Gå til innhold

Folk som gir bort kattene sine grunnet allergi/flytting


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Går det virkelig ikke an å få dette sjekket før man skaffer seg katt (eller kjæledyr i det hele tatt)? Når det er sagt, så vet jeg at med noen kommer allergien etter hvert.

Det er mange som bare gir fra seg katten pga allergi og flytting uten å finne noe alternativ. Jeg har hørt om medisiner man kan ta for å holde allergien i sjakk o.l.

De som flytter, ble det ikke tatt hensyn til pus/hund? Den dagen jeg skal flytte herfra, så skal jeg finne et sted hvor pus kan ha det godt og være ute! Det virker for meg så lite gjennomtenkt når folk bare flytter, til det første og beste. Jeg som student må til høsten ta hensyn til pus når jeg skal flytte og må dermed bruke ekstra tid på å finne et dyrevennlig område hvor det er tillat med katt. Er det ingen andre som tenker sånn?

Så, hvorfor er det så mange som bare "gir opp"? :(



Anonymous poster hash: 43f00...fb6
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legger også til kaniner. Det er SÅ MANGE som bare gir bort kaninen etter et par år, etter barnet har "blitt lei"...



Anonymous poster hash: 43f00...fb6
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at allergi ofte blir brukt som en unnskyldning. Det ser ikke like bra ut å skrive "pus gis bort fordi vi er drittlei og gidder ikke ta ansvar". Det er også veldig mange allergikere som dukker opp rundt sommerstid.

Jeg blir veldig provosert over den bruk og kast innstillingen veldig mange har til dyr her i Norge.



Anonymous poster hash: d5a0d...0de
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo allergi noe mange utvikler over tid og gjerne etter langvarig eksponering

Og husdyr er noe veldig veldig mange huseiere ikke tillater

Kjøp av dyr stiller verken krav til helseattest eller egen eid bolig

(Heldigvis?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at allergi ofte blir brukt som en unnskyldning. Det ser ikke like bra ut å skrive "pus gis bort fordi vi er drittlei og gidder ikke ta ansvar". Det er også veldig mange allergikere som dukker opp rundt sommerstid.

Jeg blir veldig provosert over den bruk og kast innstillingen veldig mange har til dyr her i Norge.

Anonymous poster hash: d5a0d...0de

Jeg er helt enig!

Ei jeg kjente, skaffet seg to kattunger. De var absolutt nydelige, men en ble dessverre påkjørt. Den andre ga hun fra seg da hun flyttet. Så skaffet hun seg ENDA en katt, men ga den også bort!

Det virker som at folk med den mentaliteten rett og slett ikke tenker i det hele tatt. Du ser jo hvor "overbefolket" Redd Dyra og Dyrebeskyttelsen er. Og nå som det nærmer seg sommer, så er det masse kattunger og folk som drar fra dyra sine uten noe tilsyn :( eller har katten sin ute hele tiden, for "katter er jo utedyr"

- ts

Anonymous poster hash: 43f00...fb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig med deg TS, men akkurat allergi er noe som kan utvikles over tid. Har opplevd det selv når det kommer til katt. Hadde katten min i mange år før jeg begynte å reagere på den merkelig nok. Nå ble min katt syk og måtte dessverre avlives, og jeg skaffet meg ingen ny katt pga allergien. Men det er mistenkelig mange tilfeller av allergi som dukker opp i ferietider.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det er maaange som plutselig får allergi, gjerne har de da en ukastrert, kanskje drektig katt.

Hvis jeg skal flytte et sted, så passer jeg på at det er til et kattevennlig sted, der jeg kan ha katten min. Hvis ikke katten kan bo der, kan ikke jeg heller bo der.

Det er vanskelig med katt på leiemarkedet (har selv prøvd det), men det er ikke umulig, man må bare beregne mer tid.

De som annonserer om at katten trenger et nytt hjem fordi de skal flytte til utlandet - enten tar du med deg katten, eller så lar du være å flytte til utlandet - så enkelt er det.

Og de som må omplassere en 6-7 mnd gammel katt pga at de har for lite tid til katten, det kunne de vel tenkt på tidligere?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på ei gi-bort side på facebook idag om ei som ga bort kattens sin pga hun var plutselig blitt allergisk. Ps, katten er gravid sto det.

Veldig passende å bli allergisk når du ikke har kastrert katten din og attpåtil skal den ha kattunger.....



Anonymous poster hash: 6dea0...77f
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margit Spat

Det er ganske vanlig med hunder, også.

Mistenkelig hvor mange som blir allergiske når de har en ett år gammel hannhund...

Den andre "diagnosen" de oppgir er "tungt hjerte" ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd jeg måtte gi bort kattene sist jeg skulle flytte. Kunne ikke bo der lenger fordi huseier trengte leiligheten selv, og alle leilighetene jeg så på var for folk uten dyr. Gikk faktisk så langt at jeg ringte dyrebeskyttelsen (der var det selvfølgelig fullt) og satte ut annonse på finn (ingen var interessert).

Heldigvis(!!!!) ringte noen på en annonse jeg hadde lagt ut om at jeg ønsket leilighet, men hadde katt. Dette er tre år siden og jeg gjør mitt beste for å være en fantastisk leietaker i alle henseender. Om jeg skulle måtte flytte herfra tviler jeg på at jeg hadde funnet enda en dyrevennlig leilighet. Folk har blitt mye strengere på dette de siste årene synes jeg.

Men hva gjør man i en sånn situasjon? Det tjener jo ikke dyrene om man flytter inn med alle tingene sine under en bru heller. Tror vel egentlig ikke det er lov. Og om sommeren kan man kanskje sove i telt, men tror ikke det er særlig trygt for dyrene. Jeg skjønner at på kg betyr ikke mennesket noe så lenge dyrene har det bra, men hva om man mister jobben fordi man er uteligger og ikke får støtte fra nav fordi man ikke har adresse? Da har man ikke råd til mat til dyrene eller seg selv. Ja ble kanskje litt rotete og snurt skrevet, men jeg synes det er en forferdelig situasjon å være i. Om man eier egen bolig er det heller ingen garanti for at man aldri vil måtte flytte med dyrene.

Jeg elsker dyr, men kommer ikke til å skaffe meg verken hund, katt eller hest igjen. rett og slett fordi man kan havne i den situasjonen der man kanskje må avlive de fordi man ikke har noe sted å bo.

Skulle ønske det fantes flere som ville leie ut til folk med dyr, evt. med litt høyere husleie.

Anonymous poster hash: 18569...fd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg tenker sånn. Når jeg flytter blir kattene med i prioriteringen. Folk som klarer å bare kaste vekk dyrene sånn burde vel ikke ha dyr. Det er jo et ansvar som følger med.

Om jeg måtte funnet et nytt hjem til dem ville jeg ikke laget en annonse på finn, og gitt dem bort til den første og beste. I tillegg til at jeg ønsker å hilse på dem av og til videre i livet i så fall, og vil ha dem tilbake/være med å finne nytt hjem om de ikke kunne hatt dem mer i fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var redd jeg måtte gi bort kattene sist jeg skulle flytte. Kunne ikke bo der lenger fordi huseier trengte leiligheten selv, og alle leilighetene jeg så på var for folk uten dyr. Gikk faktisk så langt at jeg ringte dyrebeskyttelsen (der var det selvfølgelig fullt) og satte ut annonse på finn (ingen var interessert).

Heldigvis(!!!!) ringte noen på en annonse jeg hadde lagt ut om at jeg ønsket leilighet, men hadde katt. Dette er tre år siden og jeg gjør mitt beste for å være en fantastisk leietaker i alle henseender. Om jeg skulle måtte flytte herfra tviler jeg på at jeg hadde funnet enda en dyrevennlig leilighet. Folk har blitt mye strengere på dette de siste årene synes jeg.

Men hva gjør man i en sånn situasjon? Det tjener jo ikke dyrene om man flytter inn med alle tingene sine under en bru heller. Tror vel egentlig ikke det er lov. Og om sommeren kan man kanskje sove i telt, men tror ikke det er særlig trygt for dyrene. Jeg skjønner at på kg betyr ikke mennesket noe så lenge dyrene har det bra, men hva om man mister jobben fordi man er uteligger og ikke får støtte fra nav fordi man ikke har adresse? Da har man ikke råd til mat til dyrene eller seg selv. Ja ble kanskje litt rotete og snurt skrevet, men jeg synes det er en forferdelig situasjon å være i. Om man eier egen bolig er det heller ingen garanti for at man aldri vil måtte flytte med dyrene.

Jeg elsker dyr, men kommer ikke til å skaffe meg verken hund, katt eller hest igjen. rett og slett fordi man kan havne i den situasjonen der man kanskje må avlive de fordi man ikke har noe sted å bo.

Skulle ønske det fantes flere som ville leie ut til folk med dyr, evt. med litt høyere husleie.

Anonymous poster hash: 18569...fd7

Nå er det vel svært få mennesker som bor under en bro i Norge.

Jeg eier egen leilighet og har vel en ganske grei garanti på at jeg ikke må flytte med hunden min, og om jeg må det kan jeg kjøpe meg en ny leilighet som jeg bestemmer over.

Poenget til TS går vel mer ut på at kanskje ikke studenter med usikker bosituasjon i mange år fremover skal skaffe seg et dyr for så å kvitte seg med det senere. En veletablert person må jo gjerne skaffe seg dyr så lenge det er gjennomtenkt.

Og det er kanskje en ide å teste seg for allergi før en skaffer seg dyr, kanskje låne en katt eller hund før du får en liten kattunge. Det er mange annonser på finn der det blir lagt ut etter 3 mnd at "ups, vi fikk allergi". I mean...really.

Anonymous poster hash: d5a0d...0de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var lei av kanine mine som barn så slaktet vi de og spiste med brun saus:)

Jeg fikk tilogmed lov til å garve skinnene selv :)



Anonymous poster hash: 57f3c...881
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var redd jeg måtte gi bort kattene sist jeg skulle flytte. Kunne ikke bo der lenger fordi huseier trengte leiligheten selv, og alle leilighetene jeg så på var for folk uten dyr. Gikk faktisk så langt at jeg ringte dyrebeskyttelsen (der var det selvfølgelig fullt) og satte ut annonse på finn (ingen var interessert).

Heldigvis(!!!!) ringte noen på en annonse jeg hadde lagt ut om at jeg ønsket leilighet, men hadde katt. Dette er tre år siden og jeg gjør mitt beste for å være en fantastisk leietaker i alle henseender. Om jeg skulle måtte flytte herfra tviler jeg på at jeg hadde funnet enda en dyrevennlig leilighet. Folk har blitt mye strengere på dette de siste årene synes jeg.

Men hva gjør man i en sånn situasjon? Det tjener jo ikke dyrene om man flytter inn med alle tingene sine under en bru heller. Tror vel egentlig ikke det er lov. Og om sommeren kan man kanskje sove i telt, men tror ikke det er særlig trygt for dyrene. Jeg skjønner at på kg betyr ikke mennesket noe så lenge dyrene har det bra, men hva om man mister jobben fordi man er uteligger og ikke får støtte fra nav fordi man ikke har adresse? Da har man ikke råd til mat til dyrene eller seg selv. Ja ble kanskje litt rotete og snurt skrevet, men jeg synes det er en forferdelig situasjon å være i. Om man eier egen bolig er det heller ingen garanti for at man aldri vil måtte flytte med dyrene.

Jeg elsker dyr, men kommer ikke til å skaffe meg verken hund, katt eller hest igjen. rett og slett fordi man kan havne i den situasjonen der man kanskje må avlive de fordi man ikke har noe sted å bo.

Skulle ønske det fantes flere som ville leie ut til folk med dyr, evt. med litt høyere husleie.

Anonymous poster hash: 18569...fd7

Så klart kan alle havne i en uheldig situasjon. Ei venninne sitter i en slik en nå. Leiligheten hun bor i skal selges, og ny eier vil bruke leiligheten selv. (hun leier så hun har ikke så mye hun skulle ha "sagt") og hun finner IKKE leilighet hvor hunden kan bli med. Hun leiter og leiter og leiter. Dette er en hund hun har hatt i 8 år.

Generelt virker det som om de som eier er MYE strengere nå ja. Veldig synd, men de har vel dessverre dårlige erfaringer med å leie ut til folk med dyr da :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det virkelig ikke an å få dette sjekket før man skaffer seg katt (eller kjæledyr i det hele tatt)? Når det er sagt, så vet jeg at med noen kommer allergien etter hvert.

Det er mange som bare gir fra seg katten pga allergi og flytting uten å finne noe alternativ. Jeg har hørt om medisiner man kan ta for å holde allergien i sjakk o.l.

De som flytter, ble det ikke tatt hensyn til pus/hund? Den dagen jeg skal flytte herfra, så skal jeg finne et sted hvor pus kan ha det godt og være ute! Det virker for meg så lite gjennomtenkt når folk bare flytter, til det første og beste. Jeg som student må til høsten ta hensyn til pus når jeg skal flytte og må dermed bruke ekstra tid på å finne et dyrevennlig område hvor det er tillat med katt. Er det ingen andre som tenker sånn?

Så, hvorfor er det så mange som bare "gir opp"? :(

Anonymous poster hash: 43f00...fb6

Jeg er prinsipielt i mot de som gir bort katten din uten å ha gjort grundig research, men det skal dog sies at jeg er ekstremt allergisk mot katter og klarer virkelig ikke å være i en husholdning hvor de har katt. Jeg tar medisiner, men jeg blir så dårlig dersom jeg omgås katter at jeg blir sengeliggende i et par dager. Det samme gjelder dersom en katt kommer opp til meg i hagen.

Så jeg forstår virkelig folk som gir bort katt pga. uoppdaget allergi. Det jeg derimot ikke synes noe om er folk som gir opp katten pga. flytting. Folk står fri til å flytte hvor de vil, og mange leiligheter/borettslag godtar kjæledyr. Når jeg skulle kjøpe leilighet var førsteprioritet å finne en leilighet hvor jeg kunne ta med hunden. Å gi bort et dyr pga. "flytting" er ikke et godt argument. Det vitner om selvopptatthet på bekostning av andre.

Anonymous poster hash: 54e97...9ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Nåja.... folk står faktisk ikke fritt til å flytte hvor de vil i alle situasjoner.

Om du mister jobben eller blir permittert så er det slik (til min ringe kunnskap) at det kreves faktisk at du søker på jobber du kan være kvalifisert på, og aksepterer at du må flytte, for å få de dagpengene du ofte har krav på.

Så hva gjør du da dersom du bor i f.eks. Arendal og den eneste jobben du får er i Tromsø?

Jeg prøver altså bare her å minne om at det i den virkelige verden ofte finnes mange situasjoner som ikke er like lette å løse med eureka svar på KG.

De som bruker dyr som andre billige forbruksvarer som bare kan anskaffes nytt på nytt sted, og som kan kastes når eier er lei eler allergisk er en sak for seg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nåja.... folk står faktisk ikke fritt til å flytte hvor de vil i alle situasjoner.

Om du mister jobben eller blir permittert så er det slik (til min ringe kunnskap) at det kreves faktisk at du søker på jobber du kan være kvalifisert på, og aksepterer at du må flytte, for å få de dagpengene du ofte har krav på.

Så hva gjør du da dersom du bor i f.eks. Arendal og den eneste jobben du får er i Tromsø?

Jeg prøver altså bare her å minne om at det i den virkelige verden ofte finnes mange situasjoner som ikke er like lette å løse med eureka svar på KG.

De som bruker dyr som andre billige forbruksvarer som bare kan anskaffes nytt på nytt sted, og som kan kastes når eier er lei eler allergisk er en sak for seg.

Veldig enig i denne. Noen ganger har man faktisk ikke noe valg. Men dette gjelder neppe alle "allergikerne" i juni.....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Selvfølgelig finnes det jo unntak, og det burde jeg sikkert vært mer nøye på i HI. Allikevel er det ikke mange av disse unntakene når jeg kikker gjennom Finn.no for å se etter katt(unger) som gies vekk. I noen tilfeller blir det ikke opplyst grunnlag for å gi fra seg katten sin.

Men jo, selvfølgelig er det ikke alle som kan. Av helt grunnleggende årsaker. Det er absolutt ikke de jeg henvender meg til, men de som skaffer seg katt uten å helt tenke fremover i tid hva flytting og allergi angår. Mange som ikke tester seg for allergi en gang, fordi "jammen, den er jo såååå søt når den er liten!!"

...



Anonymous poster hash: 43f00...fb6
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var lei av kanine mine som barn så slaktet vi de og spiste med brun saus:)

Jeg fikk tilogmed lov til å garve skinnene selv :)

Anonymous poster hash: 57f3c...881

:sjokkert:

Anonymous poster hash: 43f00...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde katt hos mamma i 10år før jeg flyttet. Etter en stund fikk jeg meg egen katt, og alt gikk kjempe fint.

Men så gikk jobben min konkurs, og jeg måtte flytte til Oslo for å få jobb.

Da flyttet jeg fra 70kvm til 25kvm.

Etter en stund så begynte øynene å renne, jeg ble tett og var sikker på at jeg hadde fått lungebetennelse. Men så skulle jeg på bort en uke, så mamma hadde katten min hos seg. Å da ble jeg helt fin. Noen dager etter at jeg fikk han hjem igjen ble jeg syk igjen.

Viste seg at jeg hadde blitt allergisk mot min herlige kose klomp.

Hadde jo aldri trodd at det kom til å hende etter 10år med katten hos mamma sovende på puta mi.

Min katt var så utrolig kosete at det ville vært ondskap mot han å beholde han. Han ville helst sove på armen min hver natt, og ligge på fanget eller rundt nakken min hele dagen.

Jeg brukte over 3mnd på å finne rett hjem til han, og han har det heldigvis helt fantastisk nå.

Han bor på landet med en pusefrøken og en hund.

Har fått masse fine bilder fra de :)

Er nok mange som blir "ferie allergiske" mot katten, eller "pubertet allergiske" mot hunden sin. Å forstår ikke at de har samvittighet til det.

Selv savner jeg kose klompen min hver eneste dag ♥♥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...