Gå til innhold

Fårikål.


Tøytigern

Anbefalte innlegg

Hei, alle matkyndige Kg'ere.

Jeg tenkte jeg skulle lage min egen fårikål, siden det er en type najonalmat her i landet.

Jeg begynte med innkjøp av kjøttet.

Det er små lammekjøttbiter med litt bein.

De ser gode ut og skal altså kokes som de er.

Jeg forstår det som at de ikke skal brunes før man har dem i gryten.

Så kommer man til kålen.

Jeg kjøpte grønn-hvit hodekål som luktet godt.

Nå har jeg kuttet den i båter, så det er klart.

Svart pepper.

Jeg har svarte pepperkorn.

Skal man ikke gjøre noe med disse?

De skal ikke ristes på noen måte i panne, før man har det i maten?

Når jeg har ordnet dette, finner jeg ut at det ikke står noe mere i oppskriften.

Man skal ha dette i en gryte og det skal bli mat.

Jaha? Hva med løk? Jevning? Smør?

Andre kryddere?

Salt?

Det skal ikke noe som helst mere i denne maten?

Jeg forstår ikke helt hvordan det kan bli godt?

Jeg har noen poteter som heter Amadine. Jeg tror de kan være gode. Jeg tenker å koke dem uten skallet, men jeg er usikker fordi de har så tynt skall.

Noen anbefalinger på potet-fronten?

Takker for assistanse på nasjonalmat-området. :)

(Hvis jeg lærer å lage det, tenkte jeg å invitere mange folk på dette, siden jeg tror det kunne bli bra som sosial mat. Hva serverer man i tilfelle å drikke? Øl? Hvilken type?)

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fårikål er digg, spiste det sist igår :)

Jeg gjør følgende:

Du trenger en stor gryte og starter med ett lag kjøtt, ett lag kål, en god slump med havsalt (synes havsalt gir best smak) og noen pepperkorn. Så er det et nytt lag med kjøtt, kål og havsalt og pepperkorn. Du kan jevne hvis du vil med å strø litt hvetemel mellom lagene, men jeg pleier ikke gjør det. Hell på et par desiliter vann og kok opp.

Kokes i minst 3,5 timer. Den er ferdig når kålen har en fin gylden brunfarge. For lite kokt kål smaker ikke i nærheten av så godt som kål som har fått godgjort seg den tiden det trenger. Kjøttet skal ramle fra beinet.

Skjønner at det høres rart ut med så få ingredienser og lite mikkmakk, men det blir veldig godt!

Vi drakk rødvin til igår, det fungerte bra. HAdde kokte poteter og kokte gulerøtter som tilbehør, men vet mange serverer fårikålen uten noe spesielt tilbehør også.

Lykke til!

Endret av murray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Som et alternativ finnes det egne beholdere man kan ha peppetkornene i. En liten metallboks. Finnes som regel i matbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg pleier å bruke mer vann. Det gjør min mor, derfor gjør jeg det også.

Amadinepoteter er veldig gode om du koker dem med skallet på. Har ikke prøvd å koke dem uten skall, synes poteter er best når de kokes med skall, for å skrelles etter koking. De er veldig enkle å skrelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om selve fårikålen, men ikke skrell amandinepoteten før du koker den! Den blir så mye bedre med skall og kan gjerne spises med skallet på etterpå også om man ikke bryr seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker også mye mer vann, minst en liter - jeg vil ha masse deilig kraft :)

Endret av Meadow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alle som spiser lam burde dø.

Anonymous poster hash: fa413...31b

Bare rolig, det gjør vi til slutt, alle sammen, uten at noen trenger å anstrenge seg for å få utryddet oss. Ingen av oss overlever, så du kan ta det helt med ro.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fårikål er digg, spiste det sist igår :)

Jeg gjør følgende:

Du trenger en stor gryte og starter med ett lag kjøtt, ett lag kål, en god slump med havsalt (synes havsalt gir best smak) og noen pepperkorn. Så er det et nytt lag med kjøtt, kål og havsalt og pepperkorn. Du kan jevne hvis du vil med å strø litt hvetemel mellom lagene, men jeg pleier ikke gjør det. Hell på et par desiliter vann og kok opp.

Kokes i minst 3,5 timer. Den er ferdig når kålen har en fin gylden brunfarge. For lite kokt kål smaker ikke i nærheten av så godt som kål som har fått godgjort seg den tiden det trenger. Kjøttet skal ramle fra beinet.

Skjønner at det høres rart ut med så få ingredienser og lite mikkmakk, men det blir veldig godt!

Vi drakk rødvin til igår, det fungerte bra. HAdde kokte poteter og kokte gulerøtter som tilbehør, men vet mange serverer fårikålen uten noe spesielt tilbehør også.

Lykke til!

Jeg har en svær kasserolle, og har lagt kjøttet og kålen oppi.

Så strødde jeg litt pepper mellom kjøttbitene.

Jeg har ikke tatt i mel, men jeg har hatt melange i gryta nederst, siden jeg tenkte at maten kom til å brenne seg fast i bunnen.

Hvaslags rødvin drakk dere?

:)

Som et alternativ finnes det egne beholdere man kan ha peppetkornene i. En liten metallboks. Finnes som regel i matbutikken.

Må man ha dette?

Jeg strødde bare pepperet nedi...

Jeg pleier å bruke mer vann. Det gjør min mor, derfor gjør jeg det også.

Amadinepoteter er veldig gode om du koker dem med skallet på. Har ikke prøvd å koke dem uten skall, synes poteter er best når de kokes med skall, for å skrelles etter koking. De er veldig enkle å skrelle.

Jeg har tatt i ganske mye vann... Jeg så for meg at man måtte ha det, hvis man skulle få kokt kålen..

Kan ikke så mye om selve fårikålen, men ikke skrell amandinepoteten før du koker den! Den blir så mye bedre med skall og kan gjerne spises med skallet på etterpå også om man ikke bryr seg :)

Da lar jeg være å skrelle potetene og koker dem som de er. :)

Hvor mange koker dere til hver person? Er det nok med to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremgangsmåte som Murray. Det nederste laget med kjøtt skal bestå av de feteste kjøttbitene, med fettet ned. Rist på kjelen en gang i blant, og pass på at det ikke blir tørt. Tilsett mer vann hvis det er nødvendig.

Potetene kokes med skallet på. Hvis du vasker dem litt først kan du servere dem med skal, for det er der alle næringsstoffene sitter.

Retsene blir veldig fin restemiddag. Enten setter du dem i kjøleskapet og spiser dem dagen etter, eller så fryser du dem og har de en annen gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

spesielt..

Ja, spesielt siden de er så "fredelige" når det kommer til dyrenes overlevelse ;) Hi hi.

Millitante veggiser bør melde seg på fakkeltog mot pels. Det skal være et i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåte som Murray. Det nederste laget med kjøtt skal bestå av de feteste kjøttbitene, med fettet ned. Rist på kjelen en gang i blant, og pass på at det ikke blir tørt. Tilsett mer vann hvis det er nødvendig.

Potetene kokes med skallet på. Hvis du vasker dem litt først kan du servere dem med skal, for det er der alle næringsstoffene sitter.

Retsene blir veldig fin restemiddag. Enten setter du dem i kjøleskapet og spiser dem dagen etter, eller så fryser du dem og har de en annen gang.

Ups, dette gjorde jeg omvendt..

Jeg la bitene med bein nederst, fordi jeg så for meg at det var mest hensiktsmessig...

Jeg smurte bunnen med en klatt melange, da. Før jeg la nedi kjøttet.

Så har jeg kål i båter og de kjøttbitene med minst bein som jeg har strødd pepper mellom og et lag til med resten av kålen. Det ble mest kål på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skal man ikke røre noe i det hele tatt?

Jeg har en lang sleiv som jeg tenkte jeg kunne putte nedi og bevege litt på kjøttet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups, dette gjorde jeg omvendt..

Jeg la bitene med bein nederst, fordi jeg så for meg at det var mest hensiktsmessig...

Jeg smurte bunnen med en klatt melange, da. Før jeg la nedi kjøttet.

Så har jeg kål i båter og de kjøttbitene med minst bein som jeg har strødd pepper mellom og et lag til med resten av kålen. Det ble mest kål på toppen.

Jeg gjorde også det første gang. Det blir godt det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde også det første gang. Det blir godt det også.

Så bra :)

Da håper jeg på det.

Det er ikke nødvendig med noen løkbåter og fedd av hvitløk eller lignende, nedi?

Bare vann, salt og pepper?

Jeg tenkte kanskje man trengte grønnsakbuljong...

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ikke røre noe i det hele tatt?

Jeg har en lang sleiv som jeg tenkte jeg kunne putte nedi og bevege litt på kjøttet...

Ikke røre, fyfy

Hvis du rører detter kjøttet fra hverandre og kålen blir ei smørje, fårikål blir veldig mørt. Du kan ta tak i håndtakene på gryta og snu den hard frem og tilbake noen ganger, da blir innholdet ristet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...