Gå til innhold

Du som tviler, hva er dine argumenter for og i mot kristendommen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp i et veldig fritt, kristent samfunn. Følte det var et meget sunt syn på kristendommen der. Det ble lagt vekt på det var frivillig å tro, man skulle ikke presse andre til tro, kvinner er likestilte o.s.v. Hovedforskjellen var at der trodde man at man ikke bare kunne skli gjennom livet og inn i himmelen hvis man ba om tilgivelse for alt. Nei, der skulle man bevisst gå inn for å synde mindre og mindre ved Guds hjelp.

Jeg har aldri vært veldig aktiv i det samfunnet, og kuttet all kontakt for noen år tilbake. Grunnen er at jeg konstant møtte på detaljer jeg syntes skurret, men jeg har absolutt ingen fordommer mot dem.

Etter mye grubling opp igjennom årene, har jeg ikke kommet noen vei med tanke på hvilken retning jeg skal velge. Altså, jeg tror ikke helt på Bibelen, men tror heller ikke på totale tilfeldigheter med tanke på mening med livet.

Hva er dine grunner for og/eller i mot å tro på Gud?

Her er noe av det jeg har tenkt på:

Hvorfor ikke unntak i de ti bud hvis;
Drepe - Selvforsvar.
Stjele - Siste utvei om man f.eks er ekstremt fattig og har familie.
Lyve - Om det er for å skåne noen som ville blitt ekstremt såret av ærlig svar.
"Ikke ta ting bokstavelig." Men er det ikke rart å bare velge ut de tingene vi
mennesker ikke mener er riktig å følge?
Hvorfor var det så rare regler i det gamle testamenet? Var det ikke Gud som satte reglene? F.eks ikke blande to stoffer i ett klesplagg og ikke koke lam i morens melk.
Diskriminering av "utenforstående" og homofile. Spesielt siden akkurat jeg er ganske overbevist om at homofili kan ligge i genene.
Hvorfor ville han skape mennesker som må "lide" ved å følge et bestemt levesett?
Hvorfor forutså han ikke at Satan ville bli en bedrager, og hvorfor fjernet han
ikke bare Satan med en gang istedet for å slippe han løs blant menneskene?
Hvorfor ikke bare fjerne all lyst til synd i menneskene? Noen vil svare at det er
fordi vi skal ha fri vilje, men vi ville fortsatt hatt fri vilje selv om ikke viljen var å gjøre/tenke noe stygt. Vi ville fortsatt hatt unike personligheter.
Historien om mannen i kjempefiskens mage er da fysisk umulig? Og historien om Noah's ark også.
Hvorfor valgte Gud å slutte å utrette mirakler på et punkt?
Hvorfor hjelper ikke Gud til i helt ekstreme hjelpeløse situasjoner når han kan?
Hvorfor må selv de som kaller seg kristne og gjør slik Gud ønsker, lide så?
Hvorfor må absolutt folk straffes så fælt selv om de kanskje har vært gode mennesker, men ikke trodd fullt på Gud?
I Åpenbaringen så synes jeg synet som ble sett ble beskrevet litt vel direkte, f.eks at det var troner o.s.v i Himmelen, kan ikke se for meg at en allmektig ånd og skaper bryr seg om å ha troner noe sted.
Tanken om evig liv skremmer meg intenst, og det høres ut som noe ut av en skrekkfilm. Hva skal man gjøre i en evighet?
Hva som gjør at jeg ikke legger helt bort troen:
Alt er så utrolig intrikat og fantastisk i naturen, perfekt ned til minste detalj, og jeg kan bare ikke få meg til å tro at alt ble skapt av et smell, og så gikk det
seg til etter noen milliarder år. Tror ikke at noe så intelligent som oss mennesker eksisterer helt uten grunn, kan ikke få meg til å tro at det er tilfeldig.


Anonymous poster hash: ebe45...c29
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anser meg selv som kristen. Har vokst opp i et trygt, kristent hjem, hvor foreldrene var forståelsesfulle og tilgivende. Begge foreldrene mine er kloke og reflekterte mennesker som er flinke til å forklare. Ingen av dem motarbeider vitenskapen, de tror eksempelvis på evolusjonen. De tror det var slik Gud skapte verden. At Gud skapte verden på 7 dager, betyr mest sannsynlig 7 epoker.

Nå studerer jeg selv naturvitenskap, tar mastergrad i fysikk og den utfordret min kristne tro i begynnelsen. Men nå, etter flere år, ser jeg fremdeles på meg selv som kristen. Jeg har blitt kjent med flere kristne på min studieretning og andre vitenskapelige studieretninger.

Og for min del, er jeg mer overbevist nå, etter å ha lest komplekse fag som, så er det vanskelig å tro at alt er tilfeldigheter.



Anonymous poster hash: 73854...023
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor valgte Gud å slutte å utrette mirakler på et punkt?
Jeg vil påstå at Gud ikke har stoppet med mirakler. Kanskje det ikke er de store som "åpnet dødehavet", men jeg har opplevd å bli bønnhørt på flere måter. Feks en gang jeg var veldig syk, og de i menigheten jeg tilhører ba for meg. Jeg ble plutselig frisk, blodverdiene var totalforandret når de tok nye blodprøver minutter etter bønnen, og ingen, absolutt ingen på sjukehuset kunne forklare hvorfor det var sånn. Sikkert mange som vil kalle det tilfeldigheter og flaks, men jeg føler en veldig trygghet på at det var et mirakel.
At Gud kan gjøre et menneske fri fra synden er også et mirakel i mine øyne. At et menneske som er tvers igjennom egoistisk kan bli helt motsatt, det er et lite mirakel spør du meg! :)
Hvorfor hjelper ikke Gud til i helt ekstreme hjelpeløse situasjoner når han kan?
Har du lest historien om "studenten og læreren"? Det er en sånn vandrehistorie som finnes overalt. Hvis ud er passe god i engelsk finnes den her: http://www.patrish.com/atheist.html
Ellers må jeg si at jeg iblant tviler. Er dette det riktige for meg? Finnes det virkelig en Gud?
Osv. Jeg er i i form til å skrive et laaangt innlegg om alle grunnene til at jeg tror, men jeg må si at jeg opplever noe mer enn kun "mennesket" i så mange hverdagslige og store ting også.
Avogtil må jeg si til meg selv - jeg VELGER å tro!
Tro er ikke en følelse, det er et valg :)


Anonymous poster hash: 12011...099
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurer jeg veeldig på hvilket trossamfunn du har hørt til, for det hørtes litt kjent ut, det du beskrev.. Skriv det gjerne direkte til meg om du har lyst:)



Anonymous poster hash: 12011...099
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at de ti bud gjenspeiler hvordan Gud er. Du nevner unntak, jeg tror ikke at en person ville ønske at Gud hadde løyet til han for å skåne han for sannheten :)

Herren forutså hva som skjulte seg i Satan. Men dersom Gud hadde ødelagt Satan før han vendte seg bort fra Ham, hvordan tror du da de andre englene og himmelske skapningene hadde sett på Gud? Englene kan ikke se inn i fremtiden, så da kunne de ikke vite (på forhånd, slik som Gud) hva Lucifer ville få seg til å gjøre.

På denne jorden "hersker" Lucifer, derfor må mange etterfølgere av Kristus lide. Det er han som er årsaken til det vonde, ikke Gud.

Jeg synes ikke det er rart/unaturlig at Gud har en trone. Hvorfor skulle ikke Den Høyeste, Skaperen, ha det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Også lurer jeg veeldig på hvilket trossamfunn du har hørt til, for det hørtes litt kjent ut, det du beskrev.. Skriv det gjerne direkte til meg om du har lyst:)

Anonymous poster hash: 12011...099

BCC (Brunstad Christian Church) aka Smiths Venner.

Står mye negativt om dem i media, men mitt kontinuerlige inntrykk av dem har kun vært positivt.

Anonymous poster hash: ebe45...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCC (Brunstad Christian Church) aka Smiths Venner.

Står mye negativt om dem i media, men mitt kontinuerlige inntrykk av dem har kun vært positivt.

Anonymous poster hash: ebe45...c29

Det er der jeg tilhører nå (:

Har du noe "alternativ" menighet å gå til, eller har du droppet alt sånt "organiserte" greier? :)

Anonymous poster hash: 12011...099

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er primitivt. Alle religioner stammer fra samme kilde. Hvorfor ikke erkjenne kilden i deg selv med en gang.

Anonymous poster hash: 0be76...01e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er Mennesker som påstår ulike typer religioner er sanne. Synsing og fornektelse av motstridende fakta regjerer.

"Tro" er å ignorere og forvrenge fakta slik det passer en. Menneskers framstillinger av Gud gir meg inntrykk av en vrang 3 åring. Absolutt ikke noe jeg vil "tro" på.

Jeg tror ikke på kristendommen fordi jeg har lest Bibelen og dårligere lesestoff skal en lete lenge etter... Jeg prøvde meg også på Koranen, men den var like ille.

Om jeg skulle "trodd" måtte "Gud" ha overbevist meg, ikke mennesker hvor fantasien er like virkelig som virkeligheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at verdenen er "perfekt". Har du sett nærmere på naturen? Hvorfor lage et univers der man dreper og spiser andre levende dyr om man har muligheten til å finne på noe annet?

Hvorfor er selve menneskekroppen som er skapt i "guds eget bilde" så feilaktig?

  • Prostata som er plassert på en helt idiotisk plassering. Urinveissystemet i menn går igjennom dette organet fremfor rundt og forbi, noe som jo er idiotisk med et organ som blir større etterhvert som man blir eldre.
  • Øyne som er barnematen sett opp imot naturens beste øyne. En ørn f.eks har en oppdateringfrekvens på rundt 300 bilder i sekundet, mens vi som er guds beste skapning kun har 24.
  • Vi mangler muligheten til forvalte C-Vitaminer slik at vi må få det gjennom mat. Det er kun enkelte primater og fugler som mangler denne egenskapen, mens resten av dyre og planteverdenen kan det.
  • Hvorfor i allverden ha pikk/fitte og rasshøl så nærme hverandre? Verdens beste designer som skal lage perfekte ting klarer vell bedre? Det hele er jo ekstremt uhygienisk og vi tvinges jo til å vaske barn og særlig jenter for å fjerne ekskrementer fra et ganske delikat område pga denne design-flausen. Ikke minst blærekatar. Hvorfor lage en fornøyelsespark rett ved siden av et kloakksystem? ^^
  • Multi-fungerende underliv? Hvorfor designe urinrøret hos kvinner rett ved "inngangen" hvor man har sex? Hvorfor ha en penis som må utføre to egenskaper? Pissing og ejakulering? Alt dette skaper jo bare mer problemer og større sjanse for sykdommer.
  • Føde kanalen hos kvinner som er mye trangere hos oss enn hos andre dyr? Ville gud at kvinner skulle lide ekstra, ekstra godt under fødsler, og hvorfor i allverden ville han det? Samt døds antallet grunnet denne ene designfeilen er jo helt hårreisende om man skal designe noe i "sitt beste bilde".
  • Hvorfor lage et øye som har et dødt område? Klarte han ikke bedre?
  • Hvorfor får mennesker kun et sett med tenner i voksen alder? Hadde det ikke vært greit å kunne få flere, slik som andre enkelte dyr?

osv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er der jeg tilhører nå (:

Har du noe "alternativ" menighet å gå til, eller har du droppet alt sånt "organiserte" greier? :)

Anonymous poster hash: 12011...099

Jeg går ikke til noe for øyeblikket, nei.

Grunnen til at jeg sluttet der er fordi jeg faktisk hadde en periode hvor jeg virkelig gikk inn for å "velge" å tro, som du nevner. For jeg har jo også hørt om det på møtene der, at tro ikke er en følelse. Men i den perioden jeg gikk skikkelig inn for å prøve å forandre meg, så opplevde jeg det ikke som positivt i det hele tatt. Jeg følte bare at livet ble et slit og konstant tankekjør med uendelig mange spørsmål som dukket opp hele tiden. Jeg er en intelligent person, og jeg følte bare at hele greia ble helt feil for meg. Når jeg konstant måtte kjenne etter om jeg gjorde hver minste ting riktig, og lete etter synd i meg selv, så ble det bare for mye for meg.

Det kan ha noe med at jeg sliter psykisk også da, så jeg tenker ikke på samme måte som mange andre, og jeg er også veldig overfølsom, så jeg følte at møtene ble bare masse følelser, og ikke så ekte som jeg ville hatt det.

Anonymous poster hash: ebe45...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du nevner at verdenen er "perfekt". Har du sett nærmere på naturen?

Dette er kanskje det aller beste argumentet. Utover at det jo er helt urealistisk og at ingenting tilsier at det finnes en gud og denslags, som er subjektivt selv om det er helt sant, er det her det viktigste. Hvorfor har over 99 % av alle arter som noen gang har levd på jorden dødd ut, hvis verden ble skapt perfekt? Hele idéen med å tro på skapelsesberetninger fordi det "ser sånn ut" og fordi en annen teori ikke er fullkommen er helt vanvittig. Det faktum at ikke evolusjonsteorien gir alle svar på alt vi lurer på betyr ikke at det må sitte en kristen gud (for det er klart det er de kristne, og ikke de tusenvis av andre religionene de også avviser, som har rett) der oppe og designe ting. Og hvis så har han altså gjort mange, mange feil. Derfor har balansen aldri fungert og langt over 99 % av alle arter dødd ut.

Det er fritt frem for å tro på det man vil, selvsagt. Men at "ting er så perfekte at det ikke kan være tilfeldig" er kanskje det jeg blir mest oppgitt over.

Anonymous poster hash: b4ec7...433

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Papirfly

Alt er så utrolig intrikat og fantastisk i naturen, perfekt ned til minste detalj, og jeg kan bare ikke få meg til å tro at alt ble skapt av et smell, og så gikk det
seg til etter noen milliarder år. Tror ikke at noe så intelligent som oss mennesker eksisterer helt uten grunn, kan ikke få meg til å tro at det er tilfeldig.

Hvorfor studerer du ikke da fysikk eller gjør noe som kan bringe oss nærmere forståelse av hvordan alt henger sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt eneste "argument" mot kristendommen er at jeg ikke har noen grunn til å tro på det overhodet. Det gir ikke mening logisk sett, jeg har ikke opplevd noe som ymter om noe annet, og jeg ble ikke indoktrinert fra jeg var liten om at bibelen er korrekt - ergo er det like svevende for meg å tro på den kristne guden som å tro på det flyvende spagettimonsteret.

Levereglene i kristendommen er jo bare allmenne greier basert på sunn fornuft og empati, det er ikke noe unikt for kristendommen akkurat å ikke ville gjøre livet surt for andre konstant. Ja, og så er det ispedd eldgamle fordommer, kvinnehat og homofobi, da.



Anonymous poster hash: 497c4...100
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser ikke noe poeng i å tro på noe man ikke har noen beviser for at eksisterer, spesielt ikke når jeg heller ikke er enig i mye av det religion står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Papirfly

Jeg syns innholdet i Bibelen alene virker absurd. Gud linket opp mot Bibelen er det sterkeste argumentet mot Gud. En gud utenom kristendom, det blir en mer åpen, metafysisk diskusjon, og virker plutselig ikke like latterlig. Alle røverhistoriene i Bibelen og de alternative plausible forklaringene på hvordan de er oppstått, har så mye høyere troverdighet.

At Gud i tillegg virker som en syk og ond drittsekk, som dreper byer, har gullunger, kommanderer høvdinger til å drepe barna sine for å vise lojalitet osv, det er bare "bonus."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rhaegar Targaryen

Det største problemet med Gud er at det er millioner av forskjellige tanker om hvordan han er

Så om det skulle finnes en Gud. Så er det helt umulig å vite hvilken som er riktig.

Personlig så stiller jeg meg tvilende. Siden jeg kan ikke se noe bevis for at Gud finnes og jeg har aldri hørt et godt argument for Gud. Sammtidig så synes jeg heller ikke argumentene som sier at Gud ikke eksisterer ikke er særlig gode.

Men i bunn å grunn er jeg tvilende. Men jeg aviser ikke muligheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gud finnes enten man vil det eller ikke. Dere betviler burde vokte dere for djevelen...

Gi ditt hjerte til gud og han vil tilgi dine synder. :)

mj45.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...