Gå til innhold

Pus har skadet seg!


Sitronmelis

Anbefalte innlegg

Pusen min har fått et rundt åpent sår i huden. Man ser liksom inn under huden. Tenker det kanskje kan være en annen katt som har bitt den og så har hjørnetanna til denne katten gått gjennom huden på pus. Pus var helt fin i morges, var borte i 2-3 timer, og når vi kom hjem så jeg begge pusene var ute ved skogen neddi her. Så at denne pusen lå i buskene. Så litt etter vi kom hjem så hørte jeg pus kom gjennom katteluka, og så så jeg den lå på gulvet på soverommet. Gikk for å kose med den. Så på den at den ikke var seg selv. Løftet den opp i senga for å kose litt til. Så flytta pus litt på seg og da oppdaget jeg en blodflekk i senga. Så fant jeg såret på siden på ryggen, litt bak på pus.

Pus er slapp og klarer så vidt gå. Når hun prøver å gå så bare detter hun om. Så mjauer hun sånn rar mjau. Sikkert sånn mjauelyd katten har når den har vondt eller er stressa. Så nå ligger hun bare rett ut på et badehåndkle i sofaen her. Såret blør enda. Ikke sånn at det renner, men det kommer litt blod fra under huden. Men tror det er i ferd med å størkne litt nå.

Får helt vondt inni meg av pusen min. Ser jo at den ikke er i form. Og blir skikkelig redd når jeg ser den bare detter om når den prøver å gå :(

Har hatt på litt pyrisept på såret og klippt bort litt hår, så det ikke blir hår i såret. Har prøvd å gi henne melk og godbiter men hun vil ikke ha. Et sikkert tegn på at pus ikke er i form. Ser det jo på henne og. Har låst katteluka så hun ikke får gått ut og ordnet med kattedo inne.

Vi har ringt dyrlegen, og hun sa det gikk ann å vente til i morgen. Skulle vi dratt i dag hadde det blitt kanskje 5000 kr :( Dyrlegen skulle ha 3200 kr bare for å kjøre til klinikken... Fy fader for en pris! :( Så vi må sikkert vente til i morgen. Men får helt vondt av pus, hva kan jeg gjøre?? Og hva ville dere ha gjort? Syns det er skummelt med at pus bare detter om når hun prøver å gå og mjauer sånn vond mjau :(
Noen som har opplevd det samme? Blir pus så fort slapp av et sånt sår?

:( :( :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan gå infeksjon i sånne sår, og det kan bli vondt for pus.

Det er ikke unormalt at katter blir slappe og småsløve når de har infiserte sår, så pass på at hun får i seg mat og drikke, og hold øye med både sår og pus.
Dra til veterinær så fort som mulig i morgen tidlig for kontroll og få tatt blodprøver og evt satt pus på antibiotika for å bli kvitt infeksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan gå infeksjon i sånne sår, og det kan bli vondt for pus.

Det er ikke unormalt at katter blir slappe og småsløve når de har infiserte sår, så pass på at hun får i seg mat og drikke, og hold øye med både sår og pus.

Dra til veterinær så fort som mulig i morgen tidlig for kontroll og få tatt blodprøver og evt satt pus på antibiotika for å bli kvitt infeksjonen.

Huff, alt skjedde liksom så fort og :s Skal holde godt øye med henne :) Hun har fått litt melk gjennom en sprøyte her nå, så har vi kjøpt noe god kattemat. Men litt vanskelig å tvinge i pus mat da :/ Skal dra til dyrlegen så fort det åpner i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, legevakt for dyr er faktisk ikke-eksisterende, i hvert fall i helgene!. Stakkars pus, håper hun føler seg litt bedre etterhvert! Kanskje det er sjokket etter angrepet som gjør henne utmattet også?. Håper virkelig det ikke er infeksjon i såret!

Hunden min ble angrepet av en stor hund engang, men det var ikke noen form for fysisk skade altså. Han ble bare "lagt ned" i bakken. Likevel var han skikkelig utmatt etter det stresset han måtte gjennom, tror dyr blir veldig fort utslitt psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, alt skjedde liksom så fort og :s Skal holde godt øye med henne :) Hun har fått litt melk gjennom en sprøyte her nå, så har vi kjøpt noe god kattemat. Men litt vanskelig å tvinge i pus mat da :/ Skal dra til dyrlegen så fort det åpner i morgen!

Ikke gi pus melk. Katter er laktoseintolerante og selv om det er "vanlig folketro" at katter kan drikke melk, kan de bli ordentlig syke av det.

Våtfór er greit om hun vil ha det, og gi heller vanlig vann via sprøyte for å få væske i pus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke forsikring? Vår katt tok et stygt fall en søndag og vi måtte inn til den dyrlegen i distriktet som hadde beredskap den helga, der var også prisen for kun oppmøte på 3200, så totalt kom det vel på rundt 4000. Pga forsikringen betalte vi kun 900 :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ah, legevakt for dyr er faktisk ikke-eksisterende, i hvert fall i helgene!. Stakkars pus, håper hun føler seg litt bedre etterhvert! Kanskje det er sjokket etter angrepet som gjør henne utmattet også?. Håper virkelig det ikke er infeksjon i såret!

Hunden min ble angrepet av en stor hund engang, men det var ikke noen form for fysisk skade altså. Han ble bare "lagt ned" i bakken. Likevel var han skikkelig utmatt etter det stresset han måtte gjennom, tror dyr blir veldig fort utslitt psykisk.

Ja det er jo helt på trynet dyrt. Så er vi studenter i tillegg :( Får håpe hun føler seg litt bedre etterhvert. Skal passe godt på henne til i morgen ihvertfall. Blir sikkert ikke mye søvn i natt så hønemor som jeg er :hoho:

Men ja, kan jo hende hun er utmattet etter angrepet. Kan infeksjon i såret komme så fort da?

Hvis det er slosskamp, noe jeg mistenker sterkt (pus hadde også bæsja ut seg :( ) så kan jeg tippe hvem den mistenkte er. Sikkert den forbanna nabokatten som sikkert ikke er kastrert og som absolutt skal sloss og angripe mine katter.. Sender nok regninga til eieren der ja, og ber hun kastrere den helvetes katten sin! :frustrert::kjempesinna:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gi pus melk. Katter er laktoseintolerante og selv om det er "vanlig folketro" at katter kan drikke melk, kan de bli ordentlig syke av det.

Våtfór er greit om hun vil ha det, og gi heller vanlig vann via sprøyte for å få væske i pus.

Ooi, ok, har gitt henne sprøyte med vann nå :)

Endret av Sitronmelis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ikke forsikring? Vår katt tok et stygt fall en søndag og vi måtte inn til den dyrlegen i distriktet som hadde beredskap den helga, der var også prisen for kun oppmøte på 3200, så totalt kom det vel på rundt 4000. Pga forsikringen betalte vi kun 900 :-).

Nei det har vi ikke desverre :( Sikkert vært lurt med forsikring ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har vi ikke desverre :( Sikkert vært lurt med forsikring ja!

Kan være lurt å vurdere nå ja, ikke så dyrt når man tenker på hvor mye man kan spare i uforutsette situasjoner som dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har vi ikke desverre :( Sikkert vært lurt med forsikring ja!

Har min forsikret gjennom agria, koster ikke så mye i måneden.

Endte opp med en regning på 11 000 en søndag, da var det god å ha forsikring.

Anonymous poster hash: 1a5d8...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at når katten har passert et år før du setter opp forsikringen, må du levere en komplett journal for sykdomshistorien, og forsikringselskapet kan reservere seg mot fremtidige tilfeller av tidligere sykdom.

Vi skrev forsikring på minstemann da han var fire måneder gammel, så han er dekket for alt, men gamlepus som var over fem da hun ble forsikret, er reservert mot komplikasjoner ved øyebetennelser (kom til omplassering med øyebetennelse), øreproblemer (hadde frostskader på ørene), og urinsykdommer inkludert nyresvikt.

Og hun har nyresvikt, så vi får ingenting igjen for behandling for nyresvikten, men likevel holder vi forsikringen på henne fordi den dekker evt skader eller andre sykdommer hun kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan være lurt å vurdere nå ja, ikke så dyrt når man tenker på hvor mye man kan spare i uforutsette situasjoner som dette :)

Har min forsikret gjennom agria, koster ikke så mye i måneden.

Endte opp med en regning på 11 000 en søndag, da var det god å ha forsikring.

Anonymous poster hash: 1a5d8...426

Oiida.. Hvor mye koster det i mnd? :) Vi har to katter, blir det dobbelt opp med pris da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiida.. Hvor mye koster det i mnd? :) Vi har to katter, blir det dobbelt opp med pris da?

Jeg betaler 1200 for minstemann og 1700 for gamlepus, PER ÅR, så det er ikke spesielt dyrt å ha forsikringen ;)

Du må forsikre hver katt for seg med chipnummeret på chippen de har i nakken, og forsikringsummen du betaler blir bestemt av hvor gammel katten er når forsikringen blir tegnet, og den øker litt når katten blir gammel.

Endret av Minya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oiida.. Hvor mye koster det i mnd? :) Vi har to katter, blir det dobbelt opp med pris da?

Kommer an på hvilken type katt du har, om den er kastert og chippet, hvor stor fast og bevegelig egenandel du tar, forsikringsbeløp, medisinforsikring og livsforsikring. Min Britte er forsikret opp etter ørene etter det jeg opplevde med de forrige kattene mine, og da betaler jeg 250 i mnd ca.

Du kan beregne pris for dine katter her http://www.agria.no

Anonymous poster hash: 1a5d8...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare fortsett å rense såret,om pus tolererer det.Jeg pleide å bruke grønnsåpevann og smøre på litt sårsalve (f.eks.Pyriseptsalve eller Bacimycin) etterpå.Det slår som regel infeksjonen tilbake om man gjør dette med en gang (før såret lukker seg).

Det vesrte er om såret lukker seg og det dannes en lomme av puss og bakterier inni.Det kan være farlig, og da må dyrlegen ofte legge katten i narkose og åpne såret.Det blir kostbart.

Katten min ble en gang bitt av en rotte,og da ble det skikkelig betennelse :(



Anonymous poster hash: 8c572...22a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvilken type katt du har, om den er kastert og chippet, hvor stor fast og bevegelig egenandel du tar, forsikringsbeløp, medisinforsikring og livsforsikring. Min Britte er forsikret opp etter ørene etter det jeg opplevde med de forrige kattene mine, og da betaler jeg 250 i mnd ca.

Du kan beregne pris for dine katter her http://www.agria.no

Anonymous poster hash: 1a5d8...426

Okei :) Er litt usikker på rase.. Ligner på norsk skogkatt, men kanskje også på langhåret huskatt :P hmm. De er chippet og kastrert :)

Skal se på de forsikringsgreiene :) Kan hende dyrlegen nevner det i morgen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett å rense såret,om pus tolererer det.Jeg pleide å bruke grønnsåpevann og smøre på litt sårsalve (f.eks.Pyriseptsalve eller Bacimycin) etterpå.Det slår som regel infeksjonen tilbake om man gjør dette med en gang (før såret lukker seg).

Det vesrte er om såret lukker seg og det dannes en lomme av puss og bakterier inni.Det kan være farlig, og da må dyrlegen ofte legge katten i narkose og åpne såret.Det blir kostbart.

Katten min ble en gang bitt av en rotte,og da ble det skikkelig betennelse :(

Anonymous poster hash: 8c572...22a

Dyrlegen sa at man kunne bruke pyrisept, så regner med det er ok? Vi har ingen salve desverre :( Katten lar meg rense såret, viser ikke noe tegn til at hun ikke liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei :) Er litt usikker på rase.. Ligner på norsk skogkatt, men kanskje også på langhåret huskatt :P hmm. De er chippet og kastrert :)

Skal se på de forsikringsgreiene :) Kan hende dyrlegen nevner det i morgen også!

Om de ikke har stamtavle, er de huskatt.

Anonymous poster hash: 1a5d8...426

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...