Gå til innhold

Når man melder fra om dyremishandling..


bippo

Anbefalte innlegg

Jeg var på tur med valpen min (10 mnd) i går, da vi traff en mann og valpen hans, som er et par måneder yngre enn hunden min. De har lekt sammen før, så de blir alltid helt ville når de ser hverandre. Hunden til mannen ble på et tidspunkt litt for vill, og han velger da å "disiplinere" han ved å høfte han opp etter halsbåndet, så han hang og dinglet en meter over bakken. Han har helt tydelig vondt, og hyler og hiver etter pusten. Når han blir satt ned igjen er eieren i veien (ved ryggen til meg), så jeg ser ikke hunden, men jeg hører ett hyl til, før han får beskjed om å sitte. Jeg står bare og gaper, og skynder meg fort av gårde, så ikke hunden min girer opp hunden hans noe mer, da jeg er redd for at han skal få mer straff. Jeg burde jo ha sagt noe, men jeg var så sjokkert at jeg fikk ikke frem et ord.

Jeg har nå planer om å ringe mattilsynet, for det er ikke første gangen jeg har sett han være hardhendt mot bikkja si, men jeg har aldri sett han være så ille før. Jeg har da et par spørsmål jeg gjerne vil ha svar på før jeg ringer, og håper dere kan hjelpe meg.

Er det vanlig at mattilsynet faktisk gjør noe når man ringer og varsler? Får man være helt anonym? Jeg er nyinnflyttet her, og dette er verdens minste sted, så det hadde vært litt kjedelig å bli utstøtt pga dette. En annen ting er, hva skjer med hunden om mattilsynet tar grep? Hva slags straff vil mannen få?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er anonym. De andre spørsmålene har jeg ikke svar på.

Anonymous poster hash: a8d76...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er anonym - men, dersom du gir informasjon som det kun er du som kunne sett er det jo ganske enkelt å forstå hvem det er som meldte fra. Jeg vil ikke tro det får særlige konsekvenser uten bevis, kanskje de tar en prat med han og sier i fra om hva som er lov og hva som ikke er det? Vet ikke helt sikkert om det vil skje noe eller ei, men jeg vil som sagt ikke tro det får store konsekvenser om det bare er ord mot ord. Synes du burde melde fra likevel da, mulig noen andre har gjort det tidligere også, og da får jo saken mer ''tyngde''. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig viktig å melde fra, ikke minst for å få lagret klagen tilfelle det kommer flere.

Anonymous poster hash: 5c91b...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er anonym - men, dersom du gir informasjon som det kun er du som kunne sett er det jo ganske enkelt å forstå hvem det er som meldte fra. Jeg vil ikke tro det får særlige konsekvenser uten bevis, kanskje de tar en prat med han og sier i fra om hva som er lov og hva som ikke er det? Vet ikke helt sikkert om det vil skje noe eller ei, men jeg vil som sagt ikke tro det får store konsekvenser om det bare er ord mot ord. Synes du burde melde fra likevel da, mulig noen andre har gjort det tidligere også, og da får jo saken mer ''tyngde''. :)

Broren min var med, så han så det også. Postet om det på et annet forum, og der fikk jeg pm av ei som bor området om at hun også har sett denne hunden, og syns den har virket usikker. Håper at det kanskje kan gjøre saken litt sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...