Gå til innhold

Kastrering av voksne kaniner?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg har to hankaniner jeg vurderer å kastrere, både av hensyn til helse (minske risiko for kreft), lukt og gemytt. Men jeg er usikker på hvordan jeg kan regne med at voksne kaniner - de er to og tre år - endrer seg etter et slikt inngrep, og lurer på om noen her har erfaring med dette?

(kaninene går ikke sammen, og jeg regner heller ikke med de kan/skal gøre det etter kastrering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Jeg må legge til når det gjelder gemytt at begge kaninene er snille og gode, de biter aldri f eks. Men de kan være urolige/rastløse, og særlig den ene har endel grabukk-tendenser. De markerer også endel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Den vanligste endringen hos kaniner som blir kastrerte er noe så gledelig som at de som regel blir mye rensligere, og slutter med urinmarkering som ukastrerte hanner jo ofte bedriver.

Men om kaninene f.eks har bur ved siden av hverandre og de slippes ut på gulvet hver for seg så er det godt mulig at de vil fortsette med å f.eks lortmarkere utenfor eget og dens andres territorie (bur).

Selv har jeg en kastrert kanin som kun gjør fra seg i dokasse, med unntak av noen få lortkuler (et par pr dag kanskje) rett ved siden av dokassen.

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener med grabukk-tendenser, men tror ikke det er så store forandringene i gemytt bortsett fra at kaninen som regel vil slutte å springe rundt deg og andre i ring og brumme og gjøre andre slike hormonstyrte ting. Noen vil kanskje bli litt roligere i temperamentet også..?

At kaninene dine er rastløse tror jeg egentlig bare har med det faktum å gjøre at de er kaniner. Kaniner er svært aktive dyr som har et stort behov for bevegelse, aktivitet og sosialt samvær. Hvordan bor kaninene og hvordan er hverdagen deres da? Kanskje jeg kan svare bedre om du skriver litt om det?

Anbefaler seg å se litt på denne artikkelen forresten. Kort og grei artikkel hvor det står om hva man bør passe på når kaninen skal kastreres. http://kanin.org/?q=ved_kastrering

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk for svar, det dekker veldig mye av det jeg lurte på :) Det er klart de er rastløse fordi de er kaniner, egentlig, de er jo sky byttedyr, stakkar... Men de er også litt vanskelige å fange inn når de er løse og sånt - akkurat det vet jeg ikke om kan forandre seg, ikke spiller det så stort rolle heller. De bor i hvert sitt store bur utendørs og er endel løse, mest ute (inne er det dessverre ikke sikret ledninger, og de er ikke renslige. Leier, så kan ikke gjøre så store endringer). Jeg kunne tenke meg å kunne ha dem mer løse inne, særlig med tanke på framtidig flytting/ny bosituasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Hvis du har mulighet til å ha dem inne senere ved endret bosituasjon, så vil jeg absolutt anbefale det fremfor å ha dem ute.

Jeg er stor tilhenger av innekanin fremfor utekanin bl.a. pga at kaninen blir mer som et fullverdig familiemedlem. Man får et helt annet forhold til kaninen fordi den alltid er der inne uansett og blir ikke like glemt som kaniner som bor ute (misforstå meg rett; jeg mener ikke a du glemmer av kaninene dine altså). Men hvor fristende er det å å tilbringe flere timer ute med kaninen de dagene hvor det øser ned med regn, er bitende kaldt eller snøstorm?

Og man kan alltids ta kaninene med på tur ute om våren og sommeren :)

Hvis man slipper løs kaninen inne på et rom er det mye større sannsynlighet for at den selv vil ta intiativ til å oppsøke deg for å bli bedre kjent osv.

En annen sak er at man legger merke til om kaninen blir syk mye fortere. Når kaninen bor inne lærer man bedre å kjenne igjen kaninens rutiner og vil følgelig oppdage raskere om kaninen ser ut til å være syk enn om den var ute, hvor man kanskje er ute med kaninen et par ganger per dag.

En del kaninsykdomer som forstoppelse, som er ganske vanlig, er veldig akutt, og da er det viktig å handle raskt.

Du skriver at kaninene er ganske vanskelig å få tak i når de løper løse. Dette kan du kanskje ordne med å heller lufte dem i kaninsele med bånd enn å slippe dem helt løse, om det er det du gjør?

Eller slippe dem løs i en luftegård ute?

Nå vet jeg ikke helt hva slags forhold du har til kaninene dine, men jo større tillit de har til deg og får komme til deg på eget intiativ, jo mer trygge vil de sannsynligvis bli.

Ellers så er jo noen kaniner mer redde og skvetne av seg enn andre.

Ellers, det med renslighet:

Det du kan forsøke når du har fått de kastrert er å ikke ha hele buret full av sagflis som mange har, men heller sette inne en enkelt dokasse med strø oppi.

Når man har strø i hele buret legger man nemlig på en måte til rette for at hele buret er en eneste stor do. Kaniner foretrekker som regel å gjøre sitt fornødne der hvor det er bra oppsugingsevne, og med en enkelt dokasse med strø oppi velger de forhåpentligvis denne.

Om dette ikke funker, står det flere tips om dokasse-trening her: http://kanin.org/?q=bli_renslig

La oss si at du nå har lært opp kaninene til å kun gå i dokasse, og vil la dem løpe løse inne litt.

Det du da kan gjøre er å ta med både kaninen og dokassen inn i leiligheten. Hvis kaninen da bruker dokassen inne; FLOTT!

Hvis ikke kan du løfte kaninen oppi dokassen når du ser at den setter seg til for å gjøre fra seg på gulvet.

Det skal nevnes at det kan være lurt å gi dem begrenset med plass å boltre seg på inne til dokassebruken inne også sitter.

Mange kaniner blir rett og slett så overveldet avbden store plassen de plutselig får at de glemmer av dokassen.

Når de går i dokasse på et lite område, kan du gradvis gi dem mer og mer plass inne.

Endret av _Hufsa_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...