Gå til innhold

Katteeier - tenker du på fuglelivet der du bor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjære katteeiere

Hvis pusen din er en av de mange kattene som er ivrige fuglejegere:

Tenk på at vi nå er i sesongen for fugleunger som prøver flyveferdighetene for første gang. Katter er ikke en naturlig del av den norske natur og katter gjør hvert år store innhogg i fuglebestanden. Og om våren er fuglene særlig sårbare.

Min pusefrøken er en svært kapabel fuglejeger. Vi har nå utstyrt henne med 2 -to- bjeller, men før vi gjorde det kom hun hjem med 1-2 fugler hver dag. Dvs ca 400 fugler hvert år. Jeg er ikke glad for å måtte la henne gå med bjeller, men tenker at fuglenes liv er viktigere enn at katten skal måtte holde ut med litt ringling. Håper flere tenker slik.

Hvis noen vet bedre måter å begrense fuglejakt på så blir jeg svært takknemlig 😊

Anonymous poster hash: 2b9cc...662

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men, hæ? Går katten din bare rundt huset da? :klo: katten min er inne i skogen store deler av dagen, og jeg har ikke sjans til å høre noen bjeller som ringer. Men hun er ikke en ivrig fuglejeger heller da :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hæ? Går katten din bare rundt huset da? :klo: katten min er inne i skogen store deler av dagen, og jeg har ikke sjans til å høre noen bjeller som ringer. Men hun er ikke en ivrig fuglejeger heller da :)

Bjellene er vel for at fuglene skal høre at katten kommer, regner jeg med ;)

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjellene er vel for at fuglene skal høre at katten kommer, regner jeg med ;)

Haha, selvfølgelig! Det går litt treigt hos meg :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et halsbånd på en aktiv katt er jo ikke alltid heldig. Hva om den henger seg fast i skogen, i en busk osv??

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men et halsbånd på en aktiv katt er jo ikke alltid heldig. Hva om den henger seg fast i skogen, i en busk osv??

Det finnes jo slike som løsner av seg selv. Det har jeg på min pus.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Halsbåndet åpnes hvis katten blir sittende fast. Tenker at halsbånd har mange positive funksjoner som oppveier for de negative: vårt har refleks og vi har også merket det tydelig med vårt navn og nummer. Skulle noe skje med katten er det mye større sjanse for at de som finner henne gidder å ringe et nummer som er synlig enn at de kjører henne til veterinær for å sjekke chip. Hun er selvsagt også chippet og sterilisert ☺️.

Ift bjellene så er det for at fuglene skal høre henne. Det har redusert fuglefangsten betydelig. Før kom hun hjem med fugl hver dag, nå er det kanskje en pr mnd. Skulle ønske vi slapp ringlingen, men jeg har ikke funnet noen bedre metode. Prøvde først med bare en bjelle, men det hjalp ikke.

Håper at andre også tenker på hvordan pusene påvirker dyrelivet der de bor og gjør tiltak for å hindre at det blir værre enn det trenger å være.

Anonymous poster hash: 2b9cc...662

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min kommer hjem med fugler av og til. Men det beste med det er at hun spiser opp hele fuglen, det er kanskje et par fjær igjen når hun er ferdig. Derfor synes jeg det er ok. Litt synd i hekkesesongen kanskje, men katter har vært her i tusenvis av år uten at fuglebestanden er veldig redusert. Katten min kommer aldri til å få bjelle.

Anonymous poster hash: f1191...1d1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes halsbånd med bjeller er et bra tiltak i fuglenes hekkesesong (april, mai,juni?).

Pass på at båndet løser seg ut hvis det henger fast. Katten til en venninne hadde et slikt bånd som ikke løste seg ut, selv om det skulle gjort det. Katten hadde klødd seg og satt fast bakbenet inni båndet. Heldigvis oppdaget en nabo det, og hjalp han og sa ifra til min venninne.

Tror det er lurt at katten blir vant til halsbåndet fra han er kattunge. Vår siste katt var hjemløs før han flyttet inn til oss. Han fikset ikke halsbånd. Prøvde å få det av hele tiden. Vi måtte la han gå uten.



Anonymous poster hash: d2079...9c7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min kommer hjem med fugler av og til. Men det beste med det er at hun spiser opp hele fuglen, det er kanskje et par fjær igjen når hun er ferdig. Derfor synes jeg det er ok. Litt synd i hekkesesongen kanskje, men katter har vært her i tusenvis av år uten at fuglebestanden er veldig redusert. Katten min kommer aldri til å få bjelle.

Anonymous poster hash: f1191...1d1

Da synes du vel at det er greit at løse hunder jager hekkende dyr slik at de dør av redsel også? Ettersom hundene har vært her i så mange år mener jeg! :sarkasme:

Anonymous poster hash: 164e6...98a

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke mye søppel i naturen om man bruker halsbånd som skal falle av når de setter seg fast?



Anonymous poster hash: 4003c...029
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min kommer hjem med fugler av og til. Men det beste med det er at hun spiser opp hele fuglen, det er kanskje et par fjær igjen når hun er ferdig. Derfor synes jeg det er ok. Litt synd i hekkesesongen kanskje, men katter har vært her i tusenvis av år uten at fuglebestanden er veldig redusert. Katten min kommer aldri til å få bjelle.

Anonymous poster hash: f1191...1d1

Tusenvis av år? Katter er ikke naturlig i vår natur, og det er faktisk dokumentert at høye bestander av katter skader fuglelivet rundt omkring. Søk det opp på Google, så dukker det opp UTROLIG mye forskiningsannonser og lignende.

Anonymous poster hash: 2a34c...563

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke mye søppel i naturen om man bruker halsbånd som skal falle av når de setter seg fast?

Anonymous poster hash: 4003c...029

Halsbåndene faller nesten aldri av. Pus her har hatt ett i hele sin utetid. De faller kun av hvis katten sitter fast, og katter er ganske gode på å ikke gjøre det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke katt nå lenger, men gjorde det samme som deg når jeg hadde katt. Bånd med bjelle (som selvfølgelig løsner om det skulle henge seg fast).

Nå var ikke katten min noen superjeger i utgangspunktet, men gjorde det uansett. Følte også at kastrasjon hjalp på, da han ble mye mindre interessert i å løpe rundt i skogen og dra på langturer etterpå. Kastrere burde man uansett gjøre når det er sagt.



Anonymous poster hash: a7d89...d73
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halsbånd med bjelle på min pus. Bjella har ikke blitt tatt av mest pga at det var viktig for meg å ha en ørliten sjans til å høre han hvis han skulle stikke av (er ikke gammel nok til å ferdes ute alene ennå). Nei jeg vet at det er vanskelig å høre han fordi men det var som en ekstra sikkerhet for meg.

Har nok ikke tenkt så mye på fuglelivet og har tenkt mest at det er naturlig for både katt og miljø at katter fanger smådyr, og sunt er det for kattene og. Men det er ikke umulig at jeg skifter mening om det, må ærlig innrømme at jeg ikke har kunnskap om hva som er best i det store og hele. Men vil gjerne skaffe kunnskap om det selv fremfor å høre hva andre mener, det er jo ikke nødvendigvis kunnskap :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv...

Mine kommer forresten inn med fugl og mus kanskje maks 3 ganger i året så det er ikke så ille.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en katt som mistet ca 10 halsbånd, før vi sluttet å sette på. Alle med sikkerhetslås. Men bjellen klippet vi av. Det pga jeg ser på det som dyreplageri. De andre kattene i nabolaget hører jo katten på lang avstand. Og i det området er det mange løskatter. Og som kjent er katter territoriale... En bjelle blir jo da det samme som "Hei her er jeg, kom og bank meg"!

Om en absolutt MÅ ha bjelle på, så kun bruk det i hekkesesongen. Katten min tar ikke særlig med fugler, men mye rotter og mus.



Anonymous poster hash: 15940...0ab
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min kommer hjem med fugler av og til. Men det beste med det er at hun spiser opp hele fuglen, det er kanskje et par fjær igjen når hun er ferdig. Derfor synes jeg det er ok. Litt synd i hekkesesongen kanskje, men katter har vært her i tusenvis av år uten at fuglebestanden er veldig redusert. Katten min kommer aldri til å få bjelle. Anonymous poster hash: f1191...1d1

Les deg opp på fuglebestanden i dag i Norge.

Kjempeflott, dere som setter bjelle på katten i hekkesesongen. I noen land er dette påbudt, og vi får jo se hva som skjer hvis bestanden synker ytterligere.

Anonymous poster hash: a84ca...df0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne egentlig ikke brydd meg mindre. Om katten fanger fugl så Gjør katten det. Det er kattens innstikt. Større dyr fanger mindre bytter akkurat som fugler også fanger divere mat. Ser ikke problemet med det. Stakkars det dyret som blir spist av noe som er større enn seg selv...

Mine kommer forresten inn med fugl og mus kanskje maks 3 ganger i året så det er ikke så ille.

Huff.

Anonymous poster hash: a84ca...df0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo slike som løsner av seg selv. Det har jeg på min pus.

Det er faktisk ingen garanti for at disse virker. Litt skitt i låsen er nok til at låsen ikke går opp.Brukte slike tidligere, med bjelle. Pusen her kom forresten med fugler på tross av bjellebruk.

Har tatt i fra pusen pipp-bytter og sagt "fy". I de siste årene har han kun kommet hjem med rotter og mus. Hva han fanger og ikke tar med hjem, vet jeg jo selvfølgelig ingenting om.

Anonymous poster hash: 39f99...29f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...