Gå til innhold

Flytte med katt!


Freckles

Anbefalte innlegg

Vi skal flytte men ikke så veldig langt. Det er bare noen kilometer unna. Katten vår er vant til katteluke og går ut og inn som den vil og vi kommer til å sette inn katteluke der vi flytter også. Hva skal vi gjøre sånn at katten vår ikke går "hjem" igjen etter at vi har flytta? Har hørt at vi bør ha den inne en stund før vi slipper den ut på det nye stedet. Er det noen som har erfaringer eller råd her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StockDama

Har flytta 3 ganger med katt, og vi holdt den ikke inne når vi flytta. Det var ikke snakk om store avstandene heller, den fant fint hjem igjen hver kveld.

Men er du bekymret for at den ikke finner hjem, så holder du den bare inne et par dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bør holdes inne i hvertfall 1-2 uker. Mange sier fire uker, men det er ikke like gjennomførbart på alle katter.

Skulle den likevel finne på å vandre tilbake, så kan det kanskje være en idè å alliere seg med de som evt. har flyttet inn i det gamle huset og be dem om å ikke gi katten noen form for mat eller oppmerksomhet av noe slag, kanskje til og med husje den bort. Når den da får masse kos og mat hos dere, så er sjansen større for at den vil se fordelen med å holde seg ved det nye hjemmet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ønskebarn

Vi har flytta med katter mange ganger og dette har aldri vært noe problem:)

Men jeg synes kanskje at over en uke blir litt i lengste laget...da den fra før av er vant til å være mye ute.Stakkars pus:(

Vi har hatt våre katter inne bare i noen få dager, og det har gått helt fint!

Noen katter har vi ikke stengt inne i hjemmet i hele tatt..dette er de kattene som har oppført seg mer som hunder og gått etter matmor hele tiden!

Det kan nok være lurt å gi beskjed til de som flytter inn i det gamle hjemmet om å avvise den totalt,ja!

Lykke til med flyttingen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Bekymrer meg sånn for at lillepus ikke skal akseptere vårt nye hjem! Jeg tror ikke vi klarer å ha katten inne stort mer enn i noen dager..men det var lurt å si ifra til de som flytter inn her at de må jage henne bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Infralove

Men å ha katten inne ei veke er jo til det beste for den. Det er betre det, enn at katten stikker av. "Better safe than sorry".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar! Bekymrer meg sånn for at lillepus ikke skal akseptere vårt nye hjem! Jeg tror ikke vi klarer å ha katten inne stort mer enn i noen dager..men det var lurt å si ifra til de som flytter inn her at de må jage henne bort.

Jeg tror jeg ville prøvd å hatt den inne mer enn noen dager, selv om jeg vet hvor vanskelig det kan være. Min hannkatt klatret bokstavlig talt på veggen etter to uker. Han mjauet konstant, klatret opp til vinduene og hadde kun èn tanke i hodet: ut. Så jeg slapp ham ut. Men til og med ham (som var ukastrert *dukker for råtne tomater fra andre på forumet*) var inne i to uker. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil at den skal dra hjem til gamlehuset, men føle at det nye huset er dens nye hjem, holder du den inne i 4 uker. Av og til må man gjøre ting ikke pus vil, når det er til dens eget beste. Det er da ikke synd på katten!! Vi kastrerer, vi chipper, vi vaksinerer, og gjør mye annet som katten ikke ville valgt selv. Vi lar jo ikke små barn være ute til 24.00 heller, bare fordi det vil... (ja, dårlig sammenlikning, men du tar poenget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet med vår katt for ett år siden, da hadde vi hatt henne i 4 år. Katten kom med siste flyttelasset onsdag ettermiddag og løp ut når døra åpna seg på torsdags morgen. Kom tilbake igjen etter noen timer ho, så det gikk kjempe bra :) Etter det har hun vært ute hver dag og kommer alltid tilbake til oss!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet 2,5 km fra gamlehuset, og min ukastrerte hannkatt gikk aldri tilbake dit, etter to uker. Jeg tror ikke det er noe magisk med tallet "4", det går vel heller på hvor lang tid det tar før katten føler seg hjemme der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noe magisk med tallet "4", det går vel heller på hvor lang tid det tar før katten føler seg hjemme der.

Ja, nettopp, så hvorfor ta sjansen på 2 uker når den kanskje trenger 4? Like greit å være på den sikre siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen er egentlig ikke en typisk streife katt og er alltid i nærheten av der ting skjer. Jeg synes 4 uker høres veldig lenge ut for en katt som er vant til å gå inn og ut som den vil. Vi får bare prøve å holde den inne så lenge det går! Hønemorfølelsene sniker seg på kjenner jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...