Gå til innhold

Jeg blir alltid spurt om legg når min samboer kjøper øl!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bare for å presisere så er jeg 28 og han 30. Dette er jo ikke noe stort problem, men utrolig irriterende! Sist nå så måtte jeg gå ut i bilen i mørket og regnet. Mens hele køen ventet på oss. Har de egentlig lov til å kreve legg av meg når jeg ikke betaler? Er utrolig lei av dette nå, og samboeren min blir utrolig flau av at noen antyder at han er sammen med en 17 åring...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, det kan de kreve. Om butikken mistenker "langing" så er de pliktig til å spørre om legitimasjon til de som er med kjøper.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere så er jeg 28 og han 30. Dette er jo ikke noe stort problem, men utrolig irriterende! Sist nå så måtte jeg gå ut i bilen i mørket og regnet. Mens hele køen ventet på oss. Har de egentlig lov til å kreve legg av meg når jeg ikke betaler? Er utrolig lei av dette nå, og samboeren min blir utrolig flau av at noen antyder at han er sammen med en 17 åring...

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Jupp, de kan kreve leg av deg og. For eksempel så kan en på 18 og en sammen gå i butikken å kjøpe øl. 18 åringen betaler, men kjøper egentlig for 17 åringen. Pga sånne situasjoner så spør de ansate også den som ikke betaler.

Du ser tydeligvis ung ut for alderen og det er ikke de ansattes feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer hver gang, så er det vel så enkelt som at du passer på å ha med leg, eller at dere dropper ølet. Langing er faktisk et ganske stort problem.

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dette er vanlig for deg å bli spurt om, så får du enten passe på å ha leg med deg, eller når mannen går i kassa får du gå ut og vente. Eller han får handle mens du sitter ibilen.

Anonymous poster hash: 38de1...74b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skjer hver gang, så er det vel så enkelt som at du passer på å ha med leg, eller at dere dropper ølet. Langing er faktisk et ganske stort problem.

Men jeg er jo snart 30 år! Hvor legne skal jeg holde på med det? Jeg har jo alltid legg i nærheten, men sånn Dombås så hadde jeg pakket alle tingene mine ned i bagasjen på bilen ( skulle på hytta) og deg var faktisk litt stress å hente.

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dette er vanlig for deg å bli spurt om, så får du enten passe på å ha leg med deg, eller når mannen går i kassa får du gå ut og vente. Eller han får handle mens du sitter ibilen.

Anonymous poster hash: 38de1...74b

Men jeg er jo 28 år! Jeg blir helt sjokka hver gang! Dette skal da ikke være nødvendig? Vi snakket faktisk ondet på veien videre. Hva hvis jeg var hzns datter på 14 og ikke hadde legg. Skulle han ikke fått kjøpt da?

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å vare så lenge som de synes du ser for ung ut. Og vær glad de er strenge. Det er vel ikke så vanskelig å ha leg i lomma når du skal på butikken?

Anonymous poster hash: 54d44...c07

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff skjønner deg godt. Jeg er 21 år, og blir tatt for å være 16 liksom. :P Men skjønner at det er irriterende når du faktisk er 28 år. Og ikke minst for mannen din, når folk tror han er sammen med en ungjente.



Anonymous poster hash: d5507...05f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg er jo 28 år! Jeg blir helt sjokka hver gang! Dette skal da ikke være nødvendig? Vi snakket faktisk ondet på veien videre. Hva hvis jeg var hzns datter på 14 og ikke hadde legg. Skulle han ikke fått kjøpt da?

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Da kan man i prinsippet nekte han å kjøpe ja. Men som alle andre sier, hvis dette er vanlig for deg: ta med deg id når dere skal handle alkohol, vær forbredt og ta det som et kompliment.

Det er ikke nødvendigvis at de tror du er under 18 heller, man skal sjekke alle under 25.

Her om dagen spurte jeg en i 40 årene om id, han bare smilte og lo og tok det som et kompliment, det anbefaler jeg deg å gjøre å. Hva er poenget med å irritere seg over at folk gjør jobben sin? Jeg er 25 og reagerer på alle som ikke spør meg om id fordi jeg da tenker at de ikke gjør jobben sin....

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å vare så lenge som de synes du ser for ung ut. Og vær glad de er strenge. Det er vel ikke så vanskelig å ha leg i lomma når du skal på butikken?

Anonymous poster hash: 54d44...c07

Men det er jo ikke alltid at jeg vet at han skal i butikken og kan forberede meg på det. Det er jo tross alt 10 år siden jeg tenkte i de baner. Jeg husker å ha med meg legg når jeg har tenkt å kjøpe øl, men det føles utrolig rart og litt 'ulovelig' om jeg skulle vente utenfor butikken, mens min kjære kjøpte øl. For ikke å snakke om at min samboer blir drit flau hver gang. Han vil jo ikke at noen skal tro han er en gammel gris som er sammen med en 17 åring!

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er 27 og blitt spurt om legg senest i går.

Bare bra at butikksansatte vil være sikre på at det ikke blir solgt alkohol til mindreårige..!
Har jeg vært i sverige på polet har det vært nøyaktig samme rutine - du blir nektet alkoholkjøp om du tar med mindreårige inn og skal kjøpe for dem.

Jeg håper de fortsetter med å spørre til jeg blir hvertfall 40!



Anonymous poster hash: 70dad...5d0
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke alltid at jeg vet at han skal i butikken og kan forberede meg på det. Det er jo tross alt 10 år siden jeg tenkte i de baner. Jeg husker å ha med meg legg når jeg har tenkt å kjøpe øl, men det føles utrolig rart og litt 'ulovelig' om jeg skulle vente utenfor butikken, mens min kjære kjøpte øl. For ikke å snakke om at min samboer blir drit flau hver gang. Han vil jo ikke at noen skal tro han er en gammel gris som er sammen med en 17 åring!

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Mhm. Men føler du selv at du ser ung ut? og synes samboeren din at du ser ut som en 17 åring da? Det som plager meg mest, er at ingen tar meg seriøst i jobb sammenheng.

Anonymous poster hash: d5507...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan man i prinsippet nekte han å kjøpe ja. Men som alle andre sier, hvis dette er vanlig for deg: ta med deg id når dere skal handle alkohol, vær forbredt og ta det som et kompliment.

Det er ikke nødvendigvis at de tror du er under 18 heller, man skal sjekke alle under 25.

Her om dagen spurte jeg en i 40 årene om id, han bare smilte og lo og tok det som et kompliment, det anbefaler jeg deg å gjøre å. Hva er poenget med å irritere seg over at folk gjør jobben sin? Jeg er 25 og reagerer på alle som ikke spør meg om id fordi jeg da tenker at de ikke gjør jobben sin....

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

Men det er jo ikke jeg som kjøper. Jeg greier ikke være forberedt til andres ølkjøp til enhver tid. Jeg ville selvsagt aldri dukket opp i butikken uten legg hvis jeg selv skulle kjøpe, da jeg jo er klar over problemstillingen. Hva om jeg hadde vært datteren hans på14 da, skulle han ha blitt nektet å kjøpe øl fordi hun ikke kunne vise legg? Hvilken trening har butikkansatte i å skille mellom ølkjøp til eget forbruk og øllanging til mindreårige ( noe jeg selvsagt er helt imot) men håndhevingen her virker ganske tilfeldig...

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke alltid at jeg vet at han skal i butikken og kan forberede meg på det. Det er jo tross alt 10 år siden jeg tenkte i de baner. Jeg husker å ha med meg legg når jeg har tenkt å kjøpe øl, men det føles utrolig rart og litt 'ulovelig' om jeg skulle vente utenfor butikken, mens min kjære kjøpte øl. For ikke å snakke om at min samboer blir drit flau hver gang. Han vil jo ikke at noen skal tro han er en gammel gris som er sammen med en 17 åring!

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Som sagt, man skal spørre alle under 25.

Hvis samboeren din blir dritflau så får du fortelle han at han ikke er en gammel gris om han er sammen med en på 25...

Anonymous poster hash: 6cd45...ccf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo ikke jeg som kjøper. Jeg greier ikke være forberedt til andres ølkjøp til enhver tid. Jeg ville selvsagt aldri dukket opp i butikken uten legg hvis jeg selv skulle kjøpe, da jeg jo er klar over problemstillingen. Hva om jeg hadde vært datteren hans på14 da, skulle han ha blitt nektet å kjøpe øl fordi hun ikke kunne vise legg? Hvilken trening har butikkansatte i å skille mellom ølkjøp til eget forbruk og øllanging til mindreårige ( noe jeg selvsagt er helt imot) men håndhevingen her virker ganske tilfeldig...

Ts

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Det kommer litt an på mengden og observering (om det ser ut som det er til begge eller til deg). Det kan også hende at de tidligere har blitt tatt i en kontroll og derfor er ekstra nøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mhm. Men føler du selv at du ser ung ut? og synes samboeren din at du ser ut som en 17 åring da? Det som plager meg mest, er at ingen tar meg seriøst i jobb sammenheng.

Anonymous poster hash: d5507...05f

jo da, jeg ser ung ut, men ikke 17 altså... Dette plager meg i arbeidssammenheng også ja...

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke like gammel som deg, TS, men jeg pleier å med leg i slike tilfeller når jeg er sammen med andre som skal kjøpe alkohol. Har hørt om folk som har blitt nektet å kjøpe pga det.



Anonymous poster hash: 95354...052
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på mengden og observering (om det ser ut som det er til begge eller til deg). Det kan også hende at de tidligere har blitt tatt i en kontroll og derfor er ekstra nøye.

ja det er ofte til begge (og det syntes) men hvor skal man trekke grensen da? er det greit å spørre meg som 40 åring også? jeg ser jo tydeligvis yngre ut enn jeg er, men dette er jo bare pinlig for alle parter. Må jeg til enhver tid i all fremtid alltid ha legg på meg i tilfelle min kjære skulle bestemme seg for å kjøpe en øl? Dette har også skjedd på restauranter, der jeg har bestillt brus og han øl, da har de også tvunget meg til å gå på tur (i 10 minutter) for å finne hvor vi hadde parkert for at min kjære skulle få kjøpe seg en øl!

TS

Anonymous poster hash: 980b2...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha lommeboka i lomma når du forlater huset og bilen. Er ikke verre enn det, og problemet er løst.

Anonymous poster hash: 54d44...c07

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...