Gå til innhold

Bøker du leste og elsket da du var liten


Missy1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Skulle ønske jeg leste like mye nå, som da jeg var barn..

Den hemmelige hagen

Fint at ikke alle er like

Anne Franks dagbok

Nancy Drew serien

Mathilda

Marikken



Anonymous poster hash: ca49c...ddd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var HELT liten, så var det bøkene om Mummitrollet. Jeg leste alle sammen. Litt senere var Hardy-guttene veldig interessant, men etter at jeg ble 10 år gammel, var det Nick Carter og lignende agent-historier. Da jeg var 12 begynte jeg å lese fantastisk litteratur og science fiction, og det er fortsatt det jeg anser for å være skikkelig litteratur. Det startet med Jules Verne, tror jeg.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye Jules Verne og Jack London og James F. Cooper og RL Stevenson - de var nok favorittene. Var også en serie med Tarzan bøkene.. heh. Hobbiten.

Husker også Ronja Røverdatteren og Mio min Mio fortsett.

Var også en bok med gresk mytologi - husker hverken navn eller forfatter men i grunn bare hele mytologien i en forholdsvis lettlest form - leste den helt i stykker og der er fortsett nyttig kunnskap i diverse quiz.

Gummi-Tarzan var moro.

Begynte forholdsvis tidlig med krim og særlig Agathe Christie og Rex Stout (rundt 12-13 vil jeg tro? men det er vel ikke helt liten lenger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brødrene løvehjerte

Rona Røverdatter

Nancy Drew - serien

Sølvfaks (?) Troor det var den ihvertfall..

Ihvertfall bøker som jeg leste opp til flere ganger.. Og muligens ett par ganger om dagen :fnise: Jeg var lesehest deluxe som barn :Nikke:

Hadde opp til flere bøker som jeg ikke kan komme på nå :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og så var det en serie om viktige historiske personer. En liten bok om hver. Noen som husker?

Var hvertfall en om Anne Frank, Helen Keller, noen amerikanske presidenter, noen oppfinnere, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg var helt oppslukt av "verdens vakreste eventyr". Det var så utrolig mange fine bilder i de bøkene der, og de var en stor del av barndommen min da mamma alltid pleide å lese bøkene for oss på sengekanten :)

s_eventyrbkene%20verdens%20vakreste%20ev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flicka-bøkene av Mary O'Hara er jeg veldig glad i og leser dem fortsatt, selv om permene er i ferd med å smuldre opp.

Frøken Detektiv/Nancy Drew, fikk vel rundt 50 bøker som jeg slukte

Var Pennyklubb-medlem i flere år, leste MANGE hestebøker av varierende kvalitet :fnise:

Jules Verne

Bøkene om Mummitrollet er og var fortsatt en favoritt, likte spesielt godt "Pappaen og havet"

Roald Dahl

Endret av Apocalypse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det en serie om viktige historiske personer. En liten bok om hver. Noen som husker?

Var hvertfall en om Anne Frank, Helen Keller, noen amerikanske presidenter, noen oppfinnere, osv.

De husker jeg! :) Husker jeg leste den om Helen Keller, og tror det var en om Marie Curie også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De husker jeg! :) Husker jeg leste den om Helen Keller, og tror det var en om Marie Curie også.

Jaja!!! Var det kanskje bare om kvinner? :klo: Jeg kommer ikke konkret på noen menn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så var det en serie om viktige historiske personer. En liten bok om hver. Noen som husker?

Var hvertfall en om Anne Frank, Helen Keller, noen amerikanske presidenter, noen oppfinnere, osv.

"Historien om"
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt av Anne-Kath Vestly, spesielt bøkene om Aurora og Sokrates

Alt av Astrid Lindgren

Helter og monstre på himmelhvelvingen - ukjent forfatter

Slottet det hvite - tror forfatteren het Tormod Haugen

Betongrosene - Olov Svedelid

Jørgen + Anne = Sant

Serafin og Plym

Farvel, Rune

...er noe av det jeg husker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nancy Drew

Bobsy Barna

Sweet Valley High

All time favourites:

Marikken

Emil i Lønneberget

Kardemommeby



Anonymous poster hash: 0249e...63b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Far til Fire og Stompa. Lese de om og om igjen. :-)



Anonymous poster hash: 70977...d68
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Villmarken kaller"- husker ikke forfatter.

"Fint alle ikke er like"- tror jeg den het.

Animorphs serien, til et visst punkt den ble innmari langdratt at jeg gav opp til sutt.

Men, en bokserie jeg virkelig elsket var bøkene fra Jon Ewo - Månen er en diger pudding, Sola er en feit gud og Jorda er tøff og naken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...