Gå til innhold

Født i feil kropp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Flott at alle synspunktene mine ble slettet. Skriver derfor ikke som fagperson men fortsatt mine egne meninger. Jeg syntes det er helt feil å la små barn få lov å "endre kjønn" på denne måten. Ja, jeg skriver "endre" for Emma er fortsatt en gutt og forblir en gutt selv om han skifter navn, opererer om penis og testikler til kvinnelige former med fungerende vagina og penisklitoris. Det vil fortsatt genetisk være en XY person, altså en gutt med mindre det er en genfeil. Om det er sistnevnte mener jeg personlig ut fra litteratur og egen tolkning at dette er en en sykdom/lidelse. Om Emma mener han er jente minner det meg om noe boken kalte vrangforestilling.

Det kan ikke være lett for leger å møtte slike kasus, de burde derfor ha reservasjonsrett mot å behandle slike sykdommer om de ikke ønsker på grunn av egen overbevisning om at dette strider mot naturen og støttes av Darwins utviklingsteori; Den sterkeste rett til å overleve og reprodusere

Anonymous poster hash: 11980...0f9

Du var virkelig dømmende må jeg si :hakeslepp:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den burde blitt vist, ja.

Men; hvorfor er det så mange gjentagelser? De viser samme klipp og andre klipp der deltagerne sier nøyaktig det samme. Det syns jeg er litt dumt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at det har noe med fordommer eller noe som helst å gjøre, men er ikke det et ekstremt risikofylt valg å gjøre når man er så ung som 13 år? Tenker at det jo nå kroppen virkelig begynner å utvikle seg, og det er jo i tenåringsperioden den største forandringene i kroppen skjer. Utviklingen fra 13-20 år er helt enorm, og jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at det å ta en slik irreversibel avgjørelse når man er så ung som 13 år blir veldig risikabel.

Som sagt, jeg respekterer fullt ut de som tar disse valgene, og ønsker ikke å fremstå som fordomsfull. Men jeg synes bare risikoen synes veldig høy. Hvis man oppdager senere i tenårene at dette bare var en fase og ting normaliserer seg, så har man virkelig komplisert livet sitt ytterligere.

Anonymous poster hash: fa2d7...f39

Hun skal jo ikke begynne noe behandling nå, men er vel snakk om foreldrene håpet på hormonutsettelse. Så hadde det vist seg at hun er gutt likevel, så er det bare at hun kommer litt senere i puberteten.

Synes mere "synd" på han som ikke tørt å stå frem tidligere eller ikke helt skjønte at han var jente, og gjør om stemmen lysere, men likevel så er den mørk. Håper da virkelig Emma slipper stemmeskifte.

Så må da være bedre å ha hormonutsettelse enn å la puberteten ta løst, og hun før stemmeskifte som gjør at hun vil få en mørk stemme.

I Emma sitt tilfelle så virker det som hun er helt klart jente. Jeg kan ikke se et snev av gutt i henne. Naturlig jentete er hun også, spinkel og liten av vekst i forhold til tvillingbroren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg, eller burde denne dokumentaren bli vist i alle skoler? ungdomstrinn feks. Flotte og tøffe mennesker som er med! Bra at folk får vite mer, jo mer man vet om noe jo mindre skummelt blir det, tenker det er mange som sliter med å holde dette inni seg og det er trist.

Ingen dum ide :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at alle synspunktene mine ble slettet. Skriver derfor ikke som fagperson men fortsatt mine egne meninger. Jeg syntes det er helt feil å la små barn få lov å "endre kjønn" på denne måten. Ja, jeg skriver "endre" for Emma er fortsatt en gutt og forblir en gutt selv om han skifter navn, opererer om penis og testikler til kvinnelige former med fungerende vagina og penisklitoris. Det vil fortsatt genetisk være en XY person, altså en gutt med mindre det er en genfeil. Om det er sistnevnte mener jeg personlig ut fra litteratur og egen tolkning at dette er en en sykdom/lidelse. Om Emma mener han er jente minner det meg om noe boken kalte vrangforestilling.

Det kan ikke være lett for leger å møtte slike kasus, de burde derfor ha reservasjonsrett mot å behandle slike sykdommer om de ikke ønsker på grunn av egen overbevisning om at dette strider mot naturen og støttes av Darwins utviklingsteori; Den sterkeste rett til å overleve og reprodusere

Anonymous poster hash: 11980...0f9

Klarte ikke å la være oh påpeke denne, selv om tråden har gått langt forbi, og amdre mulig har korrigert det samme.

Du kan lite om både biologi og psykologi ser jeg. Biologisk sett finnes det masse funn for at hjernestrukturer er feminine/maskuline hos transkjønnede og hormoner hos mor i svangerskaoet kan ha stor påvirkning på utviling av sentre i hjernen under svangerskap. Så kjønn er på langt nær ikke så lett som xy og xx. Hos homofile tyder også forskning på mye av det samme. Så har man selvsagt særegne tilgellet med gutter som ikke reagerer på testosteron, xxy og andre vriasjoner av varians innen kjønn. I alle fall viser forskning at kjønn også sitter i hjernens steukturer som ikke bare er påvirket av x og y.

Anonymous poster hash: 2595a...d37

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter andre episode synes jeg serien har tatt seg opp. Det er ikke lenger bare følerier og det skjer faktisk ting. Veldig bra! Men fortsatt er det kun blitt presentert personer som passer inn i oppfattelsen av at alle transkjønnede har følt seg som et annet kjønn siden tidlig barndom. Det gjør jo at resten av oss (jeg oppdaget det i en alder av 13 år, etter en vanlig guttebarndom med Lego, biler og Batman) har vanskeligere for å bli trodd.

Jeg tror episoden med Ante/Anette blir litt annerledes for jeg vet godt hvem det er. Gleder meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror episoden med Ante/Anette blir litt annerledes for jeg vet godt hvem det er. Gleder meg :)

Supert! Da ser jeg frem til det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på uttrykket "transe" når det er snakk om folk som er født i feil kropp.. Er det egentlig riktig å kalle dem det? Jeg synes ikke det.



Anonymous poster hash: 43669...201
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på uttrykket "transe" når det er snakk om folk som er født i feil kropp.. Er det egentlig riktig å kalle dem det? Jeg synes ikke det.

Anonymous poster hash: 43669...201

Jeg reagerer mer på uttrykket "feil kropp", når det er personens oppfatning av kroppen som er feil.

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på uttrykket "transe" når det er snakk om folk som er født i feil kropp.. Er det egentlig riktig å kalle dem det? Jeg synes ikke det.

Anonymous poster hash: 43669...201

De færreste som er transkjønnet er begeistret for uttrykket "transe"... Det blir oftest brukt om menn som liker å kle seg som damer, men har en mannlig identitet.

Og uttrykket født i feil kropp henspiller seg til at psykologisk kjønn ikke stemmer med fysikken.

Anonymous poster hash: c3f7f...49c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at ingen i serien stiller spørsmålstegn ved begrepet "født i feil kropp", så reagerer jeg mest på barnet i serien. En gutt sier han vil være jente, og foreldrene hylles for sin forståelsesfullhet. Og tar med ungen for å tilpasse brystproteser på tv. De andre i serien er voksne og får gjøre som de vil.



Anonymous poster hash: 88d82...9ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra at ingen i serien stiller spørsmålstegn ved begrepet "født i feil kropp", så reagerer jeg mest på barnet i serien. En gutt sier han vil være jente, og foreldrene hylles for sin forståelsesfullhet. Og tar med ungen for å tilpasse brystproteser på tv. De andre i serien er voksne og får gjøre som de vil.

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

Det gjør jo også denne jenta som du henviser til. Hva er poenget ditt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør jo også denne jenta som du henviser til. Hva er poenget ditt?

Barn må beskyttes fra å legge ut dypt personlige ting i offentligheten. Serien gir inntrykk av at det er bare koz og klemz og åpne armer, men slik er ikke virkeligheten. Og det er slett ikke sikkert gutten (ja, han er fortsatt en gutt) mener det samme når han blir voksen. De andre i serien er voksne og kan ta sine valg på egenhånd.

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn må beskyttes fra å legge ut dypt personlige ting i offentligheten. Serien gir inntrykk av at det er bare koz og klemz og åpne armer, men slik er ikke virkeligheten. Og det er slett ikke sikkert gutten (ja, han er fortsatt en gutt) mener det samme når han blir voksen. De andre i serien er voksne og kan ta sine valg på egenhånd.

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

Emma ser ut til å ta valg på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emma ser ut til å ta valg på egenhånd.

Ja, og foreldrene ser ikke ut til å ha betenkeligheter med å gjøre de valgene offentlige for hele landet. Jeg stiller meg ikke i rekken av de applauderende.

Anonymous poster hash: 88d82...9ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har full forståelse for at mennesker som lever med kjønnsproblematikk hver dag kan se på dette som noe som ikke er riktig ut fra hvordan de selv forstår begrepene. Men samtidig så ser jeg behovet for å dumme ting ned, for å si det sånn, for at det skal NÅ mannen i gaten og ikke fly over hodet på folk. Jeg har selv erfaringer der jeg av og til har lyst til å himle over folks manglende forståelse, kunnskap og evne til å sette seg inn i ting, men samtidig så tjener det jo ingen at man gjør seg til bedreviter. Så da forklarer man, dummer ned, forklarer mer og på den måten øker man folks generelle kunnskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva syns dere?

Anonymous poster hash: 5c989...556

Har det noe å si hva vi syns, i tilfelle noen synes noe negativt om det? Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har full forståelse for at mennesker som lever med kjønnsproblematikk hver dag kan se på dette som noe som ikke er riktig ut fra hvordan de selv forstår begrepene. Men samtidig så ser jeg behovet for å dumme ting ned, for å si det sånn, for at det skal NÅ mannen i gaten og ikke fly over hodet på folk. Jeg har selv erfaringer der jeg av og til har lyst til å himle over folks manglende forståelse, kunnskap og evne til å sette seg inn i ting, men samtidig så tjener det jo ingen at man gjør seg til bedreviter. Så da forklarer man, dummer ned, forklarer mer og på den måten øker man folks generelle kunnskap.

Jeg er forsåvidt enig i at det er en fordel å dumme det ned slik at det blir lettere for utenforstående å forstå. Men dette er ikke et enkeltprogram, dette er en dokumentarserie som viser flere skjebner. Da synes jeg det er synd at serien viser bare dem som bekrefter stereotypier. Både kjønnsmessige stereotypier om at menn og er sånn og liker sånt, og kvinner er sånn og liker sånt, og at transkjønnede er dem som fra tidlig barndom har følt at de ikke er sånn og liker sånt, men det motsatte.

Jeg føler det gir en veldig ensporet vinkling, og hadde jeg sett denne serien for ti år siden, da jeg prøvde å finne ut hva jeg egentlig var, hadde jeg sannsynligvis bare følt meg enda mer utenfor. Jeg lekte jo ikke med dukker som liten, jeg lekte med Lego og biler. Jeg har også i voksen alder en del interesser som tradisjonelt sett blir sett på som maskuline, som f eks at jeg spiller gitar og har spilt i et par band med musikk av tyngre kaliber. Jeg har aldri forelsket meg i gutter heller, og er samboer med en jente. Dersom man skal tro på historiene som har blitt servert i denne dokumentarserien så langt, så burde jo jeg være fornøyd med å være heterofil mann?

Heldigvis vet jeg at min historie ikke er spesielt unik, og at det er flere som meg der ute.

For all del, jeg synes det er fantastisk at det dedikeres en serie til denne problematikken. Det trengs virkelig. Men jeg skulle ønske at historiene som ble presentert var mer varierte, og kanskje det vil komme etter hvert som vi stifter flere bekjentskaper i de neste episodene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...