Gå til innhold

AAP og skatt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte til NAV og spurte om dette, men fikk samme beskjed som jeg tidligere har fått. At jeg ikke skal betale skatt av AAP.

Jeg har ikke noe skattekort. Men jeg mottar en "lønnsslipp" ifra NAV. Men der står det heller ikke noe om skatt.....

Har også prøvd å kontakte Skatteetaten, men jeg fikk beskjed om at de skulle ta kontakt med meg når de visste sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Ehum, det er det rareste jeg har hørt om.

Går selv på AAP og får ca 11.000kr pr mnd, men utbetalt så får jeg ca 8.000kr pr mnd.

Så om man går på AAP og ikke betaler skatt, hvor er da mine 3.000kr hen? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, samme her, har 11 000 brutto, ca 8000 utbetalt, så 3000 kr "forsvinner" her også :) det er jo helt utrolig at du får beskjed om at du ikke skal betale skatt, hva i alle dager er det som foregår på det nav-kontoret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehum, det er det rareste jeg har hørt om.

Går selv på AAP og får ca 11.000kr pr mnd, men utbetalt så får jeg ca 8.000kr pr mnd.

Så om man går på AAP og ikke betaler skatt, hvor er da mine 3.000kr hen? :)

Hvor mye betaler du i skatt? Har ikke noe med det altså, men lurer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til NAV og spurte om dette, men fikk samme beskjed som jeg tidligere har fått. At jeg ikke skal betale skatt av AAP.

Jeg har ikke noe skattekort. Men jeg mottar en "lønnsslipp" ifra NAV. Men der står det heller ikke noe om skatt.....

Har også prøvd å kontakte Skatteetaten, men jeg fikk beskjed om at de skulle ta kontakt med meg når de visste sikkert.

Hvor mye har du utbetalt i mnd? Evt per 14 dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du skattekort i desmber/januar?

Hva sto det der? Gjort noen endringer?

Nav henter automatisk opplysninger om skattekort fra Skatteetaten.

Det her høres skummelt ut.

Har nav forklart deg hvorfor du ikke skal betale skatt?

Hva er din brutto = utbetalt for 14 dager?

Muligens du har så lavt beløp at du kommer under det som betyr at du har så lav inntekt at du får slippe skatt. Sorry, men jeg husker ikke ordet. Nedsatt skatt pga lav skatteevne? Skjedde med meg en gang og da fikk jeg faktisk tilbakebetalt mer enn hva jeg hadde betalt i skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Hvor mye betaler du i skatt? Har ikke noe med det altså, men lurer litt.

Vet ikke prosenten, men du kan jo regne den ut selv :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har under en viss sum i året kan du slippe å betale skatt hvis du ikke har samboer. Jeg har heller valgt å betale skatt, men gjøre endringer på selvangivelsen når den kommer april og få igjen det jeg har betalt som skatt, får da tilbake i oktober. Men som sagt, gjelder kun for enslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der altså, siden jeg fikk minstesatsen når jeg var enslig, men likevel måtte betale skatt.

Er det for de som får under minstesatsen da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig det der altså, siden jeg fikk minstesatsen når jeg var enslig, men likevel måtte betale skatt.

Er det for de som får under minstesatsen da eller?

Uhh, Minstesatsen er da på rundt 150.000 i året!? Skal man slippe å betale skatt må man tjene under ca 40.000 i året, altså "ingenting", så det er laaangt under beløpet du fikk. Med andre ord er det nok mest tilpasset for studenter med sommer/ekstrajobb ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke sagt noenting til meg om skatt heller. Leverte søknaden i dag, men hadde time på nav for en stund siden og de forklarte hun litt om det, men nevnte hverken skatt eller hvor mye det er utbetalt. Kanskje dumt av meg å ikke spørre, men de burde kanskje sagt noe likevel!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en betaler skatt på AAP. Det er jo en inntekt, og all inntekt skattelegges i Norge. Det er en eget ansvar at skatt trekkes, som om du oppdager at det ikke trekkes, og ikke gjør noe med det, så blir det skattesmell neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke sagt noenting til meg om skatt heller. Leverte søknaden i dag, men hadde time på nav for en stund siden og de forklarte hun litt om det, men nevnte hverken skatt eller hvor mye det er utbetalt. Kanskje dumt av meg å ikke spørre, men de burde kanskje sagt noe likevel!?

De kan ikke vite hva du får utbetalt og hva du skal trekkes i skatt. De får kun skattekortet fra skatteetaten.

Grunnen er jo klar for noen lignes i skatteklasse 1 og noen i 2. Man har ulik mengde med gjeld og skattefradrag osv.

Nav forholder seg kun til brutto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis minstesatsen er 11000kr brutto, så betaler man jo automatisk skatt. Sånn sett bør de vite om det skal betales skatt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mer vanlig at Nav skal opplyse om hvor mye skatt du skal betale enn det er at en arbeidsgiver på et jobbintervju forteller deg det når han opplyser om timelønn.

Noen ting synes jeg man skal kunne finne utav selv :) Det står klart i reglene, og alle trygdede bør, for sin egen skyld, sette seg inn i reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at ikke NAV skal behøve å opplyse om det, men når jeg faktisk har spurt rett ut så synes jeg det er direkte frekt å svare at jeg ikke skal betale skatt av AAP.

Men jeg har ikke fått noe skattekort før, fordi jeg har vært student og kun hatt småjobber som har gått under frikortgrensen. Det varierer hva jeg mottar men mellom 3000 og 4500 per 14 dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det varierer visst fordi at jeg pga sykdom ikke alltid klarer å gjøre "avtalt aktivitet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtalt aktivitet er at jeg tar opp fag. Har undervisning på en skole og leser hjemme selv. Pga sykdom er dagsformen min ganske varierende, og det er ikke alltid jeg klarer å komme meg til den skolen eller lese hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...