Gå til innhold

Ønske seg penger i gave.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får inntrykk av at dette nesten er en uting.

Vi skal lage en ønskeliste i en butikk, men mest av alt ønsker vi oss penger til litt større ting i hjemmet, f.eks. ny seng.

Vi har vært sammen i over 10 år nå og har alt vi trenger av 'kopper og kar', så jeg føler den ønskelisten blir litt plikt. Nå sitter vi nesten å finner på ting å ønske oss, bare for å ha noe på listen.

Jeg synes jo det er verre enn å ønske seg penger til noe man faktisk ønsker seg/behøver.

I konfirmasjoner er det jo helt ok å ønske seg kun penger, men det er jo virkelig ta man behøver gaver 'til voksenlivet', ikke når man har bodd sammen i mange år.

Hvorfor er det sånn tror dere? Og hva synes dere om å ønske seg penger i gave?



Anonymous poster hash: 5d989...3ed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville trodd at folk skjønner at man har et komplett servise og de pyntegjenstandene man trenger når man har vært sammen i ti år? Jeg syns det det er helt greit å ønske seg penger og var i et bryllup for to uker siden hvor en stor del av listen var penger til ditt og penger til datt, og jeg vil mye heller gi noe som bidrar til at brudeparet får noe de virkelig ønsker seg enn å spe på vase-samlingen..

Endret av Hecubaa
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan det blir gjort.

Hva tenker du på da?

Vi har tenkt å gi klar beskjed om at vi egentlig ikke ønsker oss noe, men så vet vi at en del vil gi oss gave allikevel. Vi kommer til å henvise til gavelisten, men samtidig si at vi ønsker å kjøpe seng og ønsker heller lite et bidrag til det.

Anonymous poster hash: 5d989...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vært sammen i over ti år, og har barn sammen.

Vi skal ikke ha noen bryllupsreise, det yngste barnet (har to) er for liten til at vi kan reise fra det - eller med det for den saks skyld.

Vi har derfor sagt at vi ønsker oss bidrag til vår første familieferie, som vi vil dra på som "bryllupsreise" når minsten er stor nok.

Ellers har vi jo alt vi trenger og mer til, så jeg syns det blir så dumt å fylle skapene med enda flere ting (som vi egentlig ikke ønsker oss) bare for å ha en ønskeliste.

Anonymous poster hash: b4202...9eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også vært sammen i over ti år, og har barn sammen.

Vi skal ikke ha noen bryllupsreise, det yngste barnet (har to) er for liten til at vi kan reise fra det - eller med det for den saks skyld.

Vi har derfor sagt at vi ønsker oss bidrag til vår første familieferie, som vi vil dra på som "bryllupsreise" når minsten er stor nok.

Ellers har vi jo alt vi trenger og mer til, så jeg syns det blir så dumt å fylle skapene med enda flere ting (som vi egentlig ikke ønsker oss) bare for å ha en ønskeliste.

Anonymous poster hash: b4202...9eb

Høres steinbra ut det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen problemer med at folk ønsker seg penger i bryllupsgave - det gjør jeg nemlig selv. Når forloveden min og jeg gifter oss neste sommer har vi vært sammen i seks år. Vi har bodd sammen i fire. Vi har alt vi trenger (og sannsynligvis litt til) av servise og kjøkkenutstyr og ingen av oss ser noe poeng i å ønske oss nye kjeler eller nok et servise. Vi ønsker oss penger til en reise vi begge drømmer om, men som vil koste litt ekstra og kreve noe tilrettelegging siden min kjære sitter i rullestol. Vi jobber på en til et skriv vi planlegger å legge ved i invitasjonene for å forklare det. Per i dag ser grovutkastet slik ut:

Kjære XXX,

Vi har vært sammen lenge. Vi har alt vi trenger, og litt til. Vi drømmer om er en reise til XXX. Dette er et kostbart reisemål og vi håper du vil være med å bidra til at drømmen vår går i oppfyllelse ved å gi oss et økonimisk bidrag i bryllupsgave.

Dette er det vi har klart å komme på så langt. Vi har full forståelse for at ikke alle ønsker å gi penger - det er jo av en eller annen grunn enkelte som har veldig sterke prinsipper i mot pengegaver i bryllup - og vi håper at vi klarer å formidle at et økonomisk bidrag til drømmereisen er vårt store ønske uten å fremstå som storforlangende og krevende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke at det skulle være en uting å ønske seg penger til bryllupet. I dagens samfunn så lever vi i en helt annen økonomisk og materialistisk tid enn bare for 10-15 år siden. Mange har allerede det de trenger av servise, kjøkkenutstyr osv. Nå går ikke vi med noen umiddelbare bryllupsplaner, men jeg vet vi ville slitt skulle vi satt opp en ønskeliste til bryllupet etter å ha møtt hverandre i slutten av tyveårene, bodd sammen i over 5 år og (snart) fått to barn. Han hadde en del ting da vi møttes, jeg hadde mitt og det vi manglet har vi kjøpt sammen. Da hadde det nok monnet mye mer med en pengegave til en ny seng eller noe i den duren. Jeg tror de aller fleste vil ha forståelse for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å ønske seg penger, men tenker det kan være greit å ønske seg noen ting også slik at gjestene ikke føler seg presset til å gi penger (og ikke alle synes det er like behagelig å vise hvor mye de gir i gave, noe som kommer veldig godt fram ved pengegaver).

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brillefin

Ikke noe problem i det, eneste jeg tenker hvis noen hadde bedt meg om pengegaver blir liksom hvor mye er nok å gi. Jeg som student hadde gjerne ikke kunne gitt like mye som andre og hadde derfor gjerne blitt litt redd for å bli sett på som gjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit å ønske seg penger, men tenker det kan være greit å ønske seg noen ting også slik at gjestene ikke føler seg presset til å gi penger (og ikke alle synes det er like behagelig å vise hvor mye de gir i gave, noe som kommer veldig godt fram ved pengegaver).

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg ser aboslutt poenget ditt og vi kommer nok til å lage en ønskeliste med ting i tillegg til å formidle pengeønsket vårt - det er jo alltids noen ting man har lyst på, men ikke trenger ;)

Forloveden min foreslo at vi kan be de som ønsker å bidra til reisekassen legger pengene i en nøytral konvolutt som ikke er merket med hvem det er fra og at vi kan ha en kurv e.l. på gavebordet de kan legge de i. Da kan folk gi så mye eller lite de ønsker uten at vi vet hvem som har gitt hva. Er dette en mulig løsning?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser aboslutt poenget ditt og vi kommer nok til å lage en ønskeliste med ting i tillegg til å formidle pengeønsket vårt - det er jo alltids noen ting man har lyst på, men ikke trenger ;)

Forloveden min foreslo at vi kan be de som ønsker å bidra til reisekassen legger pengene i en nøytral konvolutt som ikke er merket med hvem det er fra og at vi kan ha en kurv e.l. på gavebordet de kan legge de i. Da kan folk gi så mye eller lite de ønsker uten at vi vet hvem som har gitt hva. Er dette en mulig løsning?

Ja, kan høres ut som en løsning. Så lenge dere har noen ønsker tenker jeg egentlig ikke at det blir et problem. :)

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er vanlig at folk ønsker seg penger men at folk tenker at det kanskje er litt mere moro med en pakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært i bryllup hvor de hadde en postkasse med lås så det ikke gikk an å ta noe ut av den. Opp i der slapp man konvolutten man hadde med seg, så ingen vet hvor mye man har gitt, bortsett fra brudeparet som låser den opp dagen etterpå. Tommel opp!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere ønsker dere seng, vet dere da hvilken og hvor dere vil kjøpe? Min familie ville i alle fall vært gladere hvis de kunne gi oss et gavekort på den aktuelle butikken... Men da risikerer du så klart at dere får gavekort tilsvarende et mye høyere beløp enn det sengen vil koste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det er hakket bedre å ønske seg "bidrag til ny seng" enn bare "penger". Ønsket er jo det samme, men det føles bedre å vite at man bidrar til en konkret ting dere trenger enn at pengene bare forsvinner inn i dragsuget.

Har ikke særlig sans for de anonyme gaveforslagene over. Tror rett og slett folk gir mindre når mottaker ikke vet hvem gaven er fra - det er ganske menneskelig å ønske at mottaker skal vite hvem gaven er fra om du trår til og gir et høyt beløp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eg var nettopp i et bryllup der det stod til sist i invitasjonen noe sånt som:

"Om du ønsker å gi gave har vi et oppussings- og sofafond som gjerne trenger påfyll"

De hadde ingen ønskeliste noe sted i tillegg, og de fikk mye penger og litt vaser, skåler og sånt. Synes det funka helt greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan jo evt ønske dere gavekort på en møbelbutikk? Jeg kan virkelig ikke fordra å gi penger så et gavekort er bedre synes jeg.



Anonymous poster hash: a0f9c...680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen problemer med at folk ønsker seg penger i bryllupsgave - det gjør jeg nemlig selv. Når forloveden min og jeg gifter oss neste sommer har vi vært sammen i seks år. Vi har bodd sammen i fire. Vi har alt vi trenger (og sannsynligvis litt til) av servise og kjøkkenutstyr og ingen av oss ser noe poeng i å ønske oss nye kjeler eller nok et servise. Vi ønsker oss penger til en reise vi begge drømmer om, men som vil koste litt ekstra og kreve noe tilrettelegging siden min kjære sitter i rullestol. Vi jobber på en til et skriv vi planlegger å legge ved i invitasjonene for å forklare det. Per i dag ser grovutkastet slik ut:

Kjære XXX,

Vi har vært sammen lenge. Vi har alt vi trenger, og litt til. Vi drømmer om er en reise til XXX. Dette er et kostbart reisemål og vi håper du vil være med å bidra til at drømmen vår går i oppfyllelse ved å gi oss et økonimisk bidrag i bryllupsgave.

Dette er det vi har klart å komme på så langt. Vi har full forståelse for at ikke alle ønsker å gi penger - det er jo av en eller annen grunn enkelte som har veldig sterke prinsipper i mot pengegaver i bryllup - og vi håper at vi klarer å formidle at et økonomisk bidrag til drømmereisen er vårt store ønske uten å fremstå som storforlangende og krevende.

Ikke legg ved et slikt ønskeliste/ønskebrev i invitasjonen. Det er virkelig ikke greit! Vent heller med å sende ut etterhvert som folk spør hva dere ønsker dere.

Prøv også å komme opp med noen få ting på ei ønskeliste. Langt fra alle er komfortable med å gi bort penger, og da er det greit om det er litt annet å velge mellom også. Det blir veldig vanskelig for gjestene deres å ikke gi dere penger, med den ordlyden dere velger, om dere legger ved et slikt brev, for hvem vil vel være årsak til at dere ikke får "drømmen" deres oppfylt? Men det er kanskje det som er hensikten?

Anonymous poster hash: 76273...288

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvordan det blir gjort.

Therese Bråtet er dette du?

Anonymous poster hash: 3136c...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...