Gå til innhold

Pianotimer, er det verdt det?


Gjest Blåmeis

Anbefalte innlegg

Gjest Blåmeis

Jeg har i et par år hatt et piano stående uten å egentlig bruke det.

Jeg kan spille tre-fire sanger jeg har lært via type youtube og litt noter da jeg var yngre. Jeg kjenner skalaen og kan "telle" meg frem til hvilken note det skal være på F og G-nøkkel, men jeg bruker aldri tid på å forsøke å lære meg noe fordi det åpenbart går ganske treigt når jeg bruker mye tid på å spole videoer tilbake eller google.

Til dere som har tatt pianotimer, er det effektivt læring? Jeg er student med deltidsjobb, og pianotimer er svindyrt (mellom 500-700kr i timen?).

Kort og godt: Er det verdt det? Vil jeg lære fortere/riktigere/bedre? Er det motiverende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du ikke bare innse realitetene at du vil aldri bli noen god pianospiller. Selg det jævla pianoet så slipper du få dårlig samvittighet hver gang du passerer det. 700kr for en pianotime? Så sant du ikke får privatundervisning av Mozart høres det ut som et ran.



Anonymous poster hash: 765f4...296
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes Guitar Hero-lignende spill for keyboard. Nyttig for å lære det grunnleggende.

Har du sett på denne appen? www.synthesiagame.com/

Anonymous poster hash: 956e7...813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller litt piano, vil anbefale å bare bli mer strukturert og avtale pianotimer med deg selv. Du får ikke motivasjon av å ta pianotimer, bare dårlig samvittighet for at du ikke øver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på læreren. Har man god kjemi med en lærer kan det være veldig motiverende å ta timer.

Vil anbefale å ta noen få timer i hvert fall, hvor du kan få noen gode tips og råd. Veldig dumt å lære å spille med feil teknikk, for eksempel. Er jeg enig med Hjerteblomst, man må avtale tider med seg selv og prøve å øve jevnt. Du kan jo også kjøpe notehefter, som finnes for alle nivåer - en lærer kan sikkert gi deg noen tips om det og. Jeg har dessuten erfart at det er veldig slit å lære seg ting etter noter i begynnelsen, så det er lurt å starte med noe enkelt for å ikke miste motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare innse realitetene at du vil aldri bli noen god pianospiller. Selg det jævla pianoet så slipper du få dårlig samvittighet hver gang du passerer det. 700kr for en pianotime? Så sant du ikke får privatundervisning av Mozart høres det ut som et ran.

Anonymous poster hash: 765f4...296

Det var da voldsomt så sint du var da :ler:

Jeg synes ikke det var givende da jeg lærte piano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hva du vil. Vil du lære å spille piano ordentlig, eller vil du bare kunne klunke litt, av typen treffe de riktige tangentene til omtrent riktig tidspunkt?

Jeg tok pianotimer fra jeg var 6 år til langt oppi tyveårene. For meg er det ren tortur når folk som aldri har hatt en pianotime eller lært noe som helst musikkteori skal spille.. Å spille piano er mye mer enn riktig knott til riktig tid. Betoning, dynamikk, flyt, alt slikt må man tenke på. Så om du tenker å spille for andre folk, så ta for guds skyld timer først. Om du bare vil lære deg å spille pop-låter sånn nogenlunde gjenkjenbart, så må du jo se på om det er verdt pengene.



Anonymous poster hash: b3262...a10
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...