Gå til innhold

Halsbånd til katt


Gjest Arhirwen

Anbefalte innlegg

Gjest Ingrid BN

Hei!

Jeg lurte på om det er noe sted man kan få tak i halsbånd til katt, som har en slik brikke man kan ha informasjon på?

Er ute etter noe der jeg kan skrive/gravere inn selvvalgt info.

Jeg er såpass hønemor for kattene mine som hittil har vært innekatter, at når de nå (endelig) skal få bli utekatter skal jeg forsikre meg om at de har mulighet til å komme tilbake hvis de forsvinner! Hehe..

Derfor skal de utstyres med microchip og på denne brikken skal det informeres om at de er chippa, pluss telefonnummer.

Og en kjapp ting til: er det slik at forsvunne katter også kan bli levert inn til Viking? Vet de gjør det med hunder, men hvordan er dette med katter?

Takk for hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten min har microchip med tilhørende tatovert "M" i øret, og halsbånd der jeg har skrevet etternavnet mitt og telefonnummeret. Du får kjøpt halsbånd i vanlige dyrebutikker.

Vil tro at viking også har scannere slik at de kan sjekke hvem som er eier...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte et slikt halsbånd til katten vår hvor det var en beholder med lapp inni hvor jeg har skrevet navn og nummer, og at hun har microchip. hun har ingen tatovering om microchip slik som katten i svaret ovenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper også halsbånd til mine rakkere der jeg kan skrive tlf nr og navn... + at de har chip... men har ikke tall på hvor mange halsbåd jeg har kjøpt...

Kjøper sånn med "klikk lås" slik at halsbåndet faller av om de hekter seg i noe.. e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid BN

Takk for alle svarene! :)

Jeg har alltid vært litt skeptisk til de halsbåndene som har en beholder med lapp i. I tilfelle det kommer fukt e.l. lignende inni dem slik at det ikke er mulig å se hva som er skrevet. (ja, jeg overdramatiserer) :);)

knudz3n:

Skjer det veldig ofte at de kommer hjem uten halsbåndet?

Har tenkt å bruke sånt "sikkerhets-halsbånd" jeg også, men da er det kanskje ikke så lønnsomt med en plate i metall eller lignende der man graverer inn info? Hehe.. Blir dyrt i lengden hvis det er snakk om at kattene mister halsbåndet 1 gang i uka! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Katten min har halsbånd med strikk i han. Vo prøvde med slik "lås", men ærlig talt så stoler jeg mindre på dem enn på de med strikk. Har vært borti de som løses ut for fort, slik at man må ha nytt bånd hver dag omtrent, og dem som ikke løses ut når jeg selv røsker i dem....

Et løst sittende bånd med strikk er den beste løsningen her, om jeg holder en finger inni det trekker han lett hodet ut av båndet ;)

Så har jeg en metall"medaljong" med navn og nummer på, pluss at han er chippet.

*hønemor* hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vår voksenpus har et slikt band med strikk i, slik at hvis hun sitter fast kan hun komme seg løs. den metall "dingsen" som henger på er helt vanntett, slik at papirlappen inni holder seg like fin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid BN
Katten min har halsbånd med strikk i han. Vo prøvde med slik "lås", men ærlig talt så stoler jeg mindre på dem enn på de med strikk. Har vært borti de som løses ut for fort, slik at man må ha nytt bånd hver dag omtrent, og dem som ikke løses ut når jeg selv røsker i dem....

Et løst sittende bånd med strikk er den beste løsningen her, om jeg holder en finger inni det trekker han lett hodet ut av båndet ;)

Så har jeg en metall"medaljong" med navn og nummer på, pluss at han er chippet.

*hønemor* hehe

Ikke dumt :)

Hvor er det du fikk tak i slik metall-"medaljong"? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid BN
vår voksenpus har et slikt band med strikk i, slik at hvis hun sitter fast kan hun komme seg løs. den metall "dingsen" som henger på er helt vanntett, slik at papirlappen inni holder seg like fin.

Da er den "dingsen" kanskje bedre enn det jeg i utgangspunktet trodde :)

Har vært på mang en dyrebutikk og kikka på halsbånd, men jeg finner kun slike med bjeller på..

Er det noen nettbutikk eller noe sted i Drammen/omegn som selger slike bånd som jeg er ute etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ikke dumt :)

Hvor er det du fikk tak i slik metall-"medaljong"? :)

:gjeiper: dumme meg. glemte å si hvor ja. det var vel gjerne det du lurte på i utgangspunktet!!!

Jeg bor i Trondheim så jeg kjøpte den på dyrebutikken på City Cyd..... Det er vel Tropehagen Zoo det mener jeg.... De freser inn på stedet, og nå husker jeg ikke prisen, men det var ikke over 100kr i alle fall.... Tror jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Gjest innlegg10 her igjen.

Alle halsbpnd vi kjøper er også med bjelle. Vi bare tar den av vi..... Så kjøper jeg bånd med refleks på.... Passer ikke så godt for katter med lang pels slik jeg har ser jeg, men jeg mener nå det er bedre enn ikke å ha det allikevel...

Så tror jeg medaljongene er mer holdbare også. De små holderne kan vel lett skrues opp?

Det som er med slike "anheng" er at jeg ofte syns de blir så lange. Dette har vi løst ved å ikke henge dem i den ringen som er på båndet, men inne på selve båndet....

Vår medaljong virker ikke som om den er til hinder i det hele tatt i alle fall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid BN
Gjest innlegg10 her igjen.

Alle halsbpnd vi kjøper er også med bjelle. Vi bare tar den av vi..... Så kjøper jeg bånd med refleks på.... Passer ikke så godt for katter med lang pels slik jeg har ser jeg, men jeg mener nå det er bedre enn ikke å ha det allikevel...

Så tror jeg medaljongene er mer holdbare også. De små holderne kan vel lett skrues opp?

Det som er med slike "anheng" er at jeg ofte syns de blir så lange. Dette har vi løst ved å ikke henge dem i den ringen som er på båndet, men inne på selve båndet....

Vår medaljong virker ikke som om den er til hinder i det hele tatt i alle fall....

Hmm..er noen ganger i Trondheim pga familierelasjoner, så kanskje jeg skal alliere meg med noen der! Hehe..

Så når du kjøper nye halsbånd, så setter du den eksisterende medaljongen på det nye båndet?

100kr er ikke så ille - så fremt den ikke forsvinner med en gang da! Hehe..

Tror det er en Tropehagen Zoo i Drammen også, så kanskje høre med dem :)

Takk takk! :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har enda ikke mistet en medaljong nei. Men mister katten båndet mister man jo også medaljongen da.... Vi har to, for vi har to bånd tilfelle han kommer hjem uten en dag. Så har vi et i reserve.

Det har seg nemlig slik at sist han var uten bånd forsvant han for nesten en uke. Og da var det vanskelig å tilgi seg selv for at man ikke hadde kjøpt nytt...... ååh, disse dyrene, og denne morsfølelsen.... Det er ikke lett å være glad i en liten en som får komme og gå som han vil....

Jeg vil tro de har en slik maskin på de fleste tropehagenbutikker da kanskje? Siden de er kjede? Men jeg vet jo ikke. Kan jo ta en telefon til de før du drar dit?

På vår medaljong som er svart (har en blå og) så står det:

Pusen

99 99 99 99

Men ikke det navn og nummer self...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingrid BN
Har enda ikke mistet en medaljong nei. Men mister katten båndet mister man jo også medaljongen da.... Vi har to, for vi har to bånd tilfelle han kommer hjem uten en dag. Så har vi et i reserve.

Det har seg nemlig slik at sist han var uten bånd forsvant han for nesten en uke. Og da var det vanskelig å tilgi seg selv for at man ikke hadde kjøpt nytt...... ååh, disse dyrene, og denne morsfølelsen.... Det er ikke lett å være glad i en liten en som får komme og gå som han vil....

Jeg vil tro de har en slik maskin på de fleste tropehagenbutikker da kanskje? Siden de er kjede? Men jeg vet jo ikke. Kan jo ta en telefon til de før du drar dit?

På vår medaljong som er svart (har en blå og) så står det:

Pusen

99 99 99 99

Men ikke det navn og nummer self...

Det er akkurat noe sånt jeg er ute etter jeg også! :)

Så hvis jeg kjøper to medaljonger i reserve, så burde det jo bli bra! Hehe..

Sambo bare ler av meg - og ser for seg hvordan det blir den dagen vi får barn! *ler*

Vi har egentlig allerede gått inn avtale om å montere GPS-sender/mottaker på barna, slik at vi kan gå inn på dataen og se hvor de er... Hehe ;)

Lite realistisk - men det hadde vært praktisk i visse situasjoner!

Det som egentlig bekymrer meg mest når det gjelder kattene, er at det er så vanlig å se katter som tusler alene. Eneste måten man som regel kan få inntrykk av at det er en bortkommen katt, er egentlig når den er et sted i flere dager. (og som ikke har vært der tidligere)

Med hunder er det mye enklere - ser man en hund uten eier, så hiver man seg jo på telefonen til Viking med en gang. :)

De dyra, de dyra... Disse har jo vært innekatter ca 1,5 år, så det skal bli veldig spennende å se hvordan de reagerer på å være ute! Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Piper

Hva tror du vil skje, om katten plutselig henger fast fordi den har halsbånd på seg?

Jeg syns ikke det er en god ide med halsbånd, for katten kan faktisk bli kvalt om den setter seg fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid BN
Hva tror du vil skje, om katten plutselig henger fast fordi den har halsbånd på seg?

Jeg syns ikke det er en god ide med halsbånd, for katten kan faktisk bli kvalt om den setter seg fast.

Man bruker som regel enten halsbånd med lås som spretter opp ved motstand, eller løst strikk-halsbånd. Eller så kan man også ha et vanlig halsbånd som man fester løst, slik at ved motstand kan katten lett få hodet ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Hva tror du vil skje, om katten plutselig henger fast fordi den har halsbånd på seg?

Jeg syns ikke det er en god ide med halsbånd, for katten kan faktisk bli kvalt om den setter seg fast.

Les nå hele tråden da Piper...

Ikke begynn å lag en tråd om halsbåndets farer når det ikke er noen her som utsetter katten for farer....

Jeg vil tro de fleste katteeiere i dag er klar over hvordan man kan bruke bånd på katten som samtidig er sikkert....

Uten halsbånd er det umulig for andre å se om katten faktisk har eier. Mye lettere enn at jeg skal putte en skremt katt i bilen min og den skvetter rundt med urin bare for å finne ut at katten tilhører noen i gata ved hjelp av microchipen. Microchip er ikke nok tenker nå jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knudz3n:

Skjer det veldig ofte at de kommer hjem uten halsbåndet?

Den ene katten min helt forferdelig til å miste halsbånd. mens den andre er ikke det... så det er jo evt bare å prøve da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det har skjedd et par ganger at katten har kommet hjem uten ja. En gang var det faktisk noen som hadde funnet det og hengt det opp på det felles postkassestativet ute her :) Det var litt morsomt syns jeg. og lurer forferdelig på hva det var kattegutten vår holdt på med da....

Det var bånd med strikk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...