Gå til innhold

Hvordan startet hele greia om at kvinner skal være underdanig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og mindre verdt enn menn... Oppsto det bare fordi menn er sterkere fysisk? Vet vi egentlig dette?

Anonymous poster hash: b2913...6f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Å kvinnen ble skapt av mannens ribbein i edens hage" eller noe slikt står det i bibelen.



Anonymous poster hash: fafe8...011
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å kvinnen ble skapt av mannens ribbein i edens hage" eller noe slikt står det i bibelen.

Anonymous poster hash: fafe8...011

Vel det forklarer ikke hvorfor det er slik i alle de landene med religioner som stammer fra midtøsten.

Men ikke i de landene som har religioner som ikke stammer der fra. Som f.eks India som er hinduistisk

Anonymous poster hash: 11c91...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har nok mye med fysikken å gjøre, ja. Det er jo bare å se på dyreriket: Hannen er stort sett dominant i de aller fleste arter, men i de artene der hunnen er størst er det som regel hun som er dominant. Det er neppe tilfeldig. I tillegg er jo kvinner jevnt over, på godt og vondt, mindre skarpe i kantene og hensynsløse. Å aktivt gå inn og ta styringen gjør jo at man ofte får den. Det er forskjeller på menn og kvinner både på utsiden og innsiden fra naturens side (altså gjennomsnittsmannen og gjennomsnittskvinnen, det finnes naturligvis unntak), og den mest kompromissløse og impulsive ender som regel både i topp og bunn av samfunnet.



Anonymous poster hash: f33d4...a09
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og mindre verdt enn menn... Oppsto det bare fordi menn er sterkere fysisk? Vet vi egentlig dette?

Anonymous poster hash: b2913...6f1

Vi vet egentlig litt lite om hvorfor det patrikale såpass overskygget det matrikale i utviklingen av samfunn, men la oss først begynne med at kvinner ikke direkte er mindre verdt i noen samfunn fra begynnelsen.

Kvinner har god beskyttelse i de fleste religioner, og faste posisjoner med uttalt verdi. Det er først i moderne tid, der de tradisjonelle rollene forvitrer og religionsideologi overstyrer religionspragmatikk, at vi har fått enkelte problemer.

Ser vi til de utrolig få matrikale samfunnene som fortsatt finnes, ser vi de ligger som jordbruksområder i godt jordbruksland, med god tilgang på alle ressurser. Det er statiske overskuddssamfunn. Og jeg tror mye av poenget ligger her; hvis samfunnet fra basis var bygd opp på jordbruk og de hadde begrenset behov for utvidet handel, eller overskuddshandel med partnere, var det naturlig med matrikale samfunn.

Var de aktivt avhengig av jakt, eller nomadebefolkning, var styrken og menns innebygde egenskaper mere nødvendige , og de endte opp som patrikale samfunn. Etterhvert som folk møttes og antall overskuddssamfunn døde ut, ble samfunn med større mobilitet mere utbredt og dermed også patrikatet.

Spesielt fordi nomadene hadde behov for andre guder enn de som tradisjonelt fulgte jordbruksfolk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være underdannig er ikke det samme som svak... Jeg tror på guds ord, dere hedninger må nok stå til rette med deres synder på dommens dag...

mj45.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel det forklarer ikke hvorfor det er slik i alle de landene med religioner som stammer fra midtøsten.

Men ikke i de landene som har religioner som ikke stammer der fra. Som f.eks India som er hinduistisk

Anonymous poster hash: 11c91...57e

Kristendommen er stor også i Midtøsten :) Mange religiøse bøker eller heller ikke så veldig ulike.

Jeg var for ikke så lenge siden i Libanon for å besøke mine libanesiske venner. Guttene ville sjekke ut en dansebar like i nærheten der vi var, så vi jentene ble sittende igjen på det utestedet vi var på.

Da vi skulle gå videre, måtte vi ringe guttene for å få en av dem til å følge oss.

Dette fordi ingen av oss jentene brukte hijab, og det ville derfor vært farligere for oss å gå alene, siden hijab skal virke beskyttende.

Vi måtte også dekke oss til i niqab da vi skulle besøke religiøse hus. Bare vi jentene, selvfølgelig.

Selv om det er et land med undertrykkelse, føler jeg at undertrykkelsen jeg opplevde var for å beskytte meg.

Men klart, hos noen er det for drøyt.

___

Hinduismen er litt annerledes. Det er jo "vennlighetens" religion.

Mange hinduister tror at man syndet i sitt tidligere liv om man er blitt kvinne. Jeg vet ikke helt hvorfor de mener det er så ille å være kvinne, men ja, jeg vil kanskje tro at det har noe med det fysiske å gjøre.

Muligheten til å overleve selv er betydelig mindre på grunn av dette. Både når det kommer til å skaffe mat og i eventuelle barrerer. Heldigvis klarer vi jenter i Norge oss helt fint uten å være fysisk sterk :)

Interessant debatt :) Jeg følger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...