Gå til innhold

Hvordan lager du fløtegratinerte poteter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er ute etter tips som kan gjøre dem bedre.

Anonymous poster hash: c60ea...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lager ostesaus og har over (koker potetene bittelitt på forhånd). Har også en variant hvor det våte er buljong, den er kjempegod å servere til mennesker som er allergisk mot melk/ost, f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surrer hakket løk og hvitløk i litt smør. Skreller poteter, deler de i passe biter og trekker de i fløte til de er nesten møre. Smaker til med salt og pepper. Legger de så over i en form, tar på ost og gratinerer i ovnen til osten er gyllen.

På denne måten opplever jeg aldri at potetene blir for flytende, det synes jeg personlig er litt ekkelt.

Endret av Nori
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tynne potetbiter,legges lagvis med kremfløte,hvitløkspulver,salt og litt pepper.

Gratineres i ovn til fløten begynner å tørke inn,gratinerer med ost på slutten av steketiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freser sjalottløk og litt hvitløk i smør, har i potetene og 50/50 kremfløte og melk. Koker opp og smaker til med salt og pepper. Har så det hele i en form og setter det i ovnen, etter halve tiden rører jeg om og har litt ost på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tynne potetskiver, legger det lagvis med løk jeg har kuttet i halvsirkler og raspet rå hvitløk. kvernet pepper og salt har jeg også mellom lagene før jeg dekker alt med kremfløte. steker på 200grader til fløten har tørket inn litt og har på ost de siste 10min, osten for meg skal ikke bli sprø, men smelte godt å bli "stringy" og deilig:)

Anonymous poster hash: 57ddc...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tynne potetskiver, legges lagvis med revet ost, hvit pepper og salt. Bare litt ost mellom hvert lag. Heller så i fløte til toppen av potetene, før jeg strør på ost. Om jeg har dårlig tid koker jeg det hele opp i mikroen, ca 5-10 minutter, og steker i ovn i ca 45 minutter, hvis ikke lar jeg den gjerne stå 1,5 time med folie over halvparten av tida. Husker ikke helt temperaturen, men tror jeg pleier å bruke 150-200 grader :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steker charlottløk og hvitløk i en gryte. Kutter poteter i kjøkkenmaskinen for å få jevne skiver. Koker potetskivene sammen med løkblandingen, rosmarin eller timian eller annen smakstilsetning, med fløte, salt og pepper. Heller i ildfast form, og tar en god og moden ost over. før det gratineres under grillen i ovnen.

Latmannsvarianten: kutter poteter, legger lagvis i ildfast form sammen med hvitløk/charlottløk/hvitløksskudd/purre/urter/.../. Heller over litt fløte. Strør på ost. Steker på varmluft og lav varme i ca 30 minutter, kjører opp temperaturen og grill på slutten når potene er kokt og fløten redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...