Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Eg vert irritert av å sjå kor få brukarar her inne som tek i bruk hovudmålet sitt. Nektar å tru at samtlege brukarar kjem frå det sentrale austlandsområdet.

Endret av Rskre
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er vestlending selv og hadde bokmål som hovedmål og nynorsk som sidemål på skolen, selv om vi snakker mye mer nynorskaktig enn bokmål der jeg kommer fra.

Men så har det seg sånn at det ikke er lov å skrive på dialekt, så da holder jeg meg heller til hovedmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del håper jeg færrest mulig brukere skriver på nynorsk her inne.

Endret av Sakone
  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er lykkelig om jeg kan irritere en målform-nazi.

Endret av ThePreacher
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snoken-

Jeg er takknemlig for alle som skriver på bokmål, jeg synes det faktisk er slitsomt å lese nynorsk, det går også utover konsentrasjonen min.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del håper jeg minst mulig brukere skriver på nynorsk her inne.

Kvifor det? Bokmål er berre stivna dansk. Opphavleg skreiv og snakka nordmenn eit språk som låg nærare nynorsk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så viktig for meg hva opphavet til bokmål er. Det er den målformen jeg behersker best. Derfor er det naturlig at jeg ønsker at alt skriftlig materiale skal være på bokmål.

Endret av Sakone
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg jo litt truffet her da,siden jeg hadde nynorsk som hovedmål gjennom hele grunnskolen og videregående. Jeg bruker fortsatt begge deler, men bare bokmål her inne. Synes uansett at det er flott at noen velger å skrive nynorsk her på forumet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor det? Bokmål er berre stivna dansk. Opphavleg skreiv og snakka nordmenn eit språk som låg nærare nynorsk.

og funny nok, så går verden fremover. fortiden er nix viktig. språk er noe som utvikler seg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi som kommer fra det sentrale østlandsområdet er unnskyldt, så da holder jeg fast på bokmål med god samvittighet.:jepp:

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så viktig for meg hva opphavet til bokmål er. Det er den målformen jeg behersker best. Derfor er det naturlig at jeg ønsker at alt skriftlig materiale skal være på bokmål.

Men har du vore utanfor bygjerdet i Oslo og vitja skyldingar og kjenningar i nynorskkommuner? Store delar av folket taler faktisk dialektar som ligg tett opp mot nynorsk (også i Trøndelag og Nord-Noreg).

Endret av Rskre
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nordlendinger er også, så da skriver jeg fremdeles bokmål.

Jeg ser at vi som kommer fra det sentrale østlandsområdet er unnskyldt, så da holder jeg fast på bokmål med god samvittighet. :jepp:

nordlendinger slapp også unna faenskapet, vi var vel ikke viktige nok atter en gang. takk og lov!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at vi som kommer fra det sentrale østlandsområdet er unnskyldt, så da holder jeg fast på bokmål med god samvittighet. :jepp:

Men sov du i nynorsktimane på skulen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

nordlendinger er også, så da skriver jeg fremdeles bokmål.

nordlendinger slapp også unna faenskapet, vi var vel ikke viktige nok atter en gang. takk og lov!

Så Bergen er ikkje heimstaden din?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Bergen er ikkje heimstaden din?

Nei, jeg bare bor her. Svært få som skriver nynorsk her, forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg bare bor her. Svært få som skriver nynorsk her, forøvrig.

Tja, som i alle byar finn du menneske som spjåkar seg til på ein retteleg narrevoren måte. Rett utanfor byen derimot finn du stolte menneske som held på nynorsken.

Endret av Rskre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja, som i alle byar finn du menneske som spjåkar seg til på ein retteleg narrevoren måte. Rett utanfor byen derimot finn du stolte menneske som held på nynorsken.

rart med det, men akkurat nå er jeg i Os. også her forkaster man mer og mer nynorsk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På kva måte? Nynorsk er framleis hovudmålet i kommuna.

i kommunen, ja. det betyr ikke at det feks er dette elever ved de videregående skolene velger feks. det er en voksende trend at bokhandlerene i kommunen tar inn langt fler bøker på bokmål, fordi det er dette elevene velger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor det? Bokmål er berre stivna dansk. Opphavleg skreiv og snakka nordmenn eit språk som låg nærare nynorsk.

Snakket - ja, men det var nok heller ikke noe enhedlig talemål. Hvordan snakket en handelsmand i Bjørgvin i 1590, kontra en embedsmand i Nidaros, eller en bonde i Salten?

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "opphavleg" rent tidsmessig, men stort sett var det bare embedsmend og overklasse som skrev, og det de skrev lignet ikke på nynorsk.

Skal man være så inderlig autentisk, får man gå tilbake til norrønt eller urnordisk. Hverken svensk eller dansk er heller forenlig med sitt "autentiske" opphav i våre dager, og var det neppe i det tidsrom jeg angav over heller. Men de lever godt med sine respektive sprog, uden å sutre over tyske eller franske adelsmend, geistlige og kongelige som ødela sproget deres.

Og skal man være "autentisk" og "opphavleg" (burde det ikke hede "upphavleg"?) hva angår talemål, så får vestlendingene slutte å skarre. Det er et nokså ungt fenomen.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...