Gå til innhold

Nobelprisvinnere i litteratur


Duckie

Anbefalte innlegg

Jeg har en lei tendens til å lese mye av det trygge, sjangere jeg vet jeg liker, eller favorittbøker jeg har lest tidligere. Jeg ønsker å utvide horisonten min litt, og tenkte kanskje jeg skulle legge meg opp en leseliste basert på nobelprisvinnere. Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har kjennskap til de fleste av disse navnene, og har så vidt jeg vet ikke lest noen av disse verkene.

I bokhyllen har jeg stående Boris Pasternak (Dr Zhivago), Jean Paul Sartre (Muren), John Steinbeck (Alle tiders torsdag og En misnøyes vinter) i tillegg til en del av Hemmingway. Noen som har lest dette, og har noen de mener burde prioriteres?

Kan godt tenke meg å lese litt nyere av vinnerne også, så anbefalinger mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Av de du leser har jeg lest Sartre og Steinbeck. Steinbeck likte jeg vel best, og har lest mye.

Det er mye bra blant nyere vinnere.

J.M. Coetzee er en forfatter jeg har lest alt av. Hvis du ikke har lest noe, vil jeg anbefale å begynne med Vanære.

Alice Munro har jeg også lest alt av. Det er det samme hvor du begynner, ALT er bra.

Doris Lessing er også høyst lesverdig, les Det synger i gresset.

Ellers er jo også Hamsun og Undset obligatorisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for supre tips! Disse skal absolutt settes på leselisten. Har enda ikke lest de jeg har stående, men da tenker jeg at jeg begynner med Steinbeck når jeg er ferdig med nåværende bok. :)

Fant forresten ut at jeg har Hamsuns Pan i hyllen også, har du lest den? Eventuelt andre tips fra han? Det eneste jeg forbinder med Undset er Kristin Lavransdatter, kan denne være grei å begynne med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pan er den beste :) Kristin Lavransdatter er bra. Du kan jo starte med den første i trilogien (Kransen) og se hva du synes. God fornøyelse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, takk, da gjør jeg det!

Bare å komme med flere forslag, leser noen titalls bøker i året, så føyer til listen etterhvert som det dukker opp flere tips. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo Yan - Livet og døden tar rotta på meg eller Store bryster og brede hofter :)

Endret av Hecubaa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som er kjent med Hemingway her? Har følgende stående:

- Og solen går sin gang

- Over floden og inn i skogene

- Farvel til våpnene

- Den ene mot de mange

- Klokkene ringer for deg

- Novellesamling i to bind

Noen anbefalinger om hvilke jeg burde starte med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mo Yan - Livet og døden tar rotta på meg eller Store bryster og brede hofter :)

Takk, satt på listen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Om du har lyst til å prøve deg på Hemingway, vil jeg anbefale at du starter med en novelle - Hills Like White Elephants, for eksempel. Mange klarer ikke skrivestilen hans, og det er greit å ikke måtte gi opp et større bokprosjekt. De som liker Hemingway elsker ham, men de som ikke liker ham, har nok med en novelle. Det er greit å teste det ut.

Jeg støtter forslaget om Steinbeck, som er en av mine absolutt yndlingsforfattere. Pasternak er også spennende, når man kommer seg inn i det.

Har du vurdert å sette deg inn i klassisk russisk literatur? Dostojevsky, Gogol, og Tolsoy er vel verdt å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Orhan Pamuks Mitt navn er Karmosin var helt fantastisk :)



Anonymous poster hash: 120b8...157
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...