Gå til innhold

*Enigma*s treningsdagbok, volume II


*Enigma*

Anbefalte innlegg

Nytt år, ny dagbok. Akkurat som på senteret. :) Går igjennom en treningsdagbok der på 1,5 - 2 måneder. Egentlig var den full for noen dager siden, men de hadde ingen nye da, så jeg la inn et ekstra ark og tenkte det passet fint å starte med en ny på første treningsdagen i det nye året.

2. januar er det tilbake til treninga igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lurer på om jeg også skal lage ny treningsdagbok, siden jeg nå virkelig skal bli sunn, ikke bare sånn tullewannabe (jah, sææærlig! :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da var treningsåret 2010 i gang. Spinningsalen var stappfull, tror jeg telte 2 eller 3 ledige sykler. TYdelig at folk satser for fullt med en gang. Så var de også smarte i år, og la første timen til kl 13. Det er nok enklere for folk å komme i gang da, enn om de hadde hatt den kl 9:30 eller 10:30.

Utrolig inspirerende å trene med pulsklokke i dag. Glemte å ta den på fra starten av, så varmet opp i 15 min på tredemølla uten klokke. Men resten av økta ble med klokke.

Dagens økt:

15 min tredemølle, 2,9 km - 5x11km/t, 10x12km/t

36 min core:

- Omv. crunch: 30 - 30 - 30

- Sit ups m/med.ball: 3/15 - 3/15 - 3/15

- Rygghev: 15 - 15 - 15

- Siderot. m/vektskive: 5/20 - 5/30 - 5/30

- Ryggstrekkere: 20 - 20 - 20

- Planke: 1 min, 1 min, 1 min - 30 sek pause mellom

50 min spinning.

Jeg setter skyhøye krav til egen innsats på trening, og selv om jeg har følt jeg har tatt meg ordentlig godt ut på spinningtimene i jula så har jeg vært litt usikker på om jeg faktisk har vært flink, siden jeg tar meg så godt inn igjen, og klarte 5 spinningøkter på rad. Ok, siste økta gikk jeg tom, men likevel ...

I dag, med pulsklokke fikk jeg bekreftet at jeg faktisk gjør en god innsats. Etter oppvarming lå jeg mellom 155 (i pausen, timen er delt opp i 2) opp til 204. Hovedsaklig lå jeg mellom 175 og 198 i puls.

Oppsummering pulsklokke, core + spinning:

- Tid: 1:45

- Gj.sn.puls: 143

- Max: 204

- Kcal forbrent: 836

Nå tar jeg kcal forbrent med en liten klype salt, men det setter ting litt i perspektiv. Det begynner å synke inn hvordan jeg kan skeie ut i blant, hvordan jeg kan føle jeg spiser masse, men likevel har gått ned/holdt vekta stabil. I følge vektklubb.no er jeg ikke i nærheten av å forbrenne så mye i løpet av en treningsøkt, men jeg legger sjelden inn at jeg trener høy intensitet, fordi jeg har vært usikker på om jeg kan si at jeg har trent med høy intensitet.

Ser jo også at pulsen synker ganske raskt når jeg roer ned. Veldig godt tegn, og veldig inspirerende å se at jeg er i god form, det er ikke bare et håp og noe jeg innbiller meg. Nå skal jeg få tatt en maxpulstest. Har lagt inn maxpuls på 210 på klokka etter i dag. Lå ikke på syregrensa da jeg lå på 204, så tipper max er litt høyere enn 210, men det er i det minste bedre enn at den er instilt på så vidt over 190.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo:

:hallo:

:bolledeig:

:vinke:

Dagens økt:

15 min løping, tredemølle

45 min styrketrening, bein:

- Knebøy: 35/8 - 35/8 - 35/8

- Strakmark: 55/8 - 55/8 - 55/8

- Utfall m/manualer (pr hånd/pr fot): 9/10 - 9/10

- Sittende tåhev: 32,7/10 - 32,5/10 - 32,5/10

- Tåhev på step i smith: 80/10 - 80/10 - 80/10

- Planke: 40 sek - 40 sek - 40 sek, 20 sek pause mellom

Spinning: oppvarming + 45 min active spinning

Total treningstid: 2:13

kcal: 960

Gj.sn.puls: 149

Max: 203

Godt fornøyd med dagens trening også. Sleit mer med å gi på på spinninga, men pulsklokka var en fin påminnelse. Kunne jo ikke slakke av når jeg hadde den. :ler:

Fikk en utrolig flott kompliment i dag. Møtte på ei jeg trente kickboksing med tidligere. En stund siden sist vi snakket nå, men hun har flere ganger spurt meg om råd i forbindelse med forvandlingen min. Hun sliter selv med motivasjon etter at kickboksingen ble lagt ned, hun sliter med å komme tilbake i form etter graviditeten og nå bruker hun meg som inspirasjon for å komme tilbake i form og gå ned igjen i vekt.

Vi snakket en stund om bruk av dagbok, og hun sa rett ut at jeg var hennes store inspirasjonskilde for å klare å komme tilbake i sin gamle form. Hun hadde jo sett hva slags enormt arbeid jeg hadde lagt ned og hvilke utrolige resultater jeg hadde fått. Så nå var jeg hennes forbilde. :rodme: Veldig koselig å høre det, og samtidig utrolig inspirerende og motiverende for egen del også.

Veldig koselig å se Purple i dag, flink jente som kom selv om hun var småsjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
I dag, med pulsklokke fikk jeg bekreftet at jeg faktisk gjør en god innsats.

Pulsklokke er veldig inspirerende å trene med, ja! Du må nok også ta kcal-tallene den gir deg med en klype salt, men det går jo an å gå ut fra et tall mellom det vektklubben gir og det klokken gir? Uansett er det et nyttig og motiverende hjelpemiddel på trening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pulsklokke er veldig inspirerende å trene med, ja! Du må nok også ta kcal-tallene den gir deg med en klype salt, men det går jo an å gå ut fra et tall mellom det vektklubben gir og det klokken gir? Uansett er det et nyttig og motiverende hjelpemiddel på trening!

Har du i det hele tatt lest innlegget mitt, fragment? Det eneste du klarer å trekke ut fra innlegget mitt er at jeg må ta kcal forbrent med en klype salt, noe jeg til og med presiserer i innlegget mitt at jeg gjør? Dæven!

Endret av *Enigma*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I utgangspunktet stod løping på planen i dag. Det er visst bare å glemme. Herregud så støl jeg er, både i lår, rumpe og korsrygg. Gårsdagens styrkeøkt tok visst på. Da blir det spinning igjen. Nå begynner jeg i grunnen å bli litt lei. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fragment
Har du i det hele tatt lest innlegget mitt, fragment? Det eneste du klarer å trekke ut fra innlegget mitt er at jeg må ta kcal forbrent med en klype salt, noe jeg til og med presiserer i innlegget mitt at jeg gjør? Dæven!

:huh:

Uhm, beklager at jeg overså en setning, men dette var da voldsomt...

Jeg har vel bare fått et inntrykk av at en del pulsklokker gjerne viser litt høyt kcal-tall, inkludert min egen. Jeg misforsto kanskje innlegget ditt da jeg skrev at det korrekte tallet muligens ligger mellom det tallet klokken gir og det tallet vektklubben gir? Uansett er heller ikke jeg så opptatt av akkurat dette med kcal på trening, så vi lar det ligge. God spinningøkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:huh:

Uhm, beklager at jeg overså en setning, men dette var da voldsomt...

Jeg har vel bare fått et inntrykk av at en del pulsklokker gjerne viser litt høyt kcal-tall, inkludert min egen. Jeg misforsto kanskje innlegget ditt da jeg skrev at det korrekte tallet muligens ligger mellom det tallet klokken gir og det tallet vektklubben gir? Uansett er heller ikke jeg så opptatt av akkurat dette med kcal på trening, så vi lar det ligge. God spinningøkt!

Når du siterer meg på at jeg har gitt mye, og trekker fram at jeg skal ta kcal med en klype salt så blir jeg litt :klø: Skjønner ikke hva det at jeg skal ta kcal med en klype salt har med at jeg har gjort en god innsats å gjøre. Da tolker jeg det som at du mener jeg synes jeg har hatt en god økt fordi forbrente kcal er høyt, noe som langt fra er riktig.

Dette er en bok for min logging, når jeg da logger kcal så har det noe for seg for meg. Jeg er fullt klar over at en pulsklokke ikke gir et nøyaktig bilde av forbrente kcal, men når jeg kan sammenligne det med vektklubb sine tall når jeg fører høyere intensitet, så er ikke tallene så ulike. Ergo tyder det på at jeg fører for lavt når jeg fører middels intensitet over hele linja i vektklubb, noe jeg har gjort fordi jeg har vært redd for å spise alt for mye i forhold til hvordan jeg trener og ikke har hatt noe som faktisk beviser at jeg har tatt meg godt ut annet enn min subjektive følelse.

Det forklarer også hvorfor jeg har gått ned selv når jeg har spist mye mer. For meg er det nå et poeng å ikke gå ned i vekt, siden jeg tross alt forsøker å øke i muskelmasse, samtidig som jeg ikke ønsker å gå nevneverdig opp i vekt. Derfor er kcal for meg ganske viktig og jeg fører dem opp her fordi det er det eneste stedet jeg kan føre dem og ha enkel tilgang på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest fragment
Når du siterer meg på at jeg har gitt mye, og trekker fram at jeg skal ta kcal med en klype salt så blir jeg litt :klø:

Jeg siterte én setning og kommenterte den, i tillegg til at jeg skrev at jeg var enig i at tallene sannsynligvis var litt unøyaktige. Jeg gidder ikke styre med klipping og liming for å sitere hver bidige setning jeg skal kommentere. Jeg har aldri uttalt meg om hvorvidt du gjør en god innsats på trening eller ikke, men sa meg enig i at pulsklokke er inspirerende å trene med.

Ikke tolk alt i verste mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterte én setning og kommenterte den, i tillegg til at jeg skrev at jeg var enig i at tallene sannsynligvis var litt unøyaktige. Jeg gidder ikke styre med klipping og liming for å sitere hver bidige setning jeg skal kommentere. Jeg har aldri uttalt meg om hvorvidt du gjør en god innsats på trening eller ikke, men sa meg enig i at pulsklokke er inspirerende å trene med.

Ikke tolk alt i verste mening.

Da mistolket jeg deg, beklager det. Beklager også at jeg svarte så krasst som jeg gjorde, selv om jeg ble provosert burde jeg ikke svart deg som jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gårsdagens trening sa meg at 8 spinningtimer på 10 dager kanskje ikke er det mest konstruktive man kan gjøre. Gårsdagens var egentlig ikke planlagt, jeg skulle jo løpe i stedet, men var for støl til å kunne gjennomføre en skikkelig løpeøkt. Det var en god spinningtime, instruktøren hadde nytt program som jeg likte veldig godt, med unntak av at pausen kom midt i en sang, og hun var ikke helt flink nok til å opplyse at nuh er det pause. Dermed ble timen litt rotete for meg.

Siste delen av timen klarte jeg ikke komme skikkelig høyt opp i puls, og max i går ble bare 199. Muligens et tegn på at jeg bør ta det litt med ro. :gjeiper:

Skulle hatt spinning i dag, den var planlagt, men utgår. Tar i stedet kun styrke. Litt irriterende ettersom jeg hadde planlagt å få inn kondis etter styrken.

Årets nyttårsforsett: bli flinkere til å lytte til kroppen, restituere litt, og høre på andre når de sier noe fornuftig.

Da er kanskje spinninginstruktør E den jeg synes snakker mest fornuftig, siden hun ikke sier at hvile == hvile, men at det også kan være snakk om restitusjonsøkter, eller alternative økter. Ikke bare treningsfri eller gå en tur.

Anyway, gårsdagens trening:

20 min løping tredemølle: 3,9 km

- 5 min 11 km/t

- 15 min 12 km/t

Tilsammen 60 min på spinningsykkel:

10 min oppvarming

50 min sport spinn

Gj.sn.puls: 175

Max: 199

Så jeg hadde gjennomsnitlig høyere puls gjennom hele økta, naturlig nok siden det var en ren kondisjonsøkt, men ikke fornøyd med at max "bare" var 199.

Kcal: 782

Kcal stemmer nå rimelig bra med vektklubb, siden jeg nå fører tida jeg ligger i sone 3 som høy intensitet. Da er forskjellen mellom hva klokka viser og vektklubb viser på ca 100 - 200 (pulsklokka viser høyere). Legger ikke inn intensitet på løping, der velger jeg km/t, hadde jeg valgt i forhold til intensitet der også hadde forskjellen vært på <50, men siden jeg delvis bruker også vektklubb til å holde oversikt over hvordan jeg trener, så legger jeg heller inn km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...