Gå til innhold

Omplassering


Gjest Meg

Anbefalte innlegg

Jeg er helt syk etter å få meg hund :(

Men har rett og slett ikke tid til å få valp, krever enorm tilstedeværelse i begynnelsen...

Men, jeg har tenkt på å få meg en hund gjennom omplassering...

Er det noen som har erfaring med det? Enten den ene eller den andre veien?

Er litt usikker, for jeg vet vel ikke hva slags hjem den da kommer fra, kanskje den har blitt skadet, er engstelig eller agressiv?

Glad for inspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kontakt Omplassering for dyr. Ligger på Enebakk tror jeg. De har masse opplysninger om hver hund, så de hjelper deg.

Du er snill du!!!!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min har fått tak i verdens søteste, snilleste schæfer gjennom omplassering. Forrige eieren ville ikke ha ham pga at Vero har knekk på øret sitt, og ikke kan brukes til avl...

Den hunden er helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått hund gjennom omplassering.

Hun var av en typisk "skummel rase" som mange er skeptiske til, men var snill som dagen er lang.

Hvis hunden omplasseres p.g.a f.eks allergi, skilsmisse, flytting el.l, så er jo hunden en helt normal hund uten "skyld" i omplasseringen.

Men husk at en omplassert hund trenger MYE omsorg, tid og tilstedeværelse den første tiden for å finne seg til rett! (Omtrent som å få en valp... :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da du snakker med en av de på FOD, får du gjerne høre om bakgrunnen på dyret, hvorfor den skal bli omplassert o.l. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snilt av dere å gi meg tilbakemelding...

Jeg er klar over at en ny hund uansett alder trenger ekstra omsorg i starten, derfor tenkte jeg at jeg skulle gjøre dette i forbindelse meg en ferie...

...det bringer meg til et nytt spørsmål som jeg ønsker inspill på...tror jeg starter en egen tråd på det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Så flott at du har lyst på hund og at du også forhører deg. Det er nok hunder som trenger et godt og nytt hjem etter å ha blitt dumpa eller noen finner ut at å ha hund krever faktisk mer enn en gullfisk...

Hvis du finner en seriøs omplasseringsinstans, så får du en hund etter dine behov, de kommer hjem til deg og ser at alt er som det skal være (tviler ikke et sekund på at du er godkjent :wink: ) , barn og alder etc. De følger deg opp underveis og det er ganske trygt å vite at du har dem i ryggen om det skulle dukke opp noe.

Det er heldigvis ikke bare problemhunder en møter på disse stedene. De jeg har snakket med, har bare gode erfaringer. En venninne har en bordercollie mix som kom fra et alkoholisert hjem, den hadde fått mye kjeft og juling, men hun har brukt mye tid på den og er nå en livlig og trygg lekekamerat til barna og henne selv.

Så lykke til, håper du holder oss orientert når den tid kommer!!

PS! Har hund selv og å møte den om morgenen med logring og en sleik i ansiktet, da føler man seg jammen priviligert :wink: En glemmer til og med alt ekstra arbeid, hundeår, skitne poter etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omplasseringshund kan absolutt anbefales når man ikke har muligheten til å skaffe seg valp.

Har selv min 4 omplasseringshund nå.

Nr 1 - blandingstispe jeg fikk via distriktsveterinæren når hun var 4 år. Hadde henne til hun var 11 - da ble hun dessverre syk og måtte avlives. Hun likte ikke fyll (trakk seg unna), men ellers var hun verdens snilleste hund.

Nr2 - blandings hannhund - fikk fra FOD når han var 4 måneder (skulle egentlig ha tipse på 3 år som selskap til nr 1 *kremt*) - veldig stressa til å begynne med, da vi var 4 familien han var hos, men bare vi fikk jobbet litt med han ble han en kjempe koselig kosehund. Bor hos min eks samboer i dag.

Nr 3 - 11 år gammel jack russel terrier, som skulle avlives fordi det ikke passet eieren å ha han lenger. Måtte dessverre avlives etter 2 år da han ble syk. Hadde nok litt problemer med innkjøring i forbindelse med tispa mi (nr 1), men etter 1 uke var det ikke noe problem

Nr 4 - blanding hannhund 5.5 år da jeg fikk han for 6 måneder siden. Ville nok være litt sjef til å begynne med, men etter at vi (samboeren min og jeg) fikk fortalt han at han var nederst i rangstigen (være konsekvent og litt streng) har det ikke vært noe problem.

Så - omplasseringshund kan absolutt anbefales, men sjekk bakgrunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok til meg en Schäfer på 6 år uten å vite stort annet enn at hunden var en konfirmasjonsgave og at den ikke hadde så godt forhold til barn etter at noen hadde plaget den.

Jeg endte opp med verdens snilleste, roligste, tryggeste, flotte hund som jeg koste meg med i 5 år. Og hunden ble min beste venn - og jeg fikk æren av å være dens beste venn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Lise Lie
Jeg er helt syk etter å få meg hund :(

Men har rett og slett ikke tid til å få valp, krever enorm tilstedeværelse i begynnelsen...

Men, jeg har tenkt på å få meg en hund gjennom omplassering...

Er det noen som har erfaring med det? Enten den ene eller den andre veien?

Er litt usikker, for jeg vet vel ikke hva slags hjem den da kommer fra, kanskje den har blitt skadet, er engstelig eller agressiv?

Glad for inspill...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hei

Fant Timmi, en 4 1/2 år gammel Jack Russel for snart 5 år siden på nett. Han blir nå 10 i juni. En helt fantastisk erfaring. Han var veloppdragen, veldig renslig, men litt engtelig og mye bjeffing første uke. Han elsker turer, gjerne i tiiimevis. Jeg kan anbefale på det sterkeste å få en voksen, renslig og allerede oppdratt hund, og denne rasen kan anbefales spesielt om du er glad i uteliv og lek. Han kan ligge rolig i mange timer bare du har lekt en halv først.

Når Timmi en dag går bort vil jeg lete opp en ny samme rase her på nett i stedet for en valp. Ikke noe redd for det.

Lykke til!

Mvh Lise Lie, (49)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...