter 2. klasse. Etter påske det året ble det kortere og kortere dager, de var innom SFO etter skolen, men fikk lov til å gå hjem etter noen timer.

Her er det ikke vanlig at barn går på SFO etter 2. klasse, mest de som har særlig behov.



Anonymous poster hash: 1c15c...095
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt barn sluttet på SFO mot slutten av 2. klasse. Syntes det var mye gøyere å være hjemme alene, og da fikk han i tillegg gjort en del lekser før vi kom fra jobb.

Minsten har ikke lyst å begynne på SFO nå (1. klasse), men vi får se an hennes modenhet før vi evt. lar de være alene hjemme de timene som er mellom skoleslutt og vi kommer fra jobb.

Har besteforeldre i nærheten som har mulighet til å kikke innom, og mannen min jobber ganske nært jobb, så det er selvsagt til stor hjelp når det kommer til ferier osv,

Eldste klarer seg fint alene hjemme en dag når det er ferie/planleggingsdager, men han blir sittende mye inne og spille playstation osv. så vi prøver å ordne oss med at han er med pappaen på jobb når det passer, eller at han er litt innom hos kompiser og besteforeldre de gangene han må være hjemme.

Ingen her som går på SFO når de er i 4. klasse (så godt som).



Anonymous poster hash: 0b338...ddb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...