Gå til innhold

Hund som ikke leker med andre lenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tispe på 2,5 år.

Hun har alltid likt å leke og løpe. Hun er av en rase som er veldig aktiv og som av natur elsker å løpe og utfolde seg aktivt. Rasen er også svært knyttet til eigeren og vil derfor ikke løpe for langt bort. Ønsker ikke å si rase da jeg ikke ønsker å bli gjenkjent.

Hun er verdens snilleste både med mennesker og hunder. Jeg har hatt henne siden valp, og alltid oppmuntret henne til å leke og være med andre hunder. Det er kansje her jeg har gjort feil. At jeg har oppmuntret henne på en måte som at jeg gir henne oppmerksomhet når hun egentlig burde fokusere på andre.

Problemet er at hun går ved meg hele tiden når hun er løs. Når hun var mindre kunne hun løpe med alle andre og ha det gøy. Bruke kroppen som hun er skapt til. Nå går hun bare med meg og ønsker ikke å leke med andre. Hun hilser og kan leke litt rundt beina mine, men så er det nok og hun venter på at vi skal gå bort fra den andre hunden.

Jeg ser at hun er blitt mer usikker mot andre hunder når de skal løpe etter henne (hun vil at de skal løpe etter, det er hennes måte å leke på). Hun har blitt jaget før av andre hunder og da har jeg og de andre eigerene måttet stoppe den andre hunden. Etterpå er hun redd og sky for andre bortsett fra meg.

Det jeg ser er at hun ikke får løpt fra seg, hun går på tur som når vi går i bånd. Jeg skulle ønske hun kunne blitt trygg på seg selv og slite seg selv ut og være fornøyd når hun kommer hjem.

Spørsmålet mitt er hvordan jeg kan få opp selvtilliten hennes? Jeg har også lyst på hund nummer 2 av samme rase, men er redd for at hun skal bli deprimert av å ikke være nummer 1 lenger, og jeg er redd for at den andre hunden isåfall skal bli lik henne, alså usikker på lek med andre.

Er det noen gode råd der ute?

Vi får ofte kommentarer om at vi har så god kontakt og at det er "oss to".

Jeg ønsker henne alt godt, det er derfor jeg spør. Og jeg tar imot kritikk mot meg hvis noen har det, så jeg kan lære :)

Anonymous poster hash: 4e0db...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du sier dere treffer andre hunder, er det da fremmede hunder eller hunder dere kjenner og som hun er trygg på? Hvis det er førstnevnte, så ville jeg sluttet å la henne treffe fremmede hunder, i hvert fall for en stund. Du vet aldri hvordan de er, og du kan ikke vite om det er hunder som vil oppføre seg på en måte som hun blir trygg på.

Jeg ville funnet noen hunder som du kjenner, som du og henne er trygg på, og latt henne treffe bare dem. Ha dem løs på tur og ignorer henne. Gi henne null oppmerksomhet når hun begynner slik - dvs, ikke si "nei", ikke se på henne. Lat som hun er luft. (Dette forutsetter som sagt at den andre hunden ikke oppfører seg mot henne på en måte som gjør henne utrygg).

Ellers ville jeg ikke fokusert på at lek med andre hunder er det som skal slite henne ut. Det er din jobb. Gå gode turer i skog og mark, og gi henne godt med mental trening. Det er hva hun trenger for å bli godsliten. Lek med andre hunder vil ofte være stressende, og er ikke en måte å slappe av på. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er din hund i forhold til mindre eller større hunder? Er det det samme uansett størrelse, eller reagerer den på en viss måte avhengig av størrelsen? For min hun er helt vill etter å treffe mindre hunder, men går en stor omvei rundt alle som er større enn henne selv.

Nå vet jeg ikke nok om din hund til å si noe sikkert, men min hund ble gradvis mer forsiktig med alderen. Jeg har en ganske liten hund, men når hun var valp var bestevenn med en rottweiler som hun lekte med hver dag. Én dag døde rottweileren, og jeg merket fort at min hund var mer reservert når det kom til større hunder, uten at jeg egentlig vet hvorfor. Nå som hun er blitt 12 år er hun direkte aggressiv, uten at en større hund har gjort noe mot henne. Hun leker fortsatt med små hunder, men med en gang hundene er større enn henne er hun uinteressert. Jeg tenker at det kanskje er naturlig at de får større respekt med tiden for hunder som er større og sterkere enn dem? Jeg vet ikke, men etter årevis med å prøve å venne henne til store hunder har jeg akseptert at hun ikke ønsker å omgås dem, og holder henne unna dem nå.



Anonymous poster hash: 1002a...a31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier dere treffer andre hunder, er det da fremmede hunder eller hunder dere kjenner og som hun er trygg på? Hvis det er førstnevnte, så ville jeg sluttet å la henne treffe fremmede hunder, i hvert fall for en stund. Du vet aldri hvordan de er, og du kan ikke vite om det er hunder som vil oppføre seg på en måte som hun blir trygg på.

Jeg ville funnet noen hunder som du kjenner, som du og henne er trygg på, og latt henne treffe bare dem. Ha dem løs på tur og ignorer henne. Gi henne null oppmerksomhet når hun begynner slik - dvs, ikke si "nei", ikke se på henne. Lat som hun er luft. (Dette forutsetter som sagt at den andre hunden ikke oppfører seg mot henne på en måte som gjør henne utrygg).

Ellers ville jeg ikke fokusert på at lek med andre hunder er det som skal slite henne ut. Det er din jobb. Gå gode turer i skog og mark, og gi henne godt med mental trening. Det er hva hun trenger for å bli godsliten. Lek med andre hunder vil ofte være stressende, og er ikke en måte å slappe av på. :)

Takk for svar :)

Hundene vi kjenner som hun er trygg på (2 stk) vil ikke leke med henne og ignorer henne. Da blir det som at vi går turer alene og hun løper litt for seg selv. Jeg ser hun ønsker å leke med de andre hundene, men hun blir fort satt på plass (hun blir ikke redd) av de for de er ikke interissert i henne.

De andre hundene vi kjenner er hun nerøvs for. Da holder hun seg kun hos meg. De er mer lekne og leker på hennes måte, men det er som hun blir sjokkert over at de kan det samme som henne og derfor har hun ikke kontrollen på en måte.

Når det gjelder store og små hunder er det det samme. Men med mindre hunder blir hun for voldsom så det ender opp med at de små hundene blir redd. Vi har truffet på store hunder som hun leker godt med, som st.bernard og grandanois. Men de vi har møtt har alltid vert på ferie så de har vi ikke truffet igjen. Men hun holder seg rundt meg.

Du har rett i at det er min jobb å slite henne ut :) men jeg husker hvor fornøyd hun var før når hun lekte med andre hunder før. Nå føler jeg det blir det samme hele tiden.

Jeg ønsker å begynne på agillity eller en annen sport med henne. Hun elsker å jobbe med kroppen. Og var i ekstase når vi fikk prøve oss på noen hindere og tunneller sammen med en fyr vi møtte (ingen hunder der da alle hadde reist hjem). Men jeg er redd for at hun skal bli redd på treningene og ødelegge den gleden.

Anonymous poster hash: 4e0db...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...