Gå til innhold

Katteeier - tenker du på fuglelivet der du bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv...

Mine kommer forresten inn med fugl og mus kanskje maks 3 ganger i året så det er ikke så ille.

Minner med om samme holdning som florerer til enkelte hundeeiere, som slipper bikkja si på øyer med hekkende fugl. "Meg, meg, meg, naturen og biologisk miljø er vel ikke farlig, det skader jo ikke meg på noen måte, så da må det vel være greit da" Lite intelligente holdninger med andre ord. Det er kattens instinkt ja, men som dyreeier så er man faktisk pliktig til å sørge for at eget dyrehold ikke er til skade for andre, også naturen. Det er mye instinkter i dyr vi holder som kjæledyr som vi må passe på ikke går utover dyr i sårbare perioder. Sånne som deg ødelegger for andre eiere som faktisk tar litt hensyn til andre/annet. Godt andre har litt vett i hodet, eller så kunne jo alle hundeeiere sluppet hunden sin løs for å utøve noen av sine instinkter...

Ikke alltid man får gjort stort med utekatter, men det skader ikke å tenke litt.

Anonymous poster hash: 6f626...263

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*Sluppet hundene sine løs for å utøve noen av sine jaktinstinkter mot flyktende katter. Det er hundens instinkt... Større dyr fanger mindre bytter, akkurat som katter fanger fugler. Ser ikke problemet med det.

Ser du ikke hvor dumt det blir?



Anonymous poster hash: 6f626...263
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv...

Mine kommer forresten inn med fugl og mus kanskje maks 3 ganger i året så det er ikke så ille.

Så om hunden min hadde drept katten din, så hadde du ikke sett problemet med det?

Anonymous poster hash: c16e4...53e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tenkjer på fuglane, har faktisk redda ein god del. Vi har Linerler som hekker her kvar sommar, han har aldri fått tak i dei. Grunnen til at vi veit det er fordi vi veit kor mange paret har fått. Og akkurat dei plar han berre å sjå på, faktisk :) Når katten jakter på dei forstyrrer vi han så han ikkje får tak i dei, og han held seg med oss når vi er ute, som vi er så og sei heile dagen om sommaren.

Såklart får han tak i nokon ein gong iblant, men sånn er det i naturen.

Hunder som går laus er ikkje noko betre, om ikkje dei får tak i dyret, skremmer dei livsskiten ut av dei. Bokstavlig talt. Har fått uønska besøk av jakthunder og Alaskan Malamute i hønsegarden nokre gongar, det var ikkje eit vakkert syn!

Vi kjem aldri til å halde katten inne mot hans vilje eller feste bjeller på han.

Eg skjønner eg forstår du er bekymra altså, eg blir like fortvilt kvar gong. Men naturen er brutal, sånn er det berre.

Edit: Får sikker kjeft av nokon no fordi eg forstyrrer katten. Men om han vil jakte på fuglar, kan han alltids gå ein annan stad. Jakter på lauv når det blæs óg han :P

Endret av Kjibba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusenvis av år? Katter er ikke naturlig i vår natur, og det er faktisk dokumentert at høye bestander av katter skader fuglelivet rundt omkring. Søk det opp på Google, så dukker det opp UTROLIG mye forskiningsannonser og lignende.

Anonymous poster hash: 2a34c...563

Når ble katter unaturlige i vår natur?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte er ikke katter en del av naturen? De har vært det I mange, mange, mange år

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herre min skaper, så utrolig mange dumme folk her.. nei, katter er ikke en naturlig del av norsk fauna. Jo, de truer bl.a. fuglebestanden. Google?

http://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310

http://www.aftenposten.no/dyr/Pus-tar-knekken-pa-lokal-natur-6621243.html



Anonymous poster hash: 9e190...28c
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herre min skaper, så utrolig mange dumme folk her.. nei, katter er ikke en naturlig del av norsk fauna. Jo, de truer bl.a. fuglebestanden. Google?

http://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310

http://www.aftenposten.no/dyr/Pus-tar-knekken-pa-lokal-natur-6621243.html

Anonymous poster hash: 9e190...28c

Ettersom mennesker har hatt katt som kjæledyr I tusener av år så har de faktisk blitt en del av naturen, jo. Fugler kan fly så det går nok bra

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Våre har aldri kommet hjem med fugl.

Mus derimot kommer de med flere hver natt om sommer/høst. Og det har jeg ingen intensjon om å stoppe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å sette bjelle på mine katter. Katter har et naturlig jaktinnstinkt. Det ligger i deres natur å jakte. Å sette bjelle på den vil forstyrre dette. Fugler og mus er en naturlig del i kattens næringskjede. Slik er naturen, den er nådeløs, og sånn skal det være.

Anonymous poster hash: 3ffa5...a60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom mennesker har hatt katt som kjæledyr I tusener av år så har de faktisk blitt en del av naturen, jo. Fugler kan fly så det går nok bra

Fuglenes hekkesesong er en sårbar tid. Hvis fuglemoren blir tatt mens ungene fortsatt ligger i reiret har ikke ungene en sjans til å overleve. Når fuglungene nettopp har forlatt reiret er de et lett bytte for katten.

Anonymous poster hash: d2079...9c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglenes hekkesesong er en sårbar tid. Hvis fuglemoren blir tatt mens ungene fortsatt ligger i reiret har ikke ungene en sjans til å overleve. Når fuglungene nettopp har forlatt reiret er de et lett bytte for katten.

Anonymous poster hash: d2079...9c7

Og? Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å sette bjelle på mine katter. Katter har et naturlig jaktinnstinkt. Det ligger i deres natur å jakte. Å sette bjelle på den vil forstyrre dette. Fugler og mus er en naturlig del i kattens næringskjede. Slik er naturen, den er nådeløs, og sånn skal det være.

Anonymous poster hash: 3ffa5...a60

Det ligger også i naturen til mange hunderaser å jakte. Synes du at alle hunder skal få løpe fritt om våren og sommeren når det er båndtvang? Er det ikke så farlig hvis en husky jakter på rådyr?

Anonymous poster hash: d2079...9c7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og? Det er sånn verden fungerer. Spis og bli spist

Synes du det hadde vært greit at nabohunden hadde spist katten din?

Anonymous poster hash: d2079...9c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://theoatmeal.com/comics/cats_actually_kill

Katter er fantastiske, herlige dyr, men de er ikke en naturlig del av den norske faunaen. Småfuglene her sliter allerede nok som det er med klimaforandringer, bebyggelse etc. Som katteeier er det mitt ansvar å sørge for at min katt ikke gjør det værre enn det allerede er for fuglene. Hvis det betyr at katten må gå med bjelle så betyr det at katten må gå med bjelle. Og holdes inne om natten når fuglene sover. Katten min får mat hver dag. Hun får stell og har det bra. Med bjelle så kan hun jakte uten å få tak i byttet. Det er et greit kompromiss.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du det hadde vært greit at nabohunden hadde spist katten din?

Anonymous poster hash: d2079...9c7

Katter er ikke en del av maten til hunder

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er så heldig å pt. ha en elendig jeger i huset. I fjor sommer vanket det 0 - null - "gaver" til mamma. Hun lager litt "jeger-lyder" når hun sitter i vinduet og ser flyvende fugler ute, men hun er ikke så veldig interessert i dem når hun er utendørs. Det eneste hun fanger utrolig effektivt og dreper (og spiser med stort velbehag) er husfluer som forviller seg innendørs. Og det har mamma ingenting i mot. Utendørs er hun mest opptatt av å kikke. Og kikke. Og kikke litt mer. Litt makelig anlagt.

Hun har halsbånd med strikk, og det har sittet på i over 2 år.

Tidligere hadde jeg imidlertid en annen katt, og hun var super-jeger. Hun hadde også halsbånd (med strikk). Og mistet halsbåndet minst 1 gang i uka. Hun var høyt og lavt, klatrer kjempehøyt i trær - og kom seg ned igjen uten problemer. Og fanget fugler og mus i hopetall (mest mus).

Så det er forskjell på katter. Jeg mener å være ganske sikker på at fuglelivet her omkring er lite påvirket av katten min.

Jeg kaller henne noen ganger for Ferdinand. Den lille oksen som likte best å sitte under et tre og lukte på blomstene.



Anonymous poster hash: f5907...2bb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er ikke en del av maten til hunder

Skal vi vedde?

Anonymous poster hash: 699f3...22d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi vedde?

Anonymous poster hash: 699f3...22d

UH. Etter å ha hatt et år økologi, ja. Please do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UH. Etter å ha hatt et år økologi, ja. Please do

Det er sjeldent jeg opplever at katter faktisk spiser det de fanger, stort sett havner de på trappa eller inne hos eier. Og katter er en like stor del av norsk fauna som hunder, og mink er. Importert, og katter klarer seg ikke på egen hånd i skogen. Det er et skadedyr å regne i april/mai, akkurat som min hund er et skadedyr dersom jeg slipper han løs. Sau er naturlige byttedyr for hunder, men du ser ikke hundeiere bagatellisere over at hunder tar andre dyr fordi det er instinkter og at hunder spiser det de jakter.

Anonymous poster hash: 6f626...263

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...