Gå til innhold

Gamle historiebøker - utdaterte?


Duckie

Anbefalte innlegg

Jeg arvet for en stund tilbake en stor menge bøker, derav en del historiebøker. De fleste ble skrevet på 40- og 50-tallet, og tar for seg verdenshistorien, det gamle egypt, romerriket og slike ting. Har det skjedd mye nytt på denne fronten, slik at bøkene er utdaterte i dag? De ser spennende ut, men ikke så mye vits i å lese om de er fulle av feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Corto Maltese

Om de hovedsakelig er om antikken. Så er de nok ikke utdaterte men det er nok mye informasjon om den tiden som mangler som de ikke viste om da som vi vet nå.

Jeg kan ikke si om du burde lese dem alt jeg kan si er at jeg hadde nok lest dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har veldig lyst til å lese de, men er som sagt usikker på om det er noe vits i å lese om de er fulle av feil. Får eventuelt lese de, men ha i bakhodet at jeg ikke skal stole 100% på det som står der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste linken du nevner der er jo en klassiker, og det er mange andre gamle bøker som er klassikere innen historieskrivning. Du får nok mest ut av å lese bøkene dersom du setter deg litt inn i hva historieskrivning er og sjekker Wikipedia for de emnene du leser om. Det er jo en del arkeologiske oppdagelser som er av nyere art som gjør at historien har måttet skrives på nytt.

Anonymous poster hash: 306b4...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er interessert i å lese mer om historie, men om jeg blir nødt til å sitte med wikipedia for å dobbeltsjekke det jeg leser, blir det ikke en særlig bra leseopplevelse. Så da tenker jeg at jeg heller dropper dette prosjektet, så får jeg heller kjøpe meg noe av nyere dato etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er interessert i å lese mer om historie, men om jeg blir nødt til å sitte med wikipedia for å dobbeltsjekke det jeg leser, blir det ikke en særlig bra leseopplevelse. Så da tenker jeg at jeg heller dropper dette prosjektet, så får jeg heller kjøpe meg noe av nyere dato etterhvert.

Jeg mente at du kan lese gjennom en Wikipediaartikkel først. Bøkene du har er flotte som lesning av datidens historiesyn, men om du vil lære om historien som sådan, bør du satse på mer oppdatert litteratur.

Anonymous poster hash: 306b4...f2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ikke annet så viser de jo hvilket bilde man hadde av historien på det aktuelle tidspunktet. Så hvis du er litt kritisk når du leser dem er det sikkert fint

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...