Gå til innhold

Hjelp til avhandling - kvinnelige forfattere i ulike perioder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er bruker her på forumet, men velger å sette meg som anonym nå da jeg helst ikke vil bli gjenkjent. Jeg skal skrive avhandling i Engelsk Litteratur og må nå bestemme meg for hva jeg skal skrive om. Jeg har nylig slitt med ganske mye på et personlig plan (død i familien), og er derfor ikke like organisert og fokusert som jeg gjerne skulle vært. Jeg må nå virkelig ta meg sammen og begynne på denne avhandlingen, som er 100 000 ord, på engelsk og skal leveres i mai. Jeg hadde sagt veldig pris på litt veiledning og hjelp dersom noen snille, litteratur-interesserte sjeler her på forumet kunne tenke seg å hjelpe meg å peile inn på hva jeg burde skrive om.

Jeg er spesielt interessert i kvinnelige forfattere, og synes det hadde vært veldig interessant å fokusere på dette, men synes det er vanskelig å bestemme meg for hva jeg vil skrive om innen dette. Jeg er veldig interessert i den viktorianske perioden, og synes mye av litteraturen skrevet av kvinner i denne perioden er veldig interessant. Samtidig synes jeg også modernistisk litteratur av kvinner er veldig interessant. 'New Woman' fiction synes jeg er veldig spennende, og det hadde vært flott å kunne skrive om noe innen dette. Når det gjelder bøker jeg vil bruke, hadde det vært veldig greit å kunne bruke blant annet 'The Awakening' av Kate Chopin, 'The Yellow Wallpaper' av Charlotte Perkins Gilman, muligens noe av Virginia Woolf og/eller Sylvia Plath, Edith Wharton, veldig gjerne 'Et Dukkehjem' av Ibsen (selv om han ikke er en kvinne). Er fullstendig åpen og på leting etter nye forslag til bøker, men disse er noen som jeg er spesielt interessert i i denne sammenhengen. Jeg synes alle disse verkene/forfatterne har noe interessant å si om kvinners rolle i samfunnet, og det er noe jeg synes hadde vært veldig spennende å fokusere på i avhandlingen min. Problemet er at jeg ikke er sikker på hva jeg vil drøfte mer spesifikt, og heller ikke hvorvidt mange av verkene/forfatterne jeg gjerne vil bruke kan relateres på en ok måte.

Dersom noen har innspill til det jeg har tenkt på så langt, forslag til andre forfattere jeg kan være interessert i eller andre tanker hadde jeg satt veldig pris på det :blomst:



Anonymous poster hash: 40865...075
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du ingen veileder da?

Det er gjort en hel masse forskning på disse forfatterne, blant annet dette

http://ebooks.cambridge.org/chapter.jsf?bid=CBO9780511607257&cid=CBO9780511607257A015

http://www.womenwriters.net/domesticgoddess/mahin.htm

så du bør først skaffe deg oversikt over sekundærlitteraturen på området ved å lese de mest sentrale artiklene. Dernest kan du se om om ikke du finner noe som er ubesvart og spennende som kan danne utgangspunkt for din egen problemstilling. Eventuelt kan du ta for deg andre verker av samme forfattere eller andre forfattere i samme epoke.



Anonymous poster hash: 35d51...9f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ingen veileder da?

Det er gjort en hel masse forskning på disse forfatterne, blant annet dette

http://ebooks.cambridge.org/chapter.jsf?bid=CBO9780511607257&cid=CBO9780511607257A015

http://www.womenwriters.net/domesticgoddess/mahin.htm

så du bør først skaffe deg oversikt over sekundærlitteraturen på området ved å lese de mest sentrale artiklene. Dernest kan du se om om ikke du finner noe som er ubesvart og spennende som kan danne utgangspunkt for din egen problemstilling. Eventuelt kan du ta for deg andre verker av samme forfattere eller andre forfattere i samme epoke.

Anonymous poster hash: 35d51...9f7

Tusen takk for svar! Jo, jeg har en veileder som jeg har første møte med idag, men det er visst meningen at jeg skal ha problemstillingen min klar til dette første møtet, og det har jeg egentlig ikke sånn som det står nå. Tusen takk for linker, den første har jeg faktisk lest allerede og den andre skal jeg definitivt sjekke ut med en gang, høres ut som den vil være perfekt å bruke.

Det jeg er mest stresset over er vel hva slags problemstilling jeg kan sette og om det går an å trekke paralleller mellom noen av disse forfatterne jeg er interessert i, altså om jeg kan finne en måte å skrive om verk/forfattere som levde i ulike perioder men som fokuserer på lignende ting i sin litteratur. Dersom du har noen tanker om det hadde jeg satt veldig pris på innspill!

Anonymous poster hash: 40865...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjenner verkene/forfatterne du vil skrive om, bør du ha grunnlag for å komme opp med en problemstilling som ikke har blitt behandlet ørten ganger tidligere - og det er derfor du bør gjøre mer research, også mer enn bare de to artiklene.

Det viktigste er at du har en problemstilling og grunnlag nok for å kunne diskutere med veilederen din i dette første møtet. Problemstillingen må være mulig å undersøke (altså et spørsmål som skal besvares og belyses) og den må være smal nok til at det er mulig å gjøre dette innenfor rammene av oppgaven din. Uansett vil en problemstilling endres og spesifiseres underveis; det er helt vanlig.

Les en del flere artikler om verkene og om epokene og biografisk stoff om forfatterne. Ofte kan en god problemstilling sette kjente problemstillinger på hodet. For eksempel kan du undersøke representasjonen av det mannlige/maskuline i de verkene du nevner. Det er ikke akkurat en problemstilling, men jeg kjenner ikke verkene noe særlig selv, så jeg kan ikke hjelpe deg stort mer på vei. Uansett: Sett deg inn i den sentrale forskningen og litteraturen på området, se etter "hull" og bruk kreativiteten din.



Anonymous poster hash: 35d51...9f7
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kjenner verkene/forfatterne du vil skrive om, bør du ha grunnlag for å komme opp med en problemstilling som ikke har blitt behandlet ørten ganger tidligere - og det er derfor du bør gjøre mer research, også mer enn bare de to artiklene.

Det viktigste er at du har en problemstilling og grunnlag nok for å kunne diskutere med veilederen din i dette første møtet. Problemstillingen må være mulig å undersøke (altså et spørsmål som skal besvares og belyses) og den må være smal nok til at det er mulig å gjøre dette innenfor rammene av oppgaven din. Uansett vil en problemstilling endres og spesifiseres underveis; det er helt vanlig.

Les en del flere artikler om verkene og om epokene og biografisk stoff om forfatterne. Ofte kan en god problemstilling sette kjente problemstillinger på hodet. For eksempel kan du undersøke representasjonen av det mannlige/maskuline i de verkene du nevner. Det er ikke akkurat en problemstilling, men jeg kjenner ikke verkene noe særlig selv, så jeg kan ikke hjelpe deg stort mer på vei. Uansett: Sett deg inn i den sentrale forskningen og litteraturen på området, se etter "hull" og bruk kreativiteten din.

Anonymous poster hash: 35d51...9f7

Tusen takk for godt svar igjen, det er veldig hjelpsomt å kunne lufte tankene og få feedback :)

Har tenkt mer rundt dette, og tror jeg er mest interessert i å fokusere på utviklingen av The New Woman i litteraturen i den sene Viktorianske perioden, spesielt overgangen fra tidligere i perioden hvor kvinneidealet var 'the Angel in the House' og hvordan dette ble utfordret senere i perioden. Vil gjerne relatere dette til historiske og sosiale prosesser rundt denne tiden (bl.a. Wollstonecraft, The Woman Question). Men dette er jo fortsatt et veldig bredt tema og jeg må fokusere inn på noe. Det er her jeg sitter fast. Noen tanker om dette?

Anonymous poster hash: 40865...075

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar igjen, det er veldig hjelpsomt å kunne lufte tankene og få feedback :)

Har tenkt mer rundt dette, og tror jeg er mest interessert i å fokusere på utviklingen av The New Woman i litteraturen i den sene Viktorianske perioden, spesielt overgangen fra tidligere i perioden hvor kvinneidealet var 'the Angel in the House' og hvordan dette ble utfordret senere i perioden. Vil gjerne relatere dette til historiske og sosiale prosesser rundt denne tiden (bl.a. Wollstonecraft, The Woman Question). Men dette er jo fortsatt et veldig bredt tema og jeg må fokusere inn på noe. Det er her jeg sitter fast. Noen tanker om dette?

Anonymous poster hash: 40865...075

Som sagt, dette er virkelig ikke mitt område. Jeg vil tippe at veilederen din anbefaler å enten ta utgangspunkt i verk/forfattere og lese disse i dybden med tanke på problemstillingen/vinklingen du har valgt, eller å ta utgangspunkt i sosiale forhold, slik du egentlig beskriver ovenfor, og se hvorledes dette er representert i bestemte verk fra epoken. Det siste krever at du leser verk som er relevante for fenomenet du vil studere. Og siden du ønsker å se på en utvikling, trenger du verk med et visst tidsspenn. Hvis det er bestemte verk du vil fokusere på, slik du ga inntrykk av først, ja, da må det være disse som bestemmer hvilke fasetter ved historien du kan belyse. Nøyaktig hva du bør se på, kan jeg ikke gi råd om annet enn at det er lurt å sette seg inn i hva som er gjort på området allerede og se etter hull eller snu kjente problemstillinger på hodet. Les bibliografilistene til de mest sentrale artiklene om emnet, og bla gjennom antologier og lignende som tar for seg feministlitteratur.

Uansett hvilken innfallsvinkel du velger, bør du ha en viss oversikt over hva/hvem som influerte verkene og hva forfatterne selv bevirket, verkenes resepsjonshistorie osv.

Anonymous poster hash: 35d51...9f7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, det er TS igjen. Tusen takk for hjelpen tidligere - jeg har nå utviklet tankene mine lenger og lurer på å fokusere på noe jeg ser på som en gjenganger i flere av bøkene jeg er interessert i å bruke. Jeg tror nå jeg vil bruke New Woman fiction.

En ide jeg har tenkt på er å fokusere på hvordan kunstneriske utfoldelser presenteres som en befriende prosess i flere av bøkene jeg er interessert i å skrive om - feks er det først når Edna i The Awakening begynner å male at hun gradvis begynner en prosess med å løsrive seg fra sin rolle i hjemmet som kone og mor, og begynner en prosess med å 'finne seg selv', dersom man kan si det slik. Dette minner meg om Nora i 'Et Dukkehjem' som bruker tarantella-dansen som et hjelpemiddel eller utløp for sin frustrasjon, det er da hun danser at hun gir uttrykk for/kommer i direkte kontakt med det faktum at hun er ulykkelig i ekteskapet sitt. I 'The Yellow Wallpaper' blir hovedpersonen nektet å skrive for å få utløp for sine følelser selv om hun selv tenker at dette kunne hjulpet hennes situasjon, da hennes mann mener det vil bli for slitsomt for henne. Hovedpersonen her sliter med fødselsdepresjon og blir til slutt gal - det er flere ting som tyder på at det faktum at hun ikke får utfolde seg kreativt spiller negativt inn på utviklingen hennes. Jeg vet ikke om dette gir mening for andre enn meg, men jeg tror det er noe med det å kunne bruke kreativiteten sin som gir kvinnene i flere av de sene viktorianske verkene en form for self-expression og agency som spiller inn i deres løsrivelse av rollene de har blitt tildelt i samfunnet. Tanken min er vel at disse kvinnene får muligheten til å skape noe som er deres eget, og som er fullstendig uavhengig av deres status som mødre og hustruer, og at dette gir dem en følelse av at de har en identitiet som er uavhengig av familierollen. Hadde satt veldig pris på andres tanker om dette! Hadde det vært noe greit å skrive om dette, eller høres det ut som om jeg overdriver rollen kreativitet og kunstnerisk utfoldelse spiller i disse kvinnenes løsrivelse fra rollene sine (eller deres forsøk på å rive seg løs)?



Anonymous poster hash: 40865...075
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...