Gå til innhold

Katteeier - tenker du på fuglelivet der du bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om jeg ser en katt med en levende fugl eller mus i klørne så slipper jeg bikkja mi på katta. Da skal man se det blir rolleendringer ja. :fnise: Katten går fra jeger til bytte på 1 sekund!



Anonymous poster hash: 2a34c...563
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det finnes jo slike som løsner av seg selv. Det har jeg på min pus.

Ja det er jo ikke dumt :) Nå fanger ikke min katt fugler da, er ikke annet enn digre skjærer her og de vil han ikke røre lenger etter han dro med en levende inn som skremte livsskiten ut av han.

Musefanger er han, men mus i huset vil vi heller ikke ha :(

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ser en katt med en levende fugl eller mus i klørne så slipper jeg bikkja mi på katta. Da skal man se det blir rolleendringer ja. :fnise: Katten går fra jeger til bytte på 1 sekund!

Anonymous poster hash: 2a34c...563

Dobbeltmoralsk tankegang i det minste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri sett at egen katt har drept noen smådyr, men kan såklart ikke garantere at det ikke har skjedd heller da katten går ute.

Det med bjelle hadde jeg hvertfall tatt av når katten var innendørs og så på igjen når han/hun skulle ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra svarene fra katteeiere i andre tråder kan man vel raskt konkludere med at katteeiere kun tenker på seg selv?

Anonymous poster hash: 19171...d9a

Ja for absolutt alle katteeiere i hele Norge og resten av verden har svart her. :roll:

Problemet er ikke at noen katter går løs og tar fugler, det er ikke det som utrydder fugler. Problemet er at i Norge er det alt for mange katter og de fleste av dem er eierløse. Hadde alle kastrerte kattene sine eller drevet med kontrollert avl hadde vi minsket kattebestanden kraftig og ingen katter hadde streifet rundt hjemløs og skapt kattekolonier. Færre katter gir færre drepte fugler. Mette huskatter fra et godt hjem jakter også mindre og dreper færre fugler. Jeg tror vi må begynne i den enden at folk begynner å ta ansvar for kattene sine ved å ikke avle vilt på dem. Å kastrere en katt koster penger men er et greit inngrep som alle katteiere burde ta seg råd til. Har man ikke råd til det får man enten holde katten inne eller la være å ha katt. Folk må også slutte å se på katter som gjenstander man bare slenger fra seg når man går lei. Vi har alt for mange løskatter i Norge og dyreorganisasjonene drukner i katter, spesielt nå frem mot sommeren når kattene har parringstid og folk skal på ferie eller får akutt "allergi".

De aller fleste fuglene rundt oss er heller ikke utrydningstruet og sjeldne havfugler er lite utsatt for kjøttsultne katter på grunn av deres hekkeområder som ikke er typiske tilholdssted for katter.

Jeg prøver å være en god katteeier og tenker absolutt på andre dyr enn bare katter så det er ikke det at jeg driter i fugler og ikke bryr meg om at katter bidrar til å renske ut for mange fugler. Men denne debatten blir ofte alt for unyansert og så ender det med at alle katteeiere blir skåret over én kam. De fleste katteeiere er generelt glad i dyr, inkludert fugler, og vil gjøre så godt de kan for å ikke la katteholdet gå ut over verken andre mennesker eller dyr.

For å være litt flåsete tilbake; er trådstarter eller andre like opptatt av f.eks. humlenes og bienes tilværelse og det faktum at de er utrydningstruet? Humler og bier blir drept av både katter, hunder og folk. Og fugler. Med tanke på hvor viktig de er for økosystemet vårt burde vi absolutt vie dem også en tanke. Men de er kanskje ikke så viktige? Og ikke så lett å legge skylden på andre for at de dør ut, siden vi alle er skyldige, både katteeiere, hundeeiere og folk uten dyr.

Anonymous poster hash: 6c1d0...550

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Jeg mater en grevling hver sommer, og unngår på den måten både brunsnegler og mus.

Hvis katten din skulle bli angrepet av grevlingen min mens jeg så det, så ville ikke jeg løftet en finger for å hjelpe til. Grevlingen min hører nemlig mer natulig til i norsk fauna enn katten din.

Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist.

Eller?

Anonymous poster hash: a84ca...df0

Hvis katten min blir tatt av grevling eller andre naturlige rovdyr, så ja det er sånn det fungerer. At du forer på grevlingen gjør den ikke mindre til et rovdyr og jeg hadde faktisk ikke lagt skylden på deg. Selvfølgelig blir man lei seg om katten blir drept men de fleste katteeiere vet at en løs katt også kan være et byttedyr for andre rovdyr, på samme måte som at fugler og mus er byttedyr.

Jeg hadde ikke godtatt like greit at en løs hund med eier hadde drept katten min, like lite som at jeg hadde tatt lett på at katten min tok livet av naboens kanin eller en rømt papegøye. Her er det ikke bare snakk om hvorvidt dyrene har en eier eller ikke, eller at de er mer verdt som kjæledyr enn ville dyr, for ville dyr er like mye verdt. Men ville dyr er mer vant med og har velutviklede instinkter som gjør dem flinkere til å rømme unna eller forsvare seg enn et domestisert dyr.

Anonymous poster hash: 6c1d0...550

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv aldri sett at egen katt har drept noen smådyr, men kan såklart ikke garantere at det ikke har skjedd heller da katten går ute.

Det med bjelle hadde jeg hvertfall tatt av når katten var innendørs og så på igjen når han/hun skulle ut igjen.

Kunne gjerne gjort det samme, men katten min har katteluke så da blir det litt vanskelig.. (Og jeg synes katten skal få lov til å fortsette med det så da får jeg finne andre løsninger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja for absolutt alle katteeiere i hele Norge og resten av verden har svart her. :roll:

Problemet er ikke at noen katter går løs og tar fugler, det er ikke det som utrydder fugler. Problemet er at i Norge er det alt for mange katter og de fleste av dem er eierløse. Hadde alle kastrerte kattene sine eller drevet med kontrollert avl hadde vi minsket kattebestanden kraftig og ingen katter hadde streifet rundt hjemløs og skapt kattekolonier. Færre katter gir færre drepte fugler. Mette huskatter fra et godt hjem jakter også mindre og dreper færre fugler. Jeg tror vi må begynne i den enden at folk begynner å ta ansvar for kattene sine ved å ikke avle vilt på dem. Å kastrere en katt koster penger men er et greit inngrep som alle katteiere burde ta seg råd til. Har man ikke råd til det får man enten holde katten inne eller la være å ha katt. Folk må også slutte å se på katter som gjenstander man bare slenger fra seg når man går lei. Vi har alt for mange løskatter i Norge og dyreorganisasjonene drukner i katter, spesielt nå frem mot sommeren når kattene har parringstid og folk skal på ferie eller får akutt "allergi".

De aller fleste fuglene rundt oss er heller ikke utrydningstruet og sjeldne havfugler er lite utsatt for kjøttsultne katter på grunn av deres hekkeområder som ikke er typiske tilholdssted for katter.

Jeg prøver å være en god katteeier og tenker absolutt på andre dyr enn bare katter så det er ikke det at jeg driter i fugler og ikke bryr meg om at katter bidrar til å renske ut for mange fugler. Men denne debatten blir ofte alt for unyansert og så ender det med at alle katteeiere blir skåret over én kam. De fleste katteeiere er generelt glad i dyr, inkludert fugler, og vil gjøre så godt de kan for å ikke la katteholdet gå ut over verken andre mennesker eller dyr.

For å være litt flåsete tilbake; er trådstarter eller andre like opptatt av f.eks. humlenes og bienes tilværelse og det faktum at de er utrydningstruet? Humler og bier blir drept av både katter, hunder og folk. Og fugler. Med tanke på hvor viktig de er for økosystemet vårt burde vi absolutt vie dem også en tanke. Men de er kanskje ikke så viktige? Og ikke så lett å legge skylden på andre for at de dør ut, siden vi alle er skyldige, både katteeiere, hundeeiere og folk uten dyr.

Anonymous poster hash: 6c1d0...550

TS her ☺️

Jeg er på mange områder enig med deg. Støtter deg 100% ift det du sier om kastrering, og skulle virkelig ønske at katter fikk samme status som hunder, slik at flere tok ansvar når de valgte å skaffe katt.

Ift bier og humler så vil jeg anta at katter har minimal påvirkning på bestanden. Derimot er sprøytemidler, mangel på blomster, mangel på overvintringssteder og planter som er giftige for insekter ( det sto nylig en artikkel om et tre som brukes i parker og langs veier i Norge, som er svært giftig for humler) et kjempe problem. Og siden du stiller spørsmål ved om jeg bryr meg om dette så kan jeg bekrefte at det gjør jeg. Det er desverre ikke så mye jeg får gjort som privatperson, men hagen min er bievennlig og jeg lærer barna mine at vi er helt avhengige av disse dyrene. Skulle ønske det var mer jeg kunne gjøre, men vet ikke hva det skulle være.

Når det gjelder katter og katteeiere så er alle forskjellige. Noen katter trives på fanget hjemme. Noen er drevne jegere. Min tilhører sistnevnte kategori, og foretrekker fugler. Det kan jeg ikke gjøre så mye med siden det er umulig å endre en katts preferanser. Men, jeg kan gjøre det vanskelig for henne å jakte, så da gjør jeg det. Hun får fortsatt være ute og være katt, men de fleste fugler stikker før hun får tak i dem.

Anonymous poster hash: 2b9cc...662

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...