Gå til innhold

Innholdet i karbonadedeig


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er noe ekkelt med det å tine frossen karbonadedeig..man ser det blir rød væske som renner ut av det..likner på blod.

Hva skulle det ellers være? Ripssaft?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva skulle det ellers være? Ripssaft?

Nei, det er faktisk kjøttsaft. Blodet tappes ut når dyret slaktes, og det er svært lite blod igjen i det kjøttet man kjøper. Hadde det vært blod igjen ville dette ha koagulert, og kjøttet ville ha blitt stivt. Kjøttsafta som renner ut farges rød av blodrester som er igjen i kjøttet, men det er altså svært lite som faktisk er blod av det røde som siver ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig vet jeg at kjøttet ikke er fullt av blod! Poenget var at fargen kommer fra blod og ikke fra rips...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alt er muskler

På min skole i Akershus sa de faktisk at alt som har mye proteiner i seg er muskler! Skjønne det den som kan.

Men jeg henger meg med på at det ikke er blod det røde i kjøttet, for det fjerner de jo først.

Jeg synes denne tråden var så morsom at sist jeg var i butikken, så bestilte jeg over disken: "en kilo okse-muskler og en grillkylling-muskel, takk". Damen sa: "Vi selger ikke kylling-muskler her, men vi har grillet kyllingkjøtt og indre/ytrefilet her". Hun glodde rart på meg....

Takket være denne tråden..håper hun leser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men jeg henger meg med på at det ikke er blod det røde i kjøttet, for det fjerner de jo først.

Nei vel, da er det vel ripssaft som farger kjøttsaften rød da...

Silly, silly me!

:hoho:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vår skole sa..

Ja, det var hvertfall hv de sa ved vår skole i Akershus den gang, at det ikke er blod det som renner ut, men bare elementer/sporer av det. Det er jo vidt forskjellige ting, ikke sant?

Verden er ikke enten ripssaft eller blod..... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er morsomt :P

Jeg har IKKE sagt/skrevet at det er blod som renner ut, men væsken er FARGET av blodrester som nødvendigvis må befinne seg i kjøttet.

Elg er for øvrig en frukt og vokser på trær...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var hvertfall hv de sa ved vår skole i Akershus den gang, at det ikke er blod det som renner ut, men bare elementer/sporer av det. Det er jo vidt forskjellige ting, ikke sant?

Verden er ikke enten ripssaft eller blod..... :evil:

Det går ikke an å fjerne alt blodet fra kjøttet, ehem, musklene, for da hadde man måttet sentrifugere det. Det er blod i den væsken som renner ut. Om ikke bare blod, så ihverfall det også. Det som farger denne væsken rød er blod. I karbonadedeig er det mange produsenter som tilsetter is/isvann og da vil du få veldig mye væske i panna når du steker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Herregud er det mulig??! :o Jeg blir mer og mer oppgitt over lærere rundt på skoler i Norge.

Proteiner er byggestoffet til musklene, proteiner er ikke muskler.

Dessuten, dyret tappes da ikke for blod! Hvordan mener du man skulle gjort det da? Puttet kua eller kjøttet i en klemme slik at det rant ut? Blodet finnes ikke bare i de store synelige blodårene, men i mange små usynlige årer. Muskler inneholder også mye vann, så det som renner ut av pakken du får kjøpt i butikken er en blanding av blod og vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Dessuten, dyret tappes da ikke for blod! Hvordan mener du man skulle gjort det da? Puttet kua eller kjøttet i en klemme slik at det rant ut?

Ehhh, jo, dyrene tappes for blod under slakting (se Fakses forklaring tidligere). Såvidt jeg vet foregår dette ved at man skjærer over de store blodårene i halsen, slik at blodet renner ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh, jo, dyrene tappes for blod under slakting (se Fakses forklaring tidligere). Såvidt jeg vet foregår dette ved at man skjærer over de store blodårene i halsen, slik at blodet renner ut.

Glemte å logge meg inn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud er det mulig??!  :o Jeg blir mer og mer oppgitt over lærere rundt på skoler i Norge.  

Proteiner er byggestoffet til musklene, proteiner er ikke muskler.

Dessuten, dyret tappes da ikke for blod! Hvordan mener du man skulle gjort det da? Puttet kua eller kjøttet i en klemme slik at det rant ut? Blodet finnes ikke bare i de store synelige blodårene, men i mange små usynlige årer. Muskler inneholder også mye vann, så det som renner ut av pakken du får kjøpt i butikken er en blanding av blod og vann!

Like etter at dyret er dødt, før det rekker å bli kaldt henges det med hodet ned, og det stikkes hull i halspulsåra. Blodet selges separat eller brukes til blodpudding og liknende. Mindre dyr som høns får hele hodet kutta av fordi det er vanskelig å treffe selve pulsåra. Siden det kun er tyngdekraften som virker for å få ut blode her blir det selvfølgelig litt igjen i dyret, men fint lite i muskler. Jeg har ikke noe forholdstal her, men hadde det vært noe særlig blod igjen ville som sagt kjøttet ha stivna når blodet koagulerte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Lady-M

Blodet fra de store årene blir tappet for blod ja, men det er fakstisk en del som er igjen i musklene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Xavia
Herregud er det mulig??!  :o Jeg blir mer og mer oppgitt over lærere rundt på skoler i Norge.  

Proteiner er byggestoffet til musklene, proteiner er ikke muskler.

Litt utenom; men det kan da faktisk tenkes at det er eleven som husker feil, og ikke læreren som har sagt feil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mye blod

Det er mye blod i kjøttet nå for tiden. Hver gang jeg skal steke kjøttdeig og karbonadedeig ser jeg at det er masse blodårer fra dyrene som er veldig tydelige...og blodet siver ut. Jeg synes slakteriene burde bli flinkere til å sile ut alt blodet og årene før de sender det til oss.

Ikke noe gøy å se før man skal spise akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye blod i kjøttet nå for tiden. Hver gang jeg skal steke kjøttdeig og karbonadedeig ser jeg at det er masse blodårer fra dyrene som er veldig tydelige...og blodet siver ut. Jeg synes slakteriene burde bli flinkere til å sile ut alt blodet og årene før de sender det til oss.

Ikke noe gøy å se før man skal spise akkurat..

Sile ut blodårene???? Beskriv hvordan det foregår er du snill :ler:

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...